Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lieniminnie

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 23:48

Ik heb me een keer verdiept in natuurlijk bekappen en ga dit zeker doen als ik ooit een paard krijg/koop.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 23:51

Somebitch schreef:
Als jij een paard nu op ijzers zet.. Je laat hem daar 10 jaar op staan.. Vervolgens wil je niet meer dat hij ijzers heeft omdat hij met pensioen is (ik zeg maar wat hoor Tong uitsteken ) wedden dat na dag 1 zijn hoeven gaan brokkelen en scheuren?

Die weddenschap verlies je, Tong uitsteken mijn paard heeft een jaar of 10 ijzers gehad (voor) en is uiteindelijk zonder enig probleem naar blote voeten gegaan. Voorwaarde is wel dat de ijzers correct gelegd zijn met name in de periode voor het afnemen. Enne, ze is bepaald niet met pensioen Clown
Laatst bijgewerkt door Waratje op 22-07-07 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 23:52

Ben bang dat dit weer zo'n discussie wordt tussen Natuurlijk bekappers en de reguliere..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 00:18

patsur schreef:
Ben bang dat dit weer zo'n discussie wordt tussen Natuurlijk bekappers en de reguliere..

Dat denk ik ook...

Ik heb veel verhalen gehoord en gelezen over natuurlijk bekappen, zowel positieve als ook vele negatieve. Ik ben zelf helemaal niet van dat 'natural' gedoe, (ik heb er zelfs soms een klein beetje een hekel aan Sigaar )

Mijn grote shetmerrie staat al enkele jaren voor de kar, en heeft nooit ijzers onder gehad, ik men met haar blootsvoets. Ik ben doorgaans een recreatiemenner, maar af en toe pakken we eens wat wedstrijdjes mee of doen we mee aan een koetsentocht oid.
Wel kan ik zeggen dat ze ronduit, zonder overdrijven, een tópconditie heeft; ik kan haar zo uit de wei plukken en de hele dag onderweg zijn.
Dit allemaal zonder ijzers, urenlang over het asfalt draven. Haar hoeven zijn in de loop der jaren daar nou eenmaal aan gewend, en ik vind het prima zo. Ijzers kosten alleen maar meer geld (tsja, als student is het ook een economische overweging die ik maak) en daarbij is ze nogal een bitch naar andere pony's toe (alhoewel, het gaat hier bij ons op de wei best goed met de anderen) maar áls ze een keer naar elkaar trappen, kan het ook flink raak zijn met ijzers onder.

Ook heb ik wel vaker gezien tijdens een koetsentocht oid of een menrit dat bijv. een 2span hete welshjes niet over een brug wilden... één ging in staking, gleed uit met zijn ijzers en kwam letterlijk op zijn kont te recht... Ijzers kunnen ook erg glad zijn, en ik kom weleens in situaties waarin ik denk 'he gut, gelúkkig dat ze geen ijzers onder heeft, anders lag ze nu op haar snoet'. (natuurlijk heb je kalkoenen e.d. maar dat even terzijde.)

Veel mensen valt het ook op dat haar hoeven op het asfalt veel harder klinken dan andere paarden zonder ijzers, die niet veel over het asfalt lopen. Ze heeft echt superharde hoeven, ze slijt ze wel een beetje onregelmatig af (ze loopt meer op de buitenkant van haar voorhoeven (linkerkant dus) en de andere kant word dan dus beetje te lang), maar dat is prima op te lossen doordat ik zelf af en toe wat bijveil en de hoefsmid komt regelmatig bekappen (gewoon, op de normale, gangbare manier).
Haar hoeven zijn ook nooit te kort of heel gevoelig oid.
Als het even kan gaan mijn ruintje en onze oudste hengst straks ook gewoon blootsvoets voor de kar, de ruin ben ik nu al aan de fiets op het asfalt goed aan het trainen met zijn hoeven. Geeft het blootsvoets lopen bij hen geen problemen, dan zie ik niet in waarom ik er ijzers onder zou laten slaan.

