Met ijzers het spoor over... iemand een tip?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frank

Re: Met ijzers het spoor over... iemand een tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:00

Renske_ schreef:
Ik heb bij de bereden politie in Boxtel stage gelopen, wij moesten eerst een auto of fietser of iets laten oversteken nadat er een trein voorbij was gekomen, dan pas de paarden met ijzers, dit ivm een mogelijke schok.
Lijkt me niet dat ze dat voor niets gezegd hebben!

Een auto of fiets staan beide op rubber banden.
Wat is de eigenschap van rubberen banden? Juist! Het isoleert.
Het maakt dus helemaal niks uit als je hiermee over het spoor rijdt!

Ze hebben het dus niet correct bij de beredenen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:04

Jakkes Frank, doe niet zo praktisch. Daarmee haal je alle fabels wel erg lomp onderuit Haha! Haha!
Maarre, voor het geval iemand het nog steeds niet geloofd, zal ik eens wat apparatuur op die spoorrails loslaten. Voor degenen die dat live willen meemaken, stuur even een PB.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:04

roxiie schreef:
Ik ga ook wel eens met mn pony over een spoor rails, en zij heeft ook ijzers. ( deze spoorbaan is overigens al 40 jaar al niet meer in gebruik) maar ze heeft nog nooit een schok gekregen Verward

Heeft die spoorbaan uberhaubt wel bovenleiding?? Haha!

ps. Ik ben met mijn paard honderden keren de spoorlijn Haarlem <---> Amsterdam overgestoken bij Halfweg -één van de drukste routes met treinen- ,ook direct na treinen, maar nog nooit heeft mijn paard een opdonderr gehad of zijn zijn manen recht overeind gaan staan *LOL*

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:12

Tòch kan een paard een schok krijgen van het spoor; ik heb het zelf ook meegemaakt.
Er zitten natuurlijk wel spijkers in de hoef als er een ijzer onder zit en die zitten in een zachter gedeelte dan de buitenkant van de hoef...
Dat zou misschien invloed kunnen hebben.
Bij ons staan bij het spoor ook wel waarschuwings bordjes voor begeleiders van dieren.
Op die borden wordt gewaarschuwd dat een huisdier mogelijk een schok kan krijgen, omdat het spoor onder een hele lage spanning staat die niet voelbaar is voor mensen, maar wel voor dieren.

Die borden staan er niet voor niks denk ik. Lachen

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:49

Onmogelijk of niet, mijn onverstoorbare Rowan is zich een aantal keren kapot geschrokken toen we een spoor overstaken waar net een trein langs was gekomen. En die walst verder over zo overheen, dus ik denk niet dat dat te maken heeft met andere oppervlakken of geluiden.

Hij is overigens ook hypergevoelig voor stroomdraden die op de grond liggen. Vooral in nat weer komt hij er onder geen voorwaarde in de buurt..

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 20:54

Kijk meedenken is prima, maar ik voel me niet bepaald serieus genomen door enkele posters hier. Ik heb een heel gezond verstand en bovendien ken ik mijn paard al van veulen af aan. Ze is erg bomvast, trekt zich niks aan van gekke geluiden (loopt ook met ijzers over ijzeren bruggen, door tunneltjes etc), zij zal nooit zomaar bokken en vertrouwt mij voor 100%. Dat zij bij het oversteken van de rails wel bokt en daarna angstig is om over te steken zegt mij dat iets haar pijn gedaan heeft. Nou kunnen jullie daar grapjes over maken en het voor een fabeltje uitmaken, maar daar hebben zowel mijn paard als ik helemaal niets aan.
Meting van eventuele spanning op de rails ben ik in elk geval zeer benieuwd naar.
Misschien zijn rubberen ijzers een idee. Daar heb ik laatst eens iets over gelezen hier op bokt. Ik zal eens kijken of ik daar nog iets over kan vinden. Er is namelijk geen andere mogelijkheid om in het bos te komen dan dat we het spoor over moeten.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:54

ik rij nooit over het spoor.. maar heb dat nooit geweten dat je paard dan een schok krijgt !! Bloos
weer wat geleerd vandaag !! Koe

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:58

Cayenne schreef:
Lotte1990 schreef:
Dus jullie blijven, ondanks dat je weet dat je paard een schok kan krijgen, over die spoorrails lopen?!?! Verward Verward Verward Verward Verward Verward

soms heb je geen andere keus.

@TS, wij hebben ook vanalles geprobeerd, zeil erover, deken, maar ja dan moet het al een rustige overgang zijn met weinig verkeer. Ook ijzers eronder vandaan had geen nut, want de pony snapte het verband ijzers -> schok niet en durfde nog steeds niet.

jawel het spoor niet over gaan.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:00

De materiële weg van eventuele spanning blijft hetzelfde.
Ijzer--> hoef
Ijzer-->ijzer--> hoef
Dus dit kan geen verschil maken. Een rubber tussen het ijzer wellicht wel, want dit geleidt slecht, maar dan zou het juist beter moeten zijn.
Ik denk dat het inderdaad het geluid is en wellicht de spanning die je zelf meebrengt?

