Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kari

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:17

Hoi . Wie weet wat de ijzers kosten ? bij welke smid ik mijn paard ermee kan laten beslaan ? Kari

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:17

De ijzers kosten 5euro per stuk!
Ik laat t doen door Karin Schuring! Ik weet niet of je uit flevoland komt, anders kan je me even pben!
In totaal 90euro!
@Dime, wat goed zeg! geweldig, naar dit soort ervaringen zijn we op zoek!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:39

Het lijtk of het heel moeilijk schoon te houden is??? is dat ook zo of zit ik er helemaal naast?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:52

Je hoeft inprincipe niets aan schoon te houden

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:57

je moet de hoeven toch uitkrabben? ik bedoel, zit het ijzer ditect overal tegen de hoef of zit er (dicht bij de straal) ook een stukje onder waar vuil in kan komen?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:58

mocht t echt nodig zijn (steentjes od) kan je t er wel uitkrijgen, maar inprincipe is t niet nodig!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:59

ow ok wou ik even weten Haha!

EllyStel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:25

voor de mensen die misschien interesse hebben in cytek is uitleg hierover as dinsdag in amsterdam, ikzelf ben ook aanwezig met mijn paard dan kan je zelf zien hoe hij loopt.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 21:55

ik moet helaas werken!
anders wilde ik graag gaan!

dosator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:33

ik ben er dan ook Knipoog

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:50

Hmm, dit is een foto van de cytek site en ik ben nou niet wild van dit ijzer. Het is bedoelt voor koud beslag, en gezien de hoeveelheid metaal en gebogen vorm is het ook niet op maat te maken. Het gevolg lijkt me dat de hoef wordt aangepast op het ijzer. De onderstaande foto is de laatste uit de reeks van een presentatie en dit zou de afgewerkte hoef zijn. De wand steekt over, past mij niet echt (als ik al een ijzer zou willen gebruiken dan)
Afbeelding

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:53

Nou heb het nu even met eigen ogen bekenen, geweldig hoe hij nu is verbeterd door die ijzers, loopt mooi ruim van achter, ech teen verschil als voorheen! Fijn hoor

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 14:54

Bij mijn paard steekt t niet over de rand...
Mijn paard loopt echt veel beter op dit ijzer... ik sta er elke rit weer verbaasd over!

dosator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:21

Zo oke,
Mijn ene paard staat er nu ook op sinds gisteren en mijn
andere paard gaat er vrijdag op.
Heb het nu met eigen ogen ervaren bij andere paarden en ben overstag gegaan.
De tijd zal het leren of ik er goed aan gedaan heb, maar heb er alle vertrouwen in.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 20:11

Hou ons op de hoogte!!!!

Hoe was t gister in Amsterdam

challenge67

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:39

nou het was heel goed want ik was er ook en mijn paard staat er ook op. en ik ben heel te vreden, mijn paard is elke dag weer een stuk beter hij stap zelfs weer over.

want mijn paard heeft een schouder probleem

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 08:15

Ik zag van de week een afbeelding van dit ijzer die in nederland gebruikt word. Maar de ijzers die de manegepaarden hebben waar ik het over had in mijn eerste post zijn wel van hetzelfde merk maar een ander type. Dit is een natural balance ijzer. Heeft dezelfde vorm maar overdekt de hoef veel minder. Waardoor je dus ook gewoon nog moet schoonmaken enz.

Afgelopen week zijn een aantal paarden weer opnieuw beslagen en anderen nog niet, omdat die nog een paar weekjes langer erop konden blijven staan. Nu hebben we er paarden/pony's bij lopen die al 12 weken op dezelfde ijzers staan. Voor een manege dus een goede zaak, minder onkosten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:30

12 weken Ziek
Dat is dus drie maanden lang geen bekapping aan de hoef...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:35

Dat vind ik nou ook een slechte zaak, 12 weken No Cheer. Acht weken vind ik het absolute maximum, zelf hou ik 4-6 weken aan. Verkeerde zuinigheid...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 13:08

Het is maar net wat je wilt he! ik ken mensen die hun paarden al een jaar niet hebben laten doen...
Ze zijn goed om te leggen dus ik laat dr gewoon komen zoals ik gewend was/ben.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:21

promptertje schreef:
Dat vind ik nou ook een slechte zaak, 12 weken No Cheer. Acht weken vind ik het absolute maximum, zelf hou ik 4-6 weken aan. Verkeerde zuinigheid...

Verschilt ook nogal per paard hoor, zeker in de winterperiode...

Mijn buurvrouw is laatst ook met haar merrie naar Flevoland gereden waar een engelse smid met dit ijzer kwam bij haar smid. Ze werd gebeld door haar smid, omdat hij zeker wist dat dit wat zou zijn voor haar merrie.
De merrie heeft heel slechte benen, en mijn buurvrouw heeft er echt al alles aan gedaan, maar niets wilt baten. Ik zag zeker wel verschil voor en na. Ze liep veel steviger op d'r voeten.
Ze krijgen wel veel spierpijn omdat de stand anders is. Maar mijn buurvrouw begint wel te merken dat de merrie beter begint te lopen.
De teen word er idd ook 'afgehaald'waardoor de hoef sneller doorrold bij wijze van spreken, en het been rechter onder de schouder komt te staan. Afijn, er zit een hele theorie achter, erg intressant.
Ik heb er wel vertrouwen in.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 18:13

Stand wordt niet veranderd...

