Paard valt vaak tijdens galoperen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Midasje

Re: Paard valt vaak tijdens galoperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:08

Goed staat in het beging van het topic. Haha!
Ze heeft alle " normale" dingen al geprobeerd.

Hoe is het met haar oren misschien een evenwichts storing???

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:17

zoals hier overal al te lezen is, kan het aan allerlei afwijkingen liggen. Ook gebrek aan aandacht bij het werk kan struikelen veroorzaken. Mijn fjord heeft een combinatie hiervan, peesblessure aan beide voorbenen (nu aardig onder controle gelukkig) en hij valt op precies dezelfde manier als hij er met zn koppie niet bij is en zn voetjes niet goed genoeg optilt. Ook struikelt hij wel eens met buitenritten, dan heeft hij zn aandacht er weer niet bij.
Goed laten nakijken door de DA lijkt me inderdaad niet verkeerd, betwijfel wel of het echt in de rug kan zitten want dan zou er volgens mij meer aan de hand moeten zijn maar dat kan alleen je DA zeggen na goed onderzoek.
En zoals al vaak gezegd inderdaad laten kijken op welke momenten ze precies valt, of ze dan wel aan het opletten is en wat er precies gebeurd.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:22

ik heb ook een struikelprobleem met mijn paardje.
alleen doet hij het ook in stap en draf, en valt dan op z'n voorknieën.
volgens de da is er geen medische oorzaak voor, maar ligt het aan een combinatie van onoplettendheid en de vorm van z'n hoeven.
die zijn vooraan wat afgerond (geen echte mustangrol, maar toch een beetje).
als hij z'n voet neerzet, de toon eerst, klapt ie o.a. door de afronding soms ff naar voor ipv. naar achter, dus struikelt hij.
hij raadde mij aan om z'n voorhoeven wat 'platter' te laten maken door de smid (de achterkant van de hoef wat korter), en niet meer vooraan af te ronden.
de da is pas gisteren geweest, dus ik heb nog geen resultaten voor je, maar ik hou je op de hoogte.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:20

Apart, mijn paard heeft net last van platvoeten en de smid maakt deze van voren altijd "ronder". Ik heb voor een ijzer met twee lipjes zodat hij zijn voeten makkelijker afrolt. Het scheelt wel, hij struikelt iets minder. Maar ik heb het idee dat het onoplettendheid is, in combinatie met zijn hoeven. Als hij pas naar de smid geweest is struikelt hij minder snel dan als het al enige weken geleden is.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:33

ik ben ook ooit gevallen, tijdens normaal gallopperen.. ik ben wel meteen achter het probleem gekomen toen.. mijn paard reed ik in die tijd zoo ontspannen, op een begeven moment was hij zo ontspannen, verstruikelde zich en had zn evenwicht niet onder controle.. dit is wel een probleem bij mn paard, waar ik nog altijd hard aan werk, zn evenwicht. ik hoef ook niet een diepe hoek in te galloperen, dan kan ik er de donder op zeggen dat hij weer onderuit gaat, heb ook vaak gehad dat (vroeger) mijn paard helemaal uitflipte als ik met um naar de bak liep, had ik de longeerlijn vast en dan moest ik de lijn wat losser doen anders zou die in zn dolle 5 minuten boven op me springen, en ging ie minstens een paar keer in de week onderuit, gewoon geen evenwicht, ik ben hiermee aan het werk gegaan, langzaamerhand kleinere voltes gaan rijden, eerst in draf, daarna in de galop, en ik moet zeggen grote verbetringen..
ik hoop voor je dat het dan tog het struikelen in combinatie met slecht evenwicht bewaren is.. en dat is goed te trainen..

nog veel succes met je paardje verder

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:32

Oehj wat een raadsel, ik zou even aan de veearts vragen wat het is...

Ik heb ook een keer zoiets gehaad op de manege toen ik op een pony reed...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:43

Mijn merrie had dat ook, kwam van artrose. Op een gegeven moment heb ik daarom de keuze gemaakt om niet meer te galoperen onder hetzadel. Het is levensgevaarlijk als je paard regelmatig valt in de galop, omdat de kans groot is dat je beiden over de kop slaat door de kracht van de galopsprong!!

