Mijn shetje heeft zn knie op slot!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aricia

Re: Mijn shetje heeft zn knie op slot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:22

Het gebeurt nog wel eens ,zeker bij een jonge pony ,dat als ze sterker en wat meer vlees op de botten krijgen,dat het opslotschieten verdwijnt.
En goed laten bekappen ,aan de binnenkant van de achterhoeven meer afhalen.
Sterkte met je pony's!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:05

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:09

Dat heb ik ook met mijn shetje ik stap dan altijd rond en dan is het weer goed of til haar been een paar keer op en dan is het ook weer goed

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:45

Hoi,

Als de knie niet op slot staat, dan zeker aan de gang gaan om de spieren om het gewricht sterker te maken. Perfect zou zijn om haar lekker vooraarts-neerwarts te trainen, maar dat valt met een shetlander die graatmager si wellicht nog niet mee Lachen.
Heuveltjes lopen en balkjes lopen wil ook wel helpen.
Als de knie op slot staat uiteraard niet.

Ik zou absoluut niet de banden door laten halen. Het paard kan dan namelijk niet meer op rust staan. Bovendien mag het volgens mij ook officieel niet meer.
Er zijn ook andere operatie-opties tegenwoordig:
- Het zetten van kleine sneetjes in de kniebanden. Bij genezing komt daar littekenweefsel op. Litteken weefsel is weinig rekzaam, de banden worden dus minder rekzaam, waardoor de knieschijf dus niet meer gefixeerd blijft.
- Redelijk nieuw is het zetten van injecties in de kniebanden met een irriterende stof. Dat veroorzaakt een ontsteking, waardoor er weer littekenweefsel komt etc... zie hierboven.

Vooral het laatste schijnt goed betaalbaar te zijn en zeer goede resultaten te hebben.
Ik zou echter eerst eens wachten wat er gebeurd als het diertje weer wat gezonder wordt. Wat meer voedingstoffen krijgt en weer wat vlees op de ribben etc.

Succes ermee

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:23

Mijn pony heeft het ook gehad.... Is binnendoor gezet en wordt nu regelmatig gecontroleerd door de smid... (Is bijna dagelijks op stal)
Trainen is de beste optie heeft mijn dierenarts gezegd en een operatie is echt alleen in uiterste noodzaak...
Dit onder andere omdat ze het liever net doen en omdat paarden na zo'n operatie niet meer staand kunnen slapen...

Het komt inderdaad veel voor bij kleinere ponies en jonge paarden....

Ik hoop dat het met jou pony ook goed komt....

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 10:46

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb het idee dat het n klein beetje beter begint te gaan met haar. Vorige week had ze haar knie weer op slot, maar die ging ook weer van het slot af. Zo is het de hele dag doorgegaan, op slot, van slot af. Vond het al een vooruitgang met de vorige keer, toen had ze m 2 dagen op slot en kwam hij niet meer van t slot af. We hebben gemerkt dat het helpt om haar te laten rennen. Haar knie springt dan van het slot af. De dierenarts had dit ook al geadviseerd. (haar opjagen met een zweep, door de schrikreactie zou knie weer op zn plaats schieten)

Dierenarts heeft er inmiddels ook naar gekeken en die vind haar echt ontzettend mager. Vooral bij haar achterhand, en hij zegt dat de spieren die de knie op zn plaats houden als eerste slap worden. Hij hoopt dat het met trainen (berg op en berg af, balkjes lopen, longeren) en goede voeding al een heel eind kunnen komen. Wij hopen dat ook, want op een operatie zit ik niet te wachten. Maar hij heeft dat wel als optie genoemd voor het geval dat het echt niet over gaat.

We wachten in ieder geval nog een tijdje af! Ik weet nu gelukkig wat we er aan kunnen doen om het beter te laten gaan!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:55

Hoi, Mijn paard heeft het ook. Maar ik jaag hem niet op als hij het heeft. Kan voor een paard/pony heel angstig zijn dat de knie op slot schiet en vraag me daarom ook af waarom opjagen zo fijn voor het beestje is. Mijn paard heeft het als hij energie te weinig heeft, moe is, veel heeft gerend in de wei, etc. Geef op vaste tijden, energierijk voor. Niet volproppen met sportbrok maar gewoon goed voor. Gepunte haver heeft de werking dat het langdurig energie geeft en niet die pieken en dalen w.b. het energie. Probeer 2 x daags een handje te geven en kijk hoe het gaat. Longeren e.d. zou ik ook niet te veel doen. Gewoon rustig beginnen, niet te veel en niet te lang maar wel dagelijks. Een goede training is balans rust-arbeid. Veel succes!

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 16:04

We zagen dat het werkte toen ze vanuit zichzelf begon te rennen en haar knie weer van het slot af ging. Ik durfde het in eerste instantie ook niet, bang dat er nog meer zou beschadigen. Maar de dierenarts adviseerde dit ook. Ik denk dat het voor een paard ook erg angstig is, als zijn knie 2 dagen lang op slot zit en zn been t dus niet meer fatsoenlijk doet. Dan is even opjagen en daarna het probleem opgelost hebben denk ik iets minder erg.

Voeren-trainen doen we al vanaf het begin en ik merk voorzichtige vooruitgang! Dus daar gaan we gewoon mee door.

Claudiaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:38

Omdat mijn shet een week lang erg ziek is geweest heeft hij een week bijna niks gedaan en nu begint zijn knie weer op te spelen, op slot-los-op slo-los. We zijn sinds een paar dagen weer voorzichtig een het werk om de spieren en de conditie weer op pijl te brengen,longeren,wandelen,erachter lopen. Maar vandaag zat het knietje weer niet lekker. Mijn vraag is,mag mijn verzorgstertje wel op hem rijden,is dat juist goed,om hem op conditie te krijgen en de spieren sterker te maken,of juist niet.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 20:35

Geen idee! Wij rijden niet op onze shets, hebben ze puur voor de gezelligheid en het gras te maaien!
Bij ons komt het vooral door zwakke spieren, en die proberen we ook op te bouwen door middel van wandelen.
Longeren, balkjes laten lopen, veel wandelen is allemaal goed.
Weet niet hoe zwaar je verzorgstertje is? Ik zou m eerst op krachten laten komen, laten herstellen van zn ziekte en daarna pas weer rustig gaan opbouwen met rijden. Tot die tijd lekker wandelen met hem. Succes!