En daar gaan we weer. Hoefbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Re: En daar gaan we weer. (Hoefbevangenheid dankzij nat. bekappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:34

stef schreef:
even: Ik loop kennelijk heel erg achter, maar hoefbevangenheid is toch aan voeding te wijten?

Dat dacht ik ook maar het schijnt ook door trauma aan de hoef te kunnen komen, zeggen sommigen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:35

stef schreef:
even: Ik loop kennelijk heel erg achter, maar hoefbevangenheid is toch aan voeding te wijten?

Niet alleen aan voeding, kan ook door vergiftiging komen, of overbelasting, of omdat een merrie aan de nageboorte blijft staan of er stukken nageboorte achtergebleven zijn (valt dan ook onder vergiftiging).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:41

ja ok, maar vergiftiging is ook iets wat van binnen uit gebeurt, waardoor er dus bepaalde stoffen in het bloed komen die er niet horen. Zelfde geld voor overbelasting --> afvalstoffen.
Heeft toch helemaal niks met bekappen te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:42

Verkeerd bekappen geeft overbelasting?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:44

ja ok, maar in 2 weken?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:45

Yinnar schreef:
Toch jammer al die negatieve berichten over het natuurlijk bekappen. Ik heb overigens een succesverhaal. Veulen, door foute diagnose van veearts ziek geworden, scepsis waardoor hoefbevangen geraakt, een sincker gehad en ontschoening achter de rug. Door iedereen opgegeven door zowel artsen en hoefsmeden. Door natuurlijk bekappen weer helemaal de oude. Die verhalen zijn er dus ook. Sterker nog er zijn er velen. Ik weet 100% zeker dat zij niet meer had geleefd als ik de gebroeders van Nassau (hoofcare) had gebeld om advies. Hun kijk op ontschoening is duidelijk. Euthanasie. Als je het complete verhaal wilt lezen kijk dan eens op mijn website en ook even bij de linken. Dan zie je nog meer succesverhalen. Allen zonder ijzers en natuurlijke bekapping. En van die stralen dat je daar vanaf moet blijven is onzin. De losse flapjes mogen er altijd vanaf. Anders krijg je juist problemen. Ik vindt het wel erg voor je paardje hoor Babeth maar ik denk niet dat je het NB daarvan de schuld moet geven. Ik ben overigens erg benieuwd wie jou paard natuurlijk bekapt heeft. Dat doet er in dit geval zeker toe omdat deze naar alle waarschijnlijkheid zijn werk niet goed heeft gedaan en daarmee het NB weer in discrediet brengt. Het zal wel geen doorgewinterde natuurlijk bekapper zijn geweest. Er is tegenwoordig een vereniging voor natuurlijk bekappers waar de aangesloten NB'ers allemaal gecontroleerd zijn. Zijn er klachten kan je deze melden en daar wordt dan actie op ondernomen. Ik wens je oprecht veel sterkte met je paardje en hoop dat ze er snel weer bovenop is. Leg alsjeblieft niet de oorzaak bij het NB maar bij degene die je paard bekapt heeft. Daar is iets fout gegaan.
Nogmaals sterkte!

ik vind het een kwalijke zaak dat jij hier de gebr van Nassau heel erg in diskrediet neerzet.
ik heb heel veel succes verhalen van dichtbij meegemaakt
en iet veronderstellen is niet 100% zeker weten!

dat is het pas als je hun ook echt gebeld zou hebben!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:58

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 13:40

stef schreef:
ja ok, maar in 2 weken?

Blijkbaar is het mogelijk. Ik stond er ook even van te kijken dat het zo snel was, maar het begon eerst met een onschuldige kreupelheid hè. Zoals ik al eerder in dit verhaal vertelde. Onschuldig bleek het dus achteraf niet.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 13:47

Zo ik ga er nu weer heen.
Vanmiddag wordt er weer een behandeling gedaan door de staleigenaresse. Dit keer neemt ze de tijd ervoor. Ik hoop echt van harte dat dit werkt.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:01

[quote="mirgino"]

ik vind het een kwalijke zaak dat jij hier de gebr van Nassau heel erg in diskrediet neerzet.
ik heb heel veel succes verhalen van dichtbij meegemaakt
en iet veronderstellen is niet 100% zeker weten!

dat is het pas als je hun ook echt gebeld zou hebben!

