natuurlijk bekappen ik geloof het!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Re: natuurlijk bekappen ik geloof het!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:52

Lekker doen wat goed werkt voor jou en je paardje. Of daar nou het kaartje traditioneel of natuurlijk aan hangt is verder niet zo belangrijk toch?

Mijn paardje heeft nooit ijzers gehad en is het afgelopen anderhalf jaar natuurlijk bekapt (overigens heeft mijn bekapper een hekel aan dit woord).
Mijn eerste NB-er (goed aangeschreven) vond ik zelf helemaal niets. De stand van de hoeven werd steeds slechter en ik heb nu een NB-er waar we ons helemaal goed bij voelen.

Zolang je maar een goeie professional hebt die je kan ondersteunen en je niet gaat klooien zonder begeleiding is natuurlijk bekappen, mijns inziens niets anders dan gewoon een iets andere methode.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:26

CrazyCat schreef:
Lekker doen wat goed werkt voor jou en je paardje. Of daar nou het kaartje traditioneel of natuurlijk aan hangt is verder niet zo belangrijk toch?

IJzerloos is belangrijker Ja, of dat nou traditioneel bekappen is of natuurlijk bekappen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:58

Arabesk schreef:
IJzerloos is belangrijker Ja, of dat nou traditioneel bekappen is of natuurlijk bekappen.

Een gezond en vrolijk rondlopend paard is belangrijker, bij voorkeur ijzerloos, maar desnoods met ijzers. En ja, een paard met ijzers kan gezond en vrolijk zijn Whoosh!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:00

Tsja de meesten weten hoe ik erover denk, dat ga ik hier niet herhalen. Voor de geinteresseerde meelezers zou ik zeggen klik eens op mijn onderschriften, om te lezen wat de nadelige gevolgen van ijzers zijn....

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:03

een paard dat natuurlijk is bekapt hoort niet gevoelig te lopen.

Dan heb je te ver bekapt.

bramante2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 13:10

omdat ze ook erge brokkel hoeven heeft gehad en de hoef groeit niet de juiste kant op ging moest er inderdaad meer af dan bij paard die gezonde hoeven heeft en gelukkig gaat het nu wel goed dat gevoelig heid is een stuk minder.

bramante2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 13:12

waarvoor heeft een paard yzer nodig in natuur hebben ze toch ook geen yzer om

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:18

bramante2007 schreef:

Nee dat klopt, maar hebben ze in de natuur ook iemand op de rug zitten?
Zo kan je dus eeuwig doorgaan...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:20

ik snap niet waarom elke keer dat op de rug zitten wordt aangevoerd Verward

we zijn maar 10% van het gewicht van een paard en zo lang zitten we er ook niet op. Het verschil in gewicht van een wild paard zomer en winter is ook 10% en merries die drachtig zijn en 24/7 100 kg meesjouwen hoeven ook geen ijzertjes onder. Ik quote maar weer even de FAQ's

Citaat:
Waarom iets veranderen dat goed is? We bekappen en beslaan paarden al eeuwen op dezelfde manier en dat gaat toch prima?
Hoezo gaat het prima? Het gaat helemaal niet goed! De hoofdreden waarom paarden vroegtijdig bij de slager terechtkomen is dat ze ernstige hoef- en beenproblemen hebben, zoals hoefkatrolontsteking, rotstraal, pees- en gewrichtsschade veroorzaakt door te weinig schokdemping, etc. Bij paarden die op een natuurlijke manier worden bekapt komen deze aandoeningen minder of geheel niet voor.

? Wilde paarden lopen niet over asfalt. Onze paarden wel. Daarom zijn hoefijzers toch noodzakelijk?
Wilde paarden lopen niet over asfalt maar over rotsbodems. Die ruige rotsbodems stellen heel wat hogere eisen aan de hoeven dan onze vlakke asfaltwegen. Paarden kunnen zonder uitzondering echt prima blootsvoets over asfalt lopen. Zelf galoperen wij rustig met onze paarden lange stukken over het asfalt... blootsvoets! Dankzij een natuurlijke bekapping zijn de hoeven zo hard geworden dat ze dit prima kunnen.

? Onze paarden zijn geen wilde paarden maar gedomesticeerde paarden. Dat is toch niet vergelijkbaar? Echte wilde paarden bestaan niet meer. Wat er tegenwoordig rondloopt aan wilde paarden zijn de nakomelingen van gedomesticeerde paarden die de afgelopen paar honderd jaar zijn ontsnapt of losgelaten. Ze zijn dus prima vergelijkbaar met onze huidige gedomesticeerde paarden. Eenmaal vrij in de natuur krijgen gedomesticeerde paarden dezelfde gezonde hoeven als de echte wilde paarden. Er is dus geen enkele reden waarom jouw paard ook niet van die gezonde hoeven kan krijgen.

