Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
chanouk schreef:waarom is iedereen zo tegen ijzers?

xxappiexx schreef:Mijn paard wordt traditioneel bekapt, aan d'r voorhoeven heeft ze ijzers ivm platvoeten. Had ze die niet gehad, dan hadden er ook geen ijzers onder gezeten.
Ireentjuh schreef:Bekappen en als het echt niet anders kan beslaan, beide door een gediplomeerde hoefsmid! (vaak traditioneel dus).
Mijn pony staat op ijzers.
Achter ivm spat. Zonder ijzers slijt ze haar hoeven erg scheef af en komt ze buitendoor te staan, waardoor er meer speling komt in de spatgewrichten en ze pijn krijgt. Als ze gewoon recht staat loopt ze prima. Helaas is er niet tegen de extreme slijtage op te veilen, vandaar de ijzers.
Voor staat ze op ijzers vanwege extreme gevoeligheid. Ze is nu bijna 22 en staat meer dan 10 jaar, (maar waarschijnlijk haar hele leven) op ijzers. Zonder kan ze nauwelijks lopen en toch doorzetten dat vind ik het op haar leeftijd niet meer waard.
JoviBan schreef:xxappiexx schreef:Mijn paard wordt traditioneel bekapt, aan d'r voorhoeven heeft ze ijzers ivm platvoeten. Had ze die niet gehad, dan hadden er ook geen ijzers onder gezeten.
Mijn paard had ook platvoeten toen ze bij me kwam. Ze had 9 jaar op ijzers gestaan.
Tòch heb ik de ijzers laten verwijderen en inmiddels heeft ze gezonde en sterke hoeven!
xxappiexx schreef:JoviBan schreef:Mijn paard had ook platvoeten toen ze bij me kwam. Ze had 9 jaar op ijzers gestaan.
Tòch heb ik de ijzers laten verwijderen en inmiddels heeft ze gezonde en sterke hoeven!
Ik zou de ijzers er ook graag onderuit hebben maar geen paard is hetzelfde. Mijn smid zegt dat ik dat beter niet kan doen en gezien zijn kennis over hoeven en de mijne zal hij wel gelijk hebben. Mijn paard doet het er goed op dus dan ga ik niet allemaal experimenteren.
ikke schreef:xxappiexx schreef:Ik zou de ijzers er ook graag onderuit hebben maar geen paard is hetzelfde. Mijn smid zegt dat ik dat beter niet kan doen en gezien zijn kennis over hoeven en de mijne zal hij wel gelijk hebben. Mijn paard doet het er goed op dus dan ga ik niet allemaal experimenteren.
Dat ligt eraan wie je smid is. Er lopen er daar wel een paar rond die ik niet verder geloof dan dat ik zie wat ze doen, en zelfs dat trek ik in twijfel.
xxappiexx schreef:ikke schreef:Dat ligt eraan wie je smid is. Er lopen er daar wel een paar rond die ik niet verder geloof dan dat ik zie wat ze doen, en zelfs dat trek ik in twijfel.
Noem er eens een aantal dan "die hier rondlopen", dan kan ik kijken of hij ertussen zit. Want meestal zijn het hier op bokt gewoon standaard flutsmeden als ze kiezen voor ijzers.
xxappiexx schreef:Ik zou de ijzers er ook graag onderuit hebben maar geen paard is hetzelfde. Mijn smid zegt dat ik dat beter niet kan doen en gezien zijn kennis over hoeven en de mijne zal hij wel gelijk hebben. Mijn paard doet het er goed op dus dan ga ik niet allemaal experimenteren.
ikke schreef:Dat ligt eraan wie je smid is. Er lopen er daar wel een paar rond die ik niet verder geloof dan dat ik zie wat ze doen, en zelfs dat trek ik in twijfel.
ikke schreef:xxappiexx schreef:
Noem er eens een aantal dan "die hier rondlopen", dan kan ik kijken of hij ertussen zit. Want meestal zijn het hier op bokt gewoon standaard flutsmeden als ze kiezen voor ijzers.
Iets minder vooringenomenheid zou je sieren. Ik gooi niet met namen in het openbaar. Als je mijn posts terugleest, dan kun je zien dat ik NIET tot de "anti-ijzerbrigade" behoor, maar mijn mening baseer op het individuele paard.
Het gaat mij er niet om dat je je paard van de ijzers afhaald; het gaat mij erom dat je kritisch blijft naar het geleverde werk en dat je dit eventueel toetst aan de mening van een andere, gerenomeerde, smid.
xxappiexx schreef:Ik heb hier vaker discussies over gehad en helaas is het merendeel van bokt zo, kan er ook niks aan doen.
Ik blijf kritisch naar het werk dat de smid levert, dit is niet voor niets mijn 4e smid al. En ook ik kijk naar het individuele paard en bij haar past dit het beste. Het liefst had ik haar blootvoets gehad maar helaas gaat dat niet, ik ben iig al blij dat ik haar van 4 ijzers en leren zooltjes af heb gekregen.
ikke schreef:xxappiexx schreef:Ik heb hier vaker discussies over gehad en helaas is het merendeel van bokt zo, kan er ook niks aan doen.
Ik blijf kritisch naar het werk dat de smid levert, dit is niet voor niets mijn 4e smid al. En ook ik kijk naar het individuele paard en bij haar past dit het beste. Het liefst had ik haar blootvoets gehad maar helaas gaat dat niet, ik ben iig al blij dat ik haar van 4 ijzers en leren zooltjes af heb gekregen.
Geef ik je tot slot nog even ter overweging dat wat nu niet kan met je paard, over twee jaar misschien wel kan. Houdt ook die optie open.