Achterbeen op slot in dressuursport HELP!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wendyke

Re: Achterbeen op slot in dressuursport HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:29

ik weet wel iemand die er erg veel verstand van heeft een soort fysiotherapie voor het paard je gaat naar die man toe of hij komt bij je thuis en je hoeft niet te vertellen wat er met je paard aan de hand is je zet hem voor hem neer en hij verteld je zo wat er aan de hand is en dan gaat die hem behandelen en die goede man is harry hoevers en het kost nie zo heel veel geld en je bent een stuk verder als ie hem heeft behandeld

Baccaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 17:34

crossmonster schreef:
ik heb nietb alle reacties doorgelezen, maar ik heb wel ervaringen met dit probleem

in principe hebben de zwaardere oefeningen geen invloed op het op slot springen van de knie , en andersom.

ik ken een Epony die M springt bij de paarden (!!)
en die er ook last van heeft.
enigste probleem is dat ze geen korte draaien mag maken, maar dat is inprincipe geen probleem, want onder korte draaien wordt verstaan, draaien in smalle ruimtes zoals bijvoorbeeld een smalle spuitp[laats.
een keertwending is geen probleem, omdat daarbij de achterbenen actief opgetild dienen te blijven worden.
het op slot springen gebeurt juist als het achterbeen stil blijft staan en de voorhand draait.

een operatie is zeker een optie, maar in principe niet nodig,mits je op de juiste wijze traint.
stap en draaf zo veel mogelijk rechtuit,doe dit minimaal 3 x in de week, liefst elke dag, al is het maar een kwartier.
ook elke dag een kwartier op hetn harde stappen, rechtuit, is al erg goed.
alles wat je rechtuit doet is bevoordelijk voor de spieren rondom het kniegewricht.
hoe meer je korte wendingen rijd, hoe slechter het als het ware is voor zo'n pony.
als de spieren rondom de knie sterk genoeg zijn, en blijven(door de rechtuit-trainingen te blijven doen) dan maken korte wendingen etc niet meer uit.
zodra de spieren om het gewricht sterker en dus dikker worden, heeft de knie veel minder kans om op slot te springen Knipoog

Oke bedankt. Ik zal eens kijken wat ik ermee kan doen, het klopt dat het minder word als je de kniebanden sterker kan maken. Dat zit het niet meer zo los en schiet het ook niet om dat uitstekend bot heen.

Baccaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 17:34

Bedankt voor alle reacties!

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:36

Even over de operatie, kniebanden knippen is inderdaad een optie, maar er kleeft ook een gevaar aan dat ik hier nergens benoemd zie: mijn vorige paardje had geknipte kniebanden en nee zijn knieën schoten niet meer op slot. Echter door het doorknippen van de banden wordt als het ware iets stuk gemaakt in het lichaam, het lichaam gaat dat proberen te herstellen, met als gevolg dat hij aan de de uiteinden van de geknipte banden cystes kreeg (stukjes woekerend kraakbeen), in iedere knie 3! Ik hoef vast niet uit te leggen dat dit enorm pijnlijk was voor hem, met alle daaruit voortkomende rugproblemen tot gevolg. Het was niet operabel, alleen door training kon ik met het sterker maken van zijn spieren zijn knieën wat ontlasten. Uiteindelijk is dit naast zijn atrose wel één van de oorzaken geweest waardoor hij slechts 13 jaar oud mocht worden... Ik wil niemand laten schrikken, maar wel erop wijzen dat een operatie zeker niet zaligmakend is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:40

Hm dat heb ik nooit geweten. Goed om te lezen.

Baccaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 13:26

Ja dat kan inderdaad ook gebeurden. Baccaro is nu ook 13 jaar en zoiets wil ik hem ook echt niet aandoen. Ik ga het ook niet operatief verwijderen. Ik ben nu meer aan het trainen met rijden, meer achterbeen belasten en eigenlijk werkt dat ook al. Toen ik hem gister uit de stal haalde zat hij helemaal niet vast. Misschien vandaag wel weer maar het word al wel minder,. Ik denk dat het ook gewoon z'n tijd nodig heeft!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:15

wendyke schreef:
ik weet wel iemand die er erg veel verstand van heeft een soort fysiotherapie voor het paard je gaat naar die man toe of hij komt bij je thuis en je hoeft niet te vertellen wat er met je paard aan de hand is je zet hem voor hem neer en hij verteld je zo wat er aan de hand is en dan gaat die hem behandelen en die goede man is harry hoevers en het kost nie zo heel veel geld en je bent een stuk verder als ie hem heeft behandeld

even ter info / correctie: Harry Hoevers is absoluut GEEN dierenfysiotherapeut! hij mag zich dus ook niet uitgeven als zodanig, of fysiotherapie toepassen op dieren.
ik weet dat hij dat wel doet, en hij zal best resultaat boeken her en der, maar feitelijk klopt 't dus niet... Haha!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:04

Je zegt dat ie het erg doet als je hem netm uit stal haalt. Staat hij veelvuldig buiten? Rust roest, en hoe langer je hem in de paddock/wei laat lopen hoe makkelijker het misschien voor hem gaat?

Baccaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 14:52

Hij staat op een manege dus staat vooral binnen, komt elke dag zeker 1/2 keer de stal uit. Misschien is dat ook zo, ik ben van plan hem in de zomer op het bord te zetten zodat hij 's ochtends door de stallen op de wei word gezet, maar dit kan natuurlijk ook blessure's veroorzaken omdat hij normaal nooit op de wei gaat. De paddock doe ik regelmatig, als het weer het toelaat.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 16:13

Ik weet niet hoor, maar ik denk dat dat een belangrijke aanwijzing zou kunnen zijn dat het beentje op slot blijft gaan. Het allerbelangrijkste voor een paard is dat hij voldoende beweging per dag krijgt. Kan je er niet voor zorgen dat ze hem 1 a 2x per dag, al is het maar 2x een uurtje buiten zetten?

En 's zomers niet in de wei? Verdrietig

Dat ligt misschien voor iedereen anders maar ik mag ook M1 starten met mijn paard en ondanks dat ik heel fanatiek rij is de hoogste prioriteit voor mij dat mijn paard de wei op kan op een stal, en ook 's winters dagelijks minstens 6 uur buiten staat. Echt, daar voorkom je mi een hoop ellende en blessures mee!

Baccaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 19:04

Sorry maar op een manege met zo'n 80 paarden kun je niet elk paard 24 uur per dag op de wei zetten als je dat zou denken. De grond is daarbij ook nog eens vaak hard in de winter, daardoor komen blessures! En in de zomer was ik zowiezo al van plan hem op de wei te zetten, maar dat zal ook maar een half uurtje zijn want er zijn nog wel meer paarden die op de wei moeten! Zo'n paard mag blij zijn met een uur of 2/3 per dag uit stal, er zijn paarden die er helemaal niet uitkomen. Ik doe alles wat ik kan om hem genoeg beweging te geven! Als ik zondag's wedstrijd heb gehad (dus de hele dag uit stal) zit hij nog op slot dus daar zal het ook niet aan liggen. Het gaat gewoon om de kracht die hij mist in zijn achterbeen, waar ik nu dus hard aan aan het werken ben. En ik kan er ook niet meer aan doen als ik nu al doe. Maar in ieder geval bedankt voor de moeite.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:11

Baccaro: Ik ben het daar niet geheel mee eens, als mijn merrie de hele dag op stal staan ivm slecht weer of wat dan ook. Schiet haar been vaker op slot dan dat ze buitne op het land staat. Daar komt bij paarden weten dondersgoed wat ze doen, om ze nu maar binnen te houden omdat de ondergrond hard is. Denk ik ook, kom op het zijn dieren die horen niet 24 uur per dag op stal te staan!
Er zijn genoeg pensionstalling te vinden, als ze niet op het land kunnen zou ik toch eens verder gaan zoeken. Ik ben blij dat ik mijn paarden niet zo hoef te houden Bloos

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:37

Mijn paard heeft het ook en is er op zijn 8st aan geopereerd. Ik had hem toen nog niet in mijn bezit en opereren was achteraf helemaal niet nodig. Door de operatie is er weefsel gaan groeien wat er niet hoort en was hij voor een hele lang tijd onwijs stijf. Nu hij regelmatig word gereden etc gaat het beter maar zijn been is niet meer zol als het was en hij heeft nog regelmatig problemen. Dus ik raad het je af en zou eerst naar de fysio gaan.

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:49

Baccaro: je kan wel boos doen om de reacties van mensen over het buiten zetten van je paard, en dat jouwes nog mazzel heeft met in de zomer een uurtje buiten...maar paarden zijn geen dieren die je ff uitlaat...ze zijn gebouwd om de hele dag buiten te staan of het je uitkomt of niet. wanneer dat niet gebeurd is er zo veel wat een paard kan krijgen door te weinig beweging en dergelijke...en dat je zeg dat hij na een wedstrijd, wanneer ie dus de hele dag uit stal is geweest, de volgende dag zn benen op slot schieten valt ook uit te leggen, misschien omdat hij het niet gewent is om in een keer hele dag buiten te zijn en te bewegen. zijn er in jullie buurt geen pensionstallen waar ze paddocks hebben....zou je je paardje echt heel veel plezier mee doen hoor geloof me maar....succes nog ermee...

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:34

dierfysio schreef:
wendyke schreef:

even ter info / correctie: Harry Hoevers is absoluut GEEN dierenfysiotherapeut! hij mag zich dus ook niet uitgeven als zodanig, of fysiotherapie toepassen op dieren.
ik weet dat hij dat wel doet, en hij zal best resultaat boeken her en der, maar feitelijk klopt 't dus niet... Haha!

Ik weet nie hoe die zich mag noemen maar bij ons op de club boeken ze allemaal goede resulataten en iedereen is er goed te vrede over dus kunt het allicht proberen.Het paard waar ik op rijd gaat er binnenkort ook heen.

Baccaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 19:01

We hebben paddocks op de manege. Hier staat hij ook zeker 4 keer per week ongeveer in. Binnenkort word de manege verbouwt en zullen er meer paddocks komen waardoor hij meer buiten zal komen te staan. De laatste tijd gaat het erg goed met zijn achterbenen, hij slaat minder op slot of alleen maar net de 1e 2 stappen. Hij staat nu met het mooie weer ook vaker buiten in de paddock, dit werkt ook natuurlijk. Bedankt voor jullie reactie's.