en inderdaad: kleine wendingen rijden zou onmogelijk zijn met een starre wervelkolom. goed uitgepuzzeld!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Needje schreef:Mij hoef je niet te vertellen dat een ruggengraat kan buigen LCharlotte
Citaat:rug·gen·graat (de ~)
1 lichaamsdeel dat bestaat uit een rij wervels, dienend tot steun van hoofd en romp en tot kanaal voor de zenuwen => ruggenstreng, wervelkolom=
Cheveyo schreef:Wat jij schrijft kan net zo goed ook onzin zijn Goofy....dat houdt je altijd!
Richtje schreef:Maar volgens mij hebben we het hier over 2 verschillende dingen....
Enerzijds de ruggengraat (en wat valt daar dan onder?) en anderzijds de wervelkolom. Enige definitie over wat er precies bedoeld wordt is misschien wel op zijn plaats voor een heldere discussie
Goofy44 schreef:Richtje schreef:Maar volgens mij hebben we het hier over 2 verschillende dingen....
Enerzijds de ruggengraat (en wat valt daar dan onder?) en anderzijds de wervelkolom. Enige definitie over wat er precies bedoeld wordt is misschien wel op zijn plaats voor een heldere discussie
De definitie van alle anatomische delen van een paard is eenduidig bepaald.
Daar is geen discussie over. Dat is overal te vinden.
De wervelkolom loopt van nek tot staart.
De ruggegraat doet dat ook.
Conclusie ? Ruggegraat = wervelkolom
Goofy44 schreef:Ruggegraat = wervelkolom
Dat wist ik al.
Het begrip ruggegraat wordt vaak verkeerd gebruikt.
Dus ruggegraat kan je beter niet gebruiken.
Wervelkolom is beter, het staat ook beter