Hoefsmid weer een beschermd beroep.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

herrewijnen

Re: Hoefsmid weer een beschermd beroep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:26

zahlina
je hebt volkomen gelijk, mijn man heeft ook 2 jr . 2x per week en nog intern naar school gemoeten en stage moeten lopen. daar heb je veel tijd en moeite in gestoken afgezien wat het kost. enkel het feit blijft dat het alternatieve verkeer steeds groter wordt met heel veel aanhang. mensen sturen een foto van hun paard op en voor 5 ? euro wordt ze verteld hoe hun paard over ze denkt, en daar zijn ze dolgelukkig mee, dus wat is de overbrugging om dan ook je paard maar zelf te behandelen, als iemand jou kan vertellen wat je paard mankeert is de oplossing toch al dichtbij. Kijk maar naar het fenomeen jomanda horde hopeloze mensen hollen erachter aan zalen vol met mensen die haar als de enigste oplossing zien.die mensen die een ander kunnen overuigen dat ze zulke dingen geloven zijn voor mij niet te begrijpen. maar als de aanhang groot is en er vele volgelingen zijn die het weer aan een ander doorgeven gaat het woord dat zulke mensen brengen een zekerheid geven voor andere van zie je nu wel zij zeggen het ook, dus het zal wel zo zijn. en er is echt geen speld meer tussen te krijgen( tenminst dat heb ik geprobeert) dus wat moet je dan als overheid doen , die mensen een status geven en accepteren dat ze er nu eenmaal zijn.dus zorg voor een gedegen opleiding in nederland en maakt het voor mensen die echt proffesioneel bezig zijn toegankelijk en zet ze op een lijst net als bij rijksgediplomeerde hoefsmeden. de klant kan dan zelf bepalen waar hij zijn paard naar toe brengt. ik vind wel dat natuurlijk bekappers ontzettend reclame maken voor zich zelf , als iemand een vraag heeft over hoefproblemen
roepen ze als eerste o je moet bij ons komen . wij hebben de op(ver)lossing en daar word ik dus niet goed van . jij hebt duidelijke eisen wat je dus wilt en dat is zeer goed. daar kun je wat mee. zo selecteer je voor je zelf al dat je geen beun de haas aan je paard laat werken. deze mensen zijn zeker niet verzekerd, zoals ik al zei met een diploma op zak kun je zelf een beroepsaansprakelijkheids verzekering afsluiten , die hebben wij ook. en dat is niet voor het kreupel maken voor je paard maar ook alles er om heen( oven , auto gereedschap enzv) dus vraag daar dan wel na als je echt zeker wilt zijn van een dekking.
in al die jaren dat mijn man dit beroep uitoefend zie je klanten komen en gaan , een klant is niet gauw tevreden en wil soms dingen die gewoon niet kan, en daar springen dan de beun de hazen grettig op in. zeker nu het een vrijgegeven beroep is geworden is het aantal hoefsmeden waar wij wonen op 10 km gevuld met zeker 10 hoefsmeden en dan hebben ze nog een leerling die in de avonduren ook nog gaan rondrijden .het is voor veel jonge jongens snel geld verdienen ik bedoel hiermee dat ze op een dagje doorwerken zo met 400 euro zwart in de zak thuiskomen en dat is snel verdient. iedereen klaagt erover maar de hoefijzerfabrieken draaien overuren , de jongens op school krijgen gratis kleding en noem maar op .en de gevestigde orde gaat nu roepen waar moet dat heen met al die opleidings scholen , waar laten we al die smeden. en bij de nb ers zit daar dus een gat in de markt zie volgelingen. weg met die ijzers , paarden moeten de natuur weer in. vind ik ook allemaal prima , het is maar net waar je je paard voor wil gebruiken.en daar hoeven ook geen ijzers onder. en als een paard dan ergens intrapt plakken ze er een ijzer onder met vettec helemaal in bij nb ers, in de praktijk bij ons komen klanten waarvan hun paard dus veel te kort bekapt is en daar gebruiken ze vettec voor.

herrewijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:06

Deighton schreef:
Om dan toch maar even te reageren, mijn naaam wordt nl voor de 2e keer gebruikt.
Ik heb geen LOI cursus gedaan en verkoop geen zeker geen DVD's.

Overigens snap ik niet goed waarom steeds door bepaalde mensen op de man wordt gespeeld. Is niet zo netjes en draagt erg weinig bij aan deze op zich zinvolle discussie.

