Boxrust? Bewegen? wat vindt jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Re: Boxrust? Bewegen? wat vindt jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:43

mijn pony is momenteel ook geblesseerd

ze staat net als voor de blessure (sesambeenband is verrekt) en HK is gecontateerd bijna elke dag van 7 tot 5 buiten.

en tja soms doet ze heel gek en druk en denk ik dit kan niet goed zijn maar ik laat haar toch buiten op stal breekt ze de boel af dus ik denk dat dit beter is dan binnen.

verder stap ik 2 keer daags 15 min op het harde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:39

Pony heeft een gescheurde pees. Eigenlijk moet ze box rust, maar alle paarden 24 per uur op stal laten staan is een ramp. Alleen haar op stal laten staan ook. Op stal gaat ze alleen maar krapper draaien waardoor het niet veel beter word.

Ze staat buiten bij de anderen maar wel met een draatje er tussen. Altijd al word ze een stukje weggejaagt. De ene doet het bewust maar bij de baas mag ze wel staan alleen kijkt die soms wat kwaad en springt ze ook weg. Zo doende staat ze apart. Iedereen is rustig op deze manier.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:44

ik zou gaan voor zelf laten bewegen, dus in de paddock/wei. maar een paard dat niet gewend is buiten te staan zal eerst druk zijn. gelukkig weet die van mij niet beter, en is ze meestal ook gewoon rustig op de wei. zo niet: dan zal het wel goed zijn, want ze doet het zelf. ze zal zelf wel minderen als het pijn doet toch?

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:33

Hoi, ik zou in principe kiezen voor meer beweging. Maar als het paard zich niet rustig kan houden en aan de sjees gaat, ben je natuurlijk weer verder van huis. Ik ken ook iemand bij wie dat gebeurde en toen was ze nog een paar maanden zoet. Beweging is wel altijd de beste remedie naar mijn weten. Succes!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 05:33

Nimmedor schreef:
Zo, jij bent een vroege vogel Bloos
het is dat ik vandaag IBOP moet rijden dat ik zo vroeg ben, maar anders Tong uitsteken
Su6!

Heb al 2mnd nachtdienst, ben net thuis Haha!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:50

Mijn paard heeft ook boxrust, na een week 2x daags stappen is het zwaar overbelast geraakt (heb het over 10 minuutjes op het harde!!!) dus kan gewoon niet anders. Zijn pas 1,5 week bezig Boos!

Iemand enig idee hoe lang een gat in het checkligament duurt? Zijn er mensen met ervaringen en tips voor me?

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:52

Mijn paard heeft een beschadiging in het checkligament, maar weet verder niet hoe ernstig dit is. De DA voorspelde mij minimaal 3 maand voor dit hersteld is, mogelijk nog een paar maanden langer. Je kunt beter een maand te laat beginnen dan een week te vroeg...

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:13

Alhoewel ik zelf ook niet sta te springen als het op boxrust aankomt weet ik inmiddels wel dat je soms geen andere keus hebt. Simpelweg zeggen dat je ergens dus per definitie tegen bent gaat wat mij betreft niet op.

Toen mijn merrie een peesblessure had kozen ik en mijn va eigenlijk direct voor weiderust. Helaas haalde ik haar met de dag kreupeler van het land, iets wat de situatie natuurlijk ook niet verbeterde. Aangezien een paddock voor haar al helemaal geen optie was hebben we noodgedwongen toch moeten kiezen voor boxrust. Hoe gek ze deed op de wei, zo rustig was ze weer op stal. Ze legde zich gelukkig snel neer bij het feit dat ze niet naar buiten mocht. De wandelingen tussendoor waren echter minder rustig Clown

Uiteindelijk is mijn merrie na de boxrust erg goed hersteld en heb ik haar daarna nog eens 3 maanden op het land gezet. In totaal heeft ze meer als een half jaar stil gestaan.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:18

Wij hebben op stal een zieke weitje. Voor dat soort gevallen. Alle paarden gaan overdag naar buiten dus boxrust is in veel gevallen niets.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:47

Het is echt per blessure verschillend. Helaas heb ik de pech (gehad) dat mijn beide paarden zeer ernstig geblesseerd waren. Het ene paard had een beschadiging aan het kraakbeen en beginnend HKO. Deze heeft twee jaar op het land gestaan en is nu weer onder het zadel.
Mijn andere paard had vier pees blessures waar onder een scheur van 6 centimeter in de diepe buigpees. Deze heeft bijna een jaar boxrust gehad en daar ga ik aanstaande zaterdag weer voor het eerst opzitten.

