Rondom op ijzers en zoveel beter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

Re: Rondom op ijzers en zoveel beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:47

mijn ene haflinger heeft altijd zonder gelopen (eerste 4 jaar)maar had echt platvoeten,is achter hoger gebouwd(overbouwd dus)ook rijd ik ook nog eens wedstrijden,hij heeft voor tweelippige ijzers en heeft mooie en goede voeten nu.

mijn shet heeft 11jaar zonder ijzers gelopen,altijd gevoelig op steen,grind,heeft nu een half jaar voorijzers en loopt overal doorheen.

mijn jonge haflinger had erg zachte en korte hoeven,hij heeft nu eerst 2 jaar goede hoefverzorging gekregen ,hoeven zijn harder geworden maar hij blijft erg gevoelig lopen op het harde,ook groeit het slecht en heeft hij plathoeven,hij krijgt dinsdags ook voorijzers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:20

Dan zou ik eerder vermoeden dat er verkeerd werd bekapt eigenlijk..

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:23

mystictinker: is je reaktie tegen topicstarter of mij?

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:29

Die van mij staat alleen in de winter op ijzers omdat ik veel buitenrijd en haar hoeven anders te kort en te snel slijten, en dan stap ik eigenlijk alleen nog maar omdat ze artrose heeft.
In de zomer gaan ze eraf als ze op de wei staat en dan rij ik een stuk minder en ik moet zeggen dat ze beter zonder loopt dan met.
Het is jammer dat ik niet in een bak kan rijden met haar anders had ik haar ook in de winter zonder gezet.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:46

Die van mijn vriendin loopt stukken beter met voorijzers nu, maar was nodig wegens de hoefbevangenheid. Nu ze de hele winter op stal staat en dus ook alleen nog maar op zand loopt, terwijl ze bij zomerdag veel buiten reed en dus op asfalt had ik als het mijn pony was gekeken of het zonder ijzer zou kunnen maar ja dat is niet aan mij Knipoog

Voordat die van mij op ijzers komen moet er heel wat gebeuren, ben er (bij noodzaak uitgezonderd) absoluut geen voorstander van

Joetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:35

Toen ik mijn paard kocht stond ie op ijzers rondom en ik heb hem er nooit afgehaald.
Ik rij zoveel buiten met hem en ook over straat.

Bij de vorige eigenaar heeft ie 6 jaar op ijzers gestaan, (zeggen ze) dus zoveel kwaad zal het wel niet kunnen zolang de ijzers er goed onder gezet worden.

Hoefschoenen heb ik eens bij een vorig paard wat veel voor de kar liep gehad. Nou, ik vond het 3x niks. Dat gemartel om die rits dicht te krijgen (ik was al kapot voordat ik op de bok zat).
Bovendien vond ik het ook niet anti-slip!!

Deze staat al zolang op ijzers en daar laat ik hem ook lekker op staan.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:08

MysticTinker schreef:
Brokkelhoeven zijn ook prima op te lossen zonder ijzers, ijzers zijn alleen symtoombestrijding.

Mijn paard staat vooraan op ijzers, waar ze het relatief goed op doet.. In winter staat ze erg goed en totaal zonder brokkel, in de zomer staat ze ook goed zolang de smid maar geregeld komt (6/7weken).

Jammer genoeg zie ik echt geen mogelijkheid om haar zonder ijzers te zetten. De eerste keer dat mevrouw een ijzer is kwijtgespeelt (smorgens) hebben we haar tot smiddags op de wei gezet, eentje die goed groen stond zodat ze niet teveel ging rondlopen.. Namiddag hebben we haar mankend van de wei geplukt. Zonder ijzer staat ze binnen de 5uur te kort. Dus niet enkel gevoelig lopen op het harde, maar echt manken op een zachte ondergrond. Hoefsmid is dan meteen gekomen en heeft er (op één of andere speciale manier. Kortere nagels? ik weet het niet juist meer) nog net, heel nipt een ijzer ondergekregen.. Anders waren het hoefschoenen, wat niet bepaald ideaal is om 24/7 aan te laten.