Wat zelf bekappen betreft, ik heb aardig wat klanten die zelf regelmatig licht onderhoud plegen, maar heb daar nog geen problemen van gezien. Belangrijkste is wat mij betreft simpelweg dat je alleen die dingen moet doen die binnen je kennis en kunde vallen. Dat geldt voor de zelfbekapper, de professionele bekapper en net zo goed voor de hoefsmid.
Als ik een probleem tegen kom waarbij ik niet direct een oplossing voor heb, overleg ik met anderen en met een bevriende DA. Vervolgens bepaal je of je er dan zelf mee verder gaat of doorverwijsd naar iemand die daar wel ervaring mee heeft. Laat je iemand anders het doen, zorg ik wel dat ik erbij ben, en dus weer kan leren.

En als hoefsmid een beschermd beroep wordt, prima. Ik ben geen hoefsmid en geef me daar ook nooit voor uit. Als men opleidingseisen aan de NB-ers gaat stellen is prima, maar dan moeten er wel erkende opleidingen komen.
Omdat er tot voor kort alleen in de VS opleidingen waren, is men onlangs in de UK een eigen opleiding gestart bij een zusterorganisatie van de AANHCP. Dit maakt het een stuk makkelijker voor belangstellenden om zich ook daadwerkelijk te professionaliseren.
Ik volg daar clinics en ben onlangs door 2 Field Instructors beoordeeld. De volgende stap is nu zsm het certificaat binnen te halen.

Eerder in dit topic werd gesproken over een 6-weekse opleiding in de US. Volgens mij praten we daar over een opleiding van 12 weken, waarbij 6 dgn per week van s'morgens vroeg tot sávonds laat wordt gewerkt.
In Barneved volgt iemand die ik afgelopen week sprak de opleiding die 2 jaar duurt en 1 dag per week is. Gekoppeld aan een stage van 100 dgn, als je het verschil uitrekent is dat niet zo erg groot na aftrek van vakanties etcetera.
Na een opleiding ga je je kennis en kunde gebruiken en ervaring opdoen. Voorts is het van groot belang open te staan voor nieuwe ontwikkelingen en vind je je eigen weg in je beroepsgroep. En dan nog heb je goede bekappers en slechte en net zo goed goede en slechte smeden.

Zoals hierboven reeds werd gezegd is in ieder geval een opleiding geen garantie voor goed werk. Je zult er ook gevoel voor moeten hebben, en zeker niet alleen voor de technische aspecten. Een paard op zijn gemak kunnen stellen zonder dwangmiddelen als een praam en communicatie met de eigenaren is ook erg belangrijk.

groet,
Simon

beste simon ik gebruik jouw naam enkel maar omdat je zelf het goede voorbeeld geeft, je zit of een forum met je eigen bedrijfsnaam dus ik doe niets meer als dat je zelf doet, daarbij ben jij de enigste die ik ken die dit werk doe. als ik je site doorleest geef je zelf aan dat je een kleine cursus aanbied voor zelfkappers ik heb er 1 keer een loi vangemaakt . ik weet niet hoe ik het moet noemen staat ook niets over in je site. wel staat er in dat de meeste paarden die bij in je praktijk komen het niet best hebben gehad eigenlijk verkondig je dat hoefsmeden er niks van kunnen en jij wel. ik weet dat je dit werk niet zolang doe en je opzet was in eerste instantie het in je zak houden van het geld van de hoefsmid je maakt van jezelf een of andere goerroe die het allemaal zogoed weet tenminste zo lees ik je site. ik hoop van harte dat mensen die hun ideeen zoals jij ze uitdraagd echt eens doorgelicht woorden om te kijken of het wel allemaal klopt wat je verkondigd, daarom is het zeer belangrijk dat paarden door gediplomeerde mensen worden gedaan dan wordt het kaf van het koren gescheiden.
hierbij een klein stukje van je eigen site;
Wel is het verstandig hiervoor een korte cursus te volgen. Graag adviseren wij u hierover. Tevens is het belangrijk om regelmatig een controle op uw werk uit te laten voeren, zodat u weet dat u op de goede weg bent. ook is het noodzakelijk over het juiste gereedschap te beschikken.

hierin verkondig je 1 korte curcus ( die geef jij ongediplomeerd bekapper)
2 jij controleerd het werk van anderen ( wie controleerd
jou dan)?
3 juiste gereedschap aangeleverd door jou ( kassa) bij de hoefijzerfabriek kost het stukken minder.

