Hoefijzers voor ivm "gevoeligheid" - wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Hoefijzers voor ivm "gevoeligheid" - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:28

blijf ook op het harde lopen. de wei is een zachte ondergrond, en dat is dan ook precies waarop die hoef zich aan gaat passen. probeer regelmatig stukjes over de weg te lopen en bouw dit op, zodat de hoef de tijd krijgt om zich aan te passen.

verstandig is ook om aan je smid door te geven dat je de hoefzool en straal niet bekapt wilt hebben, de meeste traditionele smeden doen dit wel en dat heeft Faram's hoeven de kop gekost.

zelf ben ik erg tevreden over de Natural Balance methode, die naar het hele bewegingsapparaat van het dier kijkt, en niet alleen maar naar de hoef zelf.

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:47

De kwaliteit van hoeven kunnen per paard/pony enorm verschillen.
Hangt van veel dingen af of het verstandig is om de pony wel of niet te laten beslaan.
Zoals je al zei, gewoon je hoefsmid er even naar laten kijken.
Hij kan het irl het beste inschatten. Lachen

Succes!

@ Arabesk,

Jij maakt niet veel vrienden zo…
Afschuwelijk om zo met uitspraken te smijten die kant nog wal raken.
Je roept gewoon onwaarheden uit waarmee je traditionele hoefsmeden enorm benadeeld.
Misschien had je daar iets beter over na kunnen denken.

Of je een paard nou wel of niet gaat beslaan; het allerbelangrijkste (en het allermoeilijkst!!!) Vork
is ten alle tijden om een paard correct op stand te brengen door middel van correct bekappen!
Dat is de basis waar alles begint.
Logisch is dus ook dat dit een erg belangrijk onderdeel is op de hoefsmidopleidingen!
Ik heb daar eerst 3 jr lang op de opleiding voor mogen leren, en dagelijks leer ik nu nog weer bij.
Maak mij niet wijs dat alleen nb-ers correct leren “bekappen” en dat ook nog eens als enigen juist kunnen uitvoeren.
En dat binnen een dag/ paar dagen cursus. Lips are sealed

De discussie over natuurlijk bekappen zal altijd stof doen blijven opwaaien,
maar stop alsjeblieft met onzin uitkramen. Nors opkijken

En er is geen standaard manier om te bekappen.
Voor elk paard moet bekeken worden wat voor dat paard het beste is.
Dat is de kunst van het bekappen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:50

Klopt, tuurlijk verschilt de kwaliteit van de hoeven per pony/paard, maar die van mij heeft zo op het oog prachtige hoeven en toch zijn ze opeens heel hard gesleten, dat kon de hoefsmid ook niet vermoeden. @ Sannie, ben jij soms de collega van Jeroen? Zoveel gedipl. vrouwelijke hoefsmeden zijn er niet in Gld, lijkt me?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:01

Wat betreft de stand van de benen en hoeven daarover verschillen de inzichten van NB en TB ook hemelsbreed. Na het derde jaar kan je aan de stand niets meer veranderen.

Bij NB wordt de zool aangehouden en die geeft aan wat de juiste stand van de hoef moet zijn. Je kan de stand van de hoeven en benen ook alleen maar veranderen als je in de zool snijdt! En dat is nou juist wat we níet willen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:05

Precies dat zeg je goed dat is precies wat natuurlijk bekappers neit willen. Iedereen denkt daar anders over simpel zat.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:13

ik heb ook een paardje met gevoelige hoefen erg gevoelig zelfs.
Dit heeft te maken omdat hij een hele dunne draagrand heeft.
Mijn smid heeft er toen voor ijzers opgedaan zodat de draagrand kan aan groeien.
Want blootvoets laten lopen groeit die draagrand niet hij slijt alleen maar.
Ik ben nu anderhalf jaar verder en zijn draag rand is super te noemen.
Hij loopt nu goed zonder ijzers.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:20

@Arabesk: geen van de tb-ers die ik mijn (lange) leven met paarden heb gehad, heeft ooit in de zool willen snijden om de stand van de hoeven te veranderen.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:27

arabesk schreef:
Citaat:
Na het derde jaar kan je aan de stand niets meer veranderen.

leg mij dan eens uit waarom die natuurlijk bekappers van ieder paard gelijk de stand willen veranderen omdat de tb het verprutst???? Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Hamer

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:22

dat is ook wat mij tegenstaat aan NB. ze lijken een bepaald model hoef aan te willen houden. volgens hen zouden bij Faram de hielen ingekort moeten worden. wat er dan gebeurt is dat zijn hele hoefstand (en daarmee voetas) vertrokken wordt, grote kans dus op kreupelheid.