Maar, ik ben zeker niet tégen ijzers. Sommige paarden en pony's hebben het gewoon nodig. Ik vind het alleen soms zo'n onzin; mensen kopen een paard 'oh, hij moet voor de kar', en huppa ijzers eronder 'want ja, hij moet immers voor de kar en daar horen ijzers bij'... Tsja, als je goed de tijd neemt om de hoeven te laten wennen aan het asfalt, dat ze mooi hard worden e.d. en niet gaan scheuren en brokkelen, kun je het sóms ook zonder ijzers af.
Alleen, misschien hebben sommige mensen daar de tijd niet voor, willen daar de tijd niet voor maken oid..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:05

elk paard kan zonder ijzers, ze worden immers zonder geboren. Maar als ze een tijd op ijzers hebben gestaan moeten ze er weer aan wennen, en zal in het begin iets vaker gevijld moeten worden.
Op wedstrijd wil ik geen paarden zonder ijzers, omdat ik op gras per se schroeven wil kunnen draaien en ik ook vaak zie dat de paarden zonder ijzers onzeker worden als het glad is.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:13

Maar ik denk dat de gewone bekappers toch ook wel vinden dat ee paard zoner ijzers kan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:01

schoentje schreef:
elk paard kan zonder ijzers, ze worden immers zonder geboren. Maar als ze een tijd op ijzers hebben gestaan moeten ze er weer aan wennen, en zal in het begin iets vaker gevijld moeten worden.
Op wedstrijd wil ik geen paarden zonder ijzers, omdat ik op gras per se schroeven wil kunnen draaien en ik ook vaak zie dat de paarden zonder ijzers onzeker worden als het glad is.

Paarden worden ook zonder zadels, peesbeschermers, hoofdstellen, bandages en meer van dat soort zooi geboren...
Dat ze zonder ijzers geboren worden, tsja wat wil je? In de natuur hebben ze die niet nodig. En in de natuur verrichten ze ander 'werk' dan dat we ze hier als 'huisdier' houden...
Sommige paarden hebben nu eenmaal een afwijkende stand, of hele zwakke hoeven, een oude blessure of weet ik veel wat, en ik kan me best indenken dat die wél ijzers echt nódig hebben..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:03

lieniminnie schreef:
Maar ik denk dat de gewone bekappers toch ook wel vinden dat ee paard zonder ijzers kan?

Sommigen misschien wel, sommigen misschien niet. Sommige mensen (en dan hebben we het niet eens over bekappers, maar 'paardenhouders') zijn wel soms zo 'kortzichtig' net als wat ik hierboven al zei, 'paard voor de kar?, huppakee dan, ijzers eronder'...

Iedereen heeft er toch vaak een sterke, eigen mening over.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:27

Die mensen doen de ijzers eronder omdat ze veel op steen lopen..?
Nouja goed,

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:32

juist... omdat ze waarschijnlijk denken dat íeder paard dat veel op asfalt loopt persé hoefijzers nodig hebben...

terwijl er zat menners zijn (en al helemaal shetmenners zoals ik) die blootvoets mennen.

Wil toch even duidelijk stellen; ik vind ijzer gebruik zéker niet verkeerd, maar soms kunnen mensen best een beetje meer nadenken en meer tijd stoppen in het trainen van de hoeven voor het lopen op het asfalt.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:35

Ja dat ben ik met je eens, zoals ik al zei ik ben voor natuurlijk bekappen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:40

maar ik ben ook weer niet vóór natuurlijk bekappen.... (eigenlijk ben ik er zelfs best wel tegen) Knipoog

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 00:17

Goede vraag.

Jammer dat er in de vraag het idee wordt geschets dat de discusie open zal zijn maar dat de TS gelijk het NB naar voren duwt waardoor dit weer een NB tegen TB discusie wordt.

