OCD operaties, ervaringen gevraagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Re: OCD operaties, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 08:46

DubbelDun schreef:
@jiehaaa : sterkte met de operatie en de nazorg.

Thanks, DubbelDun, ik zal in dit topic de vorderingen laten weten. Hoop dat alles voorspoedig zal verlopen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:41

Hoe oud was het betreffende paard? 3 jaar oud
Hoeveel fragmenten betroffen het? te veel om te tellen, was net een knikkerzak
Plaats van het fragment/de fragmenten? achterknie
Reden van operatie (preventief/ter bestrijding van klachten)? bestrijding van klachten(kreupelheid)
Waren er wel/geen tekenen van kreupelheid? ja dus
Indien ja, was de kreupelheid constant of alleen bij bepaalde bewegingen? alles harder dan heel langzama stappen
Was er wel/geen sprake van een overvuld gewricht? hevig overvuld gewicht door te snel en herhaaldelijk ingrijpen toen het net ontstaan was (draineren)
Wat was het advies van de dierenarts? op 1,5 jaar oud was het advies eerst rust , met drie verderkijken ...met drie is operat
Welke kliniek en indien bekend welke arts heeft de operatie uitgevoerd? kesteren
Moest er gerevalideerd worden? ie aanbevolen revalidatie was in eerste instantie boxrust op de kliniek, daarna weidegang
Zo ja, hoe lang en hoe moest je opbouwen? zie boven , dier was nog niet onder de man, revalidatie op zo natuurlijk mogelijke wijze dmv beweging naar behoefte
Is de operatie geslaagd? ja, operatie is geslaagd, dier loopt niet meer kreupel en word tegenwoordig gereden
Was het onderliggende kraakbeen wel/niet beschadigd? er was wel beschadiging aanwezig, maar de ocd was door invloed van buitenaf ontstaan
Zijn er nog klachten?dier heeft gen klachten meer
En last but not least, wat heeft de operatie ongeveer gekost? zou het echt niet meer weten , was niet mijn paard, maar paard van mijn werk

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:17

draumpje schreef:
Hoe oud was het betreffende paard? 3 jaar oud
Hoeveel fragmenten betroffen het? kleintje
Plaats van het fragment/de fragmenten? kogel voor
Reden van operatie (preventief/ter bestrijding van klachten)? bestrijding van klachten en ivm handel buitenland/USA
Waren er wel/geen tekenen van kreupelheid? nee
Indien ja, was de kreupelheid constant of alleen bij bepaalde bewegingen? Was er wel/geen sprake van een overvuld gewricht? neeb]
Wat was het advies van de dierenarts? [b]opereren ivm handel

Welke kliniek en indien bekend welke arts heeft de operatie uitgevoerd? Watermolen
Moest er gerevalideerd worden? ie aanbevolen 4 weken boxrust, daarna rustig opbouwen
Zo ja, hoe lang en hoe moest je opbouwen? ben rustig begonnen met longeren en toen zadelmak maken
Is de operatie geslaagd? ja, hoewel je het altijd kon blijven zien doordat er bindweefsel kwam
Was het onderliggende kraakbeen wel/niet beschadigd? nee
Zijn er nog klachten?nee
En last but not least, wat heeft de operatie ongeveer gekost? ik dacht tussen 1000 en 1500 euro, maar ??? weet eigenlijk niet meer. Zal ook wel afhankelijk zijn van de plek en ernstigheid