ieder paard is een individu, ook zijn hoeven. als we alle paarden naar een bepaald model hoef willen bekappen krijgen we met een hoop kreupele paarden te maken als je 't mij vraagt.

overigens kijk je niet altijd naar de zool om de stand te bepalen, het meest cruciaal is de lijn van de gewrichten. de hoef kan nog zo scheef eruit zien, als de gewrichten recht staan is dat geen probleem, de hoef vormt dan nl zelf een steunzooltje die ervoor zorgt dat de gewrichten recht staan.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 17:19

Moniek schreef:
Mijn smid heeft er toen voor ijzers opgedaan zodat de draagrand kan aan groeien.

Dit is dus inderdaad weer iets voor mijn lijstje. Goed naar de draagrand laten kijken. Heel erg bedankt voor de tip!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:24

Dat heb ik dus ook ervaren aan het NB. Bij mijn haflinger werden de hielen verlaagt en de steunsels helemaal weggehaald. Idem bij mijn fjord. Het gevolg was 2 kreupele en bijna hoefbevangen paarden die dik 6 maanden nodig hadden hiervan te herstellen.

TS zou eens kunnen overleggen met de smid of een plak ijzertje wat is als er te weinig ruimte is voor een nageltje.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:29

nathalie2302 schreef:
Moniek schreef:

Dit is dus inderdaad weer iets voor mijn lijstje. Goed naar de draagrand laten kijken. Heel erg bedankt voor de tip!

Zeker iets om naar te vragen, ik heb mijn paard laten beslaan door rob Renirie koste wat centen maar ik vind hem erg vakkundig en hij weet waar hij het over heeft.
Ik ga ook niet zomaar iemand die het een 10 daagse curcus een papiertje heeft gehaald aan de hoeven van mijn paard laten zitten.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:29

Interessant topic. Als ik het goed begrijp: wanneer een paard gevoelig loopt, is er kans dat hij zoolkneuzingen krijgt?

en wat is een tb'er?? een hoefsmid?

Toen ik mijn paardje liet beslaan (elke zomer krijgt hij 5 maanden lang ijzers want de hoeven groeien niet zo snel en we rijden dan bijna alleen buiten) voor het eerst in de lente waren zijn hoeven wat kort. Toen kreeg hij zooltjes tussen hoef en ijzers onder de voorbeneb. Daarna liep hij veel lekkerder.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:30

Citaat:
Geen ijzers, daarmee maak je het alleen maar erger, tenzij je de rest van zijn leven hem op ijzers wilt laten lopen met alle gevolgen van dien...

Gaan we weer Vork ..Geloof dat bonfire nog steeds rondloopt hoor Knipoog. Ondanks zijn zware prestaties op ijzers. Dus doe lekker wat je zelf wil me eigen paarden en laat verder iedereen lekker zelf beslissen. En dring dus je mening niet zo op.

ontopic:

Ik heb mijn vorige paard wel op ijzers laten zetten, omdat ik daar heel erg vaak mee buiten reed, ze liep super gevoelig op bepaalde ondergronden. En omdat de hoeven dan steeds bij slijten en inderdaad dus ook de draagrand werd het er niet beter op. Ze stond voor op een ijzertje nooit meer problemen gehad, of een paard wat aanvoelde alsof het op eieren loopt Lachen

edit: dit paard heeft dus ook een hoefzweer gehad daarvoor door een kneuzing

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:40

[quote="rakni"]Interessant topic. Als ik het goed begrijp: wanneer een paard gevoelig loopt, is er kans dat hij zoolkneuzingen krijgt?

en wat is een tb'er?? een hoefsmid?

Ha, nog een ijs!!
Niet elk gevoelig paard krijgt kneuzingen, de mijne dus wel.

Een tb-er ha, ha, da's mijn persoonlijke variant op de nb-er. Of miss. wordt het ook wel vaker gebruikt, die afkorting. (nb is natuurlijk bekapper, tb is traditioneel bekapper)
Don't worry, er wordt hier in elk geval geen ter beschikking gestelde bedoeld.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 17:47

@sannie1984 - jij zit zeker niet toevallig aan de kant van Gelderland die "tegen Flevoland" aan zit?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:53

randie schreef:
Citaat:
Geen ijzers, daarmee maak je het alleen maar erger, tenzij je de rest van zijn leven hem op ijzers wilt laten lopen met alle gevolgen van dien...