? Ja natuurlijk hebben wilde paarden gezonde hoeven, de paarden met ongezonde hoeven overleven het niet dus je vindt alleen maar wilde paarden met goede hoeven. Zo eenvoudig is het niet. Bij de onderzoeken naar wilde paarden zijn ook dode paarden onderzocht. Er zijn maar weinig dieren die hoeven eten dus de hoeven zijn achteraf doorgaans goed te onderzoeken. Uit die onderzoeken is gebleken dat die paarden dood waren gegaan door andere oorzaken; de hoeven waren zonder uitzondering prima.

? Op een paard zitten is ook niet natuurlijk. Waarom zou ik dan wel natuurlijk moeten bekappen?
Het doel is niet om het zo "natuurlijk" mogelijk te doen. Het doel is om het op de beste manier te doen (vooropgesteld dat je het beste voor je paard wilt). Door naar de natuur te kijken leren we hoe de hoeven bedoeld zijn en onder welke omstandigheden ze horen te functioneren. We noemen het "natuurlijk bekappen" maar hadden het evengoed "gezond bekappen" kunnen noemen.

? Is een natuurlijke bekapping ook geschikt voor paarden met hoef- of beenproblemen? Ja, natuurlijk bekappen is juist uitgevonden om hoefproblemen te voorkomen en te genezen!

? Mijn hoefsmid zegt dat Natuurlijk Bekappen niet werkt, slecht is voor de hoeven of alleen geschikt is voor bepaalde paarden
Je hoefsmid bekapt zelf niet op deze manier en heeft deze "informatie" dus ook maar van horen zeggen. Mensen die hun paard succesvol op natuurlijke wijze bekappen komen niet meer bij de conventionele hoefsmid (waarom zouden ze?) dus de hoefsmid krijgt gewoon nooit de goede resultaten van Natuurlijk Bekappen te zien.

bron paardnatuurlijk

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:26

Toad schreef:
een paard dat natuurlijk is bekapt hoort niet gevoelig te lopen.

Dan heb je te ver bekapt.

klopt, behalve als de ijzers er net zijn afgehaald. als een paard jaren op ijzers heeft gestaan ontstaat er een hele dunne zool. Plotseling moeten ze de zool wel weer gaan gebruiken en word dat gevoelig. Dit heeft gewoon even tijd nodig, maar is niet schadelijk ofzo.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:14

Arabesk schreef:
Tsja de meesten weten hoe ik erover denk, dat ga ik hier niet herhalen. Voor de geinteresseerde meelezers zou ik zeggen klik eens op mijn onderschriften, om te lezen wat de nadelige gevolgen van ijzers zijn....

Misschien moet je ook eens naar deze link kijken, mocht je die nog niet gezien hebben

http://www.hoofcare.nl/website%20nat.%20bek/index.html

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:16

bramante2007 schreef:

In de natuur wordt een paard niet bereden en zwaar belast. Daar rennen ze alleen als ze moeten vluchten. Bijna altijd scharrelen ze rond. Hier in Nederland wordt veel van de paarden verwacht, een grote belasting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:38

De paarden in het wild nu, zijn inderdaad afstammelingen van reeds gedomsticeerde en bereden paarden (op de Przewalksi's na!). Echter "In het wild" worden de paarden niet bereden, de dingen die wij van ze vragen wanneer wij ze berijden zorgen voor een compleet andere belasting van het beenderstel. Elk paard is anders en heeft een andere hoefas, daarom heeft ieder paard een onderhoud van zijn hoeven nodig dat bij hem of haar past. Of dat nu beslaan of bekappen of wat dan ook is, als het maar bij het paard en zijn werk past.

Verder moet ik toch even wat kwijt over de onderzoeken die zijn gedaan. Er zijn inderdaad wat wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de hoeven van "wilde paarden". Er is echt nog nooit een wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van natuurlijk bekappen op de hoeven van paarden die bereden worden. Om een duidelijk en goed beeld te krijgen zou dan eigenlijk een wetenschappelijk onderzoek moeten worden uitgevoerd naar de effecten van de verschillende manieren van bekappen en beslaan op onze bereden paarden. Pas dan valt er echt duidelijk te zeggen wat over het algemeen wel en niet werkt. Want tja...een paard is en blijft een individu...en heeft zijn eigen behoeften. Net als wij, mensen...de een loopt t lekkerst blootvoets en de ander heeft steunzolen nodig, dat is afhankelijk van de bouw, maar ook van t werk dat iemand doet.

