Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Somebitch schreef:Als jij een paard nu op ijzers zet.. Je laat hem daar 10 jaar op staan.. Vervolgens wil je niet meer dat hij ijzers heeft omdat hij met pensioen is (ik zeg maar wat hoor) wedden dat na dag 1 zijn hoeven gaan brokkelen en scheuren?
mijn paard heeft een jaar of 10 ijzers gehad (voor) en is uiteindelijk zonder enig probleem naar blote voeten gegaan. Voorwaarde is wel dat de ijzers correct gelegd zijn met name in de periode voor het afnemen. Enne, ze is bepaald niet met pensioen
patsur schreef:Ben bang dat dit weer zo'n discussie wordt tussen Natuurlijk bekappers en de reguliere..
)schoentje schreef:elk paard kan zonder ijzers, ze worden immers zonder geboren. Maar als ze een tijd op ijzers hebben gestaan moeten ze er weer aan wennen, en zal in het begin iets vaker gevijld moeten worden.
Op wedstrijd wil ik geen paarden zonder ijzers, omdat ik op gras per se schroeven wil kunnen draaien en ik ook vaak zie dat de paarden zonder ijzers onzeker worden als het glad is.
lieniminnie schreef:Maar ik denk dat de gewone bekappers toch ook wel vinden dat ee paard zonder ijzers kan?
Woestein schreef:Goede vraag.
Jammer dat er in de vraag het idee wordt geschets dat de discusie open zal zijn maar dat de TS gelijk het NB naar voren duwt waardoor dit weer een NB tegen TB discusie wordt.
Ik ben van mening dat mits een paard goed wordt bekapt, dus om de 8 weken, dat hij ook bij een normale smid prima uit de voeten kan.
Maar er zijn zat eigenaren die van mening zijn dat bekappen pas moet als de hoeven te lang zijn, te erg brokkelen of gewoon uit tijdnood de smid niet op tijd laten komen.
En als het licht gaat schijnen door een NBer die elke maand komt en waarbij je zelf ook aan de slag moet waardoor het paard netjes op de hoeven komt dan is de TB een verkeerd iets.
Dus wat betrefd het vaker moeten laten komen van een NB kan ik alleen maar zeggen TOP!
Zodoende worden de hoeven nu netjes bijgehouden.
(uiteraard zijn er ook mensen die altijd op tijd de TB lieten komen en die nu NB doen waar dus niets op aan te merken is.. immers ieder zijn eigen ding en we laten iedereen in zijn/haar waarde..)
Maar er zijn er dan ook van die paarden die aangepast beslag moeten hebben, veel over de weg moeten of die voorzien zijn van zachte niet snel groeiende hoefjes..
Dan is een ijzer, mits door een goede smid aangebracht, een oplossing.
Dus ik denk dat hoe je zelf ook tegen iets aan kijkt (NH of "traditioneel") dat het welzijn van je paard boven aan staat.
Als dat betekend dat het voor je paard beter is om blootvoets te gaan terwijl je wedstrijden rijdt of dat je paard op ijzers moet ondanks je NB instelling dan kies je voor het beste voor je paard.
Woestein schreef:Goede vraag.
Jammer dat er in de vraag het idee wordt geschets dat de discusie open zal zijn maar dat de TS gelijk het NB naar voren duwt waardoor dit weer een NB tegen TB discusie wordt.
Ik ben van mening dat mits een paard goed wordt bekapt, dus om de 8 weken, dat hij ook bij een normale smid prima uit de voeten kan.
Maar er zijn zat eigenaren die van mening zijn dat bekappen pas moet als de hoeven te lang zijn, te erg brokkelen of gewoon uit tijdnood de smid niet op tijd laten komen.
En als het licht gaat schijnen door een NBer die elke maand komt en waarbij je zelf ook aan de slag moet waardoor het paard netjes op de hoeven komt dan is de TB een verkeerd iets.
Dus wat betrefd het vaker moeten laten komen van een NB kan ik alleen maar zeggen TOP!
Zodoende worden de hoeven nu netjes bijgehouden.
(uiteraard zijn er ook mensen die altijd op tijd de TB lieten komen en die nu NB doen waar dus niets op aan te merken is.. immers ieder zijn eigen ding en we laten iedereen in zijn/haar waarde..)
Maar er zijn er dan ook van die paarden die aangepast beslag moeten hebben, veel over de weg moeten of die voorzien zijn van zachte niet snel groeiende hoefjes..
Dan is een ijzer, mits door een goede smid aangebracht, een oplossing.
Dus ik denk dat hoe je zelf ook tegen iets aan kijkt (NH of "traditioneel") dat het welzijn van je paard boven aan staat.
Als dat betekend dat het voor je paard beter is om blootvoets te gaan terwijl je wedstrijden rijdt of dat je paard op ijzers moet ondanks je NB instelling dan kies je voor het beste voor je paard.