Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Cassidy schreef:De slijmbeursontsteking/gewrichtsontsteking was niet uit te verdoven en niet op foto's te zien. Dat de arts de naald erin zetten schijnt er bloed in de gewrichtsvloeistof gezeten te hebben. Paard liep echt heel kreupel, ze hebben geloof ik de behandeling nog een keer herhaald, voordat het helemaal over was. Het ging in dit geval om het kogelgewricht.
Ik zou ik die richting laten zoeken.

splash1999 schreef:mijn paard heeft 3 jaar overvulde slijmbeurzen gehad en dat was niet met uitverdoven duidelijk. Het was een gokje van hem en een goede. Sindsdien loopt ze daar weer goed op en er hoefde niks meer aan gedaan te worden
Zwelgje schreef:En een gewrichtsontsteking moet je toch kunnen zien op een foto (zoiets als artritis).

Citaat:Natasja Been uit Bussum
Soort: Paard
Ras/Omschrijving: nrps
Bijzonderheden:
Mijn paard zuigt lucht? Wat kan ik hieraan doen en is het slecht voor gezondheid?
Antwoord:
Luchtzuigen behoort tot de stalondeugden, wat het dier vaak doet als hij/zij zich verveelt. Soms gaat dit samen met kribbenbijten, waarbij het paard de rand van de voerbak of ruif beetpakt. Bij luchtzuigen slikt het paard lucht in. Dit geeft soms verteringsstoornissen, winderigheid en vermageren. Soms ontstaan er meer serieuze problemen zoals koliek.
Om luchtzuigen te verminderen is het van belang om verveling tegen te gaan, veel beweging te geven en de hele dag wat te knabbelen te geven zoals wat (oud en kruidig) hooi of wat stro. Operatief ingrijpen is ook mogelijk, maar dit is een zware ingreep, die niet altijd verbetering geeft. Daarom is dit niet echt een aanrader. Deze operaties worden o.a. uitgevoerd op de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht.
Succes met je paard,
Peter Klaver, dierenarts