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:19

Mijn paard heeft 6 weken boxrust achter de rug en ze loopt nu alleen nog maar slechter... Een paard is een dier en moet naar buiten, vind ik!
Volgende keer laat ik haar echt niet meer zo weinig buiten.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:57

helaas, soms is het noodzakelijk! Bij ons stond een pony met een stukje afgebroken bot, die moest echt op boxrust! het scheelt dat er bij ons altijd een hele hoop te zien is en dat de pony elke dag meerdere keren geborsteld werd en aandacht kreeg Tong uitsteken (door de kids Vork )
Ik heb zelf mijn pony ook 1x op boxrust moeten zetten, vanwege een peesblessure (bij de aanhechting) Nu was dat gelukkig geen probleem, aangezien mijn pony gewoon dr box niet uit wilde komen! Zo veel last had ze er van, arm ding Ach gut . Daarom hebben wij dr in het begin ook niet kunne afspuiten, omdat ze dr stal niet uit wilde komen. Na een paar dagen kon ze gelukkig dr stalletje uit strompelen en konden we afspuiten, maar ik hoefde echt niet met haar te gaan wandelen. Dit was na een week stukken beter en toen ben ik heel rustig met haar wezen wandelen en dat rustig aan opgebouwd. Het heeft lang geduurd, maar mevrouw is helemaal opgeknapt. Niks is meer te zien/te voelen!

Ik denk dat het belangrijk is om te kijken naar je paard. Vaak is het advies boxrust, juist omdat ze dan niet veel bewegen. Is jouw paardje buiten rustiger dan binnen, dan zou ik mijn pony ook buiten zetten!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:30

Een paard met een blessure is meestal beter af op de wei. Ik zeg dan ook meestal, niet altijd.
Maar in dit geval, een paard met een peesontsteking, is beter af op de wei.
Mijn merrie had toen ik haar kocht een peesontsteking & stond daarvoor altijd op stal & die pees geneesde niet. Toen ze bij mij kwam mocht ze heel de dag op de wei & geloof me of niet die pees is mooi genezen op 6 maand tijd !
Ook ken ik een paard die nu een ziekte heeft aan haar hoeven (weet niet juist welke) juist omdat ze altijd op stal staat ...heeft de DA gezegd. En ook dat paard is aan het genezen nu ze wat meer de wei op mag.
De wei is zowiezo beter, ze hebben beweging, staan in de frisse lucht enzo ...
Natuurlijk als je een paard hebt dat te zotte dingen uithaalt op de wei & zo zich elke keer blesseert is het ook wel beter je paard dan binnen te halen maar dan kan je ze mss toch een halve dag de wei op & een halve dag op stal zetten.
Verder ging ik elke dag stappen aan de hand met mijn merrie.
Als je geluk hebt, geneest de pees snel & kan je het rijden terug opbouwen. Die van mij heeft nergens last meer van, ze loopt super & ik train met haar op M niveau dressuur.
Als je nog wil weten wat ik nog zo meer heb gedaan om die pees goed te laten genezen, mag je me altijd een Pbtje sturen ! Knipoog

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:53

Vóór de blessure van mn pony zei ik ook dat ik haar op de wei wou houden als ze iets kreeg.
Tot ze met een peesblessure stond.. Eerste paar weken op een kleine wei gehouden met een ander rustig paardje. Maar hier ging ze toch uit dr dak en de blessure erger gemaakt.
Toen zei de dierenarts toch dat ze op stal moest..
Ze eet de hele dag hooi (en is dus veel te dik..) maar hierdoor verveelt ze zich niet (minder) en ze staat ook absoluut geen rondjes te draaien.
Gelukkig zijn we op de goede weg en mag ze hopelijk binnenkort weer de hele dag naar buiten!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:33

die van mij staat nog steeds in de paddock, maar is ook niet altijd rustig, maar je moet keuzes maken...

