Kroonrand Wond - Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Re: Kroonrand Wond - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:21

Voor mij ziet het er nu goed uit Bloos , volgens mij heb ik nog wel een foto ergens van toen het stukje hoef naar boven groeide, zal kijken of ik hem kan vinden. Dat was een veel erger gezicht.
Dit moet gewoon uitgroeien en dat gaat best lang duren.
Gelukkig heeft ze er helemaal geen last van gehad en hebben er verder ook helemaal geen complicaties plaats gevonden.
De natuur heeft gewoon goed zijn werk gedaan in mijn geval Haha! .

Tancreda4Fijn dat je paard alweer praatjes begint te maken dat is een teken dat ze er weinig last van heeft. Het komt tenslotte vast helemaal goed. Zoals bij @marietje27 haar paard en mijn Flashje.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:43

Verplaatst MD --> BEH.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 13:21

Kris25 schreef:
Verplaatst MD --> BEH.

Thanx Lachen
k zat al te twijfelen waar ik hem nou moest plaatsen, maar dacht omdat het om een echte open wond ging toch maar in de gewone medich Lachen

Ik ga zo weer naar vos toe. De staleigenaar geeft haar sochtends antibiotica en vanavond ga ik langs voor de tweede.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 16:19

Ze gaat goed, loopt goed, en is gewoon lekker vos. Geen koorts, en de wond lijkt ook redelijk rustig. Alleen die ROT vliegen, bah!

Ik vond de eerste foto (begin topic) de wond mooier, maar goed, zo blijven ze nooit he Knipoog
Vandaag zag hij er zo uit (niet voor mensen die niet tegen wonden kunnen, is closeup).

Pootje:
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... uli006.jpg

Closeup:
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... uli004.jpg

Vindh et er niet heel naar uit zien. Iig ben ik zulke wonden redelijk gewend geraakt ondertussen (helaas). Twee jaar terug een nare kniewond gehad, die ik overigens ook dagelijks op de foto heb gezet om het terug te kunnen kijken hoe het vorderd.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:49

Kan me niet meer herinneren hoe het er bij mijn merrie uitzag na twee dagen.
Maar de wond van jou paard is langzaam aan het dichtgaan.
Dat is duidelijk te zien, fijn hoor!
Ben benieuwt hoe het verder gaat en hoop niet voor je dat een stukje hoef naar boven gaat groeien.
Hoewel dat met de tijd ook goed komt alleen duurt dat allemaal wat langer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 17:19

Maandag komt de hoefsmid toch ok om het voorijzer er weer onder te zetten, dus kan hij gelijk ook even kijken. Die heeft vast wel ervaringen ermee. Zal hij blij mee zijn trouwens. Mijn paard moet hij vaak bij terug komne de laatste tijd door de voorijzers die eronder vandaan worden getrapt, ze MOET elke 6 weken omdat het anders niet meer gaat (gaat snel zo in de zomer) en dan mag hij hier ook straks misschien lekker mee bezig zijn Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:58

Ik vind dat het er goed uitziet. Het is duidelijk aan het genezen! Cool

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 20:29

Vandaag zag het er nog steeds rustig uit.
Echter is het met stappen gaan bloeden... Het verrotte is dat het van dieper lijkt te komen. Het waren maar 3 druppeltjes bloed ofzo, die naar beneden eruit druppelde, maar leken niet uit het 'oppervlakte' te komen zal maar zeggen. Toch ergens een scheurtje dat dieper is dat niet te zien is?? ARG!!

Morgen de laatste x pijnstillers... En tot dinsdag Antibiotica... Ik ben heel benieuwd of ze goed blijft lopen zonder de metacam... Ben wat dat betreft nu al helemaal zenuwachtig en bezorgt....

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:31

Hm... als het bloedt is denk ik toch minder erg dan dat er pus uit zou komen.
Toch zou ik overwegen als het morgen of maandag nog steeds zo is en niet beter, toch nog een keer de dierenarts te laten komen.
Wat doe je er verder aan dat pijnstillers en AB?
Spuit je het af ofzo?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:42

Over het goed blijven lopen denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. Mijn merrie was er absoluut niet kreupel van.
Nu je zegt dat het weer gaat bloeden dan ben ik toch bang dat het op dezelfde plek zit als mijn merrie.
Hoop het niet hoewel dat ook goed komt wat ik al eerder gezegt heb, duurt alleen wat langer.
Bij haar leek het ook steeds weer open te gaan, dit komt doordat de hoef gespleten gaat groeien en dan krijg je zeg maar een knik erin wat steeds opengaat.
Zodra het iets hoger of lager zit heb je dat niet.
Als het bloed zou ik het wel een beetje schoonmaken (met een sponsje of gaasje) en ontsmetten met betadine en/of wondzalf.

