Mijn paard hoefbevangenheid en in gips

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ratzel

Re: Mijn paard hoefbevangenheid en in gips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:25

Ik heb even in je profile gekeken naar jouw paard. Die is net zo'n type als mijne ook al dik van het kijken naar voer. Was ook altijd wat te dik, heeft er ws toch mee te maken. Nu geef ik hem onbeperkt hooi (niet al te goed van kwaliteit maar ook geen rotzooi) en hij krijgt per dag ong. 1 schep Nature's best van Pavo. Ik heb hem nog nooit zo slank gezien. Voorheen kon ik zijn ribben niet voelen en nu wel. Ik probeer hem op dit gewicht te houden. Ik vind het ook belangrijk als een paard er weer bovenop komt. Toch heb ik voor mezelf en met de da besloten dat ik geen behandeling meer laat uitvoeren als hij het nog een keer krijgt. En het is zo zonde want op de foto's had hij helemaal geen artrose dus dat was allemaal goed! Alleen door die rotziekte is hij zo geworden. Moeilijk te accepteren. Ik heb ook nog een schimmel van 14 die artrose heeft. Beetje zelfde verhaal. Die houden we in beweging, zo blijft hij op zijn best maar ook dit blijft een probleem... moeilijk moeilijk. Ben zo gek op die dieren, zoveel plezier mee beleefd dat je ze een gelukkige maar pijnloze oude dag gunt, hoewel ik 14 niet oud vind.... maar het loopt vaak anders dan ik zou willen helaas.

Het kan best heel goed dat jouw paard heel goed hersteld en je toch nog heel goed de dingen kunt doen die je hiervoor ook deed. Dat heb ik ook gehad na de 1e aanval. Alleen hoe vaker ze het krijgen, het is toch elke keer een tik die hij krijgt.

Kyona: de behandelingen zijn idd verschillend. Bij mij werd verteld dat de ligamenten die ontstoken waren, extra belast zouden worden met beweging. in combinatie met pijnstillers zou een paard niet voelen tot hoever hij kon gaan. Ook zou het gips wat ondersteuning en tegendruk aan de dunner wordende zool (wat dan een eventuele zoolbreuk kan voorkomen) loslaten.
Soms moet je tussen 2 kwaden kiezen. Misschien ligt het ook aan de ernst van de aanval. Bij mijn paard was de 2e keer ook een andere behandeling dan de 1 en 3e terwijl het toch dezelfde kliniek was.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:18

Hoi! Weet je nou ook hoe Dynamiek dit gekregen heeft? Heeft ze het al eens eerder gehad? Zou het komen van de overgang van een gestald paard naar elke dag weidegang of is het 'gewoon' toeval/pech?
Echt heel erg balen hoor, zeker als ik zo lees dat ze er gevoelig voor zal blijven.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 09:31

Ratzel jij bent dus ook altijd in de weer met 2 paarden Ach gut een nare beslissing altijd van aten inslapen!!! Ook ik heb al tegen mezelf gezegd mocht het niet gaan of verslechterd het dan zal ik ook voor deze beslissing moeten kiezen hoe moeilijk het ook is een paard heeft recht op een pijnloos bestaan.

Vandaag ging het wat minder met dynamiek ze was op haar lichaam hard en gistermiddag voelde ik de kloppingen bij de pezen, kon zien dat ze pijn had. als ze vanmiddag nog zo erbij staat gaat ik weer bellen met de da. Misschien zijn we toch te snel van pijnstillers gaan verminderen.

Simodi we weten de oorzaak nog niet waardoor het komt, eerst willen ze dynamiek zeg maar wat stabieler hebben en dan gingen ze zoeken naar de oorzaak, misschien ligt er een verband vanwege de kankeroperatie stilstaan 4 maanden (weidegang-stal) was weer 1 maand aan het werk, heb ze met beleid weer aan gras laten wennen eerst half uur toen binnen 3 weken stonden ze 6 uur op het gras. Ook zag ik dat nierproblemen de oorzaak kunnen zijn dynamiek heeft vroeger last gehad van haar nieren en is toen behandeld geweest door de homepaat.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:04

Dynamiek, heeft jouw paard corticosteroiden gehad nav de operatie?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:13

Sterkte hoor en niet te snel opgeven hoor, paarden zijn vechters!!! Ach gut
Maar het is idd altijd moeilijk om je paardje er zo bij te zien staan, terwijl ze lekker in de wei hoort te rennen ....
Heb zelf met Odil ook al een paar keer gedacht die keuze te moeten maken omdat het niet goed ging (winter 2005 was ze ineens heel slecht), maar ze knapte toen binnen een paar weken weer op en had daarmee ook haar levenslust terug (en heeft die nog steeds, ze is nu 23!). Dus je hebt gelijk dat je Dynamiek niet wil laten lijden, maar denk er ook niet te snel aan ... ze kunnen veel doen hoor tegenwoordig en je hebt haar lekker bij huis zodat je alles zelf voor haar kunt doen en in de gaten houden, veel aandacht geven enzo!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:20

Ik heb bijna het idee dat het een beetje flauw wordt dat ik in elk topic over hoefbevangenheid begin te vertellen over insuline resistentie.