Wat is dit nu voor een onvolwassen en aanvallende reactie? Ik heb de site van de gebroeders van Nassau helemaal doorgespit en hun boek zelfs aangeschaft. Zowel in het boek als op de site zeggen ze dat bij ontschoening euthanasie niet te vermijden is. En over in diskrediet brengen. Doen de gebr. Van Nassau dat trouwens ook niet met het NB? Ik zeg niet zomaar wat hoor. Als jij ook de site eens goed leest en eventueel het boek aanschaft zal je het zelf ook kunnen lezen. Dat is beter dan maar wat te zeggen om wat te kunnen zeggen. En dat alleen omdat het niet in jouw straatje past. Mijn advies: kijk verder dan je neus lang is en baseer je mening niet op wat anderen zeggen voordat je het persoonlijk hebt meegemaakt. En dan nog kun je de mensen met respect tegemoet treden. Ik heb dat mijns insziens ook naar Babeth toe gedaan.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 15:44

Ach ja, een verhaal heeft altijd 2 kanten. Hier ook, zowel NB als TB.
Maar goed, morgen wordt Milka met speciaal beslag beslagen en ik hoop echt dat ze snel opknapt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:53

Het is wel erg kort door de bocht om hier het natuurlijk bekappen of een natuurlijk bekapper de schuld van te geven. Boos!

Hoefbevangenheid wordt niet veroorzaakt door een bekapping.
En de voornaamste oorzaken van rotstraal zijn op stal staan en hoefijzers.

Het slechtste wat je kunt doen bij rotstraal en bij hoefbevangenheid, is je paard op stal zetten.

Verder zou ik toch maar op zoek gaan naar de oorzaak van de bevangenheid. Lees ook eens over de oorzaken van hoefbevangenheid (en rotstraal). Pling

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:01

Heel veel sterkte Babeth... er vervelend dat het weer gebeurd is.

Nog even voor de mensen die het Natuurlijk Bekappen aanmoedigen of juist tegengaan. Niet elk paard is hetzelfde, sommigen reageren er heel goed op en sommigen juist helemaal niet! Dat is toch met mensen precies hetzelfde?
sommigen reageren wel goed op dat medicijn en sommigen niet etc.
Als ieder individu hetzelfde was, was het geen individu meer en waren er ook niet zoveel verschillende soorten methodes voor ( in dit geval) bekappen/beslaan.

nogmaals heel veel sterkte, en ik hoop dat Milka er snel weer bovenop komt!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 17:47

JoviBan schreef:
Het is wel erg kort door de bocht om hier het natuurlijk bekappen of een natuurlijk bekapper de schuld van te geven. Boos!

Hoefbevangenheid wordt niet veroorzaakt door een bekapping.
En de voornaamste oorzaken van rotstraal zijn op stal staan en hoefijzers.

Het slechtste wat je kunt doen bij rotstraal en bij hoefbevangenheid, is je paard op stal zetten.

Verder zou ik toch maar op zoek gaan naar de oorzaak van de bevangenheid. Lees ook eens over de oorzaken van hoefbevangenheid (en rotstraal). Pling

Ik geef niet iemand anders de schuld, maar nu is het door het bekappen gekomen. Dat hoefbevangenheid niet door bekappen kan gebeuren is grote onzin. Hoefbevangenheid kan door allerlei factoren ontstaan.
En rotstraal door op stal staan? Laat me niet lachen. Ze stond elke dag en nacht buiten en juist door de modderige natte omgeving kreeg ze rotstraal. Ze staat nu binnen omdat het uit moet drogen en ze heeft mok achter.
En info zoeken over hoefbevangenheid en rotstraal doe ik al heel lang. Al voor mijn paard deze kwalen kreeg. Ik weet er echt wel wat vanaf. Plus dat ik adviezen krijg van dierenartsen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:27

Citaat:
Hun kijk op ontschoening is duidelijk. Euthanasie.

Ik dacht toch echt eens op hun site een paard te hebben gezin met ontschoening die hun er boven op hebben geholpen.

btw ontschoening is niet niks en volgens mij heel pijnlijk en een erg lang proces. Dan kan ik me voorstellen dat afmaken vaak de best oplossing is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:38

ik ben erg benieuwd of alleen de bekapping verandert is, of dat ze voor de natuurlijke bekapping op ijzers stond?
ik weet uit ervaring hoe vervelend hoefbevangenheid is, sterkte ermee!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 18:45

Ze heeft altijd blootvoets gelopen. Ooit 4 jaar terug 1 maand op ijzers, maar dat was omdat ik toen een trektocht ging maken van een week lang.
Verder altijd blootvoets gelopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:51

Babeth, hoefbevangen worden door natuurlijk bekappen, daar heb ik ook nog nooit van gehoord. En rotstraal en mok kan ook voorkomen op stal inderdaad (vieze stallen bijvoorbeeld). Mok komt naar mijn idee vooral van binnenuit. Ik denk dat er iets anders met je paardje aan de hand is, heel eerlijk gezegd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:01

Ik heb namelijk precies hetzelfde gehad, maar dan met ijzers. Het is namelijk wel bekent dat paarden hoefbevangen worden vanaf het moment dat de ijzers eraf gaan, van alleen een andere stand heb ik nog nooit gehad, of het moet een enorme slager zijn geweest Knipoog. Hoe groot was die verandering dan wel niet?
Mijn nb-er (die van de ontschoening) laat geloof ik nu zelfs uit voorzorg eerst de ijzers eraf halen, twee weken laten staan, en dan pas bekappen, dan is duidelijk wat het effect van de ontijzering of de bekapping is. Niet bij jouw het geval, maar vandaar mijn vraag Knipoog
Ik ben erg benieuwd welke bekapper het is geweest, ik ben namelijk zelf ook een paar hele slechte tegengekomen, maar ben toch erg overtuigd door de theorie van nb, daarom toch doorgezocht naar een goede.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:04

Cowgirl schreef:
Citaat:
Hun kijk op ontschoening is duidelijk. Euthanasie.