Hoe was de wond toen je hem aantrof bleef het bloeden, of was er niet veel bloed.
Ik weet niet hoe het in Nederland is maar ik denk dat je hoefsmid er vast wel meer over kan vertellen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 20:58

Nickeltje schreef:
Hm... als het bloedt is denk ik toch minder erg dan dat er pus uit zou komen.
Toch zou ik overwegen als het morgen of maandag nog steeds zo is en niet beter, toch nog een keer de dierenarts te laten komen.
Wat doe je er verder aan dat pijnstillers en AB?
Spuit je het af ofzo?

Ik spuit het idd af. 2x per dag het been koelen, ik maak het 1x per dag schoon met wat betadine, de andere keer afspuiten enkel 'schoon' met water (ik zit er dan niet aan) en verder smeer ik er wat vliegenspul omheen tegen de vliegen... Ik stap kleine stukjes op het harde schone. Dat zei de DA ook, zodat ze niet zo stijf wordt (ondanks dat ze overdag in het land staat) en dan hou ik vos ook een beetje blij Lachen

blensink schreef:
Over het goed blijven lopen denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. Mijn merrie was er absoluut niet kreupel van.
Nu je zegt dat het weer gaat bloeden dan ben ik toch bang dat het op dezelfde plek zit als mijn merrie.
... knip....

Hoe was de wond toen je hem aantrof bleef het bloeden, of was er niet veel bloed.
Ik weet niet hoe het in Nederland is maar ik denk dat je hoefsmid er vast wel meer over kan vertellen.

Mijn merrie liep helaas de eerste dagen (zonder pijnstillers) wel 'kreupel'. Iig kort, en strok hem meer op dan normaal.

Hoe hij was bij het aantreffen weet ik eigenijk niet. Ik heb hem de eerste dag niet gezien. De staleigenaar zag bloed en heeft het toen schoongemaakt. Ik weet eigenlijk niet of het veel heeft gebloed (*gaat morgen even vragen*)

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:11

Een vriendin van mij heeft het gehad. We hebben het tijdens een buitenrit opgelopen door langs een bankje te schaven. Het bloede onwijs erg en we schrokken onwijs erg!
Toch kon die er nog redelijk op staan en het was beter naar huis lopen dan meyt de trailer, aangezien die dan onrustig zou kunnen raken en zich nog erger beschadigden.
De wond moest er echt uitgegroeid raken, was dat niet gebeurt bleef die steeds kreupel lopen (eerst dachten ze er al eerder op te kunnen).
Nu is die er bijna helemaal uit en begint die weer goed te lopen, het heeft bijna 3 kwart jaar geduurd voor er weer op te kunnen stappen.
Aardig lang dus!
Succes ermee!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:22

Het wat hoger optrekken van het been doen ze automatisch omdat ze de wond niet willen stoten.
Dit deed mijn merrie ook dus mijn merrie was ook kreupel Knipoog .
Dit kan inderdaad weer gebeuren zodra ze van de pijnstillers af is zeker als ze op het land staat elk grasspietje wat de wond aantikt zal ze de volgende stap haar been hoger optrekken denk dat het meer voorzichtigheid is dan kreupel.
Wel goed opletten dat het been niet warmer of dikker word.
En anders maandag toch nog eventjes een pijnstiller totdat de wond dicht is.
Mijn merrie heeft alleen de eerste dag een pijnstiller gekregen geloof ik en inderdaad 5 dagen antibiotica.
Word de wond niet zacht als je het afspuit?
Ik dipte met een zacht babysponje.
Wel lekker voor haar dat ze op het land staat overdag, de mijne stond ook gewoon lekker buiten de hele dag.

x_Lys Was dit ook op de kroonrand of een scheur in de hoef zelf?

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:32

Ook echt op de kroonrand

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:34

Trouwens we hebben ook geluk gehad hoor, het is dat we onze paarden zo goed ingepakt hadden.
Anders was het been waarschijnlijk ook beschadigt.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:37

Maar was de wond veel groter dan van Tancreda4 haar paard.
Mijn merrie is nog niet onder het zadel dus kan niet zeggen of ze wel of niet bereden kon worden Haha! .
Ging de hoef ook naar boven groeien, of is het gehecht?

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:40

De wond is via de hoef eruit gegroeid, deel was op de kroonrand en deel wel op de hoef geloof ik. Het duurde echt ownijs lang voordat de wond een stukje ging zaken. Gehecht geen idee? Ik zal het morgen even aan haar vragen.
Is misschien wel fijn.

