die onthou ik!
Faram's hoefstand mag écht niet veranderd worden, mijn smid zegt nog zelden zulke mooie, gezonde compacte hoeven gezien te hebben, en Faram staat verder correct. een strijkring kan inderdaad nog niet, want dat valt dan precies op het wondje. een springschoen die laag hangt zou misschien wel kunnen, maar die beschermt de koot dan ook niet, dus heeft dat weinig zin.
wel is het zo dat zijn hoeven nodig even rongevijld moeten worden (zie ook de teentjes op de foto's), en dan zijn de scherpe randjes er wel af. ik wilde dat gaan doen, toen ik erachter kwam dat hij kreupel was, dus ik heb het maar even gelaten tot dusver. ik verwacht wel dat het morgen nog verder opgeknapt zal zijn, dus dan vijl ik ze even mooi rond. de rand steekt dan minder uit en ik maak hem mooi glad, dus ik hoop dat hij het dan niet opnieuw kapottikt.
ik vind het ook gek, toen ik de uiercreme op zijn hoef zag ben ik er meer op gaan letten, maar zijn rechter voorhoef gaat in de beweging echt vlak langs die koot. eerder was dat niet zo, zeker niet zo erg. het kan ook komen doordat we de laatste tijd erg weinig getraind hebben, dat hij anders loopt.
ik zal onze smid en evt. osteopaat er weleens naar vragen als die weer komen, of effe mailtje sturen.
ik kan het wondje beschermen met een speciale bandage (luchtdoorlatend en zelfklevend, gebruikt in fysiotherapie), maar ik wil het wondje ook niet afdekken, om te voorkomen dat het naar binnen slaat.