Wat is nu eigelijk het nut van de hoeven teren??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Storm

Re: Wat is nu eigelijk het nut van de hoeven teren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:08

Ook ik teer de hoeven van mijn paard nooit, omdat ik altijd heb geleerd dat het onnodig en slecht voor de hoeven is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 08:41

Ja maar dat is toch goed als het schadelijke bacterien dood en voor een weke hoef hoeft teer dan toch helemaal zo slecht niet te zijn.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 08:54

De hoef van een paard is nooit 100% super schoon.. Dus je sluit altijd wel wat bacterieen op. En er komt door teer geen zuurstof meer bij dus het gaat lekker broeien Knipoog

Hoefvet is al helemaal een domme uitvinding, de meeste hoeven zijn al te droog en dan gaan we er vet op smeren Clown

En teer stinkt ook nog eens Vork

J_anita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:33

Ik heb nu aan een hoefsmid gevraagt en die zei dat teren helemaal niet zo schadelijk is. Mijn pony heeft nu een beetje last van rotstraal en ik moest van hem de straal interen omdat het uitdroogt en daardoor geneest de straal beter..
Ik denk dat zo'n hoefsmid het wel zal weten.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:59

En vraag je het weer aan mijn hoefsmid, dan krijg je te horen dat je het beter niet kan doen. En die zal het ook wel weten... Knipoog

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:20

Zoals gezegd: teer sluit af en droogt uit. Het onttrekt vocht, wat soms goed kan zijn als de hoef te week is, maar bij de meeste paarden in nederland is de hoef juist te droog door het staan in de amoniak. Bij een gezonde of droge hoef, wegblijven met de teer dus. Bij een weke hoef of rotstraal: gebruik met mate, op een absoluut brandschone hoef en liefst alleen op de plaatsen waar het het meest nodig is en altijd in overleg met de hoefsmid...

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:35

ik moet het soms doen omdat de hoeven van mijn paard te week worden (door het buiten staan)

tip:voor je gaat teren eerst de hoeven schoon schrobben met dettol dat zijn alle bacterien en schimmels dood, laten drogen en dan teren

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:29

Als het nodig is kan teer goed werken bij bijv. (beginnende) rotstraal. Aan een gezonde hoef kun jehet beste niets doen.

hverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:54

In mijn ogen heeft teer ook weinig nut. Tenzij de voet echt schoon is. Evt gelijk na de bekapping. Maar eigenlijk wordt het hier nooit gebruikt

davy_loverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:55

mijn vriendin moest haar paard zijn hoeven teren van de hoefsmid omdat zijn hoeven niet sterk zijn maar nu hoeft ze dat niet meer. ik weet niet of het goed is .. ik deed het meestal toen mijn pony nog in een hele natte wei stond maar nu ook niet meer. ik denk dat je het niet te vaak moetdoen. maar als het nodig is moet je het natuurlijk wel doen ! succes ! xxx

laurasilence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:21

Ik heb zelf de hoeven van mijn pony en paard nooit met teer ingesmeerd. maar nu was de hoefsmit er dinsdag. en die zei dat ik de achterhoeven moest teren. er zitten namelijk smalle gleuven in de straal. hij zei ook dat het door een bacterie kwam. ik moest van hem een soort staalborstel kopen zodat ik de straal goed schoon kan houden en ik heb er gister dan dus wel teer op gedaan. maar nu lees ik dus hier op bokt dat heeeeel veel mensen teren niet goed vinden:S ik wil wel even het teer blijven smeren omdat de hoefsmit dit zegt(hij zal wel weten wat goed is voor de hoeven van mijn paard). maar hoe vaak raden jullie het mij aan om dit te doen?

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:28

Voor rotstraal gebruik ik : 1, Een hoesfmid die mij GEEN teer aansmeerd... hahah aansmeerd.oke ahum. en 2, OF egyptishe zalf, OF Betadine oplossing, Eerst spuit ik het geheel schoon met water droog het goed af en laat er Betadine in lopen, Binne 3 dagen was het over, en die van mij had zulke erge rotte hoeven dat toen mijn smid er al naar keek met zijn mesje, het bloed er al uit druppelde.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:35

Wij teren nooit en de paardjes hebben superhoeven. Met Arabesk eens dat het alleen maar slecht is om te teren.