Wat we ook niet uit het oog mogen verliezen is dat veel van de huidige paarden allemaal worden gefokt op uiterlijk: lange benen, kleine hoeven, kleine hoofdjes, etc. (wat ook weer effect heeft op t beendergestel van jonge paarden! Zie proefschrift M. van Heel), veel van deze paarden hebben vaak toch een andere behoefte dan bijvoorbeeld de meer "oorspronkelijke rassen" als de Fjord en de Haflinger. Maar ook voor deze rassen geldt dat t nog afhankelijk is van de individuele bouw en behoefte en wederom het werk.
Kortom: zeggen dat natuurlijk bekappen voor elk paard werkt, vind ik kort door de bocht. Wellicht werkt t voor veel paarden, maar niet voor elk paard. Dat is mijn mening. Zo stellig als door sommigen beweerd wordt dat t een of ander altijd voor elk paard goed is en het enige juiste etc...daarvan ben ik van mening dat ze misschien iets genuanceerder mogen zijn, het is niet per definitie goed of fout, het is hún mening dat t goed of fout is...

Verder staat mijn paardje op breakover ijzers, ze heeft HKO (en nee, niet door de ijzers maar door een zeer gebrekkige verzorging in haar jeugd!) ze loopt hier al 3 jaar op zonder nog een pas kreupel te zijn geweest! Daarvoor liep ze enorm slecht, veel te ver achterover, geen verzenen meer waardoor de druk op de buigpees zo groot was dat hij strak over het straalbeen liep en dus schuurde wat zorgde voor de ontsteking. Haar hoefmechanisme wordt absoluut niet belemmerd doordat mijn smid (orthopedisch en docent op meerdere opleidingen) alleen aan de voorzijde nagelt, ijzers blijven er prima onder, hangen niet los of wat dan ook. Ik krijg veel complimenten over hoe goed ze op haar benen en vooral haar hoeven staat. Kortom: voor mijn paardje en dus voor mij werkt dit erg goed, ik ben dik tevreden en zie niet in waarom ik dit nu zou veranderen. Overigens: achter heeft ze geen ijzers, niet nodig vanwege haar goede hoeven.
En om maar gelijk alles voor te zijn: nee ik les niet bij AdB maar wel bij iemand die op dezelfde manier paarden wil zien lopen. Geen bekend persoon, maar voor mij goed.
Mijn paard is gelukkig, loopt goed en blaakt van gezondheid, dus ik....ik ben in de 7e hemel!

* edit*: om even wat voor te zijn: ik zeg dus niet dat welke vorm van bekappen of beslaan ook wel of niet goed is!!! Dat is naar mijn idee per paard en per eigenaar verschillend. Ik geef hier slechts mijn mening!
Laatst bijgewerkt door Jessica op 08-11-06 17:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:40

skippy1 schreef:
De paarden in het wild nu, zijn inderdaad afstammelingen van reeds gedomsticeerde en bereden paarden (op de Przewalksi's na!). Echter "In het wild" worden de paarden niet bereden, de dingen die wij van ze vragen wanneer wij ze berijden zorgen voor een compleet andere belasting van het beenderstel. Elk paard is anders en heeft een andere hoefas, daarom heeft ieder paard een onderhoud van zijn hoeven nodig dat bij hem of haar past. Of dat nu beslaan of bekappen of wat dan ook is, als het maar bij het paard en zijn werk past.

Verder moet ik toch even wat kwijt over de onderzoeken die zijn gedaan. Er zijn inderdaad wat wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de hoeven van "wilde paarden". Er is echt nog nooit een wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van natuurlijk bekappen op de hoeven van paarden die bereden worden. Om een duidelijk en goed beeld te krijgen zou dan eigenlijk een wetenschappelijk onderzoek moeten worden uitgevoerd naar de effecten van de verschillende manieren van bekappen en beslaan op onze bereden paarden. Pas dan valt er echt duidelijk te zeggen wat over het algemeen wel en niet werkt. Want tja...een paard is en blijft een individu...en heeft zijn eigen behoeften. Net als wij, mensen...de een loopt t lekkerst blootvoets en de ander heeft steunzolen nodig, dat is afhankelijk van de bouw, maar ook van t werk dat iemand doet.

