Paard en ijzers??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thirsa_

Re: Paard en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:53

Ravellie is niet die ene meid die slechte ervaringen heeft met nb Haha!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:02

Is het dan voor sommige echt zo dat ze denken dat als een ander een paard wel op ijzers heeft of wil, dat het meteen dierenmishandeling is ??? Zo wordt er namelijk wel gereageerd.

Ik ben ven mening, dat als je je paard goed verzorgd, en op ijzers hebt en regelmatig de smid laat komen dat dit totaal geen problemen zal geven.

dat een paard in de natuur niet op ijzers loopt snap ik ook wel, maar helaas leven ze niet in de natuur, en gaan wij er op al een niet natuurlijke manier mee om.

Het komt gewoon neer op goede verzorging, niet op goed en fout.

Een slacht bekapt of te weinig bekapt paard kan even veel problemen krijgen met zijn voeten als een paard op ijzers. Dus gewoon goed verzorgen en doen wat jijzelf het beste vindt.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:45

Hippotha?

Heb ik wat gemist

Kom nog niet zo lang op Bokt
Is dat een of andere term ofzo

Help Bloos

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:46

Ludora schreef:
Is het dan voor sommige echt zo dat ze denken dat als een ander een paard wel op ijzers heeft of wil, dat het meteen dierenmishandeling is ??? Zo wordt er namelijk wel gereageerd.

Ik ben ven mening, dat als je je paard goed verzorgd, en op ijzers hebt en regelmatig de smid laat komen dat dit totaal geen problemen zal geven.

dat een paard in de natuur niet op ijzers loopt snap ik ook wel, maar helaas leven ze niet in de natuur, en gaan wij er op al een niet natuurlijke manier mee om.

Het komt gewoon neer op goede verzorging, niet op goed en fout.

Een slacht bekapt of te weinig bekapt paard kan even veel problemen krijgen met zijn voeten als een paard op ijzers. Dus gewoon goed verzorgen en doen wat jijzelf het beste vindt.

Je haalt me de woorden uit de mond Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:04

Persoonlijk vind ik ijzers geen dierenmishandeling, maar ik vind dat je ook niet raar moet opkijken als de hoeven van je paard steeds slechter worden.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:07

Maar als jij de verzorging van de voet gewoon goed doet en goed onderhoud hoeft je paard er niet onder te lijden. Dus slecht ??

Slecht is een verwaarloosde voet !!

DVHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:11

mijn pony is vijf jaar binnenkort zes jaar. hij heeft deze zomer op ijzers gestaan vanwege wedstrijden. Zes jaar is geen jonge leeftijd om een paard op ijzers te zetten. Bij mij op stage staan vier jarige paarden ook op ijzers. zomers vind ik het wel belangrijk in verband met wedstrijden, keuringen en dergelijke. 's winters vind ik het niet echt nodig omdat ze dan voornamelijk in de bak lopen of op stal staan.

friezen paarden staan vaak op ijzers omdat ze ook voor het mennen worden gebruikt en dan kunnen de hoeven te snel slijten, daarvoor dienen de ijzers voor dat de hoeven er beter en gezonder blijven.

zes jaar is geen jonge leeftijd om een paard op ijzers te zetten.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:16

mijn paard heeft voor ijzers, en dat komt omdat ie zonder niet zo goed loopt, hij heeft hoefkatrol ontsteking. en hij loopt al zo lang voor op ijzers, dat hij nou niet zo goed loopt zonder.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 15:58

_angela_ schreef:
Iedere hoefsmid en DA kan je vertellen dat ijzers de kwaliteit van de hoeven verslechtert. Vaak denken mensen dat het paard ijzers nodig heeft, maar ze hebben nog niet echt de tijd genomen om het paard eraan te laten wennen (een jaar dus! en dan met opbouwende beweging over het harde).

Zet mijn paard een dag zonder ijzers en je hebt al problemen. Laat staan een jaar. Het is niet voor ieder paard weggelegd om zonder ijzers te leven!

LynnLinkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 16:03

Nou mijn 4 jarige heeft dus ook 4 ijzers. Die heeft hij omdat ik dagelijks met hem over de weg rijd. Mijn paard heeft ze gewoon nodig anders slijten zijn hoeven veel te snel.

Dona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 16:07

Ik heb een welsh van 5 jaar die staat ook geheel op ijzers, ze loopt veel voor de kar dus ook op de weg en dan zijn ijzers wel noodzakelijk anders slijten dr hoeven veel te snel. Maar over een maandje gaan de ijzers eronderheen en dan staat ze de hele winter zonder omdat we dan toch niet met de kar rijden. ik zelf vind het persoonlijk niet te jong.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:50

En dan geef je je mening ( ik , pas lid) en vervolgens krijg ik PB's om mijn oren geslingerd dat ik mijn afschuw over natuurlijk bekappen niet mag uitspreken

pardon, ben hier net en gaf alleen dat mijn paard op ijzers staat en vervolgens beantwoord ik wat vragen

Weet opeens weer waarom ik niet van massale forums hou, waar moderators klaarblijkelijk liever iets zien wat in hun straatje past Lips are sealed

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 13:06

ravellie schreef:
En dan geef je je mening ( ik , pas lid) en vervolgens krijg ik PB's om mijn oren geslingerd dat ik mijn afschuw over natuurlijk bekappen niet mag uitspreken

pardon, ben hier net en gaf alleen dat mijn paard op ijzers staat en vervolgens beantwoord ik wat vragen

Weet opeens weer waarom ik niet van massale forums hou, waar moderators klaarblijkelijk liever iets zien wat in hun straatje past Lips are sealed

hmm... vreemd
zijn die pb's zo erg, dat de "discussie" hier niet gevoerd kan worden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:09

ravellie schreef:

whahaha van wie krijg je die pb's dan?

troost je, het gaat om de manier waarop je het zegt, niet direct om wat je zegt, 'wij' krijgen ook vaak genoeg commentaar hoor

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:34

Ik ben tegen ijzers! Ik vind 6 jaar vrij jong om met ijzers te lopen... Zeker als je niet veel op de straat loopt! Ik zou ook uit belang voor de kwaliteit van de hoef, proberen om hem zonder ijzers te laten lopen. Elk paard is anders maar geen enkel paard word met ijzers geboren! Dus als je de geduld er voor heb (om het paard/ en de hoeven te laten wennen aan hun nieuwe situatie) zou ik het zeker proberen om hem zonder ijzers te laten lopen!

Ik heb 6 pony's waarvan er drie nog nooit op ijzers hebben gestaan. Twee een keer geprobeert (zo'n 6 jaar geleden) en 1 we hebben gekocht die altijd op ijzers heeft gestaan! Bij die twee pony's was het voor ff leuk, maar als je achteraf zag wat voor schade het gaf aan de hoeven.... Boos! De oude eigenaar van de haflinger (die we als laatste gekocht hebben) zei dat ze niet zonder ijzers de straat op kon, toen ik mijn hoefsmit er bij heb gehaald kon ze na twee maanden al kleine ritjes maken op de straat en nu loopt ze ook gewoon volle ritten mee (blootvoets)! Pling

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:49

Wat een discussie! Er is geen juist antwoord, het ene paard heeft inderdaad geen ijzers nodig en de andere wel. Dat heeft te maken met wat je met je paard doet, hoe zijn natuurlijke stand is endergelijke. Daar heeft leeftijd niets mee te maken (naja een veulen dat in de wei loopt hoeft natuurlijk niet beslagen te worden maar daar heb ik het ook niet over Tong uitsteken ) Ik zie bij ons op stal genoeg paarden die zonder ijzers lopen ook met buitenritten. Alleen wat vaak vergeten wordt is dat de hoeven wel goed bekapt moeten worden, ook als je paard in de wei loopt anders hebben ze de neiging platvoeten te krijgen. Ik ben zeker niet tegen ijzers, ze hebben er wel een mooie stand mee. Mijn 4 jarige staat nu alleen voor op ijzers, maar als ik in de toekomst wedstrijden ga springen op gras zal hij achter ook ijzers krijgen, maar nu is dat nog niet nodig. Dus mijn advies: bekijk het per paard en niet zo snel oordelen over zielig dit en zielig dat! Als je een goede hoefsmid hebt, geeft die wel aan wat wel, niet kan!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:57

mooie stand? Je bedoelt zulke steile hoeven met samengeknepen hielen? Nagelbijten / Gniffelen

