Natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Re: Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:04

ikke schreef:
fjordnina schreef:
Ikke: zielige sukkels? Ben je niet een beetje erg kortzichtig in je reactie? Lees mijn verhaal, ben ik dan ook zo'n "zielige sukkel" of heb ik gewoon een, voor mijn paarden een betere manier van bekappen gevonden?

Waarom ben jij verder gaan zoeken? Een smid die in 4 jaar twee keer is geweest heeft niks kunnen bewijzen, niet ten goede EN niet ten slechte. Gebasseerd op deze beperkte informatie heb ik niet de indruk dat je grondig hebt nagedacht over je keuze. Toch een volgeling........?

Een smid waaraan je dit verhaal verteld zou er toch wat mee moeten kunnen? Dat kon hij niet. De hoeven waren zo kort dat er ook maar weinig aan gedaan kon worden. Bovendien, als smid had hij er toch ook een oplossing voor voor moeten stellen.
Ik wist destijds nog niet zoveel van hoeven e.d. als nu dus dat scheelt natuurlijk ook erg.
Ik heb zeker weten grondig nagedacht. Punt 1 was dat het duidelijk was dat het zo niet langer kon. Punt 2: ik had voor mijzelf al besloten dat ik er geen ijzers onder wilde. Dan kom je al vrij snel hier op uit. Ik had ook de strasser methode kunnen kiezen maar dat heb ik niet gedaan omdat ik dat veel te radicaal vond/vind. Ik ga puur op mijn eigen bevindingen af. Als ik bepaalde dingen wil veranderen, zoals dit bijvoorbeeld. Dan denk ik daar eerst zelf over na, verzamel ervaringen, zoek topics hier op bokt op en als er dan nog dingen niet duidelijk zijn open ik mijn eigen topic met mijn vragen. Dan kun je toch niet stellen dat ik ondoordacht gekozen heb lijkt me.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:08

Zaina schreef:
Hoi!
Ik wil waarschijnlijk opstappen naar natuurlijk bekappen.
onze twee haflingers worden nu op de 'normale' manier bekapt..
Nou zou ik graag willen weten wat jullie ervaringen zijn met het natuurlijk bekappen!
wat merk je als voordeel? wat als eventueel nadeel?
Alle ervaringen zijn welkom!

Wat is je reden om over te willen stappen? Als je haffen nu goed lopen en gezonde hoeven hebben, zou ik gewoon de huidige smid houden. Dan doet hij zijn werk namelijk goed en dat zijn de mensen om zuinig op te zijn. Prutsers zijn er zowel bij de traditionele smeden als bij de NB-ers, dus wees voorzichtig met overstappen naar een andere hoefverzorger als het met de huidige goed gaat.
En in principe is goed bekappen niet gebonden aan een labeltje NB of TB, dat hangt af van de vakkundigheid van de uitvoerder!

PS: ik snap niet waarom sommigen zo happen op de opmerking van @Ikke, als je een weloverwogen keuze hebt gemaakt ben je toch niet aangesproken? Duivel

jv123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:40

Ik snap niet waarom sommigen zo happen op natuurlijk bekappen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:07

jv123 schreef:
Ik snap niet waarom sommigen zo happen op natuurlijk bekappen.

En dat moet JIJ vragen?????
Lees juist in een andere post dat je twee paarden aan de chip verloren bent. Wou je nummer drie soms kwijt aan een prutser-hoefverzorger......?

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:17

Ow maar het ies heel simpel hoor.

Verschil tussen nb en tb is aandacht en geld. Eerst zag ik dat niet zo en maakte ik me bezorgt om de voeten, maar nu niet meer.

Ik (als rijksgediplomeerd smid) ga een dag per week de boer op om nb te doen. Niet met de bus (investering euro 50.000 incl gereedschap ijzers enz, heb je toch niet nodig) maar lekker op de motor. Wel petje op, met tekst: natuurlijk groen en cd met easy zen muziek opstaan, vinden mensen geweldig. Je hebt niks nodig behalve een aantal renetten en een vijl, natuurlijk Wel tien paarden bij elkaar, anders kan het niet uit. De meeste doe je niks aan, (voetje optillen, en mompelen dat het natuurlijk proces prima zijn werk doet) de andere vijl je een beetje bij. straal en zool hoef je niks aan te doen, en als het paard scheef staat is dat zijn natuurlijke hoefstand.
Per paard vraag ik euro 45,00 = euro 450,00 op een ochtendje. (tb bekappen kost euro 23,00, en is veel meer werk !!) Weten hoef je niks, want alles staat op de site mevrouwtje.
Kopje koffie meneer de hoefverzorger? Alleen max havelaar koffie mevrouw, want dat is natuurlijker. En ze staan allemaal te knikken en betalen grif.

