mijn paard heeft weeeeer zijn ijzers eraf geschopt......

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Re: mijn paard heeft weeeeer zijn ijzers eraf geschopt......

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:37

Gewoon zonder ijzers laten lopen, of is dat geen optie?

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:39

Betteke schreef:

TS noemde in de begin post inderdaad dat dit geen optie is, alhoewel het wel het makkelijkdt zou zijn om van het probleem af te komen Knipoog

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:44

Die van mij is hier ook een ster in. Ik heb onlangs in 2 weken tijd 6 (!!!) keer bij de hoefsmid gestaan! Dan was hij het ene ijzer kwijt, dan het andere. De smid heeft er nu ijzers met kortere takken onder gedaan en nu is het goed. Hij gaf wel aan dat hij het niet ideaal vindt, want nu heeft het paard iets minder steun dan met die andere ijzers, maar soms moet je keuzes maken.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:49

Mummie schreef:
Betteke schreef:

TS noemde in de begin post inderdaad dat dit geen optie is, alhoewel het wel het makkelijkdt zou zijn om van het probleem af te komen Knipoog

Had ik ff overheen gelezen. Tong uitsteken

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 22:09

ja die tip over dat tape was idd een goede...maar ging mij er meer om of dat niet super super slecht is voor het hoefmeganisme.....

en geloof me..als hij zonder ijzers kon had ik dat echt wel gedaan Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:51

mijn paard (9 jaar) staat sinds kort op ijzers wegens probleempjes. weliswaar tijdelijk, om de hoef te helpen herstellen, maar toch. hij staat op kunststof, en dit wordt wat verder teruggelegd onder de hoef, aan de voorkant lijkt het net of de hoef zweeft, je ziet geen randje. dit heeft te maken met het afrolpunt van de hoef, waarmee rekening gehouden wordt. mijn smid heeft de ijzers na het onderleggen helemaal bijgevijld, aan de voorkant lagen ze al iets terug, maar aan de zijkant (achteraan, vanaf halverwege de hoef zo ongeveer) en achterkant staken ze nog uit. mijn smid heeft ze tot aan de hoef teruggevijld, waardoor er achter een heel klein stukje uitsteekt, dit is afgerond. verder ligt het ijzer dus helemaal onder de hoef en kan daardoor dus niet afgetrapt worden.

dus wellicht is kunststof een optie, dit bevordert het hoefmechanisme (wordt bij mijn paard dus gebruikt om de hoef te helpen herstellen/ groei te bevorderen), maar heeft ook de beschermende functie van een normaal ijzer. kunststof is ook te krijgen met propgaten, hoewel er een mooi profiel onder zit waardoor het paard al een grip heeft die gelijk is aan de grip van een natuurlijke hoef.

ik heb nooit van ijzers gehouden, maar ja wat moet dat moet. mijn paardje loopt er nu prima op, en ik hoop dat het op de langere termijn zijn hoeven zal verbeteren. ik ben er in ieder geval zeer tevreden over.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:58

er zijn een speciaal soort hoefbal/aftrap beschermers die je in de wei om kan doen
een stalgenootje heeft deze bij haar paard omgehad
ik wilde ze ook ,maar helaas zijn ze er niet in pony maten.
ze kosten wel wat maar het helpt goed.

je maakt ze vast om de hoef en koot,en er loopt iets onder de hoef door ,vanaf de hoefballen tot de straal.

hee, irri dat ik niet weet hoe ze heten Boos!
maar deze dingen zijn speciaal tegen aftrappen van ijzers.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:59

nati schreef:
ja die tip over dat tape was idd een goede...maar ging mij er meer om of dat niet super super slecht is voor het hoefmeganisme.....

Waarom gaat dat niet?

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:48

De tape is niet slecht voor het hoefmechanisme. Het geeft voldoende mee en je moet zorgen dat de kroonrand netjes vrij blijft. Ook de straal/onderkant van de hoef laat ik vrij.Ik plak hetzelf alleen maar om de onderste rand en het ijzer. Het geeft net een beetje stevigheid, maar zorgt er vooral voor dat een ander ijzer er makkelijk "langsop" glijdt en dus niet zo makkelijk zijn eigen ijzer aftrapt. Vooral de eerste dagen na een bezoek aan de smid zijn belangrijk. De nagels zijn dan nog helemaal glad. Na een paar dagen gaan de nagels wat oxideren waardoor ze wat ruwer worden en dus voor meer stevigheid in de hoef zorgen.
Ook een modderige wei doet geen goed voor het behoud van je ijzers.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 21:41

Armaris schreef:
nati schreef:

Waarom gaat dat niet?

omdat hij vreselijk biljardeerd.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:51

Herkenbaar probleem... Mijn paard staat nu op ijzers met kortere takken en sindsdien gaat het goed en blijft alles netjes op zijn plek Haha!
Je kan ook de ijzers aan de voorkant ronder laten maken, zodat de hoef beter/sneller afrolt daardoor trappen ze de ijzers er minder snel af (schijnt, ik heb er zelf geen ervaring mee Knipoog )

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 08:27

klopt alytje,
bij de mijne zijn de takken ook drastisch ingekort en worden de ijzers voor ronder gesmeed..
zowel van bovenaf gezien..als van opzij..dan lopen zn ijzers iets omhoog..
bevorderd het afrollen van de hoef idd...
gecombineerd met kort takken blijven de ijzers er nu gewoon 8 tot 12 weken onder...Lachen

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:33

Bekend probleem dit Clown hoewel, laatste tijd niet meer Haha!