natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:57

rommulus schreef:
ik heb hier geen ervaring mee maar een kennis was hier niet tevreden over en ik weet van deze site

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-09-06 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam verwijderd, zie sticky.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:06

Die site kent iedereen die iets met NB doet. En iedereen weet ook dat het voornamelijk komt doordat ze te fanatiek is gaan snijden, zonder dat er begeleiding was. De begeleiding die er wel was aan de hand van foto's heeft een aantal keer (of 100) gezegd dat er toch echt iemand naar het paard moest komen kijken en dat ze te ver ging... Pas toen ze echt te ver is gegaan heeft ze (gelukkig nog net op tijd om haar paard te redden) hulp ingeroepen. Helaas niet van een NB-er, maar goed, gelukkig is dat allemaal nog goed gekomen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:09

Arabesk schreef:
Afbeelding

Haha! Haha! Haha!

Het grote gevaar is dat je jezelf niet in de hand hebt Clown

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:11

Hoi Miss Jumpy,

Wellicht dat NB uitkomst kan bieden voor je paard. Hierbij dien je wel de volgende zaken in de de gaten te houden:
-elk paard is anders, dus je moet het bekappen aanpassen aan paard en gebruik ervan, alsmede aan de wijze waarop het gehouden wordt.
-de overgang naar NB gaat lang niet altijd van de ene op de andere dag goed. Zeker als een paard jarenlang op ijzers heeft gestaan kan de overgang langer duren. Belangrijk is dus in hoeverre je hierbij je paard echt de kans wil geven.
-je zult jezelf moeten verdiepen in het NB, zodat je ook daadwerkelijk met je NB-er kan overleggen om de te volgen strategie te bepalen. Bij elke bekapping moet je keuzes maken. Soms wil je hoefscheuren snel weg hebben en bekap je wat korter, waarbij je wel risico loopt op gevoeligheid. Kortom zorg dat je zelf goed op de hoogte bent van wat NB betekent en maak dan samen met je NB-er keuzes.

Succes,
Simon

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:13

tja ik weet hier dus verder ook niet van maar ik was het een tijd geleden tegen gekomen maar om eerlijk te zijn bekappen moet je door iemand laten doen die er een vatsoenlijke opleiding heeft gehad en niet bv: een 10 daagse cursus

verder het enige is dus een kennis die er een slechte ervaring mee heeft waardoor het paard al hoe meer ging struikelen.

verder hoor ik ook wel goede verhalen maar ik ben er persoonlijk niet zo vanaat van ik heb er niet echt een goed gevoel bij en dat is niet om dit soort verhalen.
mischien ben ik dan wel een traditionele muts maar ik heb persoonlijk toch liever een gewone hoefsmid

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:17

rommulus schreef:
mischien ben ik dan wel een traditionele muts maar ik heb persoonlijk toch liever een gewone hoefsmid

Niemand dwingt je tot andere gedachten Schijnheilig

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:21

Zoek een manier van bekappen die bij je paard past. Natuurlijk bekappen is niet veel meer dan de natuur zo veel mogelijk zijn gang te laten doen. En omdat onze paarden in Holland niet altijd over hun natuurlijke bodems beschikking, moeten we de hoeven soms een handje helpen met vijl, renet en nijptang.

Ik heb zelf in 2003 de overstap gemaakt van hoefijzers naar hoefschoenen met blote voeten. Toen hoorde ik van natuurlijk bekappen. Ik hou me niet exact aan de "regeltjes" van het NB, maar het gaat prima met mijn pony. Traditionele hoefsmid die pas bij de buurpony's kwam, was zeer tevreden met wat hij zag. Hij was eigenlijk eerder verbaasd met wat hij zag, want hij had niet verwacht dat een hoef waar al een jaar lang geen "echte" hoefsmid meer bij kwam, er zo mooi hol/concaaf uitzag en zulke goed stralen en harde wand had ...