Mocht er een paard kreupelen, dan moet u langer doorzetten hoor mevrouw, en als de hoeven te lang worden, dan is het uw eigen schuld: niet natuurlijk genoeg gehouden.

twee sessies per dag is een eitje, s'avonds kom ik uitgerust thuis, zakken vol geld, dankzij domme goedgeloveige mensen.

De andere dagen??? Doe ik mijn stinkende best om de paarden van mensen die er echt om geven, beter te laten lopen. Ik verdien minder, maar de voldoening is des te groter.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:19

Zullen we ontopic blijven?

TS vraagt om ervaringen.

De discussie over NB kan elders gevoerd worden, ik had daar laatst een heel mooi topic voor geopend.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:22

Hoi, arabesk

ik ben on topic. Dit zijn mijn persoonlijke ervaringen die ik met jullie wil delen. ideale handel die nb Haha!

jv123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:22

Noem jij proffessionele hoefbekappers prutsers?

Die chip had ik er niet zelf ingestopt, en nu maak ik de keus er geen chip meer in te stoppen. De hoeven van mijn paarden verzorg ik zelf, na veel gepruts van verschillende hoefsmeden. Ik heb een cursus gedaan, nadat ik al 3 jaar zelf had bekapt. Neem de methode niet klakkeloos over, maar kijk samen met mijn professionele bekapper wat het beste is voor mijn paarden. Die bekapper is zeker niet de eerste de beste. Voor een naam mag TS mij zeker pb-en. Als ze al niet af ziet van NB door alle subjectieve posts in dit topic.

jv123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:26

farrier schreef:
Ow maar het ies heel simpel hoor.

Verschil tussen nb en tb is aandacht en geld. Eerst zag ik dat niet zo en maakte ik me bezorgt om de voeten, maar nu niet meer.

Ik (als rijksgediplomeerd smid) ga een dag per week de boer op om nb te doen. Niet met de bus (investering euro 50.000 incl gereedschap ijzers enz, heb je toch niet nodig) maar lekker op de motor. Wel petje op, met tekst: natuurlijk groen en cd met easy zen muziek opstaan, vinden mensen geweldig. Je hebt niks nodig behalve een aantal renetten en een vijl, natuurlijk Wel tien paarden bij elkaar, anders kan het niet uit. De meeste doe je niks aan, (voetje optillen, en mompelen dat het natuurlijk proces prima zijn werk doet) de andere vijl je een beetje bij. straal en zool hoef je niks aan te doen, en als het paard scheef staat is dat zijn natuurlijke hoefstand.
Per paard vraag ik euro 45,00 = euro 450,00 op een ochtendje. (tb bekappen kost euro 23,00, en is veel meer werk !!) Weten hoef je niks, want alles staat op de site mevrouwtje.
Kopje koffie meneer de hoefverzorger? Alleen max havelaar koffie mevrouw, want dat is natuurlijker. En ze staan allemaal te knikken en betalen grif.

Mocht er een paard kreupelen, dan moet u langer doorzetten hoor mevrouw, en als de hoeven te lang worden, dan is het uw eigen schuld: niet natuurlijk genoeg gehouden.

twee sessies per dag is een eitje, s'avonds kom ik uitgerust thuis, zakken vol geld, dankzij domme goedgeloveige mensen.

De andere dagen??? Doe ik mijn stinkende best om de paarden van mensen die er echt om geven, beter te laten lopen. Ik verdien minder, maar de voldoening is des te groter.

Hier heb ik ook van gehoord, maar niet meegemaakt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:33

Godzijdank bekap je mijn paarden dan niet Farrier, ook al woon je erg dichtbij. 45 euro vind ik sowieso al te duur. Mijn NBer zit ook rond jouw TB prijs. vorig jaar 20 euro, maar dat ging gewoon niet meer met de benzine e.d. dus is het naar 25 euro verhoogd. Nette prijs dacht ik toch? En op het moment lopen mijn pony's beter dan vroeger. Daarbij, voordat iedereen over me heen valt omdat ik naar de prijzen kijk. Als je 6 van die dieren hebt dan wil je daar nog wel enigzins rekening mee houden. Met 1 paard is dat toch net even anders. Dan is het bijv. maar eenmalig 45 euro. Zou je dat 6 keer doen dan zit je al op 270 euro. Dan wil je best een beetje opletten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:41

jv123 schreef:
Noem jij proffessionele hoefbekappers prutsers?