Ik dacht toch echt eens op hun site een paard te hebben gezin met ontschoening die hun er boven op hebben geholpen.

btw ontschoening is niet niks en volgens mij heel pijnlijk en een erg lang proces. Dan kan ik me voorstellen dat afmaken vaak de best oplossing is.

Zou je me dan de link kunnen geven. Ik heb het niet kunnen vinden terwijl ik maanden bezig ben geweest om behalve hun site en boek uit te pluizen ook heel internet afgestruind ben! En met mij velen anderen die ook niets hebben kunnen vinden. Ik ben dus erg benieuwd waar jij het op die site hebt gelezen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:07

sanne83 schreef:
Ik heb namelijk precies hetzelfde gehad, maar dan met ijzers. Het is namelijk wel bekent dat paarden hoefbevangen worden vanaf het moment dat de ijzers eraf gaan, van alleen een andere stand heb ik nog nooit gehad, of het moet een enorme slager zijn geweest Knipoog. Hoe groot was die verandering dan wel niet?
Mijn nb-er (die van de ontschoening) laat geloof ik nu zelfs uit voorzorg eerst de ijzers eraf halen, twee weken laten staan, en dan pas bekappen, dan is duidelijk wat het effect van de ontijzering of de bekapping is. Niet bij jouw het geval, maar vandaar mijn vraag Knipoog
Ik ben erg benieuwd welke bekapper het is geweest, ik ben namelijk zelf ook een paar hele slechte tegengekomen, maar ben toch erg overtuigd door de theorie van nb, daarom toch doorgezocht naar een goede.

@ sanne 83: Wie is jouw bekapper?

En ja ook ik ben nog steeds erg benieuwd naar wie Babeths paardje natuurlijk heeft bekapt. Als je het niet op het forum wilt ventileren mag het ook via PB.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:10

dezelfde als die van jou Knipoog mooi verhaal over jouw paard trouwens.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:10

Yinnar schreef:
sanne83 schreef:

@ sanne 83: Wie is jouw bekapper?

Ik heb het al gezien. Er ging niet direct een lichtje branden bij ontschoening. Maar jouw paard wordt dus ook bekapt door Marco?
Hele goede keuze maar dat zal je met me eens zijn.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:23

Hey we typte tegelijk. Ik was iets te snel met vragen naar wie jouw bekapper was. Sorry.
Ja Marco heeft een schat aan ervaring op het gebied van hoefproblemen/probleemhoeven.
Ik ben nog steeds zo blij dat ik via via op hem ben gewezen. Het kwam voor Mercredi echt op tijd.
Mijn eigen bekapper heeft ook veel van hem geleerd want de behandeling van ontschoening is bij niemand bekend. Ik liep dag in dag uit tegen een muur van onwetendheid op. Moedeloos werd ik ervan maar dat heb je wel kunnen lezen op de website. Er zijn ook zoveel mensen druk voor mij en Mercredi in de weer geweest. Vandaar dat ik ook reageerde op dit topic. Ik wil niemand iets verplichten want ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt of dat nu TB of NB is. Maar ik vind het zo jammer dat NB keer op keer weer in kwaad daglicht wordt gesteld terwijl het eigenlijk niets heeft te maken met NB maar eerder met de manier waarop de (zelf) bekapper het doet. Ik heb zelf ook 2 cursussen NB gevolgd. Ik doe echt niet mijn eigen paardjes. Dat laat ik over aan de profs. Ik weet nu wel een beetje waar hij mee bezig is en dat is ook prettig. De website heb ik overigens opgezet zodat mensen die ook met een hoefprobleem zitten zoals zware bevangenheid, sincker of ontschoening hier informatie uit kunnen halen. Elk paardenleven wat hiermee wordt gered is er weer eentje. Helaas gebeurd het te vaak dat ze ze laten inslapen op advies van een veearts of hoefsmid terwijl het herstel al begonnen is. (heb ik o.a. ervaren in de cursussen) Het kost alleen wat tijd maar dan komt het allemaal goed.

Marjomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:28

Is door het natuurlijk bekappen z'n verzenen(hielen) naar beneden gebracht?Dan krijg je wat ze noemen 'ondergeschoven verzenen'.De pezen boven z'n voet worden daardoor enorm opgerekt met iedere stap die hij neemt.Is daar al naar gekeken?