Ik ben van mening dat mits een paard goed wordt bekapt, dus om de 8 weken, dat hij ook bij een normale smid prima uit de voeten kan.
Maar er zijn zat eigenaren die van mening zijn dat bekappen pas moet als de hoeven te lang zijn, te erg brokkelen of gewoon uit tijdnood de smid niet op tijd laten komen.
En als het licht gaat schijnen door een NBer die elke maand komt en waarbij je zelf ook aan de slag moet waardoor het paard netjes op de hoeven komt dan is de TB een verkeerd iets.
Dus wat betrefd het vaker moeten laten komen van een NB kan ik alleen maar zeggen TOP!
Zodoende worden de hoeven nu netjes bijgehouden.
(uiteraard zijn er ook mensen die altijd op tijd de TB lieten komen en die nu NB doen waar dus niets op aan te merken is.. immers ieder zijn eigen ding en we laten iedereen in zijn/haar waarde..)

Maar er zijn er dan ook van die paarden die aangepast beslag moeten hebben, veel over de weg moeten of die voorzien zijn van zachte niet snel groeiende hoefjes..
Dan is een ijzer, mits door een goede smid aangebracht, een oplossing.

Dus ik denk dat hoe je zelf ook tegen iets aan kijkt (NH of "traditioneel") dat het welzijn van je paard boven aan staat.
Als dat betekend dat het voor je paard beter is om blootvoets te gaan terwijl je wedstrijden rijdt of dat je paard op ijzers moet ondanks je NB instelling dan kies je voor het beste voor je paard.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 00:18

Nee mijn paard schraapt heel erg.
Zonder ijzers houd ze geen voeten over.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 00:22

Woestein schreef:
Goede vraag.

Jammer dat er in de vraag het idee wordt geschets dat de discusie open zal zijn maar dat de TS gelijk het NB naar voren duwt waardoor dit weer een NB tegen TB discusie wordt.
Ik ben van mening dat mits een paard goed wordt bekapt, dus om de 8 weken, dat hij ook bij een normale smid prima uit de voeten kan.
Maar er zijn zat eigenaren die van mening zijn dat bekappen pas moet als de hoeven te lang zijn, te erg brokkelen of gewoon uit tijdnood de smid niet op tijd laten komen.
En als het licht gaat schijnen door een NBer die elke maand komt en waarbij je zelf ook aan de slag moet waardoor het paard netjes op de hoeven komt dan is de TB een verkeerd iets.
Dus wat betrefd het vaker moeten laten komen van een NB kan ik alleen maar zeggen TOP!
(uiteraard zijn er ook mensen die altijd op tijd de TB lieten komen en die nu NB doen waar dus niets op aan te merken is.. immers ieder zijn eigen ding en we laten iedereen in zijn/haar waarde..)

Maar er zijn er dan ook van die paarden die aangepast beslag moeten hebben, veel over de weg moeten of die voorzien zijn van zachte niet snel groeiende hoefjes..

Dus ik denk dat hoe je zelf ook tegen iets aan kijkt (NH of "traditioneel") dat het welzijn van je paard boven aan staat.
Als dat betekend dat het voor je paard beter is om blootvoets te gaan terwijl je wedstrijden rijdt of dat je paard op ijzers moet ondanks je NB instelling dan kies je voor het beste voor je paard.

Inderdaad erg jammer...

Mag ik even compliment geven? Wat heb jij je eigen mening op een goede manier verwoord! zo denk ik er ook precies over. Er zijn tegenwoordig ook té veel mensen naar mijn mening die zelf graag het 'natural' of juist het 'traditioneel' aanhangen, en dat dus persé voor hun paard willen.

In plaats van dat die mensen nou eens keken naar het paard zélf en de bijbehorende hoeven en evt. blessures/afwijkende beenstand... Sigaar

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 00:26

Woestein schreef:
Goede vraag.

Daarom heb ik haar ook op ijzers.
Mijn fokmerrie heeft prima voeten!
Dus die heeft ze niet nodig en krijgt ze ook niet.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:02

Volgens mij een overgroot deel wel, maar niet allemaal. Mijn paard loopt al heel lang op ijzers. Toen ze mank stond hebben ze ons geadviseerd om speciale ijzers te gaan gebruiken (uiteraard heeft ze ook de rust gehad die ze nodig had_bijna een jaar in totaal_ Niet dat die ijzers opeens alles konden oplossen. Maar het zou toch beter zijn). En die draagt ze nu nog steeds. Sommige paarden hebben niet zo'n goede hoeven en zijn echt beter af mét ijzers. Andere paarden krijgen juist slechte hoeven van ijzers.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:50