en dan lees ik een stukje verder op je site dat als je als zelfkapper je paard verziekt je niet bij jou aan moet komen als je jou niet regelmatig belt om je werk te laten controleren (kassa) a 35 euro per keer

dus beste simon als je niet wilt dat je naam wordt gebruikt gebruik hem dan zelf ook niet als zijnde de exper.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:27

[quote="herrewijnen"
beste simon ik gebruik jouw naam enkel maar omdat je zelf het goede voorbeeld geeft, je zit of een forum met je eigen bedrijfsnaam dus ik doe niets meer als dat je zelf doet, daarbij ben jij de enigste die ik ken die dit werk doe. als ik je site doorleest geef je zelf aan dat je een kleine cursus aanbied voor zelfkappers ik heb er 1 keer een loi vangemaakt . ik weet niet hoe ik het moet noemen staat ook niets over in je site. wel staat er in dat de meeste paarden die bij in je praktijk komen het niet best hebben gehad eigenlijk verkondig je dat hoefsmeden er niks van kunnen en jij wel. ik weet dat je dit werk niet zolang doe en je opzet was in eerste instantie het in je zak houden van het geld van de hoefsmid je maakt van jezelf een of andere goerroe die het allemaal zogoed weet tenminste zo lees ik je site. ik hoop van harte dat mensen die hun ideeen zoals jij ze uitdraagd echt eens doorgelicht woorden om te kijken of het wel allemaal klopt wat je verkondigd, daarom is het zeer belangrijk dat paarden door gediplomeerde mensen worden gedaan dan wordt het kaf van het koren gescheiden.
hierbij een klein stukje van je eigen site;
Wel is het verstandig hiervoor een korte cursus te volgen. Graag adviseren wij u hierover. Tevens is het belangrijk om regelmatig een controle op uw werk uit te laten voeren, zodat u weet dat u op de goede weg bent. ook is het noodzakelijk over het juiste gereedschap te beschikken.

hierin verkondig je 1 korte curcus ( die geef jij ongediplomeerd bekapper)
2 jij controleerd het werk van anderen ( wie controleerd
jou dan)?
3 juiste gereedschap aangeleverd door jou ( kassa) bij de hoefijzerfabriek kost het stukken minder.

en dan lees ik een stukje verder op je site dat als je als zelfkapper je paard verziekt je niet bij jou aan moet komen als je jou niet regelmatig belt om je werk te laten controleren (kassa) a 35 euro per keer

dus beste simon als je niet wilt dat je naam wordt gebruikt gebruik hem dan zelf ook niet als zijnde de exper.
[/quote]

Je hebt mijn site niet goed begrepen, of in ieder geval niet gelezen.
-Ik geef geen cursussen, kan daarbij wel adviseren als men een cursus wil doen.
-Ik heb geen LOI gedaan, maar de Groene Welle en aanvullende clinics, dus zowel traditioneel als natuurlijk bekappen.
-Ik kraak nooit en zeker niet op mijn site werk van hoefsmeden af, staat ook niet op mijn site.
-ik wordt ook gecontroleerd, door collega bekappers, maar 2 maanden geleden nog door Field Instructors van de UKNHCP.
-ik heb het nergens op mijn site over het feit dat men niet aan moet komen als men zelf het paard verziekt, overigens reken ik geen 35,- maar 25,- euro. Ik reken alleen voor een Shire of Belg 35,- euro en dat is een nette prijs. Zeker als je rekent dat je als NB-er veel meer afstanden moet afleggen. Voorts is het zo dat er erg weinig smeden die voor dat geld een Shire of Belg uit de hand willen bekappen.
-wat betreft het verkopen van gereedschappen, daar wordt je niet rijk van hoor. Verkopen jullie nog steeds voer overigens? Toch vast niet tegen inkoopprijs?