challenge67

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:53

ja of het een goed is voor je paard, nou mijn paard was echt lam niet kreupel maar echt op drie benen de stal uitkomen. ik ben naar de da geweest foto's gemaakt en het was een dubbele over hoef en actrose, ik wist het miet meer moest ik nu echt afscheid nemen van hem ik wist het niet meer, ik zoeken op internet en heb toen flex vijf star voor hem gekocht dat aan het voeren en ja na twee weken ging het wat beter hij werd weer wat vrolijker maar niet ju van het mondje maat . toen ik op het internet de cytek tegen kwam was ik ook krieties en had mijn vraag tekens maar ja als je paard hoefkatrol heeft zetten ze hem ook op een wich of op zool met silicoon ik dacht ik probeer dit nog en als dit niet help heb ik er toch alles aan gedaan.
ja je houd toch van je beestje en afscheid nemen is toch het laatste wat je wil doen.
nou toen ging het ijzer er onder ik dacht oke moet dat niet weg gesneden worden nee het teentje ging er af en onder werd wel de hele hoef geraspt tot het gelijk was en het ijzer ging er onder nou ik dacht wat een raare dingen en het lijkt wel of hij donald duck voetjes heeft nou toen de bak in en nee hij liep wel wat beter maar niet goed nog zij keek weer deed een nagel er uithalen nou nog niet maar ze zij kijk het even aan als je niks ziet veranderen kom ik terug maar geef het ook even de tijd ik dacht ja dat heb ik wel tijd en geduld dat heb ik nu al twee jaar met hem maar ja niet zuren ...........tijd...........
nou het gaat zo goed dat het elke dag weer wat beter gaat ja ik ben een van de ongelukkige dat het meer tijd nodig heeft want die overhoef moet weer terug groeien door de verandering van het staan pijn in de benen en ja dat gaat heel goed het was erg zacht boven zijn hoef en dat word nu weer stevig dat is een en hij gaat zo goed dat hij weer vrolijk is en weer lekker gek doet en weer de oude word hij loopt ook weer beter en heeft er weer zin in is vrolijker in zijn stal en rustiger op stal. jammer genoeg gaat het niet met sprongen gelijk maar met procenten en soms kan ik zo vesteld staan van dingen die je eerst niet zag en nu ineenen opval als simpel over stappen met zijn voor benen of weer een stop maken als hij los in de padock staat zonder kreupel weg te lopen. maar genoeg gezeurd ik ben te vreden en toen ik naar aalsmeer was en de reacties van karin en haar vriendin zag dacht ik ja je zag het toch niet verkeerd.
de man die uit engeland was gekomen ging mijn paard opserveren en zach dat de linker schouder niet goed was ontwikkeld en hij had ook de da foto's bekeken en de opmerking van actroo's vond hij minimaal en zij daar zit niet het probleem maar in zijn schoude, omdat hij altijd zijn schouder heeft ontzien is de andere been overbelast geweest hij zij geef hem een half jaar rust niet in de zin van stil staan maar niet rijden wel stappen op de weg en lekker in de bak opzich zelf laten lopen en parreli doen dat is ook goed voor jullie samen. en ik moet zeggen ja ik krijg nu wel een betere band met mijn paard maar wat is nu vier weken op andere ijzers staan op een heel leven.
al een heel verschil.
ik moest het even van mijn afschrijven maar ik ben heel tevreden en zie er naar uit als karin de hoefsmit weer langs komt

sorry voor de foute maar mijn com doet raar groetje mij en mr blue

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:12

Ik heb mijn Haflinger vandaag voor het eerst laten beslaan met dit soort ijzer.

Hij kwam namelijk en hij zei dat hij een ander soort ijzer had en hij daar erg content over was. Hij vond het zelfs geweldig en wou écht niet meer op die andere overstappen. Hij heeft daar dus zo'n cursus voor gevolgd omdat het hem wel intresseerden en hij vertelde mij dat paarden door die ijzers voor 30% beter gaan lopen.

Hij vertelde mij ook dat hij een paard had met hoefkatrol had beslagen met deze ijzers. die moest eerst met een uh ei-ijzer ofzoiets(?) beslagen worden met daarónder nóg een ijzer en 2 verschillende soorten rubber en daar was weer zoiets eronder gespoten? (zo'n spul eronder) en die had ook de zenuwen doorgesneden op een bepaalde plaats en daardoor kon die enigszins normaal lopen. Maar nog half kreupel etc. etc. daar heeft die dit ijzer ondergeslagen nou die liep weg en die zweefde al helemaal door het gangpad!

Ook van andere klanten (en dat zijn er toch een heleboel) die hij heeft heeft hij hele positieve reacties gekregen, ging allemaal stukken beter.

Nu heb ik ze er zelf onderliggen. En ik merk vanzelf wel of ik verbetering merk, heb vandaag nog niet op haar gereden (en vanmorgen zijn ze eronder geslagen) waarschijnlijk morgen. als ik dan (beter) verschil merk dan voorheen zal ik dat zeker laten weten.

edit: ik heb trouwens de enige hoefsmid in het zuiden die dit zou doen. Iemand vroeg hier om zo'n hoefsmid weet niet waar ze vandaan komt maar als je in het zuiden woont daar is er maar 1. Kijk trouwens ook eens op de volgende site http://www.cytekhorse.com/

dosator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:23

Ook die 2 van ons staan er nu rondom op.
Ben er tot nu toe zéér tevreden over.

@maartje1990, probeer er wel een beetje rekening mee te houden, dat ze van deze ijzers de eerste dagen een beetje spierpijn kunnen krijgen. Het beste is om dee komende dagen zoveel mogelijk vrij te laten bewegen, in de vorm van weidegang cq paddock. Zeker niet stil laten staan !
Wij hebben op deze manier met onze paarden resultaat geboekt .