Verder krijgt ze biotine als suplement bij haar eten, heeft voldoende beweging (in de zomer staat ze meestal dag en nacht buiten, af en toe snachts binnen.. Drie/vier keer in de week trainen), we hebben een goeie smid, ze wordt regelmatig gekapt, ik probeer haar voeten voldoende vochtig te houden (afspuiten in zomer, modderstukje voorzien),...
Ik moet wel zeggen dat die gevoeligste voet (waar het ijzer af was, en zo op mankte) een licht bokvoetje is, geen idee of dat ermee te maken heeft. Hier heeft ze verder geen problemen mee

Kan jij mij eens vertellen hoe je dat zou doen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:02

Bij ons op wei staat een paard dat meer dan 10 jaar ijzers heeft gehad. En deze winter werd door iedereen (fysio, dierenarts, hoefsmid, instructrice) aangeraden om de ijzers eraf te halen. Dat werd dus gedaan, na al die tijd. En het paard heeft de eerste twee dagen geen voet verzet, hooguit 10 meter gelopen (grond was wel bevroren en hard, dus extra gevoelig aan de hoeven) en als hij een stukje harder wilde lopen liep hij stokkreupel. Menigeen had al lang weer de smid gebeld en opnieuw ijzers eronder laten slaan, maar die had vantevoren gezegd dat dit heel normaal was, en de eigenaresse het zeker een week tijd moest geven. Dus we hebben afgewacht, en na die week liep het paard weer perfect!

Er zullen vast uitzonderingen zijn hoor Knipoog Maar normaal gesproken is het gewoon een kwestie van wennen aan het gevoel. Zelfde idee als wanneer jij met je blote voeten buiten gaat lopen. In het begin heel gevoelig, maar je krijgt al snel een laag eelt..

Bokvoetjes zijn een heel ander verhaal, ik weet niet of dat samenhangt met gevoeligheid, het is in ieder geval niet echt goed voor de gewrichten als de ene voet anders staat dan de andere.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 07:52

helaas, er is geen haarlemmerolie voor de voetverzorging van een paard, daarmee bedoel ik dat er niet 1 methode is die alle problemen oplost,

hoi arabesk: nee ook jouw methode niet. Frusty

er is wel een oplossing: kijk naar je paard, merk, bouwjaar, stand en staat van de hoeven, de manier van huisvesten, het werk wat het paard moet doen enz. en kies dan een methode die het best bij dat paard past. Dat kan vierkant beslag zijn, al dan niet gecombineerd met kunstof, leer oid, alleen beslag voor of gewoon op blote voeten dit alles evt aangevuld met supplementen.

Tot nu toe zijn het nog steeds alleen de traditionele smeden die alle verschillende methoden beheersen om jouw paard goed te laten lopen. ga er alleen zelf aanzitten als je weet wat je doet en onder begeleiding van een goede smid.

veel rijplezier gewenst

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 07:57

Sommige paarden (een van ons paarden incl.) hebben gewoon 'dunne' solen, waardoor ze altijd op eiren lopen zonder ijzers. Wij hebben hem geprobeerd zonder, echt een jaar zonder ijzers. Liep niet optimaal, ook niet graag. Stond gewoon stil als het even mogelijk was. We hebben hem ook een tijd 'natuurlijk' laten bekappen. Maar ik doe het nooit meer. Geef mij een traditioneel smit. Daar zie ik binnen 4 weken altijd de resultaten van in de manier en plezier waarop ons paarden bewegen.

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:57

Citaat:
farrier"]helaas, er is geen haarlemmerolie voor de voetverzorging van een paard, daarmee bedoel ik dat er niet 1 methode is die alle problemen oplost,

Citaat:
hoi arabesk: nee ook jouw methode niet. Frusty

jou vriendin ook al.

sorry maar er zijn altijd mensen die het beter weten.

gewoon blijven roepen 'hoefschoenen' 'blote voeten'

sorry nogmaals maar ik kon het ff niet laten.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:05

Gaat helemaal met Farrier mee.
Heeft een merrie met een afwijkende stand voor die moet gewoon voor op ijzers. En daarbij ben ik inmiddels van mening dat daar dan achter ook ijzers bij horen. Door verkeerd bekappen was inmiddels punt kritiek bereikt en er was door onbalans oa bijna geen groei meer in de voorvoeten.
Ong twee jaar terug is ze achter op ijzers gegaan ook voor wedstrijden, maar dus ook voor de balans. EN staat ze sinds dien op de biotine. NU pas gaan de voeten voor weer groeien.

