Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nimmedor schreef:Zo, jij bent een vroege vogel
het is dat ik vandaag IBOP moet rijden dat ik zo vroeg ben, maar anders
Su6!
arnjojo schreef:Ik zou hem toch meer beweging geven. Gaan wandelen of in de paddock, alleen wellis waar. Kunnen ze elkaar neit uitdagen enzo. Weet je als je je paard van 170 op een stal zet 24 uur lang en dan een half uurtje eruit mag om te stappen en aftespuiten, dan wordt je toch knettergek? Het kan toch niet goed zijn om je paard standaard dan op stal te hebben. Rust is logies maar 24 uur per dag? hmm ik denk dat als je een dik been hebt en je blijft op je kont zitten wordt het er ook niet beter op. Je wordt stijf enzo. Dus beweging, zeker weten!
Dus gewoon zo laten, afspuiten en wat beweging geven in de paddock of wandelen.
dolor schreef:het is heel erg verschillend per blessure en per paard. het ene paard is rustiger op stal, de ander in het land en de ander op een klein stukje buiten. en de een helemaal niet, die zal dan aan de kalmeringsmiddelen moeten. en bij sommige blessures mogen de paarden absoluut geen verkeerde beweging maken en anders is het einde verhaal, dan heb je weinig keus dan boxrust met kalmeringsmiddelen.
mensen met paarden met peesblessures kunnen zich eventueel in dit topic melden voor vragen enzo.
[HK] Peesblessure: Boxrust of juist gecontroleerd beweging geven?
Joto schreef:wij hadden laatst een paard op stal met een peesblessure,
nu wil het geval dat dit paard een drift kont is en een hekel heeft aan alleen op stal te staan.
Met als gevolg dat ze alleen maar rondjes liep in haar box.
Zoals ik wel eens lees zijn hier meerdere paarden met dit probleem.
Er wordt meestal geadviseerd op 3 x per dag te stappen en af te spuiten (Bij een rustige/mindere peesblessure).
Wij hebben dat paard na een dag in de paddock gezet en was super rustig!
Wat zouden jullie doen als je paard een blessure heeft?
Op stal laten (als dat wordt voor geschreven)?
Of naar buiten doen en wel opletten dat het niet te gek wordt natuurlijk?
ditano schreef:van de dierenartsen krijg je altijd het advies ''box rust'' en daarna [bv 6 weken] rustig bewegen.
ha ha is natuurlijk niet mogelijk. dus ik probeer zoveel mogelijk mijn paard op de wei of paddock
tedoen. vorig jaar had hij een haar scheurtje in zijn kootbeen en zou dus ook in de box moeten
blijven, maar dan had hij ook alleen maar rondjes gedraaid. dus heb ik zijn been dik ingepakt en
ging hij heel normaal iederedag op de wei.ik had wel het geluk dat iemand bij ons op stal een
magneetfeld apparaat had en dat heb ik iedere dag een half uur gebruikt.
met een pees blessure moet je op bevroren ongelijke ondergrond oppassen , danliever op
harde gelijke ondergrond stappen.