Je hebt dus mijn site gelezen met een enorm vooroordeel en niet op de tekst gelet, ik stop dan ook de discussie.
Ik hoop voor je dat je toch wat minder vooringenomen verder kan discussieren hier, zodat de discussie verder zuiver blijft,

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:49

Deighton schreef:

-Ik heb geen LOI gedaan, maar de Groene Welle en aanvullende clinics, dus zowel traditioneel als natuurlijk bekappen.
-Ik kraak nooit en zeker niet op mijn site werk van hoefsmeden af, staat ook niet op mijn site.
-ik wordt ook gecontroleerd, door collega bekappers, maar 2 maanden geleden nog door Field Instructors van de UKNHCP.
-ik heb het nergens op mijn site over het feit dat men niet aan moet komen als men zelf het paard verziekt, overigens reken ik geen 35,- maar 25,- euro. Ik reken alleen voor een Shire of Belg 35,- euro en dat is een nette prijs. Zeker als je rekent dat je als NB-er veel meer afstanden moet afleggen. Voorts is het zo dat er erg weinig smeden die voor dat geld een Shire of Belg uit de hand willen bekappen.
-wat betreft het verkopen van gereedschappen, daar wordt je niet rijk van hoor. Verkopen jullie nog steeds voer overigens? Toch vast niet tegen inkoopprijs?

Je hebt dus mijn site gelezen met een enorm vooroordeel en niet op de tekst gelet, ik stop dan ook de discussie.
Ik hoop voor je dat je toch wat minder vooringenomen verder kan discussieren hier, zodat de discussie verder zuiver blijft,

Ik zou inderdaad stoppen om jezelf te verdedigen, is nergens voor nodig.
Het op de man spelen is blijkbaar in de ogen van herrewijnen leuk en grappig.
Tevreden klanten heb je genoeg dus daar ligt het niet aan.

En herrewijnen zoals op de site staat kan Dhr Lingbeek doorverwijzen naar mensen die cursussen geven dus eigenlijk de helpende hand biedt!

Het gebruik van Vettec is er voor hele andere doelstellingen dan als jij aangeeft.
Laten we het leuk en leerzaam houden!!!

herrewijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:07

Dapper schreef:
Deighton schreef:

Ik zou inderdaad stoppen om jezelf te verdedigen, is nergens voor nodig.
Het op de man spelen is blijkbaar in de ogen van herrewijnen leuk en grappig.
Tevreden klanten heb je genoeg dus daar ligt het niet aan.

En herrewijnen zoals op de site staat kan Dhr Lingbeek doorverwijzen naar mensen die cursussen geven dus eigenlijk de helpende hand biedt!

Het gebruik van Vettec is er voor hele andere doelstellingen dan als jij aangeeft.
Laten we het leuk en leerzaam houden!!!

vind ik ook en dat vettec voor andere doeleinde weet ik ook maar dat was niet waar het hierom ging. het was de vraag gediplomeerd ja of nee en aangezien alles op dit forum heel uitgebreidt onderbouwd moet worden met wat je zegt of bedoelt doe ik dat en dan is het weer niet goed. alles het lastig wordt dan haken jullie af.
sorry ik heb nog even verder gelezen en toch die cursus gevonden.
Wat onze producten betreft: we verkopen natuurlijk ons eigen boek en DVD,
en lag de verantwoordelijkheid dus duidelijk bij de eigenaar zelf
Laatst bijgewerkt door herrewijnen op 13-01-07 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:18

Ik zou niet weten waarom ik af zou moeten haken. Haha!
In mijn ogen is dit echt niet lastig maar meer op de man spelen en daar hou ik niet van, wees dan een dame en laat zien wie je bent. Slapen

Dat er nog geen diploma's zijn voor Nb wil niet zeggen dat Nbers niet kundig zijn.
Je haalt aan dat Simon dit werk nog niet zolang doet, maar zoals je weet heb je snelle leerlingen en mensen die het nooit leren. Haha!
En daarbij als Simon de enige Nber is die jij kent dan heb je je dus echt nog nooit in het hele Nb gebeuren verdiept, dus waarom val je hem nu juist aan??

Denk niet dat ik de kooltjes uit het vuur haal voor Simon die kan zich best zelf weren en heeft hier echt geen hulp bij nodig.

Waar kan ik je boek en dvd vinden, alles wat met hoeven te maken heeft vind ik uiterst informatief.

herrewijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:51

ik vind het heel mannelijk of vrouwlijk van je maar mijn naam is echt en ik gebruik geen schuilnaam ik ga ook niet mensen zitten veroordelen zonder zelf kenbaar te maken wie of wat je dan zelf met dit werk te maken hebt prima dat je het opneemt voor simon , maar dit gaat toch niet over simon , dat maken jullie ervan, de vraag was hoefsmid beschermd beroep. simon heeft hierop ingespeeld omdat hij dat dus niet is.heel vervelend maar zo is het nu eenmaal, van mij mag iedere hoefbekapper ( raar woord eigenlijk want er is geen sprake van bekappen maar van vijlen met een raps met 10 euro winst) en ja dat nb er gedoe is voor mij niet erg bekend enkel dat mijn man veel mensen tegenkomt in de praktijk die met een mesje te ver zijn gegaan en dan huilend aan de telefoon hangen.tja en dan blijkt de kapper niet verzekerd te zijn had ie nou maar een diploma gehad!!!! en s is gediplomeerd bekapper dus dat is een foutje van mijn kant sorry hij kan zich wel laten verzekeren voor zijn beroep. dat was toch de hele discussie , en er zijn blijkbaar heel veel nb ers en daar ben ik toch wel van geschrokken en geen beun de hazen smeden die een discussie aan willen gaan over dit onderwerp. ook jij verkondigd nu (ongewild misschien) dat simon een snelle leerling is,ik neem aan dat je niet bedoelde langzame, dus dan mag ik ervan uitgaan dat jij dit werk ook doet.je hebt je menig al klaar over mij. en als je de site van s zelf had doorgenomen heb ik 2 regeltjes overgenomen van zijn site. moeilijk he begrijpend lezen, nu denk je dat ik een dvd en boek verkoop. ik hoef dit ook niet te hebben want ik voer enkel een discussie als buitenstaander en geef mijn menig die blijkbaar door nb ers niet leuk gevonden worden. sorry dan maar ik kom ze iedere keer tegen

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:07

Kijk nu speel je alweer op de man, dat je zegt moeilijk he begrijpend lezen, dit vind ik ook niet bijdragen aan de discussie.
Nee ik ben geen bekapper of hoefsmid, heb wel heel veel interesse alles wat met hoeven te maken heeft.

Vaak worden deze discussies verzand in het welles en nietus, jij haalt aan dat je man vaak huilend wordt gebeld, heb je een idee hoevaak een Nber zo wordt gebeld ?

Het beste en mooiste is om open voor elkaar te staan en van elkaar te kunnen leren.

En ja inderdaad ik bedoelde een snelle leerling.
En dat er winst wordt gemaakt is toch logisch, de kachel moet wel roken.

Ik zou willen dat NB ook beschermd zou kunnen worden dan worden de aanvallen misschien iets minder.

herrewijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:16

ik dan dat je best wel meer kan vertellen over di e huilende mensen die nbers krijgen , vind ik ook zeer interessant om te horen, je hoort zoveel verhalen hoe slecht nb ers zijn en hoe ondergewaardeerd ze zijn , als je hun site leest is niets uit winstbejag alles voor het heiligdoel zelfvijlers( sorry ik kan dat andere woord niet meer in de mond nemen,)leg jij me dan maar eens uit als leek waarom ik mijn paarden die op wedstrijd nivo moeten lopen geen ijzers hoeven te geven. er zijn nbers die ook deurne hebben gedaan die ook vinden dat dit niet hoeft, als je dan naar hun hele foto, reeks zit te kijken op het forum zijn ze als man van middelbare leeftijd ook op een pony aan het rond joggen die binnenkort op sliders wordt gezet , dit klopt dan toch niet? ze geven andere advies ze kunnen gewoon zonder ijzers en zelf houden ze zich hier niet aan.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:18

Ik ben ook voorstander om het weer een beschermd beroep te maken.
En dan niet vrijblijvend maar met een verplichte bijscholing.
Er lopen zoveel smeden rond momenteel.
Een jonge smid kan best een goede zijn.
Jammer dat de ervaring er dan nog niet is maar met meelopen met (master) hoefsmeden bijv. 2 keer per maand zou heel veel goeds kunnen betekenen.
Ook vind ik dat gediplomeerde hoefsmeden die al erg lang het vak uitoefenen niet per definitie goede smeden zijn.
Ik ken smeden die al meer dan 20 jaar zeer goed bezig zijn maar ik ken ook van die smeden die nog op dezelfde manier bekappen/beslaan als 20 jaar geleden en totaal niet meegegroeid zijn in hun vak.
Het moet eigenlijk net zo zijn als bij dierenartsen.
Zij laten zich ook steeds bijscholen. Dat is net zo als paardentandartsen.
Bij mij komen ze er niet in.
Ik laat het liever over aan een dierenarts die zich gespecialiseerd heeft op het gebied van paarden en het gebit.
Ik vind het niet meer dan normaal dat iemand die met de gezondheid van een levend wezen bezig is daarvoor gekwalificeerd is.
Ik zou zelf best een hoef kunnen bekappen, ik zit al lang genoeg in de paarden maar ik laat dat toch over aan mijn gediplomeerd hoefsmid.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:32

herrewijnen schreef:
leg jij me dan maar eens uit als leek waarom ik mijn paarden die op wedstrijd nivo moeten lopen geen ijzers hoeven te geven. er zijn nbers die ook deurne hebben gedaan die ook vinden dat dit niet hoeft.