Kennisje van me is overigens van strasser weer naar traditioneel gegaan na 2 jaar lang een gevoelig paard. Nu loopt het dier weer prima. Kennelijk paste deze manier van bekappen echt niet bij hem. Het gaat uiteindelijk er toch om dat je paard goed met zijn blote voeten kan lopen lijkt me zo Clown

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:27

Maar strasser is weer iets anders dan nb. Veel nb'ers zijn tegen strasseren.
Ik zou een AANHCP opgeleide bekapper laten komen. AANHCP is een opleiding in Amerika.
Maar eigenlijk praten we allemaal offtopic, omdat er gevraagd wordt om negatieve ervaringen... dus kunnen we beter stil zijn.
Als 1 bepaald iemand die haar eigen aanklooien NB noemt niet reageert, zal het hier verder waarschijnlijk stil blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:30

De site zie ik in elk topic over NB. Gewoon een domme griet die dacht dat ze het zelf kon.

Ik heb alleen maar goede ervaringen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:36

opala schreef:
rommulus schreef:

Niemand dwingt je tot andere gedachten Schijnheilig

weet ik Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:45

rommulus schreef:
..vatsoenlijke opleiding heeft gehad en niet bv: een 10 daagse cursus

V?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:47

arno8 schreef:
Maar strasser is weer iets anders dan nb. Veel nb'ers zijn tegen strasseren.

Ho ho, ik ben een voorstander.

De gedachten achter strasser zijn dezelfde als bij NB, geef het paard natuurlijkere leefomstandigheden, voer etc.

Alleen het daadwerkelijke bekappen kan in sommige (!!!!) gevallen iets anders uitpakken dan NB. Met nadruk, want in de MEESTE gevallen komt NB overeen met strasser.

De spookverhalen over strasser zijn NIET waar, paarden lopen echt geen jaar met vreselijke pijnen. Dit is door hoefsmeden in de wereld gebracht.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:49

Waarom niet gewoon je paard bekappen i.p.v. natuurlijk bekappen.
Ik stuur je even een PM.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:53

Kan jij verklaren hetzusjevan hoe het kan dat er zo ontzettend veel paard hoefproblemen hebben, en in de natuur niet? (voor zover ze wild zijn)

Waarom zou je dan niet eens wat anders proberen?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:57

hetzusjevan schreef:
Ik stuur je even een PM.

Hangt er van af wat je onder gewoon verstaat. Sommige gewone bekappingen lijken idd heel veel op natuurlijk bekappen.
Maar sommige gewone bekappingen komen neer op de hoef vijlen alsof er een ijzer onder komt en het daar bij laten. In zo'n geval is natuurlijk bekappen echt vele malen beter.
Je kunt ook zeggen: waarom niet je paard natuurlijk bekappen ipv gewoon bekappen.
Dan zou ik zeggen: omdat natuurlijk bekappen over het algemeen meer gericht is op het stimuleren van hoefgroei en omdat een professionele NB'er ook problemen op kan lossen zonder ijzers.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:58

Arabesk schreef:
rommulus schreef:
..vatsoenlijke opleiding heeft gehad en niet bv: een 10 daagse cursus

V?

ja.. toch.... ????? Bloos sorry beetje dislec gebeuren

sorry was ook off topic

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:01

hetzusjevan schreef:
Ik stuur je even een PM.

'natuurkijk bekappen' is ontstaan door goed onderzoek naar wilde paarden.
Het zou dan ook wel 'wetenschappelijk bekappen' kunnen heten want sommige mensen haken meteen al af als ze 'natuurlijk' horen en dan zeggen van 'oh ja die naturals dit die naturals dat nu hebben ze wéér iets nieuws'
Niet dus het is gewoon wetenschappelijk onderzocht en bewezen.
Traditioneel bekappen basseerd meer op zoals de naam al zegt tradities en niet op onderzoeken en wetenschap.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:02

Mijn ervaring was ook niet zo heel positief. De visie van een natuurlijk bekapper volgens de Strasser methode kan ik goed begrijpen maar het is ook niet natuurlijk dat je op een paard zit en dat hier asvaltwegen,... zijn. Niet dat ik veel problemen gehad heb. Mijn paard stond alleen te veel op zijn hielen dus te laag vanachter. Dit was waarschijnlijk die persoon zijn manier van kappen dus ik beweer niet dat dat zo bij elke natuurlijke bekapper zo is. Ik zou er niet meer op teruggaan en blijven kiezen voor ijzers dus.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:06

Liep je paard ook slechter doordat hij laag op zijn hielen stond?
En was die bekapper nou een strasseraar of een NB'er?
Zoals ik al zei zijn veel (dus niet alle) NB'ers niet zo positief tegenover strasser. Zelf weet ik het niet omdat ik (nog) niks van Strasser weet.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:08

hns schreef:
hetzusjevan schreef:
Ik stuur je even een PM.