Wat we ook niet uit het oog mogen verliezen is dat veel van de huidige paarden allemaal worden gefokt op uiterlijk: lange benen, kleine hoeven, kleine hoofdjes, etc. (wat ook weer effect heeft op t beendergestel van jonge paarden! Zie proefschrift M. van Heel), veel van deze paarden hebben vaak toch een andere behoefte dan bijvoorbeeld de meer "oorspronkelijke rassen" als de Fjord en de Haflinger. Maar ook voor deze rassen geldt dat t nog afhankelijk is van de individuele bouw en behoefte en wederom het werk.
Kortom: zeggen dat natuurlijk bekappen voor elk paard werkt, vind ik kort door de bocht. Wellicht werkt t voor veel paarden, maar niet voor elk paard. Dat is mijn mening. Zo stellig als door sommigen beweerd wordt dat t een of ander altijd voor elk paard goed is en het enige juiste etc...daarvan ben ik van mening dat ze misschien iets genuanceerder mogen zijn, het is niet per definitie goed of fout, het is hún mening dat t goed of fout is...

Verder staat mijn paardje op breakover ijzers, ze heeft HKO (en nee, niet door de ijzers maar door een zeer gebrekkige verzorging in haar jeugd!) ze loopt hier al 3 jaar op zonder nog een pas kreupel te zijn geweest! Daarvoor liep ze enorm slecht, veel te ver achterover, geen verzenen meer waardoor de druk op de buigpees zo groot was dat hij strak over het straalbeen liep en dus schuurde wat zorgde voor de ontsteking. Haar hoefmechanisme wordt absoluut niet belemmerd doordat mijn smid (orthopedisch en docent op meerdere opleidingen) alleen aan de voorzijde nagelt, ijzers blijven er prima onder, hangen niet los of wat dan ook. Ik krijg veel complimenten over hoe goed ze op haar benen en vooral haar hoeven staat. Kortom: voor mijn paardje en dus voor mij werkt dit erg goed, ik ben dik tevreden en zie niet in waarom ik dit nu zou veranderen. Overigens: achter heeft ze geen ijzers, niet nodig vanwege haar goede hoeven.
En om maar gelijk alles voor te zijn: nee ik les niet bij AdB maar wel bij iemand die op dezelfde manier paarden wil zien lopen. Geen bekend persoon, maar voor mij goed.
Mijn paard is gelukkig, loopt goed en blaakt van gezondheid, dus ik....ik ben in de 7e hemel!

Echt 100% mee eens!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Slim

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:25

Leetjuhh schreef:
Arabesk schreef:

Misschien moet je ook eens naar deze link kijken, mocht je die nog niet gezien hebben

http://www.hoofcare.nl/website%20nat.%20bek/index.html

Bedankt, maar ik krijg m vaak genoeg om mijn oren, ik ken het verhaal, ook de andere kant van het verhaal.

In mijn onderschrift staat een artikel van een veearts over natuurlijk bekappen en ook hij beschrijft de nadelen van ijzers.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:44

@Arabask: dit is toch niet jou topic? Misschien zijn er hier nog mensen die de link nog niet gezien hebben.

Ow ja, en 1 dierenarts is maar 1 dierenarts, he. Weet je dat er heel veel slechte dierenartsen zijn? En weet je hoeveel dierenartsen (naar gelang het paard) wel of geen ijzers toeschrijven? En dan nog door een normale hoefsmid en niet door een natuurlijke bekapper?
Je moet altijd de voor- en nadelen afwegen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:53

@ Leetjuhh: bedankt voor de link. Ik wist dat ie er was, maar kon m niet meer vinden.

Een vriendin van mij heeft haar paard op aanraden van haar bijrijdster natuurlijk laten bekappen en hij loopt nu dus gevoelig. Ik heb nog tegen haar getetterd dat ze dat NIET moet doen, dus heb de link meteen ff doorgestuurd!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:48

De link zecht niks specifieks over natuurlijk bekappen, het enige wat het aangeeft is dat je niet zonder begeleiding op die hoef in moet gaan hakken. Als je gewoon er een goede natuurlijk bekapper bij haalt kan er weinig mis gaan. En zorg gewoon dat je paard en nooit minder om gaat lopen. (behalve is het geval de ijzers er af zijn gehaald, maar dat heeft weinig met nb te maken )

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:03

@Quellian: dan heb ik de link in ieder geval niet voor niets geplaatst! Hopelijk denk je vriendin nog drie keer na voordat ze haar paard natuurlijk gaat bekappen

@Visconti: Deze vrouw heeft idd zelf bekapt na een cursus (waarvan werd gezegd dat ze na de cursus natuurlijk hoefbekapper zou zijn). Toen het haar niet wilde lukken is er een professionele natuurlijke bekapper bij geweest die de ellende alleen maar erger heeft gemaakt (zie foto's en verhaal). Dus die onzin gaat niet op.

