MOK! Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Re: MOK! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:45

Zinkzalf helpt ook heel erg goed hoor.
Eerst de voetjes even wassen en goed droog maken en daarna flink zinkzalf erop. Kun je bij de drogist kopen, is niet duur.

Veel succes ermee.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:07

Hé,Aisie!Dat is ook een goed idee.Vroeger gebruikte ik dat voor de baby-billetjes Tong uitsteken om ze droog te houden en te beschermen tegen teveel vocht....Dat zal bij mok ook zo zijn en het is idd echt niet duur Clown Haha!

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:25

FenDT schreef:
Oke maar is er echt niks anders dat helpt want de eigenaar heeft ECHT geen geld om zalfjes te gaan kopen en dan zal je denken van ja wat is nou 20 euro ofzo maar hij zal erst alles er aan doen om het met andere spulen te genezen en wie ben IK om te zeggen je moet mokzalf kopen..?? Dan zal hij wel zeggen dat er ook andere alternatieven zijn.. Boos!

Wat doet iemand die geen mokzalf kan betalen met 10 lespony's? Verward
Oke, daar kan jij niets aan doen maar dat soort dingen begrijp ik niet.
Mok is een verzamelnaam voor een aantal aandoeningen die korstjes/wondjes/dikke benen veroorzaken.
Wat er eerst moet gebeuren is uitvinden wat het nu werkelijk is.
Dit is belangrijker dan er allerlei "spul" op te gaan smeren.
Er moet een afkrapsel van genomen worden en dit moet worden onderzocht (wordt verzorgd door de dierenarts)
Het kan namelijk ook (schurft) mijt zijn dit ziet er vaak net zo uit als andere aandoeningen die korstjes veroorzaken maar dit heeft een heel andere behandeling nodig.

De eigenaar zou moeten worden aangesproken op zijn gedrag want een pony met mok heeft verzorging nodig.
Want nu loopt het dier het risico dat er allerlei smeersels op zijn benen worden gedaan (van chloor tot koffie enz.) wat behoorlijk wat pijn en ellende veroorzaakt maar wel lekker goedkoop is Verward en dat verdient geen enkel dier.

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:06

ik smeer altijd sudocreme als mijn paard er last van heeft. werk perfect!!

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 15:52

Janine_L schreef:
Wat doet iemand die geen mokzalf kan betalen met 10 lespony's? Verward
Oke, daar kan jij niets aan doen maar dat soort dingen begrijp ik niet.
Mok is een verzamelnaam voor een aantal aandoeningen die korstjes/wondjes/dikke benen veroorzaken.
Wat er eerst moet gebeuren is uitvinden wat het nu werkelijk is.
Dit is belangrijker dan er allerlei "spul" op te gaan smeren.
Er moet een afkrapsel van genomen worden en dit moet worden onderzocht (wordt verzorgd door de dierenarts)
Het kan namelijk ook (schurft) mijt zijn dit ziet er vaak net zo uit als andere aandoeningen die korstjes veroorzaken maar dit heeft een heel andere behandeling nodig.

De eigenaar zou moeten worden aangesproken op zijn gedrag want een pony met mok heeft verzorging nodig.
Want nu loopt het dier het risico dat er allerlei smeersels op zijn benen worden gedaan (van chloor tot koffie enz.) wat behoorlijk wat pijn en ellende veroorzaakt maar wel lekker goedkoop is Verward en dat verdient geen enkel dier.

De pony wordt inmiddels al geholpen.. heb zijn beentje met betadineshampoo gewassen en alle korsten er af gehaald.. Nu behandel ik het elke dag met afgewerkte olie (dat mij door mensen is aangeraden op stal die er veel verstand van heben) en het gaat al erg goed.. het ziet er niet meer zo vies en korsterig uit.. het is zeg maar alleen nog huid met wat verdikte delen..

De eigenaar heeft wel geld.. Hij geeft het alleen liever aan andere dingen uit Boos! Laast had de intructrice (Vriendin van mij) aan hem gevraagd of hij nieuwe singels kon kopen want ze zijn allemaal echt verrot en alle pony's krijgen zowat singelwonden.. Toen zei hij dat hij echt geen geld had.. (Niemand snapt overigens waar al zijn geld blijft want hij heeft 110 leskinderen die per maand minimaal 40 euro betalen en dan ook nog contributie en contributie van de carrousel..) twee dagen later was er dus een carrouselwedstrijd op de manege en toen stond er een kraam van een paardenwinkel en toen heeft zijn dochtertje van 7 (die stikverwend is.. het is net Bart Smit in hun huis.. Ze is zelf overigens van geen kwaad bewust Sigaar ) een hele nieuwe outfit gekregen.. Beenbeschermers, dekje, vest, zweep, rijbroek..... Van dus pak em beet 150 euro ofzo.. En dan heeft ie geen geld om nieuwe singels te kopen terwijl de manegepony's het tien keer zo hard nodig hebben als dat dochtertje want die heeft al zo veel spullen.. Boos!

Vind het ook echt stom maarja.. Ik vind het wel leuk om daar te werken en het is ook super gezellig enzo.. En ik WIL er wel wat van zeggen maar dat durf ik niet... Ik bedoel ik ben 15 en wie ben IK dan om er wat van te zeggen... Huilen van het lachen

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 19:15

Mhhhhhhhhhh..........

