Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Citaat:Na het derde jaar kan je aan de stand niets meer veranderen.

Moniek schreef:ik heb ook een paardje met gevoelige hoefen erg gevoelig zelfs.
Dit heeft te maken omdat hij een hele dunne draagrand heeft.
Mijn smid heeft er toen voor ijzers opgedaan zodat de draagrand kan aan groeien.
Want blootvoets laten lopen groeit die draagrand niet hij slijt alleen maar.
Ik ben nu anderhalf jaar verder en zijn draag rand is super te noemen.
Hij loopt nu goed zonder ijzers.

nathalie2302 schreef:Moniek schreef:ik heb ook een paardje met gevoelige hoefen erg gevoelig zelfs.
Mijn smid heeft er toen voor ijzers opgedaan zodat de draagrand kan aan groeien.
Dit is dus inderdaad weer iets voor mijn lijstje. Goed naar de draagrand laten kijken. Heel erg bedankt voor de tip!
Citaat:Geen ijzers, daarmee maak je het alleen maar erger, tenzij je de rest van zijn leven hem op ijzers wilt laten lopen met alle gevolgen van dien...
..Geloof dat bonfire nog steeds rondloopt hoor
. Ondanks zijn zware prestaties op ijzers. Dus doe lekker wat je zelf wil me eigen paarden en laat verder iedereen lekker zelf beslissen. En dring dus je mening niet zo op.
randie schreef:Citaat:Geen ijzers, daarmee maak je het alleen maar erger, tenzij je de rest van zijn leven hem op ijzers wilt laten lopen met alle gevolgen van dien...
Gaan we weer..Geloof dat bonfire nog steeds rondloopt hoor
. Ondanks zijn zware prestaties op ijzers. Dus doe lekker wat je zelf wil me eigen paarden en laat verder iedereen lekker zelf beslissen. En dring dus je mening niet zo op.
ontopic:
Ik heb mijn vorige paard wel op ijzers laten zetten, omdat ik daar heel erg vaak mee buiten reed, ze liep super gevoelig op bepaalde ondergronden. En omdat de hoeven dan steeds bij slijten en inderdaad dus ook de draagrand werd het er niet beter op. Ze stond voor op een ijzertje nooit meer problemen gehad, of een paard wat aanvoelde alsof het op eieren loopt
edit: dit paard heeft dus ook een hoefzweer gehad daarvoor door een kneuzing
Moniek schreef:dat is toch super!!
En dan hoor je hier dat een ijzer geen oplossing is maar een verdoezeling.
maar gebruik van hoefschoenen is wel goed dan? die snap ik niet?
Een ijzer kan wel degelijk een oplossing zijn,,,niet altijd maar het kan wel.

Arabesk schreef:Wat betreft de stand van de benen en hoeven daarover verschillen de inzichten van NB en TB ook hemelsbreed.
Na het derde jaar kan je aan de stand niets meer veranderen.
Bij NB wordt de zool aangehouden en die geeft aan wat de juiste stand van de hoef moet zijn.
Je kan de stand van de hoeven en benen ook alleen maar veranderen als je in de zool snijdt! En dat is nou juist wat we níet willen.

nathalie2302 schreef:@sannie1984 - jij zit zeker niet toevallig aan de kant van Gelderland die "tegen Flevoland" aan zit?

nathalie2302 schreef:Moniek schreef:ik heb ook een paardje met gevoelige hoefen erg gevoelig zelfs.
Dit is dus inderdaad weer iets voor mijn lijstje. Goed naar de draagrand laten kijken. Heel erg bedankt voor de tip!
sannie1984 schreef:De inzichten van TB en NB verschillen inderdaad enorm.
Ik heb het idee dat er bij NB maar 1 manier is om te bekappen, voor elk paard, in welke omstandigheden dan ook; want… zo staat het immers beschreven.
Citaat:Ik denk dat wij, “traditionele hoefsmeden”, meer bezig zijn met kijken naar voetassen, beenstanden, hoe het paard zich voortbeweegt,
en wat we kunnen doen om het paard beter te laten bewegen.
voor de gevoeligheid, als je met je shet de straat op gaat! Ben je met je pony klaar, dan kunnen ze weer makkelijk uit worden gedaan! En kan de hoef gewoon ongestoord groeien en dus harder worden. Met ijzers is het zo dat als die er eenmaal onder zitten er niet af kunnen, zoals met hoefschoenen wel kan. succes Zeeuwtje68 schreef:TS ik zou ook voor hoefschoenen gaanvoor de gevoeligheid, als je met je shet de straat op gaat! Ben je met je pony klaar, dan kunnen ze weer makkelijk uit worden gedaan! En kan de hoef gewoon ongestoord groeien en dus harder worden. Met ijzers is het zo dat als die er eenmaal onder zitten er niet af kunnen, zoals met hoefschoenen wel kan. succes