of op stal zoals vandaag geprobeerd met veel hooi (madam gaat rondjes lopen) of buiten in de paddock met beetje oke weer (gewoon hele dag van 7 tot 4) en dan rent ze weleens en doet gek (ja ook in de blubber) maar is dan toch echt rustiger dan op stal. ik ben zelf best bang dat het de blessure niet bevorderd.. maar je moet keuzes maken, en ik heb het idee dat ze buiten toch meer naar haar zin heeft dan binnen op stal.
en dat ze toch voor haar doen meer rust heeft (ze is gewoon heel druk altijd al)
we zien het wel, met stappen kan ik haar ook niet altijd in toom houden, maar het is en blijft een dier!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:57

Ik ben in afwachting van de eerste scan, maar dat mijn paard een peesblesure heeft is wel zeker volgens de DA
Ik heb er voor nu voor gekozen hem lekker op de wei te zetten met een ander kreupel paard (de ziekenboeg). Ze staan de hele dag te eten en hebben geen tijd en zin om gekke dingen te doen. Als de wei te nat is kan hij op de paddock bij de oudere (en dus rustige) merries. Die hebben allerminst behoefte aan gespeel en daar is hij ook rustig.

Als ik hem op de box zet en moet daarna lopen met hem heb ik een groot probleem, hij is loeisterk en hij is er dan zo vandoor in volle galop, daar zit ik niet op te wachten. Nu is hij tevreden en komt lekker buiten.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:38

het is heel erg verschillend per blessure en per paard. het ene paard is rustiger op stal, de ander in het land en de ander op een klein stukje buiten. en de een helemaal niet, die zal dan aan de kalmeringsmiddelen moeten. en bij sommige blessures mogen de paarden absoluut geen verkeerde beweging maken en anders is het einde verhaal, dan heb je weinig keus dan boxrust met kalmeringsmiddelen.

mensen met paarden met peesblessures kunnen zich eventueel in dit topic melden voor vragen enzo.
[HK] Peesblessure: Boxrust of juist gecontroleerd beweging geven?

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:08

Ik zou hem toch meer beweging geven. Gaan wandelen of in de paddock, alleen wellis waar. Kunnen ze elkaar neit uitdagen enzo. Weet je als je je paard van 170 op een stal zet 24 uur lang en dan een half uurtje eruit mag om te stappen en aftespuiten, dan wordt je toch knettergek? Het kan toch niet goed zijn om je paard standaard dan op stal te hebben. Rust is logies maar 24 uur per dag? hmm ik denk dat als je een dik been hebt en je blijft op je kont zitten wordt het er ook niet beter op. Je wordt stijf enzo. Dus beweging, zeker weten!

En pijnstillers werken al helemaal niet, want als je paardje geen pijn voelt rent hij erdoor heen en wordt het erger. Voelt hij het dan zorgt hij echt wel dat hij er niet mee door gaat. Dus gewoon zo laten, afspuiten en wat beweging geven in de paddock of wandelen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:51

arnjojo schreef:
Ik zou hem toch meer beweging geven. Gaan wandelen of in de paddock, alleen wellis waar. Kunnen ze elkaar neit uitdagen enzo. Weet je als je je paard van 170 op een stal zet 24 uur lang en dan een half uurtje eruit mag om te stappen en aftespuiten, dan wordt je toch knettergek? Het kan toch niet goed zijn om je paard standaard dan op stal te hebben. Rust is logies maar 24 uur per dag? hmm ik denk dat als je een dik been hebt en je blijft op je kont zitten wordt het er ook niet beter op. Je wordt stijf enzo. Dus beweging, zeker weten!
Dus gewoon zo laten, afspuiten en wat beweging geven in de paddock of wandelen.

