hoefsmid schopt irritant veulen, normaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: hoefsmid schopt irritant veulen, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:12

saskiakefie, trek volgende x gelijk je mond open als je er een mening over heb. ipv hier op het forum te klagen over de hoefsmid. En mocht je willen weten waarom en of dat écht helpt, had je dat ook kunnen vragen. Hamer

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:12

manie schreef:
saskiakefie schreef:
je denkt er erg simpel over.. Lisa en ik hebben ook al een hele tijd geprobeert voetje te laten geven. Ging op zich meestal wel aardig, alleen de laatste tijd niet zoveel, en toen we het wel deden, was het al heel moeilijk, en bleef ze maar met haar achterbenen heen en weer schoppen. En wat als je het dier echt niet aan kunt?

Ik lees niet nu pas.
Ben bang dat dit veulen heeft moeten boeten voor jullie onkunde.
Jullie hebben dit dier de kans gegeven van je te 'winnen' (vervelend doen met de achterbenen)
Hierdoor heeft hij gedacht dit bij de smid ook te kunnen maken, maar helaas.
Jullie goed bedoelde zachtaadigheid loopt dus zo af.
Als je niet weet hoe je met paarden en vooral veulens moet omgaan, dan moet je dit soort dingen ook alleen doen in aanwezigheid en met begeleiding van iemand die er meer verstand van heeft.

ben bang dat ik het hier mee eens ben

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:13

manie schreef:
saskiakefie schreef:
je denkt er erg simpel over.. Lisa en ik hebben ook al een hele tijd geprobeert voetje te laten geven. Ging op zich meestal wel aardig, alleen de laatste tijd niet zoveel, en toen we het wel deden, was het al heel moeilijk, en bleef ze maar met haar achterbenen heen en weer schoppen. En wat als je het dier echt niet aan kunt?

Ik lees niet nu pas.
Ben bang dat dit veulen heeft moeten boeten voor jullie onkunde.
Jullie hebben dit dier de kans gegeven van je te 'winnen' (vervelend doen met de achterbenen)
Hierdoor heeft hij gedacht dit bij de smid ook te kunnen maken, maar helaas.
Jullie goed bedoelde zachtaadigheid loopt dus zo af.
Als je niet weet hoe je met paarden en vooral veulens moet omgaan, dan moet je dit soort dingen ook alleen doen in aanwezigheid en met begeleiding van iemand die er meer verstand van heeft.

hier ben ik het ook mee eens. Ja

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 19:52

Het slaat helemaal nergens op die reactie!! We hebben haar heus wel aangepakt, en de eigenaar stond er gewoon bij en heeft ons geholpen. Alleen we hebben haar niet geschopt. En de eigenaar kon het been ook niet vasthouden.... Dus je kan er niet zomaar over oordelen.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:18

saskiakefie schreef:

Als je niet weet hoe je met paarden en vooral veulens moet omgaan, dan moet je dit soort dingen ook alleen doen in aanwezigheid en met begeleiding van iemand die er meer verstand van heeft.[/quote]
ben bang dat ik het hier mee eens ben[/quote]

dat is echt niet waar .
de eigenaar heeft alles gedaan om het zo goed mogelijk opteboeden en wij ook !

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:48

DIT IS NIET NORMAAL!!
Een hoefsmid hoort dit in mijn ogen absoluut niet te doen.
Als het de mijne was zou ik meteen een andere hoefsmid zoeken

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:59

Jullie maken allemaal achter elkaar fouten, eerst de eigenaar, toen jullie, vervolgens de hoefsmid en als laatste weer de eigenaar door niet in te grijpen.... Ik mag hopen dat je weet over welke fouten ik het heb.

Je moet een veulen bepaalde zaken leren, of hij nou vervelend is of niet. Mocht het veulen je een keer een trap verkopen dan kan je hem daarvoor straffen binnen 3 sec. Doe je dit niet, dan zal het veulen dit blijven doen.
Uiteindelijk bereik je het meeste met liefde en geduld en aangezien jullie zo te horen vooral geen geduld hebben kun je dat veulen beter in de wei laten staan en ervoor zorgen dat je eerst eens heel veel ervaring, kennis en geduld gaat opdoen.
Zoals je dit verteld valt het bijna onder dierenmishandeling.
Onze vorige smid flikte het ook een aantal keer om een mep met de vijl te verkopen, nou nu hebben we een nieuwe en de paardjes zijn nog nooit zo rustig en braaf geweest.....
Als je een veulen opvoedt WEET je dat hij ooit naar de smid zal moeten, en hoe lastig hij ook is met voetjes geven, hij MOET EN ZAL het leren, maar wel met geduld en liefde en niet met schoppen en slaan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 00:04

