mensen met ervaring opbouw na blessures?graag tips!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janneke11

Re: mensen met ervaring opbouw na blessures?graag tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:28

De opbouw na een blessure is inderdaad afhankelijk van de type blessure en het type paard en de tijd dat hij een blessure heeft gehad. Het is inderdaad raadzaam om contact op te nemen met een dierfysiotherapeut.

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:51

De fysio raadde mij ten zeerste af om mijn paard een paar maanden de wei op te gooien zonder werk! Mijn paard heeft een rugblessure en juist bij zo'n soort blessure is het van belang om zijn spieren zo sterk mogelijk te houden. Als je hem dan na een paar maanden niets doen van de wei haalt is er niets van zijn spiertjes over...

Maar dat hangt ten eerste van de blessure en ten tweede van het soort paard af natuurlijk. (de mijne is na 6 weken zonder werk al een hoop spieren kwijt Huilen ).

Sterkte met je pony!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 13:44

ja de mijne is nu na bijna zes weken ook heel veel spieren kwijt,
maar dat vind ik niet erg, komt wel weer goed.

hoe denken jullie trouwens van je paard op de trailer tijdens na een blessure?
ik wil na een paar weken liever in de manege gaan omdat de bodem daar beter is, maar kan ze in de trailer?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:42

ik ga 1 keer in de 6 weken met de trailer naar de kliniek toe, gaat prima.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 22:51

oke, ik dacht het in en uitladen, de klappen op de benen zeg maar.. maar zal wel meevallen..

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:27

valt wel mee. zeker als ze gewoon rustig staan en rustig laden en uitladen, dan is er niet zoveel mee aan de hand. sommige paarden met peesblessures staan bij elkaar 2/3 uur op de trailer om naar de kliniek te gaan. je moet alleen voorzichtig zijn met inladen en uitladen. goed begeleidde en zorgen dat hij goed op de klep staat en er niet naast stapt. dan is er niks aan de hand.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 13:50

ja dat laatste is nogal een probleem ze gaat altijd heel lomp de klep af...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:03

Hoi Hoi!
Ook mijn pony had een blessure aan dr aanhechting van haar pees. Ik mocht 6 weken alleen maar stappen aan de hand. De dierenarts is na die tijd geweest en heeft gezegd dat ik weer mocht opbouwen.
Ik heb haar vervolgens nog 2 weken aan de hand gestapt, beter wat te lang dan te kort!

Daarna ben ik begonnen met erop stappen, echt maar 10 minuutjes!! Dat heb ik een ruime week gedaan. Dit stappen deed ik op het harde (gewoon buitenrit idee)
Na die ruime week heb ik een heel klein stukje draf meegenomen en nog steeds maar 10 minuutjes. Dit ging ik opbouwen, de ene keer stapte ik alleen maar reed ik wel wat langer en de andere keer draafde ik wat vaker en reed ik wat korter. Ook het draven deed ik overigens op het harde!
Dit heb ik zo'n 1,5 week tot 2 weken vol gehouden.

Toen ben ik de bak ingegaan, maar omdat dat zand is en dus zwaarder heb ik eerst alleen gestapt. De dagen erna heb ik stukjes draf erbij gepakt op de lange zijde (onze buitenbak is gelukkig 60 meter lang Tong uitsteken *LOL* en voor de bocht weer stappen. Dit bouwde ik rustig op en later (dus dagen later) heb ik ook eens de bochtjes doorgedraafd. Dit heb ik rustig aan verder opgebouwd, dus steeds wat langer en steeds wat meer vragen.
Toen vond mevrouw dat ze rustig genoeg had gedaan en had ze me in het zand gesmeten Clown ... en toen heb ik mevrouw genezen verklaard en mocht ze weer voor het eerst los en heb ik haar voorzichtig weer af en toe gelongeerd.

