Bandages slecht ofniet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Bandages slecht ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 23:43

Bandages of peesbeschermers maken de pezen zwak... door de warmte die zich eronder voordoet...

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:03

BrittKitt schreef:
Wat een onzin wat iedereen hier zegt Sigaar

Bandages zijn zeker wel slecht voor de benen, het wordt veel te warm onder de bandages en dat verziekt zeker wel de pezen. Het geeft absoluut geen steun en beschermt ook praktisch niet want het is niet hard. De klapt die een paard geeft door zichzelf te raken word maar voor een erg klein deel tegengehouden door de stof.

Beter peesbeschermers gebruiken, daaronder wordt het ook vrij warm maar omdat dit niet rondom zit kan de warmte een stuk beter weg

Brittkitt heeft gelijk èn annepanne geeft de uitleg!
Mensen die dit niet willen lezen zijn, ben ik bang, de setjes mensen die van hun paard een my little pony willen maken. Maar als je daar behoefte aan hebt zijn ze gelukkig altijd nog te koop bij bart smit!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:58

Heeeee ik heb ook setjes Vork
Maar wel alleen maar met peesbeschermers! (hij heeft ze ook echt nodig)

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:24

indus schreef:
BrittKitt schreef:
Wat een onzin wat iedereen hier zegt Sigaar

Bandages zijn zeker wel slecht voor de benen, het wordt veel te warm onder de bandages en dat verziekt zeker wel de pezen. Het geeft absoluut geen steun en beschermt ook praktisch niet want het is niet hard. De klapt die een paard geeft door zichzelf te raken word maar voor een erg klein deel tegengehouden door de stof.

Beter peesbeschermers gebruiken, daaronder wordt het ook vrij warm maar omdat dit niet rondom zit kan de warmte een stuk beter weg

Brittkitt heeft gelijk èn annepanne geeft de uitleg!
Mensen die dit niet willen lezen zijn, ben ik bang, de setjes mensen die van hun paard een my little pony willen maken. Maar als je daar behoefte aan hebt zijn ze gelukkig altijd nog te koop bij bart smit!

Bah Bah wat een onzin is dit zeg! Iedereen heeft het beste met zijn paard voor en niet iedereen gebruikt bandages om een little pony van zijn paard te maken! Er zijn mensen zoals ik die bandages gebruiken omdat ze vinden dat het beter is voor hun paard. Daar mag jij je mening over geven maar respecteer het ook als ik daar een andere over heb! Ik ben van mening dat het wel goed is bandages te gebruiken en wat jullie dan zeggen over warmte..... sorry hoor maar mijn paard krijgt ook warme pezen met peeskappen. Benen afspuiten na het rijden om te koelen is mijn optie....

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:31

Moet je vooral je post beginnen met Bah bah wat een onzin Verward Het IS dus geen onzin! Maar ondanks dat mensen dit weten nemen ze wel het risico met bandages te rijden, prima! Maar dat is geen antwoord op de vraag van de ts.

Mijns inziens kan je ontstane scheurtjes in de pees die ontstaan ten tijde van de oververhitting niet meer dichtmaken door de pees te koelen..

Natuurlijk zijn er verschillende soorten bandages en onderlappen evenals er verschillende peesbeschermers zijn, wat ik overigens al aangaf in mijn vorige post...

Edit: typfout..

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:48

annepanne schreef:
Moet je vooral je post beginnen met Bah bah wat een onzin Verward Het IS dus geen onzin! Maar ondanks dat mensen dit weten nemen ze wel het risico met bandages te rijden, prima! Maar dat is geen antwoord op de vraag van de ts.

Mijns inziens kan je ontstane scheurtjes in de pees die ontstaan ten tijde van de oververhitting niet meer dichtmaken door de pees te koelen..

Natuurlijk zijn er verschillende soorten bandages en onderlappen evenals er verschillende peesbeschermers zijn, wat ik overigens al aangaf in mijn vorige post...

Edit: typfout..

De bah bah wat een onzin, begon ik door dat little pony verhaal. Want dat vind ik gewoon nergens op slaan en ook heel onrespecterend. En dan dat verhaal over scheurtjes in de pees door oververhitting, ik geloof er niet in...sorry!