Troost je ik ben een dame op oudere leeftijd en vind dit niet normaal.Ik had zelf een jaarling gekocht die in het begin wat lastig was.De hoefsmid is hier heel rustig bij gebleven als ze haar been wegtrok dan pakte hij haar zonder te reageren of iets te zeggen opnieuw op en ging verder met zijn werk.Door het niet rageren was het leuke van het spelletje er gauw af.Het arabieren veulen is gewoon met 6 maanden losstaand in de stal gekapt.De hulp hield het lijfje wat klem en de smid kapte.Natuurlijk was ze niet braaf in het begin.Maar naar één keer kappen, ging het verder probleemloos.

Dat de smid arbeidsongeschikt kan raken dat is nu eenmaal zijn probleem,dan had hij straatveger moeten worden.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 00:24

tja dit is weer het eeuwige voorbeeld van veulens die hun hele leven lang lekker in de wei hebben mogen lopen, niet veel in handen komen en helemaal geen voetjes hebben hoeven geven.

nooit geleerd dat 1 van de eerste dingen die je doet zodra het veulen staat is alle voetjes optillen?????en vervolgens elke dag voetjes vragen tot het erin gehamert zit?

op mijn oude stal zijn ook veel veulens geboren waar ik bij was, en het 1e ding dat de fokker mij leerde was het voetjes optillen. ik zag er het nut niet van 1, maar heb gezien wat voor ellende het geeft als je het niet doet. alle zelf gefokte veulens waren zo mak als een lammetje. maar wij kregen ook wel eens net afgespeende veulens van andere fokkers die zo uit het land waren geplukt, nooit in handen geweest, geen voetjes opgetild enz enz enz. dus de drama´s van ts heb ik ook wel gezien. alleen wel anders aangepakt. wel streng hoor, maar wij zette geen veulens vast(sowieso geen enkel paard) tijdens bekappen.

maar goed, het leed is geleden en je weet wat je te doen staat. veulen opvoeden nu het nog kan.

en met de trauma´s zal het wel meevallen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 08:58

saskiakefie schreef:
Het slaat helemaal nergens op die reactie!! We hebben haar heus wel aangepakt, en de eigenaar stond er gewoon bij en heeft ons geholpen. Alleen we hebben haar niet geschopt. En de eigenaar kon het been ook niet vasthouden.... Dus je kan er niet zomaar over oordelen.

Dan zie ik dus vanachter mijn pc dat de eigenaar ook niet erg kundig is. Rolleyes

Ten eerste is het het makkelijkste om te beginnen met het optillen van de benen als ze nog zeer jong zijn en bij de moeder lopen. Doe je dat niet, wordt het later wat lastiger en zal je meer ervaring en kennis nodig hebben om het goed te leren. Wanneer het niet lukt, leer je het verkeerd aan. (wat zoals je zelf schreef is gebeurd)
Ik ben ook voor geduldig leren. Desnoods bel je de hoefsmid om het jouw te leren en hoe je moet oefenen vóórdat hij komt bekappen.

Als de eigenaar de hoefsmid belt en z'n veulen kan nog geen voetjes geven, wat verwacht die eigenaar dan?

Een hoefsmid moet ook z'n geld verdienen en dan moet ie zorgen dat hij een bepaalde tijd per paard uit trekt en niet meer. Dus als eigenaar kun je ook nog zorgen dat hij meer tijd neent voor je paard/veulen en dat je daarvoor wilt betalen....
En ja, als mijn paard trapt naar de hoefsmid moet hij echt wel straffen Ja
Gelukkig doen die van mij dat niet Schijnheilig

Goed overleg is het belangrijkste, maar je zal er zelf mee moeten beginnen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:01

manie schreef:
Tja ik praat het absoluut niet goed, maar het zou met mijn beesten ook niet gebeuren.... maar ik vind dat de eigenaar hier meer schuld heeft dan de hoefsmid.
De eigenaar heeft 5 maanden de tijd gehad om z'n veulen een beetje op te voeden.
Als hoefsmid hoef je niet te accepteren dat je in elkaar gemept wordt door een onopgevoed paard. Als ik smid was, dan was ik weggegaan en had ik gezegd 'bel maar weer als je dat dier hebt leren vast staan en voetjes geven'

Juist!
En wie zet er nu een veulen vast? Dat is vragen om ongelukken. Paardje zijn nek aan gort omdat de nek slapper is dan dat ze kunnen trekken.
Die hou je vast..en nee laat je niet los. Je kunt een 5 maanden oud veulen zo om je heen trekken als het moet.