Gaan we weer Vork ..Geloof dat bonfire nog steeds rondloopt hoor Knipoog. Ondanks zijn zware prestaties op ijzers. Dus doe lekker wat je zelf wil me eigen paarden en laat verder iedereen lekker zelf beslissen. En dring dus je mening niet zo op.

ontopic:

Ik heb mijn vorige paard wel op ijzers laten zetten, omdat ik daar heel erg vaak mee buiten reed, ze liep super gevoelig op bepaalde ondergronden. En omdat de hoeven dan steeds bij slijten en inderdaad dus ook de draagrand werd het er niet beter op. Ze stond voor op een ijzertje nooit meer problemen gehad, of een paard wat aanvoelde alsof het op eieren loopt Lachen

edit: dit paard heeft dus ook een hoefzweer gehad daarvoor door een kneuzing

dat is toch super!!
En dan hoor je hier dat een ijzer geen oplossing is maar een verdoezeling.
maar gebruik van hoefschoenen is wel goed dan? die snap ik niet?
Een ijzer kan wel degelijk een oplossing zijn,,,niet altijd maar het kan wel.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 17:56

Moniek schreef:
dat is toch super!!
En dan hoor je hier dat een ijzer geen oplossing is maar een verdoezeling.
maar gebruik van hoefschoenen is wel goed dan? die snap ik niet?
Een ijzer kan wel degelijk een oplossing zijn,,,niet altijd maar het kan wel.

En daar gaat het mij ook om....ik ben ook geen voorstander van ijzers...MAAR...mocht blijken dat P.C. er ontzettend bij gebaat zou zijn, dat het zijn hoeven niet onnodig beschadigt...dan zou ik er ook voor kiezen...alle opties open houden en gaan voor datgene wat de pony helpt (en misschien is het in mijn bijzondere geval echt alleen een kwestie van "eelt kweken"...kan ook natuurlijk)

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:06

TS, ik zou ook liever voor hoefschoenen gaan.
Ik heb hetzelfde met mijn paardje gehad , die kreeg elke zomer weer ijzers onder omdat ze gevoelig liep op steentjes. Nu heb ik haar ruim een jaar op blote voeten lopen en gebruik hoefschoenen als het nodig is (steentjes) en als het niet persé nodig is loopt ze lekker op blote voeten. Inmiddels zijn haar hoeven allang niet meer gevoelig en loopt ze vrijwel altijd op blote voeten.

Hoefschoenen kunnen per merk behoorlijk in gewicht verschillen, dat is even uitzoeken. Maar het is allang niet meer zo dat ze lomp zijn. Ook die dingen gaan met de tijd mee. Knipoog

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:39

@ Mysa
Zowel collega als vriendin Haha!

Arabesk schreef:
Wat betreft de stand van de benen en hoeven daarover verschillen de inzichten van NB en TB ook hemelsbreed.
Na het derde jaar kan je aan de stand niets meer veranderen.

Bij NB wordt de zool aangehouden en die geeft aan wat de juiste stand van de hoef moet zijn.
Je kan de stand van de hoeven en benen ook alleen maar veranderen als je in de zool snijdt! En dat is nou juist wat we níet willen.

Dus…. Samengevat wat je net zegt;
Jullie kunnen (en willen) met NB geen voetassen en beenstanden veranderen, dus ook niet corrigeren….

Wat jammer nou, voor mij is de definitie van bekappen toch echt het corrigeren/ op stand brengen van de voeten.
En niet zoals velen denken en sommigen ook doen; simpelweg een stuk eraf hakken.
Dus…. Mijn vraag; Natuurlijk Bekappen? Nors opkijken

De inzichten van TB en NB verschillen inderdaad enorm.
Ik heb het idee dat er bij NB maar 1 manier is om te bekappen, voor elk paard, in welke omstandigheden dan ook; want… zo staat het immers beschreven.

TB; Het is dat het beestje een naam moet hebben, maar eigenlijk is TB niet een methode om te bekappen Knipoog

Ik denk dat wij, “traditionele hoefsmeden”, meer bezig zijn met kijken naar voetassen, beenstanden, hoe het paard zich voortbeweegt,
en wat we kunnen doen om het paard beter te laten bewegen.
Elk paard (en elke hoef) is weer anders.
En dáár pas je je bekapwerk (en eventueel beslag) op aan. Ja

Het kan maar zo zijn dat ik op een dag een paard bekap en dat je denkt;
hee, dat zou zo NB kunnen zijn. Haha!
Terwijl het volgende paard volgens NB normen misschien wel helemaal niet goed bekapt wordt, maar wat in mijn ogen de enige juiste manier voor dát paard is. Vork

nathalie2302 schreef:
@sannie1984 - jij zit zeker niet toevallig aan de kant van Gelderland die "tegen Flevoland" aan zit?