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:03

nee ik bedoel dat ze niet zo doorzakken, zoals ze dat doen met platvoeten. Dat is namelijk erg slecht voor de pezen Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:06

En het gewicht van een ijzer niet? Tong uitsteken

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:11

Als het gewicht van een ijzer zo slecht was, zou ieder paard peesproblemen moeten hebben. Maargoed ik ben ook niet tegen zonder ijzers. Ik vind het hartstikke goed, behalve als de hoeven te hard slijten of in verband met wedstrijden (kalkoenen). Als jij tegen ijzers bent vind ik dat prima, maar ik vind dat je het per paard moet bekijken.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:15

Mijn pony is 28 en heeft haar hele leven al zowat ijzers.
Ze heeft nog super hoeven!!
Ik zet mijn pony op ijzers omdat ik veel over de verharde weg loop.
Okee het hoeft niet maar paarden in de natuur lopen ook niet op asvalt wegen Lachen

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:17

precies!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:21

Hier ook nog een pony van 25, hele leven op ijzers gestaan. Vanaf haar 18de helaas last van atrose. Dan kun je zeggen dat het door de leeftijd komt, maar voor het zelfde geld liep ze nu nog super als ze die ijzers niet had gehad....
(die is nog een vrij positief voorbeeld, heb ook een paard gekend die met zijn ijzers helaas maar 8 jaar is geworden )

Zulke verhalen blijf je altijd houden. De meeste mensen weten wel dat ijzers niet goed zijn. Maar de echte gevolgen dringen niet helemaal door, omdat er vaak een erg lange tijd over gaat voordat het pas zichbaar word. En dan kun je altijd nog andere dingen noemen die mogelijk de oorzaak zijn voor dat probleem.

In de natuur zijn geen wegen nee, maar nog wel veel ergere ondergronden. Ondergronden waar een mens met de beste loopschoenen nog niet kan lopen, maar waar die pony's met gemak over heen sjouwen...

LadyDana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:32

Het is een ideaalbeeld voor sommigen om alle paarden van de ijzers af te halen en natuurlijk te gaan bekappen. Helaas... Sommige paarden worden hierdoor stokkreupel. Deze dieren staan al te lang op ijzers waardoor de hoefgroei en de doorbloeding van de hoef verstoord is. Lekker op ijzers laten staan en goed verzorgen. Niets mis mee...

Andere paarden hebben ijzers omdat de beenstand gecorrigeerd moet worden. Weer andere paarden hebben ijzers omdat ze ziek geweest zijn (bv hoefbevangen, losse hoefwand, etc.) en zooltjes of eggbarrs o.i.d. moeten hebben.

Verder vind ik het een fabeltje om te denken dat alle paarden zonder ijzers zouden kunnen lopen. Volgens de natuurlijke methode zou dat allemaal zo kunnen. Persoonlijk zet ik er mijn vraagtekens bij.
Onze (sport)gefokte paarden zijn geen wilde paarden die keiharde hoeven hebben door de natuurlijke selectie, maar paarden die de hele dag op stal gehouden worden, in een (af en toe) nat weiland staan, of asfalt en straatstenen lopen, hoogwaardig voer krijgen en medicatie voor ieder klein dingetje. Het streven is nobel, want het is uiteraard WEL beter voor de hoef om het natuurlijke hoefmechanisme te behouden, maar we moeten wel realistisch blijven. Het kan gewoon niet altijd. Knipoog

Mocht je een wel paard hebben wat gewoon keiharde hoeven heeft en geen ijzers nodig hebben. Gefeliciteerd!!! en probeer het vooral zo te houden. Haha!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:39

niets meer aan toe te voegen Lachen