Diertje wordt nu de dupe van de mensen die dieren niet op kunnen voeden.

Als ik smid was geweest was ik ook gegaan...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-10-07 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:01

saskiakefie schreef:

Waarom open je dan in hemelsnaam dit topic Huilen van het lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:14

Citaat:
Troost je ik ben een dame op oudere leeftijd en vind dit niet normaal.Ik had zelf een jaarling gekocht die in het begin wat lastig was.De hoefsmid is hier heel rustig bij gebleven als ze haar been wegtrok dan pakte hij haar zonder te reageren of iets te zeggen opnieuw op en ging verder met zijn werk.Door het niet rageren was het leuke van het spelletje er gauw af.Het

Een jaarling die een been wegtrekt is niet echt als lastig te bestempelen. Dat is een eitje Haha!
Een veulen die je voor je ... probeert te slaan, bovenop je springt en zich laat vallen enz.enz. is lastig.
Het ligt er helemaal aan wat voor veulen het is. Doet hij het uit angst of is het een lastige brutale donder.
Ik ben met RK eens dat je hem beter niet kunt vastzetten.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:57

lovelucky schreef:
Jullie maken allemaal achter elkaar fouten, eerst de eigenaar, toen jullie, vervolgens de hoefsmid en als laatste weer de eigenaar door niet in te grijpen.... Ik mag hopen dat je weet over welke fouten ik het heb.

Je moet een veulen bepaalde zaken leren, of hij nou vervelend is of niet. Mocht het veulen je een keer een trap verkopen dan kan je hem daarvoor straffen binnen 3 sec. Doe je dit niet, dan zal het veulen dit blijven doen.
Uiteindelijk bereik je het meeste met liefde en geduld en aangezien jullie zo te horen vooral geen geduld hebben kun je dat veulen beter in de wei laten staan en ervoor zorgen dat je eerst eens heel veel ervaring, kennis en geduld gaat opdoen.
Zoals je dit verteld valt het bijna onder dierenmishandeling.
Onze vorige smid flikte het ook een aantal keer om een mep met de vijl te verkopen, nou nu hebben we een nieuwe en de paardjes zijn nog nooit zo rustig en braaf geweest.....
Als je een veulen opvoedt WEET je dat hij ooit naar de smid zal moeten, en hoe lastig hij ook is met voetjes geven, hij MOET EN ZAL het leren, maar wel met geduld en liefde en niet met schoppen en slaan....

mee eens...

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:29

superwoman schreef:
saskiakefie schreef:

Dan zie ik dus vanachter mijn pc dat de eigenaar ook niet erg kundig is. Rolleyes

Ten eerste is het het makkelijkste om te beginnen met het optillen van de benen als ze nog zeer jong zijn en bij de moeder lopen. Doe je dat niet, wordt het later wat lastiger en zal je meer ervaring en kennis nodig hebben om het goed te leren. Wanneer het niet lukt, leer je het verkeerd aan. (wat zoals je zelf schreef is gebeurd)
Ik ben ook voor geduldig leren. Desnoods bel je de hoefsmid om het jouw te leren en hoe je moet oefenen vóórdat hij komt bekappen.

Als de eigenaar de hoefsmid belt en z'n veulen kan nog geen voetjes geven, wat verwacht die eigenaar dan?

Een hoefsmid moet ook z'n geld verdienen en dan moet ie zorgen dat hij een bepaalde tijd per paard uit trekt en niet meer. Dus als eigenaar kun je ook nog zorgen dat hij meer tijd neent voor je paard/veulen en dat je daarvoor wilt betalen....
En ja, als mijn paard trapt naar de hoefsmid moet hij echt wel straffen Ja
Gelukkig doen die van mij dat niet Schijnheilig

Goed overleg is het belangrijkste, maar je zal er zelf mee moeten beginnen Ja

de man is 78!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:34

Ja? En?
Ben je meteen kundig omdat je oud bent?

Die man laat een veulen dat niet vast kan staan vastbinden?
Dat is onkunde....
Die man leert het veulen niet eerst op rustige wijze voetjes geven, maar belt de smid...
Ook dat is onkunde

En ja, dat is via een PC te bepalen...heel makkelijk zelfs....