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:56

Sorry als ik jou persoonlijk heb beledigd.
Ik zag in je profiel dat je ook bij passende bandages bij je schabrak had Knipoog

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:59

indus schreef:
Sorry als ik jou persoonlijk heb beledigd.
Ik zag in je profiel dat je ook bij passende bandages bij je schabrak had Knipoog

Ja ik heb ook gewoon allemaal setjes, als je dan met bandages rij doe het dan goed. Ik irriteer me juist aan mensen die met een blauw dekje gaan rijden met knal rode bandages. Maar goed ieder het zijne.....

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:04

Maar het is wel waar dat de pezen te warm worden van bandages en minder bescherming bieden dan peesbeschermers.
Bandages zijn wel een mode gril geworden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:08

Door hitte gaan de eiwitverbindingen kapot waardoor er dus wel degelijk scheurtjes in de pezen ontstaan Knipoog
Klopt onder peeskappen worden te pezen ook te heet omdat neopreen erg warm is en het niet vrijlaat, maar omdat dit dus niet rondom het volledige been zit scheelt de temperatuur wel.
Ik ben hard op zoek geweest naar een wetenschappelijk onderzoek maar google werkt niet mee Boos!
Maar ik weet zeker dat het er is.

Bandages zijn niet alleen maar goed omdat Anky ze ook gebruikt, en daar lijkt het helaas wel een beetje op

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:20

BrittKitt schreef:
Door hitte gaan de eiwitverbindingen kapot waardoor er dus wel degelijk scheurtjes in de pezen ontstaan Knipoog
Klopt onder peeskappen worden te pezen ook te heet omdat neopreen erg warm is en het niet vrijlaat, maar omdat dit dus niet rondom het volledige been zit scheelt de temperatuur wel.
Ik ben hard op zoek geweest naar een wetenschappelijk onderzoek maar google werkt niet mee Boos!
Maar ik weet zeker dat het er is.

Bandages zijn niet alleen maar goed omdat Anky ze ook gebruikt, en daar lijkt het helaas wel een beetje op

Nu krijgen we weer zo'n bericht, je kunt niet iedereen over 1 kant scheren. Ik heb verder niks met Anky en zo zullen er meer met mij zijn. Ik zou graag wat willen lezen over die teveel aan hitte bij bandages dan kan ik mijn oordeel daar pas over maken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:29

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum

Dit is ook een stukje wat ik vond van een andere bokker met iets gedetailleerdere uitleg, niet specifiek over bandages maar die kan je er wel bij denken Knipoog ;

Citaat:
Het laatste zal ik nog een beetje uitleggen: het grote probleem met pezen is dat ze nauwelijks doorbloed zijn. Tijdens het werken worden de pezen warm door wrijving in de peesvezels, en door de slechte doorbloeding kan die warmte slecht weg. Die kerntemperatuur loopt tijdens inspanning op tot wel 45 graden, en vanaf een graad of 40 (dacht ik) beginnen er peesvezels af te sterven, met als gevolg verzwakking van de pees. Dit gebeurt tus tijdens normale arbeid zonder beenbescherming.
Doe je nu ook nog iets om de benen heen, peeskappen maar al helemaal bandages of 3-in-1-beschermers, dan krijg je daar onder een warmtestuwing en loopt de temperatuur nog veel hoger op. Met als gevolg meer schade aan de pezen.

Bovendien onstaan de ergste blessures aan de pezen door langdurige verzwakking (door te weinig rust tussen de arbeid) en dan een plotselinge beweging (verstapping e.d.). Die beweging voorkom je met geen enkele beenbeschermer.

Kortom, mijn conclusie (en die van vele anderen trouwens Lachen ) is dat het kleine voordeel data beenbescherming evt. zou kunnen bieden niet opweegt tegen de schade die het veroorzaakt.

