Teren en vetten van de hoeven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cookiee

Re: Teren en vetten van de hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:46

Teren doe ik alleen als ze heel zacht zijn !!
maak ze wel eerst goed schoon Knipoog

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:49

Kevin Bacon's hoof solution is een geweldig middel tegen zachte stralen/rotstraal. Verder kan je beter geen vet, maar een hoefbalsem gebruiken, dat sluit de hoef niet af. En ja, voor een wedstrijd smeer ik er toch gewoon olie op Lachen

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:33

Ah de hoeven van mijn paard zijn juist hard , en eigenlijk wat droog ...
Wat moet ik dan erop doen ?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:57

de hoeven een tijdje in een emmer water zetten wil ook wel ens helpen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:02

hmz. volgens mij droogt water ook uit.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:41

als water uit droogt, waarom krijgt miijn paard dan altijd van die weke voeten als hij weer eens een tijdje op een nat land staat? Vork Koe

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:45

Volgens mij omdat langdurig op een natte ondergrond wel goed is voor droge hoeven. Tien minuten afspuiten met water droogt uit. Als ik gedoucht heb, heb ik ook altijd een droge huid. Na afdrogen uiteraard. Haha!

Over teren... ik doe het niet meer. Een keer mee begonnen en mijn paard had binnen no time rotstraal. Hij heeft kleine (nauwe) hoeven en ik denk dat die bacteriën dan altijd wel op de loer liggen. Zonder teer is er (in mijn geval) niets aan de hand. Met teer sluit de boel af en wordt het alleen maar erger. Wat ik wel doe in natte periodes is de hoef regelmatig met een harde waterstraal schoonspuiten (zuurstof doodt de bacteriën) en daarna goed droogmaken. Als de straat zacht is doe ik er dan eventueel preventief wat Egyptische zalf op. Werkt super! Lachen

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:34

Jah precies langdurig op een natte grond, dan trekt het water wel in. Maar bij korte duur droogt het uit. Weet ook niet precies hoe dat werkt, maar het is wel zo.. Lachen En dan kun je inderdaad merken met douchen.. Lachen

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:54

Ik vet de hoeven van Flair nooit in, omdat het niet nodig is. Ik teer de hoeven ongeveer een keer per week, omdat ze snel zachte hoeven krijgt, dus ook snel rotstraal.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:30

Zowel vetten als teren doe ik nooit. Is me beide afgeraden en mijn pony heeft prima hoeven zonder dat alles. Lachen

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:03

vetten doe ik nooit.. Teren heeft de hoefsmid mij aangeraden omdat dat nooit slecht kan zijn voor de hoeven!

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:49

teren ben k geen voorstander van.
het sluit de hoef af en al maak je het nog zo goed schoon mocht er een bacterie zitten dan kan deze naar binnen slaan . denk aan hoefzweer etc. als mijn pony der straal heel zacht is spuit ik er blauw tinctuur op. ook verkrijgbaar als ctc spray. dit is blauw spul wat de hoef niet afsluit en meteen ook ontsmettend werkt. bij mij op stal was iemand die der paardje had hoefk*anker zo noemen ze dat en de veearts raadde die spray aan. mijn hoefsmid heeft me dit ook gegeven en nu spuit ik steeds als het zacht is 2 dagen achter elkaar en wee niet tot het weer zacht wordt.
verder vertelde mijn smid (omdat mijn pony drogen hoefjes had) dat k een aantal keer 2/3x in de week moest vetten. gewoon een dun laagje. zodra dit ingetrokken is, sluit dit ook de hoef niet af. doe gewoon een heel dun laagje en dan is er niets aan de hand. het trekt snel in en sluit dan neit af. vochtinbrengende cremes kunen natuurlijk ook.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:51

Imo hoef je aan een gezonde hoef niets te doen buiten uitkrabben om.
Ik vet de hoeven van mijn paard wel eens als ze op de foto gaat o.i.d. dus puur voor de 'mooi' Knipoog

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:49

Vetten doe ik afentoe, voor de glans. En soms als het heel nat is in de paddocks doe ik er vet op om het een beetje waterafstotend te maken.