Toen ik Zanda kreeg was hij 6 maanden en snapte voetjes geven ook niet.
Dan bel ik ook niet de smid kom hem doen...nee dan ga je eerst het veulen leren dat voetjes geven niet eng is. Lerend at hij dan niet omvalt, niet terug mag trekken enz.
Lukt dat dan redelijk bel je de smid.
Kan die zijn werk normaal uitvoeren.
Gewoon luiheid van de eigenaar als je dat niet doet en de problemen maar bij de smid deponeren

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:38

runningkawa schreef:
Ja? En?

Dat is onkunde....
Die man leert het veulen niet eerst op rustige wijze voetjes geven, maar belt de smid...
Ook dat is onkunde

Dan bel ik ook niet de smid kom hem doen...nee dan ga je eerst het veulen leren dat voetjes geven niet eng is. Lerend at hij dan niet omvalt, niet terug mag trekken enz.
Gewoon luiheid van de eigenaar als je dat niet doet en de problemen maar bij de smid deponeren

ach wat ziellig...
hallo als de hoeven nogdig bekapt moeten worden laat jij hem of haar zo staan

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:43

Dat zegt RK niet, ik denk dat ze juist harder zou gaan oefenen.

Ik ben het helemaal met haar eens. Toen mijn shetter voor het eerst bekapt moest worden, heb ik dagelijks geoefent, was de smid erg blij mee Ja

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:44

capopjekop schreef:
Dat zegt RK niet, ik denk dat ze juist harder zou gaan oefenen.

Ik ben het helemaal met haar eens. Toen mijn shetter voor het eerst bekapt moest worden, heb ik dagelijks geoefent, was de smid erg blij mee Ja

ohnee dat dede wij niet hoor Clown

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:45

Dat weet ik niet, maar blijkbaar is het niet voldoende geweest Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:47

als dat goed was gegegaan had het diertje niet zo op zn falie hoevenhebben

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:47

lisaamor schreef:
runningkawa schreef:
Ja? En?

Dat is onkunde....
Ook dat is onkunde

ach wat ziellig...
hallo als de hoeven nogdig bekapt moeten worden laat jij hem of haar zo staan

Nee die laat je niet zo staan daarom ga je ervoor al aan de slag dat je veulen voetjes kan geven omdat je weet dat ze ooit naar de smid moeten. Die van mij is bij de oude eigenaar ook bekapt door eentje die hem flink in elkaar getimmerd heeft wilde in het begin ook geen voetjes geven dat hij bij mij kwam gewoonweg omdat de oude eigenaar dit niet geoefend heeft. Flink geoefend elke dag weer eerst hand over ze been steeds lager toen rustig proberen op te pakken en toen de smid kwam was meneer dus hardstikke lief en de smid die ik had laten komen benaderde hem ook heel rustig aaide hem eerst heeft eerst beetje met hem staan knuffelen en is toen langzaam aan de slag gegaan. Jullie leggen nu de fout bij de smid neer maar zou jij je in elkaar laten meppen door een op hol geslagen veulen ik niet. Daarbij vind ik het wel onwijs dom dat het veulen vaststond Hamer En van jou snap ik niet dat je je mond niet open hebt getrokken hoor als je het dan allemaal zo zielig vond en het er niet mee eens was

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:48

capopjekop schreef:

wij kunnen niet de hele dag hen hij ok niet hij heeft nog 9 anderen paarde!!!

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:49

lisaamor schreef:
capopjekop schreef:

wij kunnen niet de hele dag hen hij ok niet hij heeft nog 9 anderen paarde!!!

Dan moet hij zorgen dat hij of niet zoveel paarden heeft en dus tijd heeft om ze paarden dingen te leren

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:52

capopjekop schreef:

wij kunnen niet de hele dag hen hij ok niet hij heeft nog 9 anderen paarde!!![/quote]
Dan moet hij zorgen dat hij of niet zoveel paarden heeft en dus tijd heeft om ze paarden dingen te leren[/quote]

ach ja doe die anderen paarden maar weg.
HALLO HIJ HEEFT EEN VEULEN EN PAARDEN OM MEE TE MENNEN !!
DENK TOPCH NA ALS JE EEN PAARD HEBT OOF 6 OFZO DOE JIJ ZE TOCH OOK NIET WEG !!
ALS JE GEEN VROUW MEER HEBT BEN JE WLE ERGENS ANDERS MEE BEZIG !