Een paar maanden geleden raakte ze weer kreupel (ander been, geen pees, maar spier) en zijn we richting de kliniek gereden. Deze kliniek gaf mij wel een soort schema mee en dat was ongeveer hetzelfde zoals ik het de vorige keer ook gedaan heb. Ik mocht overigens gewoon rijden:
- eerste week 10 minuutjes stappen
- tweede week 15 minuutjes stappen en af en toe een stukje draf
- derde week 15 minuutjes stappen met wat meer draf
- vierde week 20 minuutjes stappen met wat draf
Voelde ik dat ze nog niet helemaal 100% aanvoelde dan moest ik haar gerust nog 2 weken extra geven. Pas daarna mocht ik een galopje proberen, was ze dan goed dan mocht ik weer verder opbouwen! Dit alles trouwens zoveel mogelijk op het harde en rechtuit (galop deed ik wel in de bak Tong uitsteken)

Dit om aan te geven dat ik 4 weken eigenlijk vrij kort vind. Ik zou haar nog wat langer de tijd geven en heel rustig opbouwen!! Beter te rustig dan te snel want dan kan je weer overnieuw beginnnen. Mijn pony is van allebei heel goed genezen en heeft nergens last meer van of ergens last van gehad!

Veel succes!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:49

zap. ik vind jouw schema zelfs kort vergeleken met de mijne Haha!
ik ben nu 24 weken bezig en morgen mag ik eindelijk naar 2 minuten draf gaan.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:25

dolor schreef:

Wat had jouw paardje dan voor blessure? Of heb ik daar overheen gelezen?

Ik vond het in ieder geval al lang zat Tong uitsteken, maar mijn pony had geen gescheurde/ingescheurde pezen ofzo. Bij mijn pony was het 'slechts' een lichte verrekking of een overbelasting, ik denk dat dat ook scheelt Ja

Maar dan is het schema van TS, of in ieder geval de periode van revalidatie wel extreem kort Tong uitsteken

Ik moet nog wel even wat aantekenen op mijn vorige bericht. Dat tweede schema was alleen voor dr spier! Bij de blessure aan haar pees heeft ze voor dit opbouwen natuurlijk een flinke tijd (voor mij dan Tong uitsteken) stil gestaan en dit is echt het opbouwen!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 18:35

zap schreef:
Hoi Hoi!
Ook mijn pony had een blessure aan dr aanhechting van haar pees. Ik mocht 6 weken alleen maar stappen aan de hand. De dierenarts is na die tijd geweest en heeft gezegd dat ik weer mocht opbouwen.
Ik heb haar vervolgens nog 2 weken aan de hand gestapt, beter wat te lang dan te kort!

Daarna ben ik begonnen met erop stappen, echt maar 10 minuutjes!! Dat heb ik een ruime week gedaan. Dit stappen deed ik op het harde (gewoon buitenrit idee)
Na die ruime week heb ik een heel klein stukje draf meegenomen en nog steeds maar 10 minuutjes. Dit ging ik opbouwen, de ene keer stapte ik alleen maar reed ik wel wat langer en de andere keer draafde ik wat vaker en reed ik wat korter. Ook het draven deed ik overigens op het harde!
Dit heb ik zo'n 1,5 week tot 2 weken vol gehouden.

Toen ben ik de bak ingegaan, maar omdat dat zand is en dus zwaarder heb ik eerst alleen gestapt. De dagen erna heb ik stukjes draf erbij gepakt op de lange zijde (onze buitenbak is gelukkig 60 meter lang Tong uitsteken *LOL* en voor de bocht weer stappen. Dit bouwde ik rustig op en later (dus dagen later) heb ik ook eens de bochtjes doorgedraafd. Dit heb ik rustig aan verder opgebouwd, dus steeds wat langer en steeds wat meer vragen.
Toen vond mevrouw dat ze rustig genoeg had gedaan en had ze me in het zand gesmeten Clown ... en toen heb ik mevrouw genezen verklaard en mocht ze weer voor het eerst los en heb ik haar voorzichtig weer af en toe gelongeerd.

Een paar maanden geleden raakte ze weer kreupel (ander been, geen pees, maar spier) en zijn we richting de kliniek gereden. Deze kliniek gaf mij wel een soort schema mee en dat was ongeveer hetzelfde zoals ik het de vorige keer ook gedaan heb. Ik mocht overigens gewoon rijden:
- eerste week 10 minuutjes stappen
- tweede week 15 minuutjes stappen en af en toe een stukje draf
- derde week 15 minuutjes stappen met wat meer draf
- vierde week 20 minuutjes stappen met wat draf
Voelde ik dat ze nog niet helemaal 100% aanvoelde dan moest ik haar gerust nog 2 weken extra geven. Pas daarna mocht ik een galopje proberen, was ze dan goed dan mocht ik weer verder opbouwen! Dit alles trouwens zoveel mogelijk op het harde en rechtuit (galop deed ik wel in de bak Tong uitsteken)

Dit om aan te geven dat ik 4 weken eigenlijk vrij kort vind. Ik zou haar nog wat langer de tijd geven en heel rustig opbouwen!! Beter te rustig dan te snel want dan kan je weer overnieuw beginnnen. Mijn pony is van allebei heel goed genezen en heeft nergens last meer van of ergens last van gehad!