Ik zit zo ongeveer tussen Arnhem en Zwolle en dan een beetje naar het oosten en een beetje naar het westen van die lijn Lachen

Excuses voor de afdwaling naar de eeuwige discussie NB vs TB Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:42

nathalie2302 schreef:
Moniek schreef:

geen gewone ijzers. mijn paard had dit ook, door een ernstig foute bekapping. hij staat nu al een poosje op kunststof ijzers die extra breed zijn en voorzien van straalondersteuning, zodat de hele hoef wordt gestimuleerd om te groeien. niet alleen de draagrand moet bijgroeien, de zool is bij gevoeligheid de meest cruciale factor. zorg dus voor een evt. beslag dat ook de zool en straal vooruit helpt, anders heb je het probleem gelijk weer als je 'm van de ijzers afhaalt.

ik kan eens voor je vragen of mijn smid ook in Swifterbant komt, laat maar weten als je interesse hebt. ik ben erg tevreden over mijn smid, Faram gaat maandag van de ijzers af, zijn zool en straal zijn ook een stuk dikker dan ze waren, de rest is een kwestie van de hoef naar wat hij aankan stimuleren, om zo de kwaliteit van de zool te verbeteren en onderhouden.

mijn smid is Natural Balance smid, en dat heeft niets met NB te maken. feitelijk is ze traditioneel hoefsmid, maar imo gewoon een graadje (flinke graad?) beter/ paardgerichter. ze is holistisch smid, heeft hiervoor een speciale opleiding in amerika gedaan, die in Nederland bij mijn weten (nog) niet te volgen is.
mijn vorige smid was TB, en hij heeft de hoeven van mijn paard zo verpest. de andere TB smeden die ik hier aan het werk gezien heb komen ook écht niet aan mijn paard. het lijkt wel of sommigen het niet serieus nemen, en doen inderdaad gewoon een stuk eraf hakken, hup 2 cm korter, kan je weer wat maandjes vooruit.

niet alle TB smeden zijn zo, dat weet ik wel, maar ik zweer gewoon bij mijn eigen smid en zou ook geen andere meer willen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 08:41

Je zou het kunnen vragen Renée, maar ik denk dat het een ondoenlijk stuk rijden is voor 1 shetlander (zo ook voor sannie1984, jammer want ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft!! en mocht je een collega weten hier in de noordoostpolder (swifterbant, biddinghuizen, dronten), hou ik me graag aanbevolen)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:24

sannie1984 schreef:
De inzichten van TB en NB verschillen inderdaad enorm.
Ik heb het idee dat er bij NB maar 1 manier is om te bekappen, voor elk paard, in welke omstandigheden dan ook; want… zo staat het immers beschreven.

Nee dat is dus niet zo. Dat jij denkt dat dit zo is, geeft al aan dat je je niet verdiept hebt in NB.

Citaat:
Ik denk dat wij, “traditionele hoefsmeden”, meer bezig zijn met kijken naar voetassen, beenstanden, hoe het paard zich voortbeweegt,
en wat we kunnen doen om het paard beter te laten bewegen.

NB kijkt ook naar het paard, maar laat voetassen en dergelijken buiten beschouwing omdat dit een statisch gegeven is en totaal niets zegt over hoe het paard beweegt. Bovendien kun je de voetas alleen veranderen door in de zool te gaan snijden!

Maar goed dit is weer een discussie apart.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:41

TS ik zou ook voor hoefschoenen gaan Knipoog voor de gevoeligheid, als je met je shet de straat op gaat! Ben je met je pony klaar, dan kunnen ze weer makkelijk uit worden gedaan! En kan de hoef gewoon ongestoord groeien en dus harder worden. Met ijzers is het zo dat als die er eenmaal onder zitten er niet af kunnen, zoals met hoefschoenen wel kan. succes

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:22

Zeeuwtje68 schreef:
TS ik zou ook voor hoefschoenen gaan Knipoog voor de gevoeligheid, als je met je shet de straat op gaat! Ben je met je pony klaar, dan kunnen ze weer makkelijk uit worden gedaan! En kan de hoef gewoon ongestoord groeien en dus harder worden. Met ijzers is het zo dat als die er eenmaal onder zitten er niet af kunnen, zoals met hoefschoenen wel kan. succes

hoe kom je daar bij?
Die van mij heeft anderhalf jaar op ijzers gestaan en zijn er nu af en hij loopt prima.
ik snap niet hoe mensen erbij komen dat als je aan ijzers begint je er aan vast zit.