Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xlaurax

Re: Lichte verlammingsverschijnselen van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:58

Citaat:
Het hooi van TS echter is graszaadhooi. Graszaadhooi komt meestal bij akkerbouwers vandaan. Het schiet over nadat het gras door een combine is geweest (net als tarwe) die al het (gras)zaad eruit haalt. Graszaadhooi is meestal ook vrij grof, omdat het erg lang heeft kunnen groeien(meestal tot half juli). Het grote nadeel van dit hooi is inderdaad zoals Knavia al zei dat er schimmels in kunnen zitten die giftig zijn.
Het verbaast mij helemaal niet dat TS dit niet wist en waarschijnlijk de boer die het verkocht heeft ook niet, want dit probleem is namelijk niet algemeen bekend.

Wat is de kleur van het hooi??
Ik heb op het moment hooi wat vrij grof en lang is.
Er zitten naar mijn idee weinig verschillende soorten gras in (voor zover ik dat als leek kan zien Bloos )
Ik zie ook bijna geen kruiden tussen het hooi zitten (paardenbloem, zuring distels e.d.)
De kleur is echt bruin/geel.

Citaat:
Ook wij hebben thuis een boerderij met grasland. In deze weides staat voornamelijk Engels Raaigras; dat is qua opbrengst en voederwaarde het beste gras wat een boer voor zijn koeien kan hebben. Je kunt dat gras ook hooien en dan krijg je hooi met een hoge voedingswaarde en ook vrij veel eiwit erin. Voor paarden niet ideaal, maar zeker niet giftig!

Dit soort hooi heb ik ook gehad en dit is wat groener altijd.
Ik twijfel nu wel een beetje.

superdymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:56

Het graszaad hooi wat wij hadden was gewoon groen van kleur en was grof van soort , er zat geen ander soort tussen .Maar als je zeker wilt weten wat voor hooi het is moet je een plukje aan je da geven als het goed is kunnen zij het zien wat voor soort hooi het is .

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:07

gras dat snel tot hooi gedroogd is, blijft altijd groener dan wanneer het een paar keer is natgeregend. De kwaliteit (voedingwaarde) van zulk bruin gras is meestal ook maar matig en soms ook erg stoffig.
Verder kan ik wel wel aardig vinden in het verhaal van paardnatuurlijk.nl

hanka_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:35

de manege waar mijn pony stond was het ook maar niet helemaal het zelfde
daar begonnen wat pony's te slingeren struikelen enzo

dus da de bij allemaal onderzoeken gedaan
enja het kwam van het hooi en ze waren dus tijddelijk een beetje verlamd

maar na 4 dagen was het eigenlijk weer zo goed als over wel moesten ze hele dagen rust hebben

maar al het hooi e.d. werd vervangen

ik zal nog eens navragen om welke soort het ging Knipoog

maar het begon met 1 paard die aan het slingeren was enzo dus wij dachten de maandagziekte nou gelukkig was dat het niet Knipoog

xxxx

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 21:59

Casjuh ik moet zeggen je hebt echt goed je best gedaan, mijn complimenten hiervoor. Haha!

hanka-m wat rot zeg voor de manegepaarden en pony's, wees maar blij dat ze alweer opgeknapt zijn en dat jullie er vroeg bij waren.

De da bij ons zei dat als het niet binnen een maand verbeterde dat het dan ook niet meer weg ging. De ponie viel ook echt op de grond en kon echt niet meer op zijn benen staan, zo erg was het.
Gelukkig gaat het nu al weer een stuk beter ook al is hij nog niet de oude.
Hij ligt nog heel veel, maar er is in ieder geval vooruitgang.

Wij hebben vanmiddag onze hooibalen netjes omgeruild voor weidehooi.
Was weer een geweldig klusje Knipoog maar het is weer gebeurd en nu zijn we er weer even van af.
We stonden nog even met de boer te praten en die had het hooi na laten kijken wat wij voerde en het klopte. Wij waren de eerste met deze klachten over dit hooisoort maar over andere hooisoorten had hij ook al klachten gehad en het na laten kijken.
Zelfs het natuurhooi was dit jaar niet goed en daar zat dat speciale stofje in zei hij, hier stond hij erg van te kijken.
Hij zat zijn hele leven al in het hooi en dit had hij nog nooit meegemaakt zij die.

Aan de reacties te zien zijn er al een paar die dit ook hebben of hebben gehad.
Er zullen waarschijnlijk nog wel meer gevallen zijn , die het echt niet weten dat hun paarden ziek zijn van het hooi.

hanka_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:20

ja gelukkig merkten we het direct want het paard waarbij het het eerste werd gemerkt zou voor de kar gaan en dus zag je al direct dat ze lui en slingerig was Knipoog..

maar het komt ook niet heel erg veel voor Knipoog..
vandaar dat je er ook niet zo 1 2 3 aan zit te denken !..

het is erg vervelend Boos!

nou ik duim voor jullie

xxxx