Ik denk dat natuurlijk bekappen hier niet als tegengestelde gezien moet worden maar een paard met of zonder ijzers, door wie of hoe dan ook bekapt in het andere geval. Natuurlijke bekapping is ook niet te vergelijken, de paardjes waar naar gekeken is leefde vooral in rotsachtig/droog gebied, onze op nat gras of vochtige stal, ja zomers kan het wel eens droog zijn, maar dan nog niet te vergelijken

Charr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:51

Ik denk dat elk paard zonder ijzers kan ja, in de natuur krijgen ze ook geen ijzers, dus moet elk paard zonder kunnen Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:12

Ik denk ook dat de meeste paarden zonder ijzers kunnen, in ieder geval wel voor 'normaal' mee te rijden enzo. Bij sommige paarden zijn ze gewoon echt nodig, bv bij een flinke standafwijking, grote hoefproblemen, of bij paarden die keihard over nat gras moeten kunnen rijden daar begrijp ik het ook nog wel. Maar de rest kan best zonder. Met de goede verzorging, vaak genoeg bekappen, en rustig opbouwen met het lopen op de weg kan dat makkelijk. Bijna alle paarden hebben sowieso al totdat ze 3 jaar zijn op blote voeten gelopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:13

en in de natuur zou het dan dus het recht van de sterkste zijn, natuurlijke sellectie en die het niet halen zullen dus ook niet voor nageslacht zorgen, hoe wij paarden houden gebeurt dat wel. In de natuur zullen dus alle paardjes met slechte hoeven, beenproblemen etc niet opgelapt worden met weet ik wat, maar dienen als voedsel voor dieren hoger in de voedselketen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:17

Dat is toch niet helemaal waar, van wat ik gehoord heb. Er zijn onderzoeken naar gedaan, hoeven blijven altijd samen met het skelet over, die werden verzameld door wetenschappers en daaruit bleek dat de meeste paarden niet zijn gestorven aan been/hoefproblemen Knipoog

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:24

Misschien dat ze zelf nog reageerd.
Maar ik ken iemand die haar fjord altijd op ijzers moest hebben omdat die merrie wat met haar voeten heeft.
Diertje staat nu op cytek ijzers, en geloof dat t prima gaat.

verder is er iemand uit t dorp, haar paard het HKO (geen idee welk stadium) maar kon niets meer aan gedaan worden, werd haar al geadviseerd om t dier 'op te ruimen'. Nu heeft ze haar paard op (jawel) cytek ijzers.... gaat echt super goed!
Heeft de Eperpaardenvierdaagse prima uitgereden...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:43

In de natuur hoeft een paard geen kar te trekken, of een mens te dragen, en over het algemeen draaft en galoppeert het minder dan een sportpaard, want het loopt hoofdzakelijk in stap en het graast. Het lijkt me logisch dat een (wild) paard zich onder die omstandigheden makkelijk redt zonder ijzers.

Verder werden paarden vroeger wel langer dan een uurtje of 2 per dag gebruikt, op de harde weg, dan hadden veel paarden toch echt wel behoefte aan ijzers.
Overigens, voordat er hoefijzers waren, gebruikte men hippo-sandalen als een paard veel op harde grond liep. Hoefschoenen dus! Maar toen het hoefijzer werd uitgevonden, wat meestal beter bleef zitten, en blijkbaar toch beter beviel, was het snel afgelopen met de hippo-sandaal.
Vork

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:47

Dank je woestijn voor het verwoorden van mijn mening.

Verder vind ik dit een onzinnig topic: praktisch ieder paard kan in de wei lopen zonder beslag.
Maar laten de meesten van ons daar nou geen paard voor hebben....

De(met echte ponykar werkende) melkboer bij ons vroeger liet de pony iedere 6 weken beslaan, en dat was nodig: tegen die tijd waren de ijzers zo dun als scheermessen.

Tegen dat soort gebruik kan geen enkele alternatieve methode op.