Dit is wat ik heb kunnen vinden... Ik ben nog op zoek

Daarnaast raad de KNHS het gebruik van bandages ondertussen ook af Lachen

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:33

BrittKitt schreef:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum

Dit is ook een stukje wat ik vond van een andere bokker met iets gedetailleerdere uitleg, niet specifiek over bandages maar die kan je er wel bij denken Knipoog ;

Citaat:
Het laatste zal ik nog een beetje uitleggen: het grote probleem met pezen is dat ze nauwelijks doorbloed zijn. Tijdens het werken worden de pezen warm door wrijving in de peesvezels, en door de slechte doorbloeding kan die warmte slecht weg. Die kerntemperatuur loopt tijdens inspanning op tot wel 45 graden, en vanaf een graad of 40 (dacht ik) beginnen er peesvezels af te sterven, met als gevolg verzwakking van de pees. Dit gebeurt tus tijdens normale arbeid zonder beenbescherming.
Doe je nu ook nog iets om de benen heen, peeskappen maar al helemaal bandages of 3-in-1-beschermers, dan krijg je daar onder een warmtestuwing en loopt de temperatuur nog veel hoger op. Met als gevolg meer schade aan de pezen.

Bovendien onstaan de ergste blessures aan de pezen door langdurige verzwakking (door te weinig rust tussen de arbeid) en dan een plotselinge beweging (verstapping e.d.). Die beweging voorkom je met geen enkele beenbeschermer.

Kortom, mijn conclusie (en die van vele anderen trouwens Lachen ) is dat het kleine voordeel data beenbescherming evt. zou kunnen bieden niet opweegt tegen de schade die het veroorzaakt.

Dit is wat ik heb kunnen vinden... Ik ben nog op zoek

Dus eigenlijk zou je zoals het hier staat het beste met kale benen kunnen gaan rijden? Zou me wel veel tijd schelen! Haha! Vind bandages oprollen zo'n rot werk pufff.....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:35

Daar komt het wel op neer ja Ja
Een paard dat het niet nodig heeft omdat hij zichzelf anders verwond en kreupel raakt zou je het beste met kale benen kunnen laten lopen.
Het paard waar ik op rijd strijkt erg veel met voor en achter benen, maar deze is ook niet goed in balans (manegepaard) en de beschadigingen zijn al duidelijk te zien na een paar keer gebruiken van peesbeschermers en strijklappen.
Bandages oprollen is ook vreselijk werk Haha!

*edit; de meeste verwondingen zijn ook niet de beperken (verkeerd stappen in de wei, verkeerd terecht komen bij het springen, schop krijgen van een paard..) en dan kan je beschermen wat je wilt maar het gaat het toch niet tegen, erg jammer is dat Tong uitsteken

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:45

opaal schreef:
En dan dat verhaal over scheurtjes in de pees door oververhitting, ik geloof er niet in...sorry!

Ja, ik zit hier sprookjes te vertellen over pezen Verward Prima als je het niet gelooft! (Goed onderbouwd ook steeds Haha! ) Waarom niet je kop in het zand blijven steken? Maar goed, zelf weten!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:50

Enige functie van bandages is "mooi zijn" (over smaak valt niet te twisten). Risico's van bandages zijn ook al duidelijk genoemd, dus maak je eigen keuze. Vork

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:04

Citaat:
Peesbeschermers beschermen van buiten af.
Bandages geven wel degelijk steun aan de pezen.

Een goed vergelijk zijn scheenbeenbeschermers bij voetballers.
Deze geven geen steun maar beschermen het scheenbeen van invloeden van buitenaf.
Als een voetballer zijn benen nu helemaal in pakt met bandages dan zullen deze stevigheid geven aan het been waardoor de spieren en pezen "lui" worden.
Mensen met zwakke enkels bandageren hun enkels om ze te steunen maar het grote nadeel hiervan is dat ze op deze wijze de banden en pezen niet sterker maken eerder lui omdat deze niet worden geprikkeld.

Nog een heel belangrijk iets van bandageren is dat mensen het vaak niet kunnen waardoor er alleen maar meer problemen ontstaan.
Via de pezen moet men naar binnen toe bandageren omdat ze anders in een niet natuurlijke stand komen te staan.

Ik rij altijd met peesbeschermers (beter verkomen dan genezen) maar gewone bandages komen er bij mijn paarden niet om.
Heb wel bij mijn wedstrijdkleding witte en creme (trainings)bandages omdat ik het er netjes vind uit zien (het oog wil ook wat).

Alleen maar in vrijheid een beetje rondrennen is niet voldoende voor een carriere in de sport, om de pezen optimaal te hebben ben je al snel 2 jaar bezig met het trainen ervan en dan nog maar niet te spreken met het opbouwen van sterke en goede botten, banden.