Mijn paard is voorjaar 2005 hoefbevangen geworden, na 10 jaar te dik te zijn geweest. Afvallen lukte niet!
We weten nu dat ze hoefbevangen is geworden door insuline resistentie. Hiervoor krijgt ze magnesium en het gaat super met haar. (ik durf het bijna niet te schrijven, want ik ben nog elke dag bang dat het terug komt.)

We rijden weer volop, als ze op stal komt draaft ze of gaat in galop het stenen erf op.

En ze is nu slank!!!!

Er zijn in inderdaad diverse behandel methoden. Het is kiezen uit allemaal kwaden. Indiana heeft in de acute fase op ijzers met steun van onderen gestaan. Dit was echter heel pijnlijk voor haar en die zijn dus binnen een paar dagen weer verwijderd. Verder had ik haar in de paddock, daar kreeg ze overjarig hooi (wel veel). Ook heeft ze die zomer 2005 2 weken in de kliniek gestaan in natte verbanden. Het gevolg daarvan was weer dat ze flink mok kreeg.
Ook heb ik regelmatig wisselbaden gegeven.
Ze heeft lang Bute en aseltylsalizilzuur gehad. Kon ze de eerste weken ook echt niet zonder.

Ik wens iedereen die dit meemaakt enorm veel sterkte, want het is echt vreselijk.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 10:40

ratzel schreef:
Dynamiek, heeft jouw paard corticosteroiden gehad nav de operatie?

Ik heb wel pijstillers gegeven en nog wat gegeven, maar heb geen idee of dat het was. Ik weet niet wat ze haar gegeven hebben op de kliniek zelf toen ze daar verbleef, zal het maandag gelijk eens navragen aan der.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:56

Mijn paard heeft het nl de 1e keer gekregen, ook na een operatie, vanwege de corticosteroiden. Dit geeft een verhoogde kans op hoefbevangenheid bij paarden die er al aanleg/gevoelig voor zijn. Mijn paard is hier ook de dupe van geworden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:23

ratzel schreef:
Het kan best heel goed dat jouw paard heel goed hersteld en je toch nog heel goed de dingen kunt doen die je hiervoor ook deed. Dat heb ik ook gehad na de 1e aanval. Alleen hoe vaker ze het krijgen, het is toch elke keer een tik die hij krijgt.

Weet jij ook waarom je paard de tweede en derde keer bevangen is geraakt? Ik neem toch aan dat je hem na de eerste keer op een streng dieet hebt gehouden? Die van mij is nl nu 1x bevangen geweest en ik ben doodsbenauwd dat het weer gebeurd, dus misschien kun jij me wat wijzer maken?

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:08

Hoi Kymalin, De 1e keer is het dus de combinatie corticosteroiden, en weidegang (welliswaar een schrale weide) De 2e keer was het ws vanwege stress. Mijn paard had toen erg veel last van hoest. Allerlei onderzoeken mochten niet baten en geadviseerd werd om hem dag en nacht buiten te laten. Achteraf gezien wist ik het... mijn paard is/was erg bang in het donker. Altijd geweest dan wordt hij erg onrustig, niet echt in paniek maar hij vind het niet fijn. Na 2 nachten was hij bevangen. Óf dit de échte oorzaken geweest zijn kan ik nooit 100% weten maar het zijn vermoedens. De 3e keer was er absoluut geen oorzaak. Hij was gewoon in training, kreeg niet idoot veel voer en de dag ervoor was hij gewoon bereden. De volgende dag haalde ik hem iets stijf uit de stal en toen kreeg ik al een vermoeden. Toen hij wat later die dag echt op eieren ging lopen heb ik hem direct naar de kliniek gereden. Dat ik de laatste keer geen oorzaak aan kon wijzen maakt het nog enger. Ik weet dus niet meer waardoor het komt en kan het ook niet voorkomen. Heel machteloos gevoel geeft het. De dierenartsen kunnen het ook niet verklaren. Heb hem ook op Cushing laten testen dit had hij niet. Feit is dat ze er dan toch gevoelig voor blijven.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:19

Gatverdamme wat frustrerend allemaal Frusty !!! Hoe was jouw paard toen qua (over)gewicht, de tweede en derde keer?

Ik las trouwens gisteren een artikeltje in Bit over een overleden renpaard waarvan nu beeldjes werden verkocht. De eigenaar maakt van ieder verkocht beeldje 10 dollar over naar een Amerikaans research instituut voor het onderzoek van hoefbevangenheid. Tis ongelooflijk dat bij een ziekte die al zo lang bestaat nog steeds zo weinig bekend is over het onstaan en het genezen...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:26

Kom ik weer met m'n insuline resistentie. Een van de kenmerken daarvan is nl. hoefbevangenheid zonder aanwijsbare reden.