Ja, en het maakt daarbij niet uit welk etiketje ze op hun werk plakken. Het aantal prutsers in deze tak neemt hand-over-hand toe omdat we niet wensen te betalen voor kwaliteit maar dat gek genoeg wel doen voor een leuk verhaaltje........
jv123 schreef:
Die chip had ik er niet zelf ingestopt, en nu maak ik de keus er geen chip meer in te stoppen. De hoeven van mijn paarden verzorg ik zelf, na veel gepruts van verschillende hoefsmeden. Ik heb een cursus gedaan, nadat ik al 3 jaar zelf had bekapt. Neem de methode niet klakkeloos over, maar kijk samen met mijn professionele bekapper wat het beste is voor mijn paarden. Die bekapper is zeker niet de eerste de beste. Voor een naam mag TS mij zeker pb-en. Als ze al niet af ziet van NB door alle subjectieve posts in dit topic.

Ik hoop dat TS kiest voor een goede hoefverzorger en niet voor iemand met mooie praatjes.......

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:57

ikke, dus volgens jou zijn professionele bekappers allemaal prutsers en hebben ze alleen mooie praatjes?
Jij kent ze dan zeker ook allemaal en hebt met al die bekappers meegelopen om persoonlijk te zien dat ze aan het prutsen zijn??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:03

Kinke schreef:
ikke, dus volgens jou zijn professionele bekappers allemaal prutsers en hebben ze alleen mooie praatjes?
Jij kent ze dan zeker ook allemaal en hebt met al die bekappers meegelopen om persoonlijk te zien dat ze aan het prutsen zijn??

JIJ mist de clou dus volledig.
Het gaat om de geleverde kwaliteit van de smid/verzorger, niet om het etiketje wat hij op z'n werk plakt. Zie ook de reactie van Farrier.
Maar om nog maar eens een knuppel in een hoenderhok te gooien: Ik vind het opvallend dat in het westen van dit land de kwaliteit van paardenhoeven beduidend slechter is dan in de rest van het land en dat is al vele jaren zo.

Waar dat aan ligt? Wel heel simpel: er staan daar veel paarden en er zijn daar niet opvallend meer hoefverzorgers dan elders in het land. Gevolg: de kwaliteit van het werk neemt af. In dat gat is handig ingesprongen door de "nieuwe beweging" maar helaas vergaten sommigen om het kwaliteitsniveau op peil te houden.
Lees maar na waar de meeste NB-aanhangers vandaan komen..........

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:07

het zal wel mijn gebrek aan intelligentie zijn.
Maar vertel eens...waar komen de meeste NB aanhangers vandaan?

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:25

Nou ik geef onze ervaringen wel door.Ook wij lieten op advies van iemand die een natuurlijke bekapper had,onze Arabieren ook doen door hem.Never nooit meer komt die knoeier aan onze paarden!!Maar zoals eerder gezegd,er zijn denk ik heus wel goede bij.Nu??Gewoon weer bekappen door een traditionele smid,en nu dik tevreden.Ik wil niemand beledigen,maar wij troffen nu eenmaal een pure pruts natuurlijke bekapper.Gelukkig zag ik dat na 2 keer al.Vraag het eens aan anderen om je heen,dan hoor je meteen alle ervaringen met NB of TB.Groetjes en succes. Pling

jv123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:28

Gelukkig zit ik hoog en droog dan in dit geval want ik heb nog niet eerder zulke felle reacties tegen NB meegemaakt. Hebben de tegenstanders ook voorbeelden, beeld graag, van verprutste paarden?

Ik denk dat ik gelijk de goeie mensen heb getroffen dan, want heb nooit problemen gehad of gehoord.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:01

jv123 schreef:
Gelukkig zit ik hoog en droog dan in dit geval want ik heb nog niet eerder zulke felle reacties tegen NB meegemaakt. Hebben de tegenstanders ook voorbeelden, beeld graag, van verprutste paarden?

Ik denk dat ik gelijk de goeie mensen heb getroffen dan, want heb nooit problemen gehad of gehoord.

