Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dolor schreef:zap. ik vind jouw schema zelfs kort vergeleken met de mijne![]()
ik ben nu 24 weken bezig en morgen mag ik eindelijk naar 2 minuten draf gaan.
zap schreef:Hoi Hoi!
Ook mijn pony had een blessure aan dr aanhechting van haar pees. Ik mocht 6 weken alleen maar stappen aan de hand. De dierenarts is na die tijd geweest en heeft gezegd dat ik weer mocht opbouwen.
Ik heb haar vervolgens nog 2 weken aan de hand gestapt, beter wat te lang dan te kort!
Daarna ben ik begonnen met erop stappen, echt maar 10 minuutjes!! Dat heb ik een ruime week gedaan. Dit stappen deed ik op het harde (gewoon buitenrit idee)
Na die ruime week heb ik een heel klein stukje draf meegenomen en nog steeds maar 10 minuutjes. Dit ging ik opbouwen, de ene keer stapte ik alleen maar reed ik wel wat langer en de andere keer draafde ik wat vaker en reed ik wat korter. Ook het draven deed ik overigens op het harde!
Dit heb ik zo'n 1,5 week tot 2 weken vol gehouden.
Toen ben ik de bak ingegaan, maar omdat dat zand is en dus zwaarder heb ik eerst alleen gestapt. De dagen erna heb ik stukjes draf erbij gepakt op de lange zijde (onze buitenbak is gelukkig 60 meter lang![]()
en voor de bocht weer stappen. Dit bouwde ik rustig op en later (dus dagen later) heb ik ook eens de bochtjes doorgedraafd. Dit heb ik rustig aan verder opgebouwd, dus steeds wat langer en steeds wat meer vragen.
Toen vond mevrouw dat ze rustig genoeg had gedaan en had ze me in het zand gesmeten... en toen heb ik mevrouw genezen verklaard en mocht ze weer voor het eerst los en heb ik haar voorzichtig weer af en toe gelongeerd.
Een paar maanden geleden raakte ze weer kreupel (ander been, geen pees, maar spier) en zijn we richting de kliniek gereden. Deze kliniek gaf mij wel een soort schema mee en dat was ongeveer hetzelfde zoals ik het de vorige keer ook gedaan heb. Ik mocht overigens gewoon rijden:
- eerste week 10 minuutjes stappen
- tweede week 15 minuutjes stappen en af en toe een stukje draf
- derde week 15 minuutjes stappen met wat meer draf
- vierde week 20 minuutjes stappen met wat draf
Voelde ik dat ze nog niet helemaal 100% aanvoelde dan moest ik haar gerust nog 2 weken extra geven. Pas daarna mocht ik een galopje proberen, was ze dan goed dan mocht ik weer verder opbouwen! Dit alles trouwens zoveel mogelijk op het harde en rechtuit (galop deed ik wel in de bak)
Dit om aan te geven dat ik 4 weken eigenlijk vrij kort vind. Ik zou haar nog wat langer de tijd geven en heel rustig opbouwen!! Beter te rustig dan te snel want dan kan je weer overnieuw beginnnen. Mijn pony is van allebei heel goed genezen en heeft nergens last meer van of ergens last van gehad!
Veel succes!
zap schreef:dolor schreef:zap. ik vind jouw schema zelfs kort vergeleken met de mijne![]()
ik ben nu 24 weken bezig en morgen mag ik eindelijk naar 2 minuten draf gaan.
Wat had jouw paardje dan voor blessure? Of heb ik daar overheen gelezen?
Ik vond het in ieder geval al lang zat, maar mijn pony had geen gescheurde/ingescheurde pezen ofzo. Bij mijn pony was het 'slechts' een lichte verrekking of een overbelasting, ik denk dat dat ook scheelt
Maar dan is het schema van TS, of in ieder geval de periode van revalidatie wel extreem kort
Ik moet nog wel even wat aantekenen op mijn vorige bericht. Dat tweede schema was alleen voor dr spier! Bij de blessure aan haar pees heeft ze voor dit opbouwen natuurlijk een flinke tijd (voor mij dan) stil gestaan en dit is echt het opbouwen!