Bij mijn paard was er ook absoluut geen aanwijsbare reden. Het was maart, ze stonden nog niet op het land, ze kreeg heel erg weinig krachtvoer, geen overbelasting van de voeten, niet aan de nageboorte blijven staan, ga zo maar door.
Op de een af andere manier zijn wij gaan bekijken of het cushings kon zijn. Sommige dingetjes kwamen wel overeen, andere helemaal niet. Vandaar uit kwamen we op Equine Metabolic Syndrom en weer verder op insuline resistentie.
De omschrijving van i.r. is Indiana op het lijf geschreven en is (in haar geval) makkelijk in de hand te houden met magnesium en een aangepast voerbeleid.

Ik kan echt iedereen die een paard heeft wat op onverklaarbare wijze hoefbevangen is geworden, aanraden het artikel van hoefnatuurlijk.nl over insuline resistentie en magnesium te lezen.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:20

heb het even vluchtig doorgelezen, het lijkt hoopgevend maar hoe behandel/voer jij jou paard nu? En in welke hoeveelheden? Mijn paard krijgt onbeperkt hooi en natures best van pavo, verder niks geen toevoegingen oid. Hij heeft een himalaysteen en dat is dan ook alles.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:12

Ik denk dat je je vraag aan mij stelt.

Indiana is een quarter van ca. 500 kilo. Zij krijgt per dag 4 flinke plakken hooi (lees: ongeveer een half pak), ca. 600 gram Spillers, Happy Hoof (speciaal voer voor hoefbevangen paarden met veel vezels en heel weinig fructaan en toegevoegde vitamines), hierdoor gaat een schepje (ca. 2 theelepeltjes) magnesium en voor de energie wat extra olie.
Dit is mijn voerschema in de wintermaanden.

Pavo Natures Best zit toch nog 32% koolhydraten (suikers en zetmeel), waarvan 3% suikers. Dit is even uit mijn hoofd, dus ik kan er iets naastzitten.
Dit durf ik dus niet aan mijn insuline resistentie paard te geven. Mijn 'gezonde' paarden krijgen dit of iets soortgelijks wel, maar dan ook nog maar een halve schep per dag.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:13

Oh ja, indiana heeft een liksteen binnen en een hymalaya steen buiten, maar daar komt ze eigenlijk nooit aan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:55

Mijn paardebeest gebruikt de himalaya liksteen juist heel intensief! Hoe is het nu met Dynamiek? Ben je nu helemaal gestopt met de pijnstillers?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 09:07

Van het weekend stond dynamiek te stuiteren in haar stal, ben gelijk maar minder pijnstillers gaan geven, ze krijgt er nu nog maar dan 1 per dag, vanmiddag komt de da ter controle langs, ben heel erg benieuwd wat ze gaat zeggen.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:09

ben heel benieuwd! laat het even weten.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 09:43

ratzel schreef:
ben heel benieuwd! laat het even weten.

Zal ik zeer zekers doen Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:47

Ik ben heeeeel nieuwsgierig wat de dierenarts gisteren zei Hyper!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 09:14

Gistermiddag toen ik thuis kwam had dynamiek een terugval ze had pijn, de da had ik verteld dat ze het weekend zo aan het stuiteren was geweest en dat ik er minder pijnstillers heb gegeven, dat had ik goed gedaan, ze moet rust houden, nu moet ik nog 1 week 1 per dag geven en mag niet de box uit, jammer daar had ik stiekum een beetje op gehoopt wel was dynamiek der pols stukken lager dan het was, de da en ik houden telefonisch contact, dynamiek mag per dag 1 handje bix voor de eventuele vitaminnen die ze te kort gaat komen, de da was niet weg of dynamiek heeft de halve liksteen opgelikt, die za al jaren in de stal heeft er er nooit naar omkijkt.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:16

o wat sneu dat ze pijn heeft. Je moet ontzettend veel geduld hebben en dat is zo moeilijk. Mijn paard mocht ook heel lang de box niet uit. Sterkte.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:24

No Cheer Tegevaller. Maar goed, het zou ook wel heel bijzonder zijn dat ze nu al genezen was, dus geef de moed niet op. Vind het trouwens wel heel vreemd dat je nu alweer krachtvoer bij mag geven. Ik was er heeeeeel vroeg bij en voer pas weer 2 handjes dodson & horrell per dag. Als ik jou was zou ik nog geen krachtvoer geven, ze kan heus wel een tijdje zonder, en haar lichaam heeft het al moeilijk genoeg, er moet nog een heleboel "zooi" opgeruimd worden. En ze mag haar box toch niet uit, dan is hooi en een liksteen wel genoeg hoor.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 09:32

Vraagje wat me nu ook opvalt is dat mijn merrie heel veel plast, was dat ook bij jullie paarden?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 09:33

Ze krijgt wel geteld denk ik 15 korreltjes bix, dus echt heel weinig