Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Deighton schreef:Om dan toch maar even te reageren, mijn naaam wordt nl voor de 2e keer gebruikt.
Ik heb geen LOI cursus gedaan en verkoop geen zeker geen DVD's.
Overigens snap ik niet goed waarom steeds door bepaalde mensen op de man wordt gespeeld. Is niet zo netjes en draagt erg weinig bij aan deze op zich zinvolle discussie.
Wat zelf bekappen betreft, ik heb aardig wat klanten die zelf regelmatig licht onderhoud plegen, maar heb daar nog geen problemen van gezien. Belangrijkste is wat mij betreft simpelweg dat je alleen die dingen moet doen die binnen je kennis en kunde vallen. Dat geldt voor de zelfbekapper, de professionele bekapper en net zo goed voor de hoefsmid.
Als ik een probleem tegen kom waarbij ik niet direct een oplossing voor heb, overleg ik met anderen en met een bevriende DA. Vervolgens bepaal je of je er dan zelf mee verder gaat of doorverwijsd naar iemand die daar wel ervaring mee heeft. Laat je iemand anders het doen, zorg ik wel dat ik erbij ben, en dus weer kan leren.
En als hoefsmid een beschermd beroep wordt, prima. Ik ben geen hoefsmid en geef me daar ook nooit voor uit. Als men opleidingseisen aan de NB-ers gaat stellen is prima, maar dan moeten er wel erkende opleidingen komen.
Omdat er tot voor kort alleen in de VS opleidingen waren, is men onlangs in de UK een eigen opleiding gestart bij een zusterorganisatie van de AANHCP. Dit maakt het een stuk makkelijker voor belangstellenden om zich ook daadwerkelijk te professionaliseren.
Ik volg daar clinics en ben onlangs door 2 Field Instructors beoordeeld. De volgende stap is nu zsm het certificaat binnen te halen.
Eerder in dit topic werd gesproken over een 6-weekse opleiding in de US. Volgens mij praten we daar over een opleiding van 12 weken, waarbij 6 dgn per week van s'morgens vroeg tot sávonds laat wordt gewerkt.
In Barneved volgt iemand die ik afgelopen week sprak de opleiding die 2 jaar duurt en 1 dag per week is. Gekoppeld aan een stage van 100 dgn, als je het verschil uitrekent is dat niet zo erg groot na aftrek van vakanties etcetera.
Na een opleiding ga je je kennis en kunde gebruiken en ervaring opdoen. Voorts is het van groot belang open te staan voor nieuwe ontwikkelingen en vind je je eigen weg in je beroepsgroep. En dan nog heb je goede bekappers en slechte en net zo goed goede en slechte smeden.
Zoals hierboven reeds werd gezegd is in ieder geval een opleiding geen garantie voor goed werk. Je zult er ook gevoel voor moeten hebben, en zeker niet alleen voor de technische aspecten. Een paard op zijn gemak kunnen stellen zonder dwangmiddelen als een praam en communicatie met de eigenaren is ook erg belangrijk.
groet,
Simon
Deighton schreef:
Je hebt mijn site niet goed begrepen, of in ieder geval niet gelezen.
-Ik geef geen cursussen, kan daarbij wel adviseren als men een cursus wil doen.
-Ik heb geen LOI gedaan, maar de Groene Welle en aanvullende clinics, dus zowel traditioneel als natuurlijk bekappen.
-Ik kraak nooit en zeker niet op mijn site werk van hoefsmeden af, staat ook niet op mijn site.
-ik wordt ook gecontroleerd, door collega bekappers, maar 2 maanden geleden nog door Field Instructors van de UKNHCP.
-ik heb het nergens op mijn site over het feit dat men niet aan moet komen als men zelf het paard verziekt, overigens reken ik geen 35,- maar 25,- euro. Ik reken alleen voor een Shire of Belg 35,- euro en dat is een nette prijs. Zeker als je rekent dat je als NB-er veel meer afstanden moet afleggen. Voorts is het zo dat er erg weinig smeden die voor dat geld een Shire of Belg uit de hand willen bekappen.
-wat betreft het verkopen van gereedschappen, daar wordt je niet rijk van hoor. Verkopen jullie nog steeds voer overigens? Toch vast niet tegen inkoopprijs?
Je hebt dus mijn site gelezen met een enorm vooroordeel en niet op de tekst gelet, ik stop dan ook de discussie.
Ik hoop voor je dat je toch wat minder vooringenomen verder kan discussieren hier, zodat de discussie verder zuiver blijft,
Dapper schreef:Deighton schreef:
Je hebt mijn site niet goed begrepen, of in ieder geval niet gelezen.
-Ik geef geen cursussen, kan daarbij wel adviseren als men een cursus wil doen.
-Ik heb geen LOI gedaan, maar de Groene Welle en aanvullende clinics, dus zowel traditioneel als natuurlijk bekappen.
-Ik kraak nooit en zeker niet op mijn site werk van hoefsmeden af, staat ook niet op mijn site.
-ik wordt ook gecontroleerd, door collega bekappers, maar 2 maanden geleden nog door Field Instructors van de UKNHCP.
