Strekpees achterbeen compleet doorgesneden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Strekpees achterbeen compleet doorgesneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:04

[MD] > [BEH]

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:09

dat is wel heftig om mee te maken denk ik! veel succes en beterschap voor het paardje Ach gut

mijn d-pony heeft precies hetzelfde gehad bij haar vorige eigenaar maar het kan echt helemaal netjes goed komen! bij haar zie je namelijk alleen nog een litteken Pling ze is nooit kreupel geweest en heeft daarna nog 130 gesprongen!!! dus als de prognose goed is kan zoon paard gewoon intensief gereden worden enzo!
*dacht ik steek even de ts een hart onder de riem Haha! *

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:57

jeetje wat een verhaal Nagelbijten / Gniffelen Sterkte zeg. Wel fijn dat het weer helemaal goed kan komen Lachen

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 17:12

Ukkepuk is thuis !! Nog wel in het gips en verband maar aan de beterende hand.

Lopen gaat ook al een stuk beter nu hij weet dat hij die blessure heeft en hij zijn loopbeweging erop aanpast. De volgende maanden zal zijn beweging beperkt zijn maar zijn prognose is nu 100% kans op genezing.
Vanaf volgende week mag het gips eraf en dan werken we met dubbel verband omdat hij al genoeg stevigheid heeft in dat been.
De wond is goed aan het genezen, er is nog 1 plek met wat wildvleesvorming maar daar heb ik speciale zalf voor gekregen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:17

Gefeliciteerd Go jij! Go jij! !
Succes met de revalidatie en hou je ons een beetje op de hoogte met de vorderingen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:22

Oef jeetje zeg, dat is een flinke verwonding geweest Bloos!

Ik hoop dat alles helemaal ok met hem komt Lachen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:22

Jeetje dat is niet niks.
Mijn merrie in afgelopen juni door de draad gegaan (wel prikkeldraad) en heeft haar volledige buigpees afgesneden. Toen zei de Va me ook dat ze heeel veel geluk gehad heeft dat het de strekpees niet was, want dat is vaak nog moeilijker te genezen. Mijn merrie is er helemaal bovenop.
Gelukkig gaat het met jou paard ook de goede kant op! Heel veel beterschap!

o0onadiao0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:33

zo dat is wel even heftig zeg! beterschap voor je paardje!! en sterkte!!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:44

Heftig verhaal, gelukkig lijkt het de goede kan op te gaan. Heel veel sterkte de komende tijd voor jou en je paard!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:50

Wat een schok lijkt me dat!
Heel veel succes met de revalidatie!
Super dat ze zoiets tegenwoordig zo goed kunnen behandelen!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:21

Ingrid, de foto's zijn heel interessant. Gaaf dat je erbij mocht zijn. Gelukkig is de prognose goed Knipoog

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 08:45

Zo, de foto's zijn leerzaam.
Mooi dat het (met de tijd) goed vooruitzicht heeft Lachen !

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:11

Gelukkig dat je paardje het lijkt te gaan overleven. En dat de dierenarts het nog zag zitten het te opereren. Onze SYlvester heeft hetzelfde geintje ook gehad alleen was bij hem de pech dat hij het had doorgescheurt bij zijn kniegewricht. Waardoor hij een half jaar na de operatie in banden had moeten hangen met 10 % kans op een pijnvrij leven. Dat hebben we hem niet aan gedaan. maar op elke andere plaats hadden we de gok ook genomen.

En dan duimen als het gips eraf mag.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 15:26

Het gips is er sinds zaterdag af! Hij heeft staat nu met dubbel verband: eerst een enkele gaasjes met speciale wildvlees-zalf, dan een dikke laag watten en daaroverheen een onderlap met dikke transportbandage. Hier redt hij het heel goed op. De bandage is tot over de hoefballen gelegd zodat de kogel voldoende steun heeft en hij niet overkoot kan gaan nu de pees dat niet meer kan voorkomen.
Nu de gips er al 5 dagen af is, geneest de wond ook beter omdat er meer zuurstof bij kan. Nadeel is wel dat het been vanaf de sprong heel dik is geworden omdat de bandage minder tegendruk geeft dan een op maat gemaakt gipsverband. DA is woensdag nog geweest en was heel positief over wondgenezing en de manier waarop hij op zijn been staat. Omdat de wond zo goed geneest, hoeven we niet meer elke dag het verband te wisselen maar om de 2 dagen.
Ik was minder blij met Ukkepuk want rusten en herstellen vindt hij niet zo leuk, hij steigert liever op zijn gebandageerde achterbeen. DA vond het niet heel erg, als het niet te gek werd kon ik het als oefening beschouwen Haha!
Dit weekend maken we weer foto's om de genezing van de wond te kunnen volgen en voor DA ter controle, ik zal hier ook een recente foto plaatsen.

@ Karuna: verschrikkelijk om te horen dat jouw paardje geen kans had. Het eerste wat de DA zei toen we met hem de praktijk binnenstrompelden, was: "ik wil hem eerst op de tafel om te zien of er nog wat aan te doen valt. Als het gewricht geraakt is, is het einde oefening". Ik begon meteen te huilen ook al wist ik dat het flink mis was. Tijdens het schoonmaken van de wond, toen bleek dat het gewricht niet geraakt was, heb ik toch nog even samen met de DA overwogen wat te doen. Ik vind het namelijk verschrikkelijk dat hij nu 2-3 maanden boxrust heeft met nog lange revalidatie erna, terwijl hij daarvoor 24u per dag buiten liep. Gelukkig gaf de DA de verzekering dat hij hier volledig van kon herstellen en nog geschikt zou zijn voor de sport, anders had ik wrs ook een hele moeilijke beslissing moeten nemen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:30

Ingrid, hij is alvast met revalideren begonnen Knipoog

Success met de boxrust. Toen Online boxrust moest houden heb ik in de wei een hoekje afgezet dan 3x3 meter (zijn stal is 4x4). Het was toen zo'n mooi weer buiten en ik vond het zielig dat hij binnen moest.
Daar zette ik hem in, en dan ging ik in de wei rijden met m'n andere paard zodat ik hem ondertussen in de gaten kon houden. Na een half uurtje ging hij weer naar binnen.