'natuurkijk bekappen' is ontstaan door goed onderzoek naar wilde paarden.
Het zou dan ook wel 'wetenschappelijk bekappen' kunnen heten want sommige mensen haken meteen al af als ze 'natuurlijk' horen en dan zeggen van 'oh ja die naturals dit die naturals dat nu hebben ze wéér iets nieuws'
Niet dus het is gewoon wetenschappelijk onderzocht en bewezen.
Traditioneel bekappen basseerd meer op zoals de naam al zegt tradities en niet op onderzoeken en wetenschap.

Ik stelde de vraag eigenlijk aan de TS.
Mijn paarden worden gewoon door een hoefsmid van hoofcare bekapt.
Mijn paarden hebben ook geen hoge verzenen en staan achter vrij laag.
Dus dit is iets heel normaals en niet persé natuurlijk.
Ik zal eens een foto maken.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:13

Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Natuurlijk IS normaal.
Alleen zijn er veel mensen die lage verzenen 'raar' vinden, maar dat is hun probleem.
Misschien zijn we het gewoon met elkaar eens over hoe een hoef bekapt moet worden. Wie weet bekappen veel hoefsmeden al natuurlijk maar noemen ze het gewoon normaal. Of misschien noemt de NB'er een normale bekapping natuurlijk.
Maar er zijn ook veel hoefsmeden die verkeerd bekappen.
Het gaat er niet om hoe je het noemt of wie het doet, als het maar op de juiste manier gebeurt.
Maar eigenlijk lijkt het me wel heel toevallig als een hoefsmid precies hetzelfde als een NB'er bekapt.
daarom heb ik zelf liever de nb'er die ik nu heb.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:16

nielsd schreef:
Kan jij verklaren hetzusjevan hoe het kan dat er zo ontzettend veel paard hoefproblemen hebben, en in de natuur niet? (voor zover ze wild zijn)

Waarom zou je dan niet eens wat anders proberen?

natuurlijk kan ik dat verklaren.
Ten eerste zijn de paarden van nu niet te vergelijken met de paarden in het wild.
Onze paarden zijn namelijk doorgefokt.

Ten tweede lopen er heel veel slechte hoefsmeden en/of beunhazen rond.

Ten derde worden onze paarden gebruikt om op te rijden.

Ten vierde lopen de in het wild gehouden paarden 24 uur per dag op verschillende soorten bodem en dat is zelf met het 24 uur op de wei houden van onze huidige paarden heel verschillend omdat het landschap hier in nederland en belgie vele malen anders is dan in het wild.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:19

Op de 'site die niet genoemd mag worden' Haha! vind ik een recent stuk in het forum waarbij het bij een aantal paarden niet goed is uitgepakt. Mensen die echt veel en lang geprobeerd hebben, en waarbij de paarden toch gevoelig bleven.

Dat zou je toch negatieve ervaringen kunnen noemen, búiten het steeds terugkerende en alom bekende voorbeeld.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:25

Bij ons in de opfok is mijn paardje de enige die natuurlijk bekapt wordt. Hij mankeert veel Huilen (zie mijn topic onder medisch), maar zijn hoeven zijn ijzersterk Haha!

De andere paarden worden regelmatig door de hoefsmid bekapt, maar brokkelende hoeven zijn daarbij geen uitzondering!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:26

promptertje schreef:
Op de 'site die niet genoemd mag worden' Haha! vind ik een recent stuk in het forum waarbij het bij een aantal paarden niet goed is uitgepakt. Mensen die echt veel en lang geprobeerd hebben, en waarbij de paarden toch gevoelig bleven.

Dat zou je toch negatieve ervaringen kunnen noemen, búiten het steeds terugkerende en alom bekende voorbeeld.

Je hebt helemaal gelijk, dit betrof paarden welke ervoor op ijzers hebben gestaan. Neemt niet weg dat er meer paarden zijn waarbij het wel goed uitgepakt is, maar dat blijft gissen omdat er (nog) geen cijfers over zijn.