Veel succes!

bedankt voor je lange uitleg!
denk dat ik daar best veel aan heb, het komt op het zelfde neer wat mijn pony heeft.
wat heeft de dierenarts op jou controle met je paard gedaan? moest je paard ook op de volte? of ben je er zeg maar zonder te laten draven opgegaan? dat vind ik een moeilijk punt.

jou schema ga ik zeker in acht nemen,
ze staat overigens in totaal dikke 5 en halve week stil (anderhalve week voor de dierenarts
heb ik ook al gestapt) hoor voor ik er op ga stappen,
en het probleem met de verrekking komt door de slechte schokdemping (hoefkatrol)
daardoor is dit gekomen, daardoor liep ze onregelmatig.
door de zooltjes moet dit verholpen zijn, en vandaar denk ik dat ik ook weer sneller mag beginnen,
het probleem van de verrekking is ook door de manier van lopen (ontlasting) gekomen.
aan het nieuwe beslag heeft ze nu een maand kunnen wennen.
maar liep jou paard wel goed tijdens het revalideren of had hij/zij ook een mindere dag?

je schema (of iig opbouw) had ik zelf ook in mn hoofd, dus dat komt mooi uit.
ga zeker zo iets doen.
maar wat ik nog heel graag wil weten is, hoe je het gedaan hebt voor je er weer opging,
paard op de volte laten lopen? of juist gewoon er op gegaan en het vanuit daar bekeken?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:19

zap schreef:
dolor schreef:

Wat had jouw paardje dan voor blessure? Of heb ik daar overheen gelezen?

Ik vond het in ieder geval al lang zat Tong uitsteken, maar mijn pony had geen gescheurde/ingescheurde pezen ofzo. Bij mijn pony was het 'slechts' een lichte verrekking of een overbelasting, ik denk dat dat ook scheelt Ja

Maar dan is het schema van TS, of in ieder geval de periode van revalidatie wel extreem kort Tong uitsteken

Ik moet nog wel even wat aantekenen op mijn vorige bericht. Dat tweede schema was alleen voor dr spier! Bij de blessure aan haar pees heeft ze voor dit opbouwen natuurlijk een flinke tijd (voor mij dan Tong uitsteken) stil gestaan en dit is echt het opbouwen!

hij heeft een lichte beschadiging aan de oppervlakkige buiger. opzich hadden we in het schema al verder moeten zijn, maar door omstandigheden is het daar niet van gekomen, uitgebroken, dus dikke pees, en na opbouwen ook wel eens dikke pees gehad, dus weer een stap terug moeten nemen. hij heeft zich tussen door ook nog een keer aangetikt tegen die pees en hij heeft een ontsteking gehad in zijn achterbenen door die uitbraak, hij was in de sloot beland en hij had wondjes door het schrikdaad, dus dat gaat lekker infecteren.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:18

@dolor, dat is flink balen!

@ ts Haha!

Ik weet niet precies hoe het allemaal zat met mijn pony Bloos .. aangezien ik op vakantie was. Hoe het is gebeurd weten we ook niet precies, wellicht gek gedaan in de wei of gek gedaan tijdens het longeren. Maar in ieder geval heeft de DA haar gewoon een kreupelheidsonderzoek gedaan, dus rechtuit draven, volte draven, maar dat was naar zeggen al niet nodig omdat mijn DA gelijk zag waar het vandaan kwam (ze kon bijna geen stap verzetten). Daarna kon de DA met het buigen van het het been een soort 'klikje' voelen. Dit was duidelijk voelbaar (mijn pony was voelpony voor de rest van stal Tong uitsteken) en dus kwam daaruit de conclusie.

Hoe ik het gedaan heb met opstappen.. ik heb al die weken gestapt. Toen ik weer op vakantie ging (jaja, vakantieganger Tong uitsteken) kwam toevallig in dat weekend ook nog de DA langs voor een ander paard. Mijn instructrice heeft toen gelijk gevraagd om mijn pony te controleren. Toen heeft mijn pony weer moeten draven op een recht stuk en heeft hij weer gevoeld door middel van het buigen. Het was niet voelbaar en dus mocht ik het weer opbouwen.

mijn geluk was dat de DA nog een keer langs kwam en er nog even naar kon kijken! Ik zou als ik jou was toch de DA vragen om nog eens langs te komen hoe het eruit ziet. Dan kan je aan de DA vragen of je al weer kan beginnen.