In draf struikelt een paard meer, maar als je paard in galop door 1 of beide voorbenen zakt is er vaak geen tijd om zich te herstellen (daarom vallen jullie ook echt). Bovendien is het voor een paard een hele nare ervaring om te vallen, realiseer je dat ook. In de natuur betekent het voor paarden die vallen als ze rennen dat ze in feite opgegeven zijn, omdat ze niet kunnen vluchten. Mijn merrie was ook altijd van slag na het vallen, daar kon je de angst ook aan merken. Stond ze daar helemaal onder het zand (tot in haar oren want ze viel vol het haar snoet voorover in het zand), zo zielig. Dat wilde ik niet voor mezelf gezien het risico, maar zeker niet voor haar!!!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:41

zoefie schreef:
Apart, mijn paard heeft net last van platvoeten en de smid maakt deze van voren altijd "ronder". Ik heb voor een ijzer met twee lipjes zodat hij zijn voeten makkelijker afrolt. Het scheelt wel, hij struikelt iets minder. Maar ik heb het idee dat het onoplettendheid is, in combinatie met zijn hoeven. Als hij pas naar de smid geweest is struikelt hij minder snel dan als het al enige weken geleden is.

die onoplettendheid is idd een groot punt.
mijn paard struikelt bij het neerzetten van z'n voet.
als jouw paard struikelt bij het optillen, kan dit omgekeerde advies net logisch zijn. Knipoog

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 07:41

Ik denk dat ik met training een heel eind kom. Mijn instructrise heeft het bekeken en als ze struikelt (hier ving ze het op) komt dat omdat ze in de galop op de punt van haar hoef land. Soms is ze heel veel aan het hakkelen en soms gewoon helemaal niet. Ik ben nu aan het trainen om nog meer gewicht op haar achterhand te plaatsen. Dat gaat al beter, en dat geeft ook een veel stabieler gevoel. En eventjes over het risico. Ik heb Pauline ruim 2 jaar en heb haar daarvoor 3 jaar verzorgd, ik heb dit zo een 5 keer meegemaakt. Het is dus een gewoonte.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:07

Krips schreef:
Ik denk dat ik met training een heel eind kom. Mijn instructrise heeft het bekeken en als ze struikelt (hier ving ze het op) komt dat omdat ze in de galop op de punt van haar hoef land. Soms is ze heel veel aan het hakkelen en soms gewoon helemaal niet. Ik ben nu aan het trainen om nog meer gewicht op haar achterhand te plaatsen. Dat gaat al beter, en dat geeft ook een veel stabieler gevoel. En eventjes over het risico. Ik heb Pauline ruim 2 jaar en heb haar daarvoor 3 jaar verzorgd, ik heb dit zo een 5 keer meegemaakt. Het is dus een gewoonte.

Hey,
Dit heeft mijn paard ook vaak. Alleen kan zij haar nog elke keer herpakken. Dus valt ze net niet.
Bij mijn paard kwam dit omdat ze te platte hoeven had (een keertje te lang niet bekapt bij de vorige eigenaars) & nu staat ze dus op speciaal beslag & struikelt ze niet meer. Alleen de week voor dat ze moet bekapt worden begint ze weer een beetje te struikelen.
Ik denk maar even mee maar misschien dat je het even kan nakijken of dat je iets te binnen schiet ?
Gewicht op achterhand plaatsen heeft idd bij mijn paard veel geholpen. Knipoog

sanblos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:40

Lida3 schreef:
Marigold schreef:
hoe zijn haar hoeven?

Dacht ik ook meteen aan Pling

ik denk dat je paard van achter niet veel doet en op de voorhand loopt! In de galop wordt dat extra versterkt en gaat struikelen. Zorg dat je de achterhand actief houdt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:24

Mijn haflinger heeft het ook een periode gehad dat zij tijdens het rijden viel. Het was geen struikelen, het was net alsof ze zich, redelijk beheerst, door de voorbenen liet zakken. Eerst alleen in galop, later ook bij de draf. Volgens de dierenarts was de cyste op haar straalbeen niet de oorzaak. Mogelijk was het de rug.

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb uiteindelijk het roer helemaal om gegooid. Ik heb een boomloos westernzadel aangeschaft en een goede westerninstructeur gezocht. Het werk probeer ik voor haar zo leuk mogelijk te houden, veel afwisseling en buitenritten. Daarbij rijd ik haar niet iedere dag, maar ze wordt ook veel gelongeerd. De ene keer balkjes lopen, de andere keer met de pessoa. Ook loopt ze in het tweespan. Het gaat nu goed.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:22

even een update:
roel loopt nu al een paar weken op anders bekapte hoeven (achteraan korter zodat ie wat 'platter' staat), en het gaat super! Go jij! Go jij!
hij is sindsdien slechts 1 keertje gestruikeld, maar dat was op een hobbelig weggetje.
de hoefsmid wou hem achteraan niet te kort zetten om de stand niet al te drastisch te veranderen.
als dit niet voldoende zou zijn, kon hij er nog een ijzer opleggen met een soort snaveltje vooraan, dat het ijzer aan de voorkant een stukje verder doorloopt dan de hoefwand.
maar dit lijkt dus niet nodig te zijn.
en ik durf eindelijk weer galopperen Bloos

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:32

super dat het weer een stuk beter gaat!! Hopen dat het zo blijft!