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:03

Maartje1990 schreef:

Lief pennymeisje, ga je pony invlechten ofzo.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:05

ArwenLune schreef:
Maartje1990 schreef:

Als je niets nuttigs kan zeggen blijf je hier toch gewoon weg?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:07

ArwenLune schreef:
Maartje1990 schreef:

ja moet ik vrijdag doen Ja (invlechten dus)

ik vindt het trouwens dierenmishandeling als je je paard iedere keer dwingt dat spoor over te gaan terwijl het een schok krijgt maar de TS zoekt dus voor oplossingen en dat vindt ik dus ech top!

misschien hoefschoenen een idee?

@ armaris: heb je het tegen mij?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:09

Nou, ik heb het toch echt verschillende keren meegemaakt dat de pony toen een optater kreeg Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:09

Lotte1990 schreef:
Dus jullie blijven, ondanks dat je weet dat je paard een schok kan krijgen, over die spoorrails lopen?!?! Verward Verward Verward Verward Verward Verward

Als je over moet steken, moet je oversteken.

Ik heb ook de ervaring gehad met mijn paard die op de ijzers stond en hij voelde iets, een schok is wel erg groot gezegd. Paarden reageren daar natuurlijk flink op omdat ze de ervaring met de stroomdraden op de wei goed in hun herinnering hebben. Idd als de auto's als eerste gaan heb je geen last, maar anders zou ik gewoon afstappen en er naast gaan lopen, wellicht helpt het als jij eerst je voet op de rails zet, maar als je er naast loopt zal hij waarschijnlijk ook niet op de rails gaan staan.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:11

Maartje1990 schreef:

ja moet ik vrijdag doen Ja (invlechten dus)

ik vindt het trouwens dierenmishandeling als je je paard iedere keer dwingt dat spoor over te gaan terwijl het een schok krijgt maar de TS zoekt dus voor oplossingen en dat vindt ik dus ech top!

misschien hoefschoenen een idee?

@ armaris: heb je het tegen mij?

Nee tegen ArwenLune

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:13

@ russel: op je paard heb je wel meer controle dan ernaast. maar aan de andere kant misschien helpt dat wel. dat zou je dan eens met 2 personen moeten proberen (de een erop de ander ernaast) maar hoezo moet je oversteken dan? om in het bos te gaan rijden? dit zou ik mijn pony dan niet aandoen dan maar niet naar het bos. maar ik vindt het zielig dat deze iedere keer een schok krijgt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:28

Ja hoor, dan blijf ik de rest van mijn leven (en mijn paard's leven) wel thuis. Het spoor ligt nou eenmaal bij onze stal om de hoek. Lekker oplossing om dan maar nooit meer over het spoor te gaan.

Ik heb zelf nog nooit een schok ervaren. Maar ik wacht wel altijd even tot er eerst auto's over het spoor zijn gereden, als er net een trein voorbij is gekomen. Geen idee of dit echt ergens nuttig voor is....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 23:03

Ik weet het verhaal niet precies meer, maar dit weet ik er ongeveer van:

Die spanning is er vlak voor en vlak nadat een trein langskomt. Heeft met de interactie tussen trein en rails te maken. Van wat ik ervan gehoord heb van iemand van de NS werken de spoorbomen op het spanningsveld dat op de spoorstaven ontstaat als er een train aankomt. Dat heeft met die +sen en -nen te maken. Vlak nadat een trein is langsgekomen is daar nog een klein beetje restspanning van voelbaar voor dieren. Wachten op een auto of fiets heeft in zoverre zin dat tegen de tijd dat die eroverheen zijn die spanning al lang en breed weg is Knipoog Dus even wat langer wachten heeft hetzelfde effect.

Don (mijn vorige paard) heeft een paar keer ook geschokken gereageerd bij het oversteken van het spoor, dat was altijd alleen vlak nadat een trein was gepasseerd, anders nooit. Dus geluid van hoefijzers kan ik uitsluiten.

reginasangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 23:10

Tja als je het spoor over moet om ergens te komen dan moet je er gewoon over gaan hoor. Ik vind het een beetje gel*l om nou te zeggen dat ze gewoon maar niet meer in het bos moet gaan rijden, terwijl we (bijna) allemaal het er over eens zijn dat het een heerlijke afwisseling is van het dagelijks werk.

Zo om nu even terug te komen op het eigenlijke onderwerp: kan je je paard niet leren om over de rails te stappen. gewoon een x ernaast proberen met evt. spaanse pas oid als je paard dat kent?