Dit kreeg ik eens als antwoord op dezelfde vraag... Ja dus!! Nooit onnodig inbandageren..

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:26

met alle respect, maar het is echt een beetje dom om mensenbenen en paardenbenen met elkaar te vergelijken: de anatomie is compleet anders.
in mensenonderbenen zitten namelijk spieren, die je met zwachtels wat kunt steunen. in paardenonderbenen (wat eigenlijk onze mensen-middenhands- en voetsbeentjes zijn!) zitten alleen botten, banden en pezen.

die hebben a) geen steun nodig (behalve bij een botbreuk, maar dan rijden lijkt me een slecht plan Tong uitsteken ) en b) doe je de pezen er inderdaad geen goed mee door ze in te pakken.

door warmte-ontwikkeling onder de bandages raken ze oververhit, met schade als gevolg. er komen micro-scheurtjes in, wat bij regelmatig gebruik erger wordt.

vanaf ongeveer 40a41 garden gaan de eiwitten in een lichaam veranderen (daarom is hoge koorts zo gevaarlijk), dus ook in pezen. en zoals iedereen wel weet kun je een ei wel koken, maar niet 'ontkoken'; de schade is dus blijvend!

annepanne heeft dus gelijk, er is zelfs wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.

er blijven vast massa's mensen bandages gebruiken (want het staat zo leuk bij je roze dekjes Tong uitsteken ), moeten ze fijn zelf weten. maar houd wel even in je achterhoofd dat het niet echt gezond is bij regelmatig gebruik, zeker bij hogere buitentemperaturen...

veel wijsheid toegewenst iedereen! Lachen

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:32

BrittKitt schreef:

Was dat maar waar!
Tijdens de orun cursus in ermelo waren wij verplicht met 4 witte bandages te rijden.
Als je vraagt waarom, dan krijg je ...omdat het zo hoort...te horen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:37

Apart dat al die bandagefans nu hun mond houden...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:51

ik blijf erbij dat een paard wel spieren heeft in zijn onderbeen, als mijn paard uit de wei komt en na het rijden zie ik toch duidelijk spieren lopen op het onderbeen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 22:50

@ Pashon.
Misschien doe je er verstandig aan om een boek over paarden open te slaan en dan het hoofdstuk anatomie te lezen.
Vanaf de voorknie van het voorbeen en de sprong van het achterbeen lopen pezen en geen spieren.

Een leuke leestip is dan: Paardebenen van Evert Offereins.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 22:56

Inderdaad, ik zal zondag wel even mn pagina's van anatomie inscannen uit mn ehbo-paard boek Scheve mond
Het hele punt van slechte doorbloeding van de onderbenen komt omdat daar enkel en alleen pezen zitten.

Afbeelding
Onduidelijk, maar je ziet heel goed dat de spieren al ophouden boven de voorknie Knipoog

Afbeelding
1) Strekpees
2) Pijpbeen
3) Kootbeen
4) Kroonbeen
5) Hoefbeen
6) Oppervlakkige buigpees
7) Diepe buigpees
8) Sesambeentjes van het kogelgewricht
9) Straalbeen

Ook hier kan je zien dat er geen enkele spier in het onderbeen loopt

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 02:20

Pashon schreef:
ik blijf erbij dat een paard wel spieren heeft in zijn onderbeen, als mijn paard uit de wei komt en na het rijden zie ik toch duidelijk spieren lopen op het onderbeen.

ROFL Pashon veranderd de totale anatomie van een paard Haha!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 02:29

Het blijft een eeuwige discussie, blijven mensen ervan overtuigd dat het geen kwaad kan.
Zelf wist ik al lange tijd niet zeker of het echt wel geen kwaad kan, maar ben een hele tijd terug bij een lezing geweest van een dierenarts, die duidelijk benadrukte dat het gebruik schade kan veroorzaken.
Ik gebruik ondertussen geen bandages meer (en eigenaar van paarden die ik nu rij is er trouwens ook vel op tegen, dus hoef niet te preberen ermee aan te komen Tong uitsteken)

Maar in dit topic valt me trouwens wel op, dat de mensen die vinden dat het niet schadelijk is met geen enkel onderbouwd argument komen... Nagelbijten / Gniffelen