Daar ben ik niet de juiste persoon voor om je dit uit te leggen, simpelweg omdat ik me daar niet aan ga wagen doordat ik nog steeds lerende ben en niet alle wijsheid in pacht heb. Wel weet ik dat er vele zijn die op wedstrijd ijzerloos gaan en daar goede resultaten mee boeken.

Zal je een voorbeeld geven waarom een nber wel eens huilende mensen aan de telefoon krijgt, volgens een hoefsmid een paard met Hko niks meer aan te doen, laat die nbers nu wel wat kunnen doen, en daar bedoel ik niet mee dat een nber heilig is en HKO kan genezen.

herrewijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:35

ik ben het dus met je eens , maar wat ik al eerder zei , ze zijn er nu eenmaal en het wordt steeds erger, mijn man kan wel 10 leerlingen per dag meenemen als hij dat wilt . maar wat heb je eraan. de meesten zitten op school, vallen in de auto al in slaap staan de hele dag te sms en s,avonds gaan ze op pad voor hun zelf.dit zijn wel de smeden van de toekomst, het hele gebeuren is mega commercieel geworden, maar je ziet om je heen dat mensen er toch behoefte aan hebben om te shoppen. als ik de prijs verschillen ziet waar beun de haas voor werkt , daar kan je als vakman niet van rond komen, 50 euro rondom je paard op ijzers is niet tegen aan te werken. mensen die zelf hun paard kappen zijn ook helemaal niet goedkoop uit. ik heb de site globaal doorgelezen en dan ben je rond de 100 euro kwijt voor die eendags cursus moet je gereedschap aanschaffen en dan moet je zelf je paard 1a2x per week voorzichtig bijvijlen nu daar hoef je echt geen cursus voor te volgen ,mijn man geeft vaak oude vijlen aan klanten om s.zomers kleine randjes bij te kunnen raspen voor het tegen gaan van scheurtjes. dan moet je om de ik geloof 4 wk een nb er langs laten komen voor 25 euro. een traditionele smid snijd het paard netjes schoon zet hem vlak kijk alles na en als je er niet veel mee over de weg gaat houden de meesten het wel een week of 8 uit kosten 27.50 euro. daarbij komt dat mensen altijd op de hoefsmid bezuinigen en bellen ze meestal na 3 a 4 mnd .en ook daar gaan de paarden niet van dood.hooguit lopen ze moeilijk maar dat is dan hun eigenschuld. en als ze echt kreupel zijn moet er toch maar een ijzer onder het kost dan wel wat maar een kreupel paard is minder.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:36

Ben ook voor om het een beschermd beroep te maken.
Voor mij is het voornamelijk om de naam te beschermen en een ieder die niet aan deze eisen voldoen niet hoefsmid genoemd mag worden. Heb gemerkt dat een aantal NB-ers rondlopen en in de wandelgangen als smeden worden genoemd en dat mag niet in mijn ogen.

Verder vind ik het een ieders verantwoording om dat te doen met hun paard wat ze zelf willen. Dus al is de hoefsmid een beschermd beroep, je blijft altijd een groep houden die iets anders wil.
Ook zou ik willen zeggen dat er heus bekappers zullen rondlopen (vermoed niet veel Knipoog ) die hun werk goed doen. Alleen vind ik niet dat ze hoefsmeden genoemd mogen worden.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:44

Hoefsmeden mogen ze niet genoemd worden en willen ze ook niet, daar komt alleen maar verwarring van, ze smeden ook niet.

@ herrewijnen, zal dat de jeugd niet zijn dat smsen. Bloos Heb hier een dochter van 19 en ze doen hele dagen niks anders.

Bij mij komt de bekapper om de acht weken en ik bezuinig daar niet op, zoals het "gezegde no feets no horse."