Mijn ruin heeft hele mooie voeten en staat met blote voeten

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:51

ons paard loopt sinds kort ook rondom op hoefijzers omdat ik veel op asfalt rijd en hij niet helemaal lekker liep.Nu heeft hij dus rondom hoefijzers en loopt heerlijk. Wij moeten wel rustig aandoen omdat in zijn linker achterbeen de pees is verkleeft. Daar heeft hij ook een speciaal hoefijzer voor.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:49

mijn paard heeft 4 jaar lang met tussenpozen gevoelig gelopen op ongelijke hardere ondergrond, door een verkeerde bekapping. zijn zolen waren helemaal weggehakt, waren flinterdun. hij heeft drie maanden op kunststof gestaan nu, om zijn hoeven ongehinderd te laten groeien. dit icm biotine bijvoeren heeft ervoor gezorgd dat zijn zolen een stuk dikker zijn geworden, nog wel erg broos maar goed dat is een kwestie van tijd. de zool op zich is er weer, nu alleen de kwaliteit nog, en dat kost iets meer tijd. hij loopt nu NIET gevoelig, ook niet op grindpaden. de prognoses voor volledig herstel van alle vier de hoeven zijn erg goed.

mensen kijken mij raar aan wanneer ik dit vertel, en houden stug vast aan hun ijzers. een dunne zool is niet goed, niet gezond. je ziet dit bij vrijwel ieder traditioneel beslagen paard, en vrijwel al déze paarden lopen (extreem) gevoelig wanneer zij van de ijzers af zijn.

ik ben niet voor een bepaalde methode van hoefonderhoud, maar voor een gezonde hoef. en een gezonde hoef kan normaal werk (ook op het harde!) gewoon aan.

ijzers onderslaan om proppen in te kunnen draaien tegen het glijden is 9 van de 10 keer niet nodig. een paard op blote voeten glijdt niet zomaar uit, ook niet bij een korte volte in galop. tenzij zijn balans onvoldoende is, en/of hij hierin gehinderd wordt door de ruiter. deze balans is iets wat ook ontwikkeld moet worden. helaas krijgen een hoop paarden daar niet eens de kans voor.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:06

merrieveulen schreef:
ijzers onderslaan om proppen in te kunnen draaien tegen het glijden is 9 van de 10 keer niet nodig. een paard op blote voeten glijdt niet zomaar uit, ook niet bij een korte volte in galop. tenzij zijn balans onvoldoende is, en/of hij hierin gehinderd wordt door de ruiter. deze balans is iets wat ook ontwikkeld moet worden. helaas krijgen een hoop paarden daar niet eens de kans voor.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Uitglijden is ook weer helemaal afhankelijk van de ondergrond en het weer (nat of droog). Sommige paarden hebben bodemvrees zoals 1 van mijn paarden, ze loopt Z dressuur en is top voor elkaar en in balans maar zonder ijzers hoef ik die niet te starten op gras want elke cm dat ze wegglijd verstijfd ze en loopt ze voor geen meter meer. Met een ijzer en goede proppen gaat het geweldig! Ik heb lange proppen voor nat terrein en korte proppen voor droog/ hard terrein, daar houd ik wel rekening mee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:26

uitzonderingen zullen er altijd zijn, en ik ben het met je eens dat een paard zeker moet kunnen zijn van de bodem (stabiliteit) om fatsoenlijk te kunnen lopen. echter, je ziet het ook bij een hoop jonge dieren, waarbij nog niet eens gekeken is hoe het zonder gaat. die paarden lopen in de wei zonder proppen, en als er gereden wordt moeten er ineens proppen onder. nu maakt rijden of vrij lopen wel enig verschil natuurlijk, echter ben ik wel van mening dat er vaak ernstig mee overdreven wordt.