Lees deze post van een ervaringsdeskundige nu nog eens door:

dolor schreef:
het is heel erg verschillend per blessure en per paard. het ene paard is rustiger op stal, de ander in het land en de ander op een klein stukje buiten. en de een helemaal niet, die zal dan aan de kalmeringsmiddelen moeten. en bij sommige blessures mogen de paarden absoluut geen verkeerde beweging maken en anders is het einde verhaal, dan heb je weinig keus dan boxrust met kalmeringsmiddelen.

mensen met paarden met peesblessures kunnen zich eventueel in dit topic melden voor vragen enzo.
[HK] Peesblessure: Boxrust of juist gecontroleerd beweging geven?

Ik heb zo´n paard die absoluut geen stap verkeerd meer mocht zetten. Als een DA jou vertelt dat het einde verhaal is als hij niet in zijn box blijft staan, dan haal je het echt niet in je hoofd om hem in een paddock te zetten hoor.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:53

joh plukje doe een beetje rustig. Tuurlijk moet je dat dan doen, heb ik zelf ook meegemaakt, maar dat was de vraag niet!! Ik heb antwoord gegeven op degene die een vraag stelde, dus doe een beetje rustig ja?

jupio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:39

Hangt van het paard af denk ik, maar een kleine paddock is wel een goed idee als paard op stal helemaal gek wordt (en nog gekker als ie er een paar keer per dag heel even uitmag)

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:58

wat doen jullie zoals nu als de paddock bevroren is?
ik heb mijn pony er wel in gezet, op stal draait ze alleen maar rondjes, en ze deed wel ff gek maar toen niet meer want ze merkte wel dat het hard was, je moet toch wat.. ook met vriesweer.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:35

van de dierenartsen krijg je altijd het advies ''box rust'' en daarna [bv 6 weken] rustig bewegen.
ha ha is natuurlijk niet mogelijk. dus ik probeer zoveel mogelijk mijn paard op de wei of paddock
tedoen. vorig jaar had hij een haar scheurtje in zijn kootbeen en zou dus ook in de box moeten
blijven, maar dan had hij ook alleen maar rondjes gedraaid. dus heb ik zijn been dik ingepakt en
ging hij heel normaal iederedag op de wei.ik had wel het geluk dat iemand bij ons op stal een
magneetfeld apparaat had en dat heb ik iedere dag een half uur gebruikt.
met een pees blessure moet je op bevroren ongelijke ondergrond oppassen , danliever op
harde gelijke ondergrond stappen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:37

Joto schreef:
wij hadden laatst een paard op stal met een peesblessure,
nu wil het geval dat dit paard een drift kont is en een hekel heeft aan alleen op stal te staan.
Met als gevolg dat ze alleen maar rondjes liep in haar box.
Zoals ik wel eens lees zijn hier meerdere paarden met dit probleem.
Er wordt meestal geadviseerd op 3 x per dag te stappen en af te spuiten (Bij een rustige/mindere peesblessure).

Wij hebben dat paard na een dag in de paddock gezet en was super rustig!

Wat zouden jullie doen als je paard een blessure heeft?

Op stal laten (als dat wordt voor geschreven)?
Of naar buiten doen en wel opletten dat het niet te gek wordt natuurlijk?

in zo een geval gooi ik het paard het land op..............

laat hij het daar maar uitzoeken een halfjaartje Lachen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:43

ditano schreef:
van de dierenartsen krijg je altijd het advies ''box rust'' en daarna [bv 6 weken] rustig bewegen.
ha ha is natuurlijk niet mogelijk. dus ik probeer zoveel mogelijk mijn paard op de wei of paddock
tedoen. vorig jaar had hij een haar scheurtje in zijn kootbeen en zou dus ook in de box moeten
blijven, maar dan had hij ook alleen maar rondjes gedraaid. dus heb ik zijn been dik ingepakt en
ging hij heel normaal iederedag op de wei.ik had wel het geluk dat iemand bij ons op stal een
magneetfeld apparaat had en dat heb ik iedere dag een half uur gebruikt.
met een pees blessure moet je op bevroren ongelijke ondergrond oppassen , danliever op
harde gelijke ondergrond stappen.

mijn pony had niet echt een peesblessure maar verrekking,
ik heb haar op de paddock, maar het been ergens mee inbinden of peesbeschermers omdoen hele dag ben ik ook niet voor,
dus ik hoop dat ze zelf oppast, het is redelijk vlak behalve waar je erin gaat.