En ik neem aan dat ik elk beroep de beun de haas blijft, neem maar sommige thuiskapsters.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:46

Bij mij komt de smid om de 8 â 9 weken.
En als er eens een stukje scherp wordt of afbreekt dan vijl ik het zelf bij.
Dit is eigenlijk alleen aan de achtervoeten omdat daar geen ijzers onder zitten.
Maar verder vind ik het te belangrijk werk om er zelf meer aan te doen.
Dit laat ik aan de vaklui over.
Ik denk dat ik hooguit 5 % van alle smeden goed genoeg acht om aan mijn paarden te mogen werken.
En dat is een heel triest cijfer.
Nog te vaak lopen paarden op slecht bekapte en/of gesmede voeten rond.
Ik snap niet dat het overgrote deel van de eigenaren van paarden dat niet zien.

herrewijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:47

dapper je bent niet zo dapper je zegt tegen mij;
Nee ik ben geen bekapper of hoefsmid, heb wel heel veel interesse alles wat met hoeven te maken heeft.
dus je bent er mee bezig en als ik vragen mag voor je diploma als hoefbekapper zoals het woord bedoelt of als voeten vijler. en wie leert dit jou dan. een gediplomeerd hoefsmid of ??? en wat zou dan je voorkeur zijn. stel dat je de kans kreeg om thuis in je eigen omgeving iemand naar je toekwam iemand die gediplomeerd hoefsmid is en jou de kneepjes van het vak zou leren .en dan enkel maar het kappen. je doet officeel examen in deurne je krijgt hiervoor een diploma die je trots aan iedereen kan laten zien. of je hebt de keus om een nb er te krijgen die zelf niet bevoegd is om examens af te leggen en die jou thuis met nog een paar mede leerlingen iets staat te vertellen over hoe je een paard moet vijlen. met nog een paar geweldige curssen touwtje gooien . en weet ik al niet wat oja foto lezen is tegenwoordig ook in. ben zeer benieuwd

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:49

Dapper schreef:
En ik neem aan dat ik elk beroep de beun de haas blijft, neem maar sommige thuiskapsters.

Ik zou het vak hoefsmid eerder vergelijken met het beroep van een dierenarts.
Daar laat ik ook geen beun van komen.
Als je haar slecht geknipt is en oranje geverft in plaats van rood dan zijn de consequenties niet zo erg als dat je paard scheve voeten staat of op een te klein ijzer.
Jammer dat de meeste mensen dat niet begrijpen.

joplin_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:50

al wil je weten of je hoefsmid een kundig persoon is kan je dat nakijken bij de nederlandse vereniging van hoefsmeden deze hebben een site met hoefsmiden die een nederlands diploma hebben behaald

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:50

dollemina schreef:
Bij mij komt de smid om de 8 â 9 weken.
En als er eens een stukje scherp wordt of afbreekt dan vijl ik het zelf bij.
Dit is eigenlijk alleen aan de achtervoeten omdat daar geen ijzers onder zitten.
Maar verder vind ik het te belangrijk werk om er zelf meer aan te doen.
Dit laat ik aan de vaklui over.
Ik denk dat ik hooguit 5 % van alle smeden goed genoeg acht om aan mijn paarden te mogen werken.
En dat is een heel triest cijfer.
Nog te vaak lopen paarden op slecht bekapte en/of gesmede voeten rond.
Ik snap niet dat het overgrote deel van de eigenaren van paarden dat niet zien.

Zou dat niet kunnen komen doordat ze er geen verstand van hebben dat ze het niet zien ?
Vijlen doe ik ook weleens als er een stukje afbreekt maar dit komt zelden voor omdat ik niet wacht dat de hoef te lang wordt.
Bij mijn paarden is het ook erg zwaar werk met die shires dus laat ik dit wel over aan de mannen met pit in de mouwen. Pling

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:56

herrewijnen schreef:
dapper je bent niet zo dapper je zegt tegen mij;
dus je bent er mee bezig en als ik vragen mag voor je diploma als hoefbekapper zoals het woord bedoelt of als voeten vijler. en wie leert dit jou dan. een gediplomeerd hoefsmid of ??? en wat zou dan je voorkeur zijn. stel dat je de kans kreeg om thuis in je eigen omgeving iemand naar je toekwam iemand die gediplomeerd hoefsmid is en jou de kneepjes van het vak zou leren .en dan enkel maar het kappen. je doet officeel examen in deurne je krijgt hiervoor een diploma die je trots aan iedereen kan laten zien. of je hebt de keus om een nb er te krijgen die zelf niet bevoegd is om examens af te leggen en die jou thuis met nog een paar mede leerlingen iets staat te vertellen over hoe je een paard moet vijlen. met nog een paar geweldige curssen touwtje gooien . en weet ik al niet wat oja foto lezen is tegenwoordig ook in. ben zeer benieuwd

Dat mijn interesse hier nu eenmaal ligt komt doordat ik een shire heb gehad met een hoornzuil en die heeft een aantal operaties moeten ondergaan en heeft het helaas niet gehaald.