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:55

Hoe oud was het betreffende paard? 4,5 jaar oud destijds.
Hoeveel fragmenten betroffen het? eentje, maar wel op een erg rottige plek.
Plaats van het fragment/de fragmenten? tegen het hoefbeen, voorbeen, was moeilijk indertijd iemand te vinden die de operatie uit kon/wilde uitvoeren.
Reden van operatie (preventief/ter bestrijding van klachten)? bestrijding van klachten, paard kon bepaalde dingen naar mijn gevoel niet echt meer aan in het werk, zonder kreupel te lopen.
Waren er wel/geen tekenen van kreupelheid? nee.
Indien ja, was de kreupelheid constant of alleen bij bepaalde bewegingen? Was er wel/geen sprake van een overvuld gewricht? nee.
Wat was het advies van de dierenarts? opereren, ook met het oog op de toekomst, ze was vlgs dierenarts waarschijnlijk een keer verkeerd gevallen.De chip was in elk geval niet van het hoefbeen, kwam van een andere plek uit het been vandaan.
Welke kliniek en indien bekend welke arts heeft de operatie uitgevoerd? Utrecht, welke arts exact kan ik me niet meer herinneren.Ze zou eigenlijk door Dirk Riemersma geholpen worden, die had ook diagnose/fotos gedaan, die was helaas in de tussentijd naar het buitenland, toendertijd waren er nog niet zo veel klinieken die goeie operaties uitvoerden.
Moest er gerevalideerd worden? Ja 4 weken boxrust, daarna rustig opbouwen, na al een maand boxrust in Utrecht gehad te hebben.
Zo ja, hoe lang en hoe moest je opbouwen? ben rustig begonnen met stappen aan de hand, daarna longeren en toen onder het zadel opgebouwd.
Is de operatie geslaagd? ja, super.
Was het onderliggende kraakbeen wel/niet beschadigd? nee.
Zijn er nog klachten? nee,inmiddels is ze 17,5 en nooit meer een probleem gehad.
En last but not least, wat heeft de operatie ongeveer gekost? iets meer als 1000 euro, precies weet ik dat niet meer, is intussen meer als 13 jaar geleden.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 18:17

Draumpje, Antitaxandri en Sassy: Bedankt voor jullie bijdrage!

@ Draumpje, bij mijn merrie vraag ik me ook af of het niet door een trauma van buitenaf is ontstaan (het betreft 1 fragment, spronggewricht is dik geworden na een ongelukje op de drafbaan), de DA heeft zich daar nog niet over uitgesproken. Kon jouw DA ergens aan zien dat het geen groeistoornis betrof?

Ik zal wat foto's plaatsen van de sprong van mijn merrie:

Afbeelding

Afbeelding

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 16:12

Mijn merrie is vandaag geopereerd en ik ben gebeld met de geweldige boodschap dat de operatie is geslaagd. Ik ga haar zo opzoeken, even knuffelen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:48

Gefeliciteerd OK dan!

Knuffel ze Haha!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 18:56

Dank je wel! Pling
k ben alweer terug, hHeb maar even geknuffeld, ze werd wat onrustig omdat ze mij zag. Normaal gesproken mag ze natuurlijk altijd de box uit als ik kom, maar dat ging nu niet. De paardensnoepjes maakten dat wel weer goed geloof ik!
Waarschijnlijk komt ze vrijdag weer thuis, of donderdagavond als we op tijd zijn (de provinciale weg naar de kliniek wordt 's avonds afgesloten en om nou kilometers om te rijden met een pas geopereerd paard...).

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:17

toen ik kwam na de operatie vond ze me vreselijk, de band waren we kwijt ik was denk ik de schuldige want ze had echt helse pijnen na de narcose, het was ook wel een pittige operatie. gelukkig bij jou is ze blij je te zien. Ik kon wel janken toen. Nu is het goed hoor

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:28

wat mooi dat het goed gegaan is jiehaaa!
hopen dat het zo blijft, en dat ze niet na afloop nog ergens last van krijgt.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 20:09

Ze is alweer thuis! Ik had verwacht dat ik haar pas morgen of vrijdag kon ophalen maar ik werd vanmiddag gebeld dat de controlefoto's goed waren en dat ze mee mocht. Dus ze staat weer lekker in haar eigen stalletje. We hebben haar wel gesedeerd voor ze op de trailer ging, want ze is altijd heel onrustig tijdens het eerste deel van de reis en dat getrap is natuurlijk niet zo handig nu.
Verband moet 2 weken blijven zitten en daarna mogen de hechtingen eruit.
Ben benieuwd hoe de komende periode gaat, maar ik heb er wel vertrouwen in!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:36

Ik hoop dat jouw verband wel goed blijft zitten, want dat van mij zakte af en het is echt een rotpunt om er goed verband om te krijgen.
Fijn dat ze weer thuis staat iig.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 23:17

Heel veel succes ermee, wel heel fijn ook dat je haar zo snel alweer mocht ophalen, kun je er zelf lekker veel mee bezig zijn.

