Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BrittKitt schreef:Wat een onzin wat iedereen hier zegt
Bandages zijn zeker wel slecht voor de benen, het wordt veel te warm onder de bandages en dat verziekt zeker wel de pezen. Het geeft absoluut geen steun en beschermt ook praktisch niet want het is niet hard. De klapt die een paard geeft door zichzelf te raken word maar voor een erg klein deel tegengehouden door de stof.
Beter peesbeschermers gebruiken, daaronder wordt het ook vrij warm maar omdat dit niet rondom zit kan de warmte een stuk beter weg
indus schreef:BrittKitt schreef:Wat een onzin wat iedereen hier zegt
Bandages zijn zeker wel slecht voor de benen, het wordt veel te warm onder de bandages en dat verziekt zeker wel de pezen. Het geeft absoluut geen steun en beschermt ook praktisch niet want het is niet hard. De klapt die een paard geeft door zichzelf te raken word maar voor een erg klein deel tegengehouden door de stof.
Beter peesbeschermers gebruiken, daaronder wordt het ook vrij warm maar omdat dit niet rondom zit kan de warmte een stuk beter weg
Brittkitt heeft gelijk èn annepanne geeft de uitleg!
Mensen die dit niet willen lezen zijn, ben ik bang, de setjes mensen die van hun paard een my little pony willen maken. Maar als je daar behoefte aan hebt zijn ze gelukkig altijd nog te koop bij bart smit!
annepanne schreef:Moet je vooral je post beginnen met Bah bah wat een onzinHet IS dus geen onzin! Maar ondanks dat mensen dit weten nemen ze wel het risico met bandages te rijden, prima! Maar dat is geen antwoord op de vraag van de ts.
Mijns inziens kan je ontstane scheurtjes in de pees die ontstaan ten tijde van de oververhitting niet meer dichtmaken door de pees te koelen..
Natuurlijk zijn er verschillende soorten bandages en onderlappen evenals er verschillende peesbeschermers zijn, wat ik overigens al aangaf in mijn vorige post...
Edit: typfout..
indus schreef:Sorry als ik jou persoonlijk heb beledigd.
Ik zag in je profiel dat je ook bij passende bandages bij je schabrak had
BrittKitt schreef:Door hitte gaan de eiwitverbindingen kapot waardoor er dus wel degelijk scheurtjes in de pezen ontstaan
Klopt onder peeskappen worden te pezen ook te heet omdat neopreen erg warm is en het niet vrijlaat, maar omdat dit dus niet rondom het volledige been zit scheelt de temperatuur wel.
Ik ben hard op zoek geweest naar een wetenschappelijk onderzoek maar google werkt niet mee
Maar ik weet zeker dat het er is.
Bandages zijn niet alleen maar goed omdat Anky ze ook gebruikt, en daar lijkt het helaas wel een beetje op
Citaat:Het laatste zal ik nog een beetje uitleggen: het grote probleem met pezen is dat ze nauwelijks doorbloed zijn. Tijdens het werken worden de pezen warm door wrijving in de peesvezels, en door de slechte doorbloeding kan die warmte slecht weg. Die kerntemperatuur loopt tijdens inspanning op tot wel 45 graden, en vanaf een graad of 40 (dacht ik) beginnen er peesvezels af te sterven, met als gevolg verzwakking van de pees. Dit gebeurt tus tijdens normale arbeid zonder beenbescherming.
Doe je nu ook nog iets om de benen heen, peeskappen maar al helemaal bandages of 3-in-1-beschermers, dan krijg je daar onder een warmtestuwing en loopt de temperatuur nog veel hoger op. Met als gevolg meer schade aan de pezen.
Bovendien onstaan de ergste blessures aan de pezen door langdurige verzwakking (door te weinig rust tussen de arbeid) en dan een plotselinge beweging (verstapping e.d.). Die beweging voorkom je met geen enkele beenbeschermer.
Kortom, mijn conclusie (en die van vele anderen trouwens) is dat het kleine voordeel data beenbescherming evt. zou kunnen bieden niet opweegt tegen de schade die het veroorzaakt.
BrittKitt schreef:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum
Dit is ook een stukje wat ik vond van een andere bokker met iets gedetailleerdere uitleg, niet specifiek over bandages maar die kan je er wel bij denken;
Citaat:Het laatste zal ik nog een beetje uitleggen: het grote probleem met pezen is dat ze nauwelijks doorbloed zijn. Tijdens het werken worden de pezen warm door wrijving in de peesvezels, en door de slechte doorbloeding kan die warmte slecht weg. Die kerntemperatuur loopt tijdens inspanning op tot wel 45 graden, en vanaf een graad of 40 (dacht ik) beginnen er peesvezels af te sterven, met als gevolg verzwakking van de pees. Dit gebeurt tus tijdens normale arbeid zonder beenbescherming.
Doe je nu ook nog iets om de benen heen, peeskappen maar al helemaal bandages of 3-in-1-beschermers, dan krijg je daar onder een warmtestuwing en loopt de temperatuur nog veel hoger op. Met als gevolg meer schade aan de pezen.
Bovendien onstaan de ergste blessures aan de pezen door langdurige verzwakking (door te weinig rust tussen de arbeid) en dan een plotselinge beweging (verstapping e.d.). Die beweging voorkom je met geen enkele beenbeschermer.
Kortom, mijn conclusie (en die van vele anderen trouwens) is dat het kleine voordeel data beenbescherming evt. zou kunnen bieden niet opweegt tegen de schade die het veroorzaakt.
Dit is wat ik heb kunnen vinden... Ik ben nog op zoek
Daarnaast raad de KNHS het gebruik van bandages ondertussen ook af
opaal schreef:En dan dat verhaal over scheurtjes in de pees door oververhitting, ik geloof er niet in...sorry!
Citaat:Peesbeschermers beschermen van buiten af.
Bandages geven wel degelijk steun aan de pezen.
Een goed vergelijk zijn scheenbeenbeschermers bij voetballers.
Deze geven geen steun maar beschermen het scheenbeen van invloeden van buitenaf.
Als een voetballer zijn benen nu helemaal in pakt met bandages dan zullen deze stevigheid geven aan het been waardoor de spieren en pezen "lui" worden.
Mensen met zwakke enkels bandageren hun enkels om ze te steunen maar het grote nadeel hiervan is dat ze op deze wijze de banden en pezen niet sterker maken eerder lui omdat deze niet worden geprikkeld.
Nog een heel belangrijk iets van bandageren is dat mensen het vaak niet kunnen waardoor er alleen maar meer problemen ontstaan.
Via de pezen moet men naar binnen toe bandageren omdat ze anders in een niet natuurlijke stand komen te staan.
Ik rij altijd met peesbeschermers (beter verkomen dan genezen) maar gewone bandages komen er bij mijn paarden niet om.
Heb wel bij mijn wedstrijdkleding witte en creme (trainings)bandages omdat ik het er netjes vind uit zien (het oog wil ook wat).
Alleen maar in vrijheid een beetje rondrennen is niet voldoende voor een carriere in de sport, om de pezen optimaal te hebben ben je al snel 2 jaar bezig met het trainen ervan en dan nog maar niet te spreken met het opbouwen van sterke en goede botten, banden.
BrittKitt schreef:Daarnaast raad de KNHS het gebruik van bandages ondertussen ook af
Pashon schreef:ik blijf erbij dat een paard wel spieren heeft in zijn onderbeen, als mijn paard uit de wei komt en na het rijden zie ik toch duidelijk spieren lopen op het onderbeen.