Zelf heb ik twee cursussen gehad van NB, en nog waag ik me niet aan de voeten van mijn paarden.
Ook heb ik al een keer mee mogen lopen met een Nber, nee niet met Simon. Haha!
Ik zou ook graag mee willen lopen met een gediplomeerde hoefsmid geen enkel probeem.
Echter heb ik de visie dat zonder ijzers beter is alleen in de medische gevallen dan is een ijzer noodzaak en zal ik daar nooit tegen in gaan.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:58

dollemina schreef:
Dapper schreef:

Ik zou het vak hoefsmid eerder vergelijken met het beroep van een dierenarts.
Daar laat ik ook geen beun van komen.
Als je haar slecht geknipt is en oranje geverft in plaats van rood dan zijn de consequenties niet zo erg als dat je paard scheve voeten staat of op een te klein ijzer.
Jammer dat de meeste mensen dat niet begrijpen.

Ja dat begrijp ik best, net zoals een chirurg als ik een keer heb mogen helpen tijdens een operatie dan kan ik ook niet zelfstandig een operatie uitvoeren.

lexie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:59

een goede smid, is een smid die zijn werk in de praktijk goed en netjes doet, ongeacht opleiding!! een diploma halen en in de praktijk er een puinhoop van maken zien we helaas maar al tevaak

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 02:00

joplin_18 schreef:
al wil je weten of je hoefsmid een kundig persoon is kan je dat nakijken bij de nederlandse vereniging van hoefsmeden deze hebben een site met hoefsmiden die een nederlands diploma hebben behaald

En toch staan daar ook hoefsmeden op die bij mij niet aan mijn paarden mogen komen.
Het is natuurlijk wel zo dat een diploma het kaf van het koren scheid.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 02:05

Ik vind dat het beroep 'hoefsmid' weer beschermd moet worden. Ja En dan dat 'bekappen/bekapper', daar ook onder valt. Voor het inbrengen van een naald heb je een diploma nodig, voor het afvijlen van hoeven mijns inziens ook. Lachen

Misschien moeten de opleidingen dan ook gecontroleerd zijn.

herrewijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 02:08

Dapper schreef:
herrewijnen schreef:
leg jij me dan maar eens uit als leek waarom ik mijn paarden die op wedstrijd nivo moeten lopen geen ijzers hoeven te geven. er zijn nbers die ook deurne hebben gedaan die ook vinden dat dit niet hoeft.

Daar ben ik niet de juiste persoon voor om je dit uit te leggen, simpelweg omdat ik me daar niet aan ga wagen doordat ik nog steeds lerende ben en niet alle wijsheid in pacht heb. Wel weet ik dat er vele zijn die op wedstrijd ijzerloos gaan en daar goede resultaten mee boeken.

Zal je een voorbeeld geven waarom een nber wel eens huilende mensen aan de telefoon krijgt, volgens een hoefsmid een paard met Hko niks meer aan te doen, laat die nbers nu wel wat kunnen doen, en daar bedoel ik niet mee dat een nber heilig is en HKO kan genezen.

wil ik toch nog even op reageren hoe kom je er nu bij dat nb ers iets tegen katrol kunnen doen en hoefsmeden niet. hoefkatrol is nooit niet bewezen dat het in de teen zit , het staat volgens mij nog steeds dat het een erfelijk iets is. er wordt heel veel over geschreven en gedaan maar bewijs is er niet. ooit zeiden geleerden dat de aarde ziou verdwijnen nu die staat/hangt er nog steeds. in de praktijk van mijn man zijn genoeg paarden met katrol en dan nog wel met 3 en 4 tjes kunnen ze oud meeworden, maar verwacht niet dat zulke paarden de top bereiken, ze moeten gewoon op speciaal beslag en als je als smid weet hoe dat moet is er weinig aan de hand, dit is nu weer zo,n verkeerd beeld die er gegeven wordt, het zal best zo zijn dat je door een bepaalde manier van kappen dit kan onderdrukken ik heb daar geen bewijs van, wel de paarden die mijn man beslaat dat is voor mij voldoende. dus een beter voorbeeld graag.