Dat ging 2 dagen heel goed. Maar toen was hij het zat. Hij begon te steigeren in zijn 'vakje' en wilde meer! Vanaf die tijd heb ik hem een half uurtje aan de hand in de wei meegenomen zodat hij kon grazen waar hij wilde maar niet kon gaan rennen of lopen. Gelukkig heb ik dit maar 3 mnd hoeven te doen...

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 15:42

Iets dergelijks ben ik met hem ook van plan maar de DA zei al op waarschuwende toon " misschien zal je hem de eerste keren dat met hem gaat lopen, wat tranquigel moeten geven" Haha!
En hem in een klein weitje zetten, zal ook niet lukken denk ik. Het hele probleem is juist veroorzaakt doordat hij niet bleef lopen waar hij hoorde Haha!
Zie toch echt wel op tegen de eerste keer dat hij weer in de wei mag, heb intussen al wel alle gladdraad in de weides vervangen. Als hij nu nog een keer door het stroomlint gaat, krijgt hij alleen een flinke stroomstoot maar breekt het lint wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:46

Ibonn mooi om te horen dat het nu goed gaat genezen, logisch dat het dikker wordt met verband ipv gips, maar het feit dat je nu eens in de 2 dagen verband mag verwisselen is een heel goed teken. 3 maanden stalrust was ook voor SYlvester een hele opgave geweest, maar omdat hij dat been al eens eerder had gebroken (de sukkel) wisten we dat stalrust niet zo werken maar ook aan de hand grazen wat we geprobeert hadden geen succes was, een gevaar voor ons en hemzelf. Misschien dat het voor jou ventje wel werkt. Af en toe even de benen strekken.

het gekke is dat de verzekering het wel wilde betalen als we toch hadden geopereert. Maar de kans van 10 % op pinvrij na een half jaar hangen en 90 % kans op alsnog laten inslapen wilden we hem niet aandoen. Vooral gezien zijn levendige karakter had hijde hele tijd onder de verdoving moeten zitten. Dat wilden we hem niet aandoen. De dierenarts heeft toen eerst foto's gemaakt nadat de pijnstiller werkte, gek is dat hij toen vrij normaal liep met een stijve knie. Maar de foto's waren duidelijk. Alle groeischijven waren uit elkaar of doormiddel getrokken, een grote bot ravage.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 16:02

Mijn grootste bezwaar was idd ook de boxrust, ik was namelijk erg bang voor hoefbevangenheid en koliek omdat hij niet meer voldoende zou bewegen maar schijnbaar is de kans daarop bij jonge paarden veel minder dan bij oudere paarden. Bij mijn 9-jarig paard was de keuze volgens de DA veel moeilijker geweest owv mogelijk complicaties.
Aan de hand grazen gaat voor Ukkepuk ook niet lukken ben ik bang want er hangt een hele voorgeschiedenis aanvast. Hij kwam als klein, bang 1,5 jarig kuikentje op bij ons op stal en liet zich amper aanraken. We hebben hem toen lekker met de 2,5 jarige op de wei gegooid en hem laten acclimatiseren. Tot vlak voor het ongeluk bleef hij liever op een afstandje, hij liet zich alleen door brokken overhalen om zich te laten aaien. Om hem meer aan ons te laten wennen, haalden we hem 's nachts op stal zodat ik hem kon leren voetje geven en aangebonden staan. Alleen meelopen aan een touw lukte absoluut niet omdat hij wist dat hij sterker was dan ik, verbrande vingers en gebroken halstertouwen als bewijs.
Nu hebben we een knuffeldier op stal, verband wisselen doen we met 1 streepje Tranquigel en dit bouwen we ook af. Afwachten wat er gebeurt als hij naar buiten mag, blijft hij lief en braaf of wordt het weer een onhandelbaar draakje Tong uitsteken

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:18

Hoe gaat het nu met je patient ?

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:24

Jeetje wat een vervelend verhaal. Hoop voor jullie dat alles weer snel helemaal goed komt! Sterkte ermee.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 11:20

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:44

He, dat ziet er al een stuk beter uit Ingrid Knipoog
Op de foto lijkt het wel alsof het been daaronder dikker is dan normaal. Klopt dat?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:03

Dat ziet er erg mooi uit Lachen. Geneest prima zo te zien.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:24

Ziet er goed uit hoor ! Geen wild vlees te zien volgens mij of wel?

Hij is vast al een stuk handzamer geworden zeker nu er dagelijks met hem omgetut wordt, die van mij heeft eraan overgehouden dat ik haar losstaand borstel en hoefjes gewoon uitkrab en als ze echt vervelend wordt zet ik haar vast en dan staat ze stokstijf stil zonder ook maar een keer aan het halster te gaan trekken. Want dat mocht ze ook niet 1,5 jaar geleden, toen de veearts steeds kwam. Vork

Scum schreef:
Op de foto lijkt het wel alsof het been daaronder dikker is dan normaal. Klopt dat?

Had die van mij ook, dat trekt na verloop van tijd wel weg

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:41

ZIet er mooi rustig uit. Hopen dat het "voorzichtig" stappen ook gaat lukken.