Voorheen teerde ik wel is als de straal zacht was. Maar de smid zei dat dat niet nodig was omdat ze goede hoeven had en anders zou hij het wel zeggen. Dus ik teer braaf niet meer. Lachen

horses19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:32

Hallo vandaag kwam bij mij voor het eerst een andere hoefsmid en die zei dat teren niet goed is. ik heb het eigenlijk nooit meer gedaan en ze hebben verder hele sterke hoeven maar hij smeerde jodium op de straal hij zei dat je verschillende jodiums had daarvoor ik kon een potje kopen maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan. Tong uitsteken

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:36

ik blijf zoveel mogelijk van de hoeven af (de smid is toch heel tevreden over de conditie van haar hoeven dus ik moet daar niet gaan lopen rotzooien met allerhande poespas)
ik geef alleen regelmatig, 1 x in de week, een handje gedroogde rozebottel. dit is een natuurlijke bron van Biotine

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:44

Een hoefsmid heeft eens een keer gezegd dat je voor goede hoeven beter je paard eens een keertje in de modder kon laten staan.
Teren en vetten niet, mits de hoefsmid het aangeeft. Anders lekker laten.

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 04:15

Ook mijn hoefsmid gaf me het advies niks te doen aan de hoeven van mijn paardje buiten het regelmatig bekappen om en ongeveer 1 keer in de week goed schoon maken met een harde borstel en water. Mijn paard heeft wel gezonde hoeven. Ik denk dat je het het beste aan je hoefsmid kan vragen! ieder paard is weer anders..

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 04:49

Ik doe er zo weinig mogelijk aan.
Soms op advies van de smid teer ik 2 maal in de week hooguit een week misschien 2. Verder niet. Alleen dus bij zachtere stralen als dat mijn paard normaal heeft. Teren sluit juist af en zou dan eventueel juist dingen zoals rotstraal ed kunnen veroorzaken.
Hoeven week ik weleens en anders doet mijn paard dit zelf in het land, in de modder!
Ik gebruik meestal een olie als ik de hoeven vet. Ik heb dit een tijdje moeten doen van de hoefsmid maar dan alleen het kroonrand gedeelte, omdat de hoef vanuit daar groeit en de rest al dood is.
Soms doe ik het voor de mooi Haha!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 09:23

Terwijl mijn smid juist af raadt om te vetten. Hij zegt dat hoefvocht of rainmaker veel beter is voor de hoef, omdat dit op waterbasis is.
Verder kan 2 keer per week teren, in natte periodes, helemaal niet slecht zegt hij want de hoeven van mijn paard zijn er alleen maar beter op geworden.

_ilse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:07

Mijn smid raadt het ook af om te vetten. Daardoor kan er geen water/vocht meer in de hoef en drogen ze sneller uit. Hij zegt dat olie, teer en vet alleen voor het mooie zijn.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:15

Ik gebruik zelf helemaal niks. Afgelopen week heeft mijn hoefsmid nog gezegd: hoe meer je smeer des te slechter word het.

Alleen bij een zeer zachte straal heb ik Trush Stop gebruikt. Dit werkt zeer goed. 1x gebruiken en ze zijn weer goed.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:18

ik vet in als ze bij de hoefsmit geweest is en teren doe ik ook heel de hoef als we na de keuring gaan verder lekker bloote voeten en lekker krabben en meer niet

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:26

Moet je voor de lol eens opzoeken wat voor een troep er in teer zit, en je dan eens afvragen waarom je die zooi in godsnaam op een levend paard wil smeren Nagelbijten / Gniffelen

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:29

ik gebruik altijd blauwspray voor ze stralen intespuiten en vetten Lachen