Ah, je zit nog niet zo lang op Bokt, zie ik. De NB/TB discussies lopen hier eigenlijk altijd gigantisch op, dus de reacties in dit topic zijn helemaal niets bijzonders, hoor. Haha!
Als je een goed iemand hebt om de voeten van je paard bij te houden, wees er tevreden mee en ga niet rommelen. Als je niet tevreden bent over de kwaliteit van je hoefverzorger (TB of NB), ga dan op zoek naar een goede, vraag rond wie goed is en wie niet en kijk vooral zelf naar resultaten van de betreffende hoefverzorger. Het labeltje TB of NB zegt feitelijk niets over de kwaliteiten van de hoefverzorger in kwestie, alleen het werk telt!

jv123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:22

Waratje schreef:
Ah, je zit nog niet zo lang op Bokt, zie ik. De NB/TB discussies lopen hier eigenlijk altijd gigantisch op, dus de reacties in dit topic zijn helemaal niets bijzonders, hoor. Haha!
Als je een goed iemand hebt om de voeten van je paard bij te houden, wees er tevreden mee en ga niet rommelen. Als je niet tevreden bent over de kwaliteit van je hoefverzorger (TB of NB), ga dan op zoek naar een goede, vraag rond wie goed is en wie niet en kijk vooral zelf naar resultaten van de betreffende hoefverzorger. Het labeltje TB of NB zegt feitelijk niets over de kwaliteiten van de hoefverzorger in kwestie, alleen het werk telt!

Vind ik een heel goed advies! Wat goed loopt moet je niet veranderen bij paarden!
Dus natuurlijk bekappen is niet bij voorbaat al slecht, zo het idee dat ik krijg van de discussie topics, het gaat erom hoe je het uitvoert, niet welk etiket je erop plakt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:35

Je hebt 'm door Haha!
Natuurlijk bekappen is niet per definitie slecht, netzomin als traditioneel bekappen, want ook dat kan hier met veel overtuiging worden beweerd. Het gaat er gewoon om dat het goed gebeurd, met oog voor het paard en het werk dat het paard moet doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:57

Waratje schreef:
Je hebt 'm door Haha!
Natuurlijk bekappen is niet per definitie slecht, netzomin als traditioneel bekappen, want ook dat kan hier met veel overtuiging worden beweerd. Het gaat er gewoon om dat het goed gebeurd, met oog voor het paard en het werk dat het paard moet doen.

Ben ik het wel mee eens .

Ik doe zelf al 4 jaar de hoefjes van mijn paarden, heb 2 terug een curses NB gedaan om dingen bij te leren en heb ook van onze toen heel veel geleerd, ook het gebruik van de mesjes en neem van mij aan die mensen vertellen echt geen onzin ook als je een cursus TB volgt word er uiteraard geen onzin vertelt, maar het is maar net waar jij voor wil gaan.
Er zijn heel veel verhalen over NB maar er zijn er net zoveel over TB.
Maar mensen gan graag met de slechtste verhalen mee en vergeten vaak het positive, ik heb er alleen maar positive ervaringen mee, met mijn 15 eigen paarden maar ook de paarden van andere.
IK vind het zelf heel leuk om te doen en ja zeker het scheelt me meer dan 1000 euro per jaar, zeker komt er nog wel een seen geleerd smidje over de vloer want vind je moet wel scherp blijven leren en niet als een gek gaan snijdne in de heoven wat jammer genoeg wel eens gebeurd en waardoor je dus die slechte verhalen krijgt , een goeie NBer hoort te weten dat je een paard niet gelijk helemaal natuurlijk moet zetten, ik kijk altijd zelf naar de vorm en stand van het hoefje en ga daar mee aan het werk en er heeft er na het bekappen nog nooit een raar gelopen , dant dat chechk ik altijd even op de straat.
Dus je kan het heel goed zelf , maar neem de tijd om het te leren en laat je begeleiden tot dat je zeker ben van jezelf en niet aannemen dat je het gewoon kan, ook moet je het inzicht hebben/krijgen en sommige mensen hebben dta gewoon niet Verdrietig en daardoor krijg je nare verhalen, maar dat geldt ook voor een gewonen smid, hij heeft geleerd en moet het kunnen , nou aan me heola er lopen zat prutser rond met een diploma.