Het was linksvoor

Volgens mij waren dit alle vragen... of niet? Lachen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:23

Ik zie zo nog een paar dingen:

Tijdens het revalideren heb ik niets gemerkt aan mijn pony van slechtere dagen. Ik denk dat dat vooral komt doordat ik echt heel rustig aan heb gedaan.
Alhoewel Bloos .. Mijn pony was daarvoor al flink kreupel en dat was eigenlijk binnen een week al weer genezen (dit was natuurlijk al die peesblessure!) Dus ik ging rustig weer wat stappen op het harde en wat draven en ze mocht gewoon weer de wei in. Daar ging ze lopen stekkeren en dus kwam ze er weer kreupel uit. Daarna kwam dus de diagnose: peesblessure. Dus ik denk dat als jouw paardje een slechte dag heeft dat je goed moet bedenken of je niet te snel ben gegaan.

Mijn paardje heeft dus op het harde rechtuit een aantal keer gedraafd. Dit was goed (dus ook volgens de DA) en daarna ben ik erop gestapt. Als je paardje op het harde rechtuit al niet goed is dan moet je al helemaal niet erop willen stappen!

Terugvaldagen heb ik dus niet gehad.

Wat ik je wil adviseren is om een ander ook te laten kijken naar je paard als jij met hem rent/draaft. Je hebt dan een neutraal oog, ik zag namelijk altijd wel wat (dingen die er niet waren) Ik heb mijn instructrice dus laten kijken (of diegene die mee op 'buitenrit' ging) Je kijkt je eigen paard namelijk heel makkelijk kreupel Knipoog

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:24

ik hoefde de eerste keer met lessy alleen even rechtuit te draven, dat was duidelijk genoeg. de tweede keer zei ik dat ik hem slecht vond draven op de volte, een keer in de zoveel weken laat ik hem even op de volte draven, zodat ik zelf ook een beetje kan kijken hoe hij loopt. dus toen moest ik bij de tweede echo eerst rechtuit met hem draven en daarna op de volte. en de andere keren alleen maar rechtuit.

ik heb wel slechte dagen gehad ondanks dat ik het langzamer deed dan het schema, iedere keer weer een stap terug genomen. uiteindelijk bleek dat zijn pees wel goed was, maar dat hij een bloeduitstorting had gehad, door zichzelf op de plaats van de pees aan te tikken. dit was te zien op de echo omdat zijn bloedbanen erg wijdt waren en je zelfs het bloed kon zien stromen, erg apart. en een terugval gehad toen hij uitgebroken was.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 23:52

oke bedankt beiden,
dus jullie raden me aan alleen op het rechte even te draven en dan met iemand erbij te kijken? dat is wel mogelijk.
vooral met een aanhechtingsprobleem lijkt het me niet dat het goed is haar op de volte te zetten.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 23:53

na hoe een lange periode is longeren eigelijk weer te doen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 07:18

Lijkt mij echt het verstandigst om dat met je DA te bespreken. Die "weet" welke blessure je paard precies heeft.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 13:22

heb contact opgenomen, had een assistent en mijn brief zou behandeld worden dus ik hoor er nog van, heb dus al contact gehad. maar de schema's komen heel vaak overeen hoor.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:23

waarom bel je niet even? dat gaat toch veel sneller.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:03

DA moet je altijd bellen heb ik ervaren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:18

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 21:47

bedankt

ik heb contact gehad met de dierenarts,
hij vertelde mij om 2 weken een kwartier afwisselend te draven en te stappen er op.
mocht zelf weten op het harde of in de bak.
aangezien die bevroren is doe ik het nu op het harde.
ik denk dat ik dat gewoon langer dan 2 weken volhoud en dan weer even bel hoe of wat.
hij zou nog een schema maken zei hij maar ik heb nog niks ontvangen.
de eerste dag was ze heel erg stijf, nu de 3e dag voelt het al iets beter. de eerste keer dat ik er op ging voelde ze echt alsof ze aan 4 benen niet oke was..
maar ja vind ik niet gek na lang stilstaan en deze kou.