-ik heb het nergens op mijn site over het feit dat men niet aan moet komen als men zelf het paard verziekt, overigens reken ik geen 35,- maar 25,- euro. Ik reken alleen voor een Shire of Belg 35,- euro en dat is een nette prijs. Zeker als je rekent dat je als NB-er veel meer afstanden moet afleggen. Voorts is het zo dat er erg weinig smeden die voor dat geld een Shire of Belg uit de hand willen bekappen.
-wat betreft het verkopen van gereedschappen, daar wordt je niet rijk van hoor. Verkopen jullie nog steeds voer overigens? Toch vast niet tegen inkoopprijs?
Je hebt dus mijn site gelezen met een enorm vooroordeel en niet op de tekst gelet, ik stop dan ook de discussie.
Ik hoop voor je dat je toch wat minder vooringenomen verder kan discussieren hier, zodat de discussie verder zuiver blijft,
Ik zou inderdaad stoppen om jezelf te verdedigen, is nergens voor nodig.
Het op de man spelen is blijkbaar in de ogen van herrewijnen leuk en grappig.
Tevreden klanten heb je genoeg dus daar ligt het niet aan.
En herrewijnen zoals op de site staat kan Dhr Lingbeek doorverwijzen naar mensen die cursussen geven dus eigenlijk de helpende hand biedt!
Het gebruik van Vettec is er voor hele andere doelstellingen dan als jij aangeeft.
Laten we het leuk en leerzaam houden!!!
herrewijnen schreef:leg jij me dan maar eens uit als leek waarom ik mijn paarden die op wedstrijd nivo moeten lopen geen ijzers hoeven te geven. er zijn nbers die ook deurne hebben gedaan die ook vinden dat dit niet hoeft.
Dapper schreef:En ik neem aan dat ik elk beroep de beun de haas blijft, neem maar sommige thuiskapsters.
dollemina schreef:Bij mij komt de smid om de 8 â 9 weken.
En als er eens een stukje scherp wordt of afbreekt dan vijl ik het zelf bij.
Dit is eigenlijk alleen aan de achtervoeten omdat daar geen ijzers onder zitten.
Maar verder vind ik het te belangrijk werk om er zelf meer aan te doen.
Dit laat ik aan de vaklui over.
Ik denk dat ik hooguit 5 % van alle smeden goed genoeg acht om aan mijn paarden te mogen werken.
En dat is een heel triest cijfer.
Nog te vaak lopen paarden op slecht bekapte en/of gesmede voeten rond.
Ik snap niet dat het overgrote deel van de eigenaren van paarden dat niet zien.
herrewijnen schreef:dapper je bent niet zo dapper je zegt tegen mij;
Nee ik ben geen bekapper of hoefsmid, heb wel heel veel interesse alles wat met hoeven te maken heeft.
dus je bent er mee bezig en als ik vragen mag voor je diploma als hoefbekapper zoals het woord bedoelt of als voeten vijler. en wie leert dit jou dan. een gediplomeerd hoefsmid of ??? en wat zou dan je voorkeur zijn. stel dat je de kans kreeg om thuis in je eigen omgeving iemand naar je toekwam iemand die gediplomeerd hoefsmid is en jou de kneepjes van het vak zou leren .en dan enkel maar het kappen. je doet officeel examen in deurne je krijgt hiervoor een diploma die je trots aan iedereen kan laten zien. of je hebt de keus om een nb er te krijgen die zelf niet bevoegd is om examens af te leggen en die jou thuis met nog een paar mede leerlingen iets staat te vertellen over hoe je een paard moet vijlen. met nog een paar geweldige curssen touwtje gooien . en weet ik al niet wat oja foto lezen is tegenwoordig ook in. ben zeer benieuwd
dollemina schreef:Dapper schreef:En ik neem aan dat ik elk beroep de beun de haas blijft, neem maar sommige thuiskapsters.
Ik zou het vak hoefsmid eerder vergelijken met het beroep van een dierenarts.
Daar laat ik ook geen beun van komen.
Als je haar slecht geknipt is en oranje geverft in plaats van rood dan zijn de consequenties niet zo erg als dat je paard scheve voeten staat of op een te klein ijzer.
Jammer dat de meeste mensen dat niet begrijpen.
joplin_18 schreef:al wil je weten of je hoefsmid een kundig persoon is kan je dat nakijken bij de nederlandse vereniging van hoefsmeden deze hebben een site met hoefsmiden die een nederlands diploma hebben behaald
Dapper schreef:herrewijnen schreef:leg jij me dan maar eens uit als leek waarom ik mijn paarden die op wedstrijd nivo moeten lopen geen ijzers hoeven te geven. er zijn nbers die ook deurne hebben gedaan die ook vinden dat dit niet hoeft.
Daar ben ik niet de juiste persoon voor om je dit uit te leggen, simpelweg omdat ik me daar niet aan ga wagen doordat ik nog steeds lerende ben en niet alle wijsheid in pacht heb. Wel weet ik dat er vele zijn die op wedstrijd ijzerloos gaan en daar goede resultaten mee boeken.
Zal je een voorbeeld geven waarom een nber wel eens huilende mensen aan de telefoon krijgt, volgens een hoefsmid een paard met Hko niks meer aan te doen, laat die nbers nu wel wat kunnen doen, en daar bedoel ik niet mee dat een nber heilig is en HKO kan genezen.