Ik had de pech dat die van mij zich na een paar dagen verstapt had in de stal, en blijkbaar een paar dagen na de operatie opeens kreupel was, voor alle zekerheid is ze toen langer daar gebleven.
Daardoor heeft ze al met al een hele maand in Utrecht gestaan, ze was gelukkig wel de lieveling van stal, iedereen had in de rij staan dringen om met haar te tutten/borstelen etc. ze vonden haar toch zoooo lief, dus aandacht en goede zorgen heeft ze in elk geval genoeg gehad Bloos
Ik geloof niet dat ik haar daarna nog een keer zo glanzend wit geborsteld heb gekregen, die is vast 3 uur per dag gepoetst geworden.

Iets wat ik nooit vergeet, op de dag dat we haar mochten ophalen, ze zag ons, en begon me daar toch loeihard te hinnikken, echt oorverdovend, zo blij dat ze eindelijk weer mee naar huis mocht.

Wat betreft verband, ik ben daar inmiddels dank zij verf tape wat handiger ingeworden, gewoon dat spul waar je anders de ramen mee afplakt, aan de boven en onderkant van het verband, kun je redelijk stevig vastmaken, en als het toch te strak zit, trekt het vanzelf kapot omdat het papier is, kan je paard zich in elk geval niet mee bezeren, is misschien een idee, vanwege de plek waar het zit Knipoog

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 07:46

Het verband bleef bij mijn paard super zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:26

Verftape heb ik ook geprobeerd, alleen dan de echte versie. Je hebt nl ook papiertape voor verbanden Haha!
Ik heb er zelfs ductape op geplakt Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:15

bij splash bleef het goed zitten om beide sprongen

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 08:57

Ductape heb ik standaard in mijn kast liggen ivm de waterslang in de spuitplaats die helaas nogal eens scheurt, maar ik heb ook sporttape. Verftape heb ik thuis nog wel ergens denk ik.
Tot nu toe zit het nog heel netjes, maar ALS het afzakt ben ik met jullie tips nu wel aardig voorbereid Clown .
Ze was gisteren erg rustig, ik hoop dat dat zo blijft.
De andere sprong was ook nog op de foto gezet door de kliniek, die is gelukkig OCD vrij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:43

Dat is wel handig om meteen te laten doen als ze er toch staat.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 09:17

Nou inderdaad, anders sta je er misschien over 3 maanden weer.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 22:17

Ze begint al wat chagarijniger te worden.... Nog 9 dagen en dan mag het verband eraf, de hechtingen eruit en dan kunnen we gaan stappen.
Verband is inderdaad wat gaan zakken, maar het valt mee.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:34

Kan me voorstellen dat ze chagerijnig wordt Lachen lijkt me niet echt een pretje

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 13:36

Nee niet bepaald. We tellen af, nog 8 dagen te gaan.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 08:13

Update!
We zijn inmiddels een week aan het stappen. Ze is ontzettend braaf en vrolijkt weer helemaal op.
Er zit nog wel vocht rondom de sprong maar ze loopt er makkelijk op.
Volgende week weer controle.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:39

Klinkt goed. Zijn de hechtingen er al uit ??

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 09:36

Ja, die zijn er uit. Verband was inmiddels toch 5 cm afgezakt maar met wat kunst- en vliegwerk (oftewel sporttape) was het te overzien.
Er zaten op 3 plaatsen hechtingen, 1 plekje was wat gaan smetten maar daar zit nu een heel net korstje.