Rotstraal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:17

Ik gebruik bij rotstraal iets wat ook voor schapen/koeien wordt gebruikt. Het is blauw van kleur en wordt bij ons blauwsel in de omgeving genoemd. de hoeven invetten is eigenlijk niet goed omdat je dan een vetlaag erop smeert die waterafstotend is. Ikzelf vind de allerbeste oplossing de wei in en beweging... Dit is echt nodig om een goede hoef + straal te hebben/krijgen. ook al is de wei nat, dat is niet erg. het gras maakt de stralen schoon. Al maak je de stal dagelijks schoon ze plassen en mesten de hele dag door, dan zou je misschien een andere bodembedekker kunne gebruiken, zaagsle schijnt ook droger te zijn als stro. Ik heb eigenlijk nooit last van rotstraal (1 x in de laatste 10 jaar) en maak ook dagelijks de stallen schoon, maar ze komen ook zoveel mogelijk buiten, de wei of paddock.

J_anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:38

Ik heb vandaag wat nieuws geleerd Tong uitsteken En ik meld het meteen maar even.

Mijn pony heeft ook last van rotstraal en ik heb de hoefsmid gevraagt wat ik eraan moest doen.
Nou hier komt het:

Je moet een stukje strotouw (henneptouw) afstnijden 4 cm lang ongeveer.
Die smeer je flink in met teer. Dan duw je met een hoevenkrabber o.i.d dat flink ingeteerde stukje touw in dat gat waar de rotstraal zit. Dan smeer je daar nog wat teer over heen. Als dat touwtje er na een paar dagen uit is gewoon weer hetzelfde doen.
Dat teer droogt de straal uit en rotstraal kan niet verder uitbreiden als de straal droog is dus daardoor zou het genezen.

Ik ben het nu ook aan het proberen en hoop dat het helpt.

Flashiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:17

Ja, tis vervelend...
Ik doe alles, mer kan ik niet doen... Kvraag me af of ze veel pijn heeft:( dat wilk wel niet...
Kan er echt niets meer???????

Flashiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:19

Teer is slecht hebbe nze me gezegd, het is om te voorkomen... maar als ze het hebn, is het helemaal niet goed zei men tegne ik in de kliniek in Gent. België

Flashiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:21

Nja, maar ze kan swinters niet in de wei, waar ik sta, dat mag niet... dusja... en de veearts zei dat ze echt niet op de wei mocht, dat dat te nat is en ook niet goed...Ze staat op zaagsel nu... ten einde raad ,echt Boos!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:34

Zaagsel is echt slecht voor de hoeven. Daar krijg je rotstraal en hoefzweren van

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:48

Lenneke_ schreef:
Zaagsel is echt slecht voor de hoeven. Daar krijg je rotstraal en hoefzweren van

Hoefzweren wist ik wel, maar er is mij eens gezegd dat zaagsel droger is dan stro.. vandaar. Weer wat geleerd...

Flashiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 21:24

Vlaslemen staat ze eigenlijk... Ma voor stro is ze allergisch, dus dat is geen optie é :s
Kent er iemand uit belgië goeie veearts voor de voeten... zzeeeft pijnnnn denkik, vee lpijn

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:54

Die van mij heeft geen rot straal meer, maar wel vaak nog ontstoken stralen, dit maak ik schoon met wattenstaafjes. Mijn paard heeft een hele oneffen straal, met losse stukken, die knip/snij ik weg, zodat ik weer meer ruimte heb. Maak dan de straal helemaal schoon met wattenstaafjes en spuit de straal in met betadine spay, hier wordt het wel beter van.

Dryfeet ga ik ook opzoeken en ophalen als ik genoeg geld heb Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:49

J_anita schreef:
Ik heb vandaag wat nieuws geleerd Tong uitsteken En ik meld het meteen maar even.

Mijn pony heeft ook last van rotstraal en ik heb de hoefsmid gevraagt wat ik eraan moest doen.
Nou hier komt het:

Je moet een stukje strotouw (henneptouw) afstnijden 4 cm lang ongeveer.
Die smeer je flink in met teer. Dan duw je met een hoevenkrabber o.i.d dat flink ingeteerde stukje touw in dat gat waar de rotstraal zit. Dan smeer je daar nog wat teer over heen. Als dat touwtje er na een paar dagen uit is gewoon weer hetzelfde doen.
Dat teer droogt de straal uit en rotstraal kan niet verder uitbreiden als de straal droog is dus daardoor zou het genezen.

Ik ben het nu ook aan het proberen en hoop dat het helpt.

ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt, volgens mij maak je het zo alleen maar erger omdat je dan de plaats van de ontsteking afsluit voor zuurstof, en rotstraal ontstaat juist op plaatsen waar geen zuurstof is.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:54

mijn paard heeft er al zijn hele leven last van, en heb echt van alles geprobeerd en ik gebruik nu hoof and sool hardner, een klein spuitbusje, nou echt super, er zit zo'n tuitje bij dat je er diep in kan spuiten,

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:57

Afbeelding

deze bedoel ik

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:19

is goed spul maar niet goed genoeg ervaar ik

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:34

ik had eerst spul van de veearts maar ben de naam even kwijt, dat is ook goed spul maar vindt dit beter je kan door dat rietje echt goed diep spuiten

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:54

weet het al weer, trush remedie, dat werkt ook erg goed is alleen wel erg prijzig

Afbeelding

hverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:45

Heb ik goed begrepen dat het ook een combinatie van een schimmel is (brokkelhoeven las ik toch??) Ik heb er met mijn paard ook last van gehad, zowel rot als schimmel. Er is mij toen geadviseerd hem een aantal dagen in de week te ontsmetten met Dettol. Moet zeggen, mijn paard is nu schimmelvrij en rotvrij.

Wat ook goed helpt tegen de rot is chlorofenicol (maar dat is volgens mij uit de handel genomen, misschien nog voor schapen of zo te krijgen). Paar dagen en de rot verdween als sneeuw voor de zon

Succes!! Het is echt een vervelend probleem!

Flashiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 22:21

Ik probeer al enkele weken dettol, maar geen verbetering zichtbaar:(

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:08

zie trush remedie flashiej, dat werkt wel , komt wel bij de da vandaan,

wotabiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:43

Lang geleden heeft een van mijn paarden ook last gehad van rotstraal.
Ik meen me te herinneren dat ik de voeten eerst liet weken in water met eau de javel in om te onstmetten. Dat doodt alle bacterien.
Daarna moest ik er dan teer op smeren en inderdaad terug de weide op of anders in een heel propere droge stal op vlas.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:50

Bij mijn oude pony deden we er altijd blauwsel voor gebruiken. Je kan dat gewoon bij elke paardenzaak halen. Althans toen wel. Misschien is dat een idee om te proberen? Er zit zo'n tuutje aan, en dat duwde ik dan altijd in de straal na eerst goed afgespoten te hebben enz. En dat erin spuiten.

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:55

Ik had geen tijd om dit topic helemaal door te lezen.. dus misschien is het al gezegd.

Maar mijn vorige paard had ook rotstraal toen had ik bij de dierenarts een soort van spuitbus met blauwspul erin en er zat geloof ik ook nog antibiotica in. maar het was naar een paar weken weer helemaal weg..

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:10

Ik gebruik meestal Blauw-spray als Sharonne last van haar voeten heeft.

Ik maak het dan eerst goed schoon met Biotex. (de groene)
En daarna spuit ik de blauwspray erop. Werkt bij haar heel goed.

Ik gebruik deze: http://www.agradi.nl/product?sc=EHBO+%2 ... verzorging

of een iets andere, maar die op hetzelfde neerkomt. Die haal ik dan bij de DA namelijk.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:28

Sinds gister ben ik tot de otndekking gekomen, of eigenlijk mijn hoefsmid, want ik ben er absoluut niet mee bekend, dat die van mij ook rotstraal heeft. Niet fijn dus.

Ik blijf even meelezen in dit topic...

Ile_de_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:58

Îlly heeft er ook af en toe last van en steeds aan een en dezelfde hoef
het komt en gaat en voorlopig lijkt ze er niet echt "last" (lees : pijn) van te hebben

ze staat nu wel maar vier uurtjes per dag meer buiten en haar hoeven worden dagelijks schoongemaakt

ik heb nu al zowat alles voorhanden geprobeerd (DA komt steeds met iets nieuws af), niets helpt echt doeltreffend... wordt er wat moedeloos van

ps : de stal (met aubiose) wordt dagelijks (soms twee tot drie keer per dag) schoongemaakt

horses19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 07:19

Ik gebruikte altijd egyptische zalf maar na dat lang geprobeert te hebben heb ik ook dat blauwe spul van de dierenarts gekregen. Het werkte wel het wondje dicht te maken maar verder geneeste het niet echt. Toen heb ik elke keer met een spuit eerst de straal schoongemaakt en dan uit eindelijk betadine. En ik moet zeggen dat dat aardig gelukt is. Nou heb ik gehoord dat citroensap heel goed werkt tegen rotstraal ik heb het zelf alleen nog nooit geprobeert Tong uitsteken