Weet je, ieder zijn mening, maar gewoon geen onzin uitkramen. Een eigen mening is heel wat anders dan een mening gebaseerd op verkeerde feiten! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:13

De professionele natuurlijke bekapper uit t stukje heeft maar 3 dagen opleiding gehad, dat verbaasde mij wel een beetje... Van een professional mag je toch verwachten dat deze een gedegen opleiding heeft gehad en gedegen vakkenis heeft opgedaan. Dat gaat volgens mij echt niet in 3 dagen... Gelukkig zullen er ook zat zijn die wel een goede opleiding hebben gehad...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:28

Arabesk schreef:
ik snap niet waarom elke keer dat op de rug zitten wordt aangevoerd Verward

we zijn maar 10% van het gewicht van een paard en zo lang zitten we er ook niet op. Het verschil in gewicht van een wild paard zomer en winter is ook 10% en merries die drachtig zijn en 24/7 100 kg meesjouwen hoeven ook geen ijzertjes onder.

Hier wil ik even op reageren. Ik denk dat de meeste mensen wel meer dan die 10% wegen.
Het gaat er bij mij niet in dat een "gemiddelde" ruiter die op een paard zit tussen de 60 en 70 kg weegt.

En het lijkt me sterk en ook niet gezond dat jij tussen de 45 en 50 kg zit. Ik heb ook een arabiertje, die momenteel vanwege een blessure te dik is en die gaat richting de 550 kg. In zijn goede tijd was ie tussen de 450 en 500 kg.

@TS Gelukkig heeft het jouw paard goed geholpen en gaat het nu weer wat beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:35

bramante2007 schreef:

Mss omdat paarden in de natuur in de natuur staan en de hele dag niets anders doen dan naar eten zoeken? Vork Waarom worden gedomesticeerde paarden nou altijd met wilde paarden vergeleken terwijl dat 2 heel andere dingen zijn? Als natural echt 100% natural zou zijn dan zou je het paard in een natuurgebied moeten droppen en er niet meer naar omkijken. Het feit dat er alleen al op paarden gereden word is niet natural meer.

Fijn dat natuurlijk bekappen voor jou zo goed geholpen heeft. Het is toch fijn om zulke alternatieven achter de hand te hebben en die voortaan te gaan gebruiken. Zolang je paard er maar blij mee is Ja

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:53

Annemariet schreef:
bramante2007 schreef:

Nee dat klopt, maar hebben ze in de natuur ook iemand op de rug zitten?
Zo kan je dus eeuwig doorgaan...

Maar wel zijn de merries bijna elk jaar drachtig en dat veulen plus alles erbij weegt ook 10-20% van het gewicht van de merrie. Daarnaast komen de paarden voor de winter ook nog ong. 10% aan (vetreserve). En dat gewicht dragen ze 24/7 mee. Een ruiter over het algemeen 1 a 2 uur per dag en dan nog niet eens elke dag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:56

Leetjuhh schreef:
@Arabask: dit is toch niet jou topic? Misschien zijn er hier nog mensen die de link nog niet gezien hebben.

Ow ja, en 1 dierenarts is maar 1 dierenarts, he. Weet je dat er heel veel slechte dierenartsen zijn? En weet je hoeveel dierenartsen (naar gelang het paard) wel of geen ijzers toeschrijven? En dan nog door een normale hoefsmid en niet door een natuurlijke bekapper?
Je moet altijd de voor- en nadelen afwegen.

1 mislukte poging van natuurlijk bekappen is maar één mislukte poging Cool

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:06

Gefeliciteerd met je bekering Clown .

Het leuke van dit soort topics is dat er altijd een weleens nietes discussie ontstaat.
Zelf ben ik natuurlijk voor het bekappen van mijn paarden maar indien nodig ook voor een ijzer.
Mijn grootste probleem met het natuurlijk bekappen heb ik met het feit dat er zoveel onopgeleide mensen dit vak beoefenen.
Iemand die een cursus heeft gevolgd van een paar dagen zou ik nooit van mijn leven aan zo'n belangrijk onderdeel van mijn paarden laten komen.
Maar ik ben natuurlijk niet geheel onpartijdig met een gediplomeerd hoefsmid als partner.

Gr Em