Ton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 06:12

Tip van een oude hoefsmid die ik ooit gekregen heb.
Ochtendurine van een mens erop smeren.
Mok is binnen een paar dagen verdwenen, bovendien geen kosten.
Klinkt niet echt fris, maar werkt echt super.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 06:53

ik hoorde op een lezing vorigaar in ermelo van evertjan overijns dat je juist niet moet wassen met SCHAMPOO'S betadine noem het maarop..

droog houden zij hij en mokzalf van de veearts..

mijn paard heeft allen rechts 8er een plekje.. en ik heb dus ook van de veearts een potje gehad.. dus Knipoog dat lijkt me toch beter..

want mok word juist veroorzaakt door VOCHT Lachen

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 08:36

Dat bedoelde ik dus juist in mijn vorige post.
Het gaat precies zoals ik dacht.
Pony wordt geholpen? Afgewerkte olie op mokplekken weet de baas van de pony's wel wat een smerige chemische troep dat is?
Afgewerkt, vol met vieze smurrie uit tracker- of auto-motors.
Nou ja meer als waarschuwen kan ik niet he?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:49

Ja mok word wel veroorzaakt door vocht, maar wanneer het wondjes zijn, moet het wel schoon blijven. Dus is betadine zalf/shampoo een goed idee hoor. Maar daarna natuurlijk wel gelijk goed droog maken.

Ik heb vanmorge m'n paard z'n benen gewassen met betadine shampoo, nu is het grootste deel van de korsten iig los en deels eraf.

Ik heb het vanmorge eens geprobeerd met beetje losse koffie. Vanavond kijken of ik verschil zie, want die mokzalf heb ik niet het idee dat dat de oplossing is voor mijn paard.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:35

Ik heb ook mokzalf van de dierenarts. Bij mij werkt dat voor geen meter. Ik smeer er nu een dikke laag sudocreme op. En nu zie ik wel degelijk verschil. De korsten vallen eraf en er onder zit mooie roze huid.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:40

Op droge mok, uierzalf smeren.. Korsten worden hier zacht van en de volgende dag kun je al veel korsten weghalen Ik doe dat altijd met een droge handdoek. Vervolgens weer uierzalf op de overige korsten en volgende dag weer afschuren met droge handdoek.. Zo gaat het niet bloeden en is het binnen een paar dagen stukken beter..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:43

Groene zeep warm water en een borstel,vermeng de zeep met het water en borstel over de mok heen.Met een paar dagen is het dan weg, niks smeren gewoon droog houden.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:45

M'n hoefsmit zei ook groene zeep. maar pas op, dat prikt!

Op droge mok smeer ik ook altijd uierzalf, worden het lekker soepel van.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:52

Heb er hier eentje staan waarvan ik de foto's niet eens durf te laten zien, zulke mok!
2 weken aan het smeren geweest en het werd alleen maar erger. Als laatste toevallig een natuurlijk goedje gesmeerd, paardje was er totaal niet blij mee want het beet aan alle kanten. Daarna gelijk begon met de Mokcure (thee) en ik ben bijna zover dat ik de foto's zou durven plaatsen want het gaat super met haar!! De huid is weer huidskleurig en niet rood en opengebarsten, de zwarte plekken zijn bijna weg en de haren komen al weer terug!

Ik zweer dus bij dodezeezoutgel, calendulazalf, die natuurlijke zalf en de mokcure (laatste is niet goed geld terug dus dat wilde ik nog wel spenderen, is niet mijn paard namelijk). Helemaal toppie en ik slaap weer goed.

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:52

mijn dierenarts zei alleen de eerste keer goed schoonwassen met de betadine,de haren bij de mok helemaal wegschreren en erna drooghouden en niet meer met water eraan,en de korstjes weghalen elke keer en dan met de zalf insmeren,ik heb gewoon de levertraanzalf gebruikt.als het echt heel erg is,dan moet je een sterkere zalf hebbe.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:55

Idd drooghouden, ze staat nu noodgedwongen op het harde. Heb er geen enkel korstje afgekrapt en zou dat zelf ook NOOIT doen!

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 15:26

Janine_L schreef:
Dat bedoelde ik dus juist in mijn vorige post.
Het gaat precies zoals ik dacht.
Pony wordt geholpen? Afgewerkte olie op mokplekken weet de baas van de pony's wel wat een smerige chemische troep dat is?
Afgewerkt, vol met vieze smurrie uit tracker- of auto-motors.
Nou ja meer als waarschuwen kan ik niet he?

Oke dat is misschien jouw mening maar bij ons op stal wordt het vaak gebrukt en degene die mij het heeft aangeraden heeft er zekr heel veel verstand van.. (Opleiding Deurne enz. enz.) In ieder geval allemaal bedankt voor de tips.. Lachen

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:20

Klopt het dat je de korstjes juist niet eraf mag pulken? Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat het werkt net als puistjes: Je knijpt ze uit (bah... Knipoog ), maar onderhuids versprijden ze zich dan juist. Je moet de mokzalf erop deppen en juist de korsten onbeschadigd laten. Maar probeer na het smeren niet dezelfde vinger in de zalf te stoppen, want dan smeer je juist de bacterien weer in je zalf. Misschien heb ik het fout hoor! dan leer ik nu misschien ook weer iets.
Heb overigens ook gehoord dat tandpasta smeren zou helpen. Heb het zelf nooit geprobeerd. Ik smeer mokzalf en als het ontembaar blijkt de cortison zalf van de dierenarts. Niet duur en hij werkt..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:46

rottig bijtend middel die tandpasta! Smeer het eerst eens op je eigen bovenlip (onbeschadigde huid) en besef dan eens wat je bij je paardje op de benen smeert (beschadigde huid..!).

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:05

Er is een centraal mok-topic in een sticky bovenin medisch. Daarom hier een slotje.