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:41

De wond was volgens mij groter en was aan de zijkant.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:51

Zou best kunnen, de zijkant lijkt me nog moeilijker genezen.
Arm paard gelukkig is hij erbovenop gekomen ookal heeft het lang geduurt.
Hoop dat het voor @Tancreda4 gewoon normaal dichtgroeit zonder veel problemen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 19:37

Kleine update:

Wietje is weer een kaassouflé. En dan moet je zelf maar bedenken hoe zoiets eruit ziet, ik kan je vertellen; dat is niet echt heel erg lekker Knipoog Haar kniewond had die periode ook, ik hoop dan ook dat het gewoon bij het genezingsproces hoort. Gelukkig hoefte ik het vandaag niet schoon te maken wat dat betreft, dat deed de regen netjes voor me Knipoog

Ze liep vandaag nog goed, ondanks dat ze niet op de pijnstillers meer staat. Dat is wel een goed teken. Morgen antibiotica, en van de week waarschijnlijk weer even de DA erbij om te kijken hoe het gaat. Sochtends is haar been nog steeds wel erg dik (kogel en eronder) al is dat wel redelijk vlot weggetrokken als ze in beweging is (in het land). Ze heeft gewoonlijk al aanleg voor stalbenen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 18:20

De vorderingen: http://smg.photobucket.com/albums/v177/ ... nrandwond/
Ik maak elke dag een foto om te zien hoe het vorderd. Hij lijkt steeds wat meer open te gaan staan en 'groter' te worden. Maar volgens mij was dat met de knie wond ook zo. Van binnen naar buiten eerst moeten helen voordat de buitenkant meegaat... Ik ben bneieuwd...

Ik hou de kniewond maar steeds in mijn gedachte. Die was ook zo lang open, zo lang smerig, en leek steeds erger te worden, maar is daarna opeens erg snel geheeld... Hopelijk geldt dat voor deze ook. Van de week bel ik weer de DA voor een zekerheids sheck.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:34

Moet je de wond nog behandelen met een zalf of iets dergelijks? Ik heb zelf ook een keer een wond op m'n scheenbeen gehad (wat eigenlijk gehecht had moeten worden, maar goed?!) en moest daar dagelijks een betadinegaasje met pleister opdoen. Kan natuurlijk niet bij een paard, maar ik vroeg me dus af i.v.m. infectiegevaar (vliegen, smeer enz.) of je de wond nog moet beschermen? Ik denk ook dat het wat langer gaat duren. Het iss een diepe wond en dat moet van binnenuit genezen. Dat duurt wel even. Het is natuurlijk ook een plek wat beweegt met lopen, dus! Ik blijf je berichten lezen. Good luck Ach gut

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:31

Je zou Lotagen kunnen smeren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:19

De DA heeft gezegt dat ik voorlopig het beste nog niets kan smeren. Eerst enkel schoonhouden (dat deed ik 2x per dag met betadine, nu zoveel mogelijk enkel met water en enkel 1x per dag met wat betadine).
Op haar kniewond mocht ik ook niets smeren... Vanwege wildvleesvorming en dat soort dingen. Ik ben idd ook bang vanwege de viezigheid en vliegen, maar ze staat gelukkig de hele dag in het land. Dat is een schonere omgeving dan het land. Ik hou het schoon, en vliegen heb ik er niet meer opgezien. Ik smeer er antivliegenzalf omheen en op de hoef en dat lijkt te helpen. Daarnaast, als de wond mooi schoon is komen ze gelukkig ook niet. De dag dat ik de DA erbij haalde begon de wond ook iets te ruiken, en zaten er ook wel vliegen bij steeds.

*gaat wat meer info zoeken over lotagen, ik ken al die namen en zalven niet Nagelbijten / Gniffelen*

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:34

Volgens mij heb ik ook twee keer daags lotagen gesmeerd.
Zal het morgen voor de zekerheid even voor je kijken.
Het is normaal dat de wond wat groter word inderdaad wat er gezegt word heelt van binnen eerst.
Kan me niet meer zo goed herinneren hoe het genezingsproces verliep bij mijn paard Bloos .
Jij doet het heel goed met elke dag een foto maken, ookal is het niet zo leuk wel heel fijn om terug te kijken want vaak vergeet je ook na een tijdje.
Ik geloof dat de wond bij mijn paard er iets mooier uit zag na bijna een week maar nogmaals weet het niet zeker meer ( wil je ook absoluut niet ongerust maken hoor!!! ik leef enorm met jullie mee Huilen ).
Heb je de hoefsmid nog gevraagt en wat zei hij ervan?
Is er evt kans van een gespleten hoef ?
Hoop voor je dat het snel een beetje dichtgaat.
Heel veel sterkte jullie Ach gut