En over die schok, het hoeft niet eens van spanning op de rails te komen, maar als er ijzer op ijzer komt kan dat wrijving veroorzaken wat mss als een soort schok of warmte door de hoef laat komen. (Ben niet heel deskundig in dit gebied, maar heb wel eens opgelet bij natuurkunde. Tong uitsteken )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:37

De spoorlijn waar we nu ook overheen moeten om naar het bos te gaan is ook niet mijn grootste favoriet. Connor heeft hoefschoenen aan dus een schok kan hij gelukkig niet krijgen.

Maar het is een best drukke lijn en alleen dat al vind ik niet leuk. Mijn grootste angst is een paar dat schrikt en in paniek rechtdoor richting trein springt.

Mijn oude merrie heeft met haar ijzers ook heel wat schokken opgelopen van de spoorbaan. Ook zij was gevoelig voor stroomdraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:08

Maartje1990 schreef:
@ russel: op je paard heb je wel meer controle dan ernaast. maar aan de andere kant misschien helpt dat wel. dat zou je dan eens met 2 personen moeten proberen (de een erop de ander ernaast) maar hoezo moet je oversteken dan? om in het bos te gaan rijden? dit zou ik mijn pony dan niet aandoen dan maar niet naar het bos. maar ik vindt het zielig dat deze iedere keer een schok krijgt.

Ik heb er naast meer controle, dat is dus voor iedereen verschillend. Als mijn paard ergens niet langs durft is het een hoop geblaas en gedraai. Dan kan ik blijven sleuren in zijn mond en lopen schoppen en uit eindelijk lukt het mij wel. Maar waarom, het beest is bang en ik sleur zijn mond beurs. Ik probeer, na de 2 of 3 keer draaien stap ik af en dat is soms veiliger als je niet alleen op straat bent en dan ga ik voor. Als je af stapt zien mensen dat er wat is, als je er op zit en je paard nadat je hem aanspoort ineens weer gaat draaien of omhoog komt op opzij springt, zijn de meesten verrast als ze doorrijden omdat ze zo snel mogelijk langs dat enge paard willen of langs die vervelende opstopper, kun je jezelf in meer gevaar brengen. Bruggen is nl ook zo een ramp met mijn paard en voor je het weet, sta je midden op de rijbaan. Maar goed ik stap af en als een kleuter Haha! loopt hij met neus achter mijn rug achter mij aan. Staat er iets dan aai ik het ding Clown hij kijkt en blaast nog een keer en dan is het goed. Ik kan dan naast het enge ding weer op stappen en verder. Dus ook zo over het spoor, hij volgt mij gewoon. Ik denk ook dat het een kwestie van vertrouwen is. Als ik er naast sta, ziet hij mij, kan ik hem gerust stellen en op vertrouwen op mij gaat hij verder. Natuurlijk heb ik veel dingen met hem gedaan om hem zo op mij te laten vertrouwen. Verkeersmak was hij niet toen ik hem kocht en een flinke angsthaas is het wel geweest.

Het is niet zo dat ze elke keer een schok krijgen, wel als de trein net voorbij is gereden, maar dat hoor je, je hoort de rails nog, Wacht je een paar minuten, krijg je geen schok. Paarden worden wel slimmer en zullen niet meer op de rails maar er tussen gaan stappen.

Niet naar het bos is natuurlijk kul. Ik heb ergens gestaan waar de stal was ingesloten door een spoorbaan. Aan de andere kant van het spoor een buitenbak en het spoor over om naar de bossen te gaan. Dus nooit rijden? Alleen de eerste paar keer iets gehad, ik geloof dat ik 2 keer een schok heb gehad, in het begin wel wat angst daardoor, maar als ze dan een paar keer zonder problemen het spoor over kunnen steken, zijn ze niet meer bang. Ze worden zelfs zo slim om niet op de rails te gaan staan. Maar goed, ijzers eraf is ook nog een idee, zonder ijzers kan best, weet niet iedereen.......

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:15

Helaas is het bij mij zo'n spoorlijn waar als je een paar minuten wacht, er weer een trein komt ...

En 'zonder ijzers kan best' ligt ook maar net aan je paard z'n hoeven en wat je met hem doet.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 10:43

Als Ams zonder ijzers zou kunnen zou ik daar ook absoluut voor kiezen. Helaas heeft zij zeer slechte hoeven die al slijten als ze naar bestrating kijkt... IJzers zijn dus noodzakelijk. Over de rails heenstappen is natuurlijk de makkelijkste optie, maar hier lopen enkele rails naast/door elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 10:57

Hoeven worden meestal beter als ze zonder ijzers staan. Maar het kost wel wat meer aandacht. De berm opzoeken moet je wel zo veel mogelijk doen en die moet er wel zijn.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:11

Hoe langer je paard beslagen is geweest, hoe langer de periode voor herstel. Maar mijn paard is onbeslagen en desondanks heeft ze een keer een opdonder gekregen, eenmalig bij vriezend en mistig weer, die combi van weersomstandigheden. In de winter zal ik met deze wetenschap wel degelijk rekening houden, dan mijdt ik de overgangen.