Ook is het niet verkeerd om je eens echt te verdiepen in een hoef , desnoods doe een seen curses, misschien niet om het zelf te doen, maar gewoon dat je weet wat iemand aan het doen is met de hoef van JOU paard , want het is wel een heel belangrijk onderdeel, er zijn nog zoveel mensen die denken dat een paard niet zonder ijzers kan lopen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:29

Het is misschien ook handig om te weten dat alleen gecertificeerde hoefsmeden een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kunnen afsluiten. MOCHT er dan eens een keer iets mis gaan dan kun je je smid in ieder geval aansprakelijk stellen voor eventuele medische kosten. Beun de beunhaas (heb het niet over NB of TB) kan zo'n verzekering niet afsluiten en mocht het daarbij dan misgaan kun je ook niets op hem/haar verhalen. Misschien ook handig om te vragen als je naar een ander wilt overstappen of hij/zij zo'n verzekering heeft.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:38

volgens mij vroeg de TS naar ervaringne nb niet om een "gezellige' NB/TB discussie.

Even mijn ervaring met NB: Ik laat mijn paard door een TB smid bekappen, maar die bekapt hem dus op de natuurlijke wijze. Het enige wat ik doe is wat vijlen, steunsels bijsnijden is vaak niet nodig want die groeien niet heel snel. Zijn hoeven zijn aanzienlijk verbeterd sinds we zijn overgestapt naar NB. hij had vroeger altijd hele erge brokkel hoeven (geen beste hoornkwalitiet) maar omdat ik nu elke week zijn hoefjes vijl is dat over (maar goed dat zou je ook met TB kunnen berijken) Daarnaast is hij wel beter op het asfalt gaan lopen, vroeger liep hij daar een beetje gevoelig op. Tegenwoordig draaft hij zonder problemen over asfalt.

Maar goed, ik kan niet zeggen dat dit allemaal door natuurlijk bekappen is ontstaan. Ik heb de afgelopen tijd veel aan mijn paard veranderd, hij krijgt nu minder krachtvoer (schijnt ook voordelig te zijn voor de hoeven) en ik train zijn hoeven veel meer op het asfalt waar ze dus ook sterker van kunnen worden. Dus misschien komen al deze postive veranderingen wel door NB, maar misschien ook wel niet.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:34

Hé, inderdaad Visconti, gezellig! Haha! Clown
Ik ben zelf smid, en ik bekap mijn paardjes zelf elke vier, vijf weken. Soms korter, dan langer ertussen het ligt er maar aan of ik het nodig vind of niet. Ze staan los, hebben een verhard stuk en kunnen de stallen en bak in, dus het regelt zich eigenlijk vanzelf. Vijltje erover, straaltje nakijken en klaar, eigenlijk. Eerst stond F. op ijzers (ja, kom op, het peerd van de smid moet toch zeker op ijzers Sigaar ) totdat ik het niet meer nodig vond. Eraf, regelmatig bekappen, prima. Bij hem ging het goed, terwijl hij toch al zo'n 15, 16 jaar op ijzers had gestaan.
NB? TB? Weet ik veel, hoe je het ook wil noemen, maar ze doen het prima zo!
Gewoon regelmatig laten bekappen, dat is voor mij de hele waarheid. Zoek een smid die goed bekend staat.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:45

SpikyBlue schreef:
Hé, inderdaad Visconti, gezellig! Haha! Clown
Ik ben zelf smid, en ik bekap mijn paardjes zelf elke vier, vijf weken. Soms korter, dan langer ertussen het ligt er maar aan of ik het nodig vind of niet. Ze staan los, hebben een verhard stuk en kunnen de stallen en bak in, dus het regelt zich eigenlijk vanzelf. Vijltje erover, straaltje nakijken en klaar, eigenlijk. Eerst stond F. op ijzers (ja, kom op, het peerd van de smid moet toch zeker op ijzers Sigaar ) totdat ik het niet meer nodig vond. Eraf, regelmatig bekappen, prima. Bij hem ging het goed, terwijl hij toch al zo'n 15, 16 jaar op ijzers had gestaan.
NB? TB? Weet ik veel, hoe je het ook wil noemen, maar ze doen het prima zo!
Gewoon regelmatig laten bekappen, dat is voor mij de hele waarheid. Zoek een smid die goed bekend staat.

Wat gaf de omslag?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:52

Ik blijf gewoon bij de traditionele smid.
Heb in mijn naast omgeving nare ervaringen gehad met nb.
Maar daarom kan het best goed zijn.
Mijn mening is blijf bij hetgene waar je zelf de beste ervaring mee hebt, en ga niet wisselen omdat het een hype is.