Natuurlijk bekappen....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:44

Gevoelig lopen mag nooit zo lang duren bij natuurlijk bekappen. Als je paard gevoelig is na het bekappen heb je er teveel afgehaald, dat is wat ons geleerd wordt.

Heeft ze jaren op ijzers gestaan en haal je haar daar af kan het zijn dat ze door de verbeterde bloedsomloop in de hoeven even wat gevoelig is ja, maar dat zal geen 6 maanden duren.

Laat je niets wijsmaken. Als je paard niet op ijzers staat kun je rustig op een natuurlijke manier laten bekappen óf het zelf leren. Is ook erg leuk en je leert veel over de functie van de hoef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:05

shavanah schreef:
Bedankt voor jullie reactie's,maar ik heb toch besloten om niet over te gaan naar natuurlijk bekappen,ik heb zo her en der eens informatie gezocht daarover en haal daar ook wel uit dat je zomaar een half jaar een paard kan hebben met gevoelige hoeven,en wil niet zeggen dat elvis dat krijgt maar je zal net zien ,die pech heb ik weer dan....

Heb je ook gelezen hoe het komt dat een paard gevoelige hoeven kan krijgen? De oorzaak is niet het bekappen op zich (mits dit goed gebeurt natuurlijk), maar het feit dat de ijzers eronder weg zijn gehaald. De bloedsomloop komt weer volop op gang en het paard gaat weer voelen waar hij op loopt.

Of een paard wel of niet erg, en lang of maar eventjes, gevoelig wordt, verschilt per paard. Ligt er ook aan hoeveel schade de ijzers hebben aangericht.

Als ik jou was, zou ik er toch voor gaan om je paard blootvoets te laten. Het is gewoon veel beter. Mocht je paard toch gevoelig worden en je wilt graag blijven rijden, dan kun je altijd nog hoefschoenen nemen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:56

Tinkerloos schreef: "Dus je hebt liever een paard dat op de traditionele manier bekapt wordt en scheuren in de hoef krijgt, dan natuurlijk bekappen en misschien (dat is nog niet eens zeker) een half jaar gevoelig loopt...".
Sorry hoor, maar ik bekap ook traditioneel maar dat wil niet zeggen dat er overal scheuren in springen!! Kort door de bocht zeg. Het gaat er gewoon om dat de hoeven goed en op tijd bekapt worden!

Jovarna schreef: "Heb je ook gelezen hoe het komt dat een paard gevoelige hoeven kan krijgen? De oorzaak is niet het bekappen op zich (mits dit goed gebeurt natuurlijk), maar het feit dat de ijzers eronder weg zijn gehaald".
Helemaal goed. De hoeven moeten zich ineens zelf weten te weren tegen scherpe steentjes e.d. Normaal worden ze nog beschermd door de ijzers, maar ze moeten toch weer wennen op blote pootjes!

Het is per paard verschillend, de één heeft er meer last van dan de ander..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:02

SpikyBlue,je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor.. Clown
De topic starter zegt zelf in haar eerste post dat er nu al scheuren in de hoef zitten,net een week nadat de hoefsmid geweest is,en daarom aan natuurlijk bekappen denkt.
Dus ik zeg niet dat het zo is,dat zegt ze zelf... Haha!

Ik bekap ook traditioneel,en ik heb nergens last van.
Dus ik wil niet zeggen dat traditioneel niet goed is of zo...
LEZEN... Cool

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:17

Bloos Bloos ....
Hét nadeel van internet..
Voelde me niet zo snel aangevallen hoor maar ik ben zelf nogal fanatiek als hoefsmid!
Vandaar.
TS: Ik hoop dat je in ieder geval een betere smid vind dan! Haha!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:37

sorry heb even een vraagje wat bedoelen jullie eigenlijk met "natuurlijk bekappen"? t'is miss een domme vraag maar betekend het gewoon kappen en zonder hoefijzers? als het dat is wat jullie bedoelen dan is men paard ook "natuurlijk". haar hoeven zijn sterk, ze heeft soms wel eens kleiner scheurtjes maar dat is helemaal niet zo erg. wij lopen er regelmatig mee op straat en ze staan eigenlijk nooit te kort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:32

Het verschil tussen 'gewoon/traditioneel' bekappen en natuurlijk bekappen, is dat traditioneel bekappen eens in de zoveel tijd (8 tot 13 weken vaak) gebeurt, terwijl natuurlijk bekappen het regelmatig onderhouden en bijhouden van de hoeven is.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:04

Jovarna schreef:
Het verschil tussen 'gewoon/traditioneel' bekappen en natuurlijk bekappen, is dat traditioneel bekappen eens in de zoveel tijd (8 tot 13 weken vaak) gebeurt, terwijl natuurlijk bekappen het regelmatig onderhouden en bijhouden van de hoeven is.

Om de 8 tot 13 weken is ook regelmatig Clown
maar natuurlijk bekappen is iedere 7 tot 10 dagen ongeveer even de hoeven van je paard controleren en bijwerken. Dat bedoelt Jovarna ook Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:18

Bedankt voor de aanvulling! Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 23:04

Jovarna schreef:

En aanvullend wil ik kwijt dat voor je eigen gemak het heerlijk zou zijn wanneer je paard traditioneel bekapt zou worden, je hebt er geen omkijken naar.

Maar .... alles wat je (mede) zelf investeert in het natuurlijk bekappen, vind je ook terug in de locomotie van je paard en dat vind ik persoonlijk het verbazingwekkend grote verschil, en wel zo dat ik zou willen dat elk paard vanaf nu zo bekapt zou worden Clown .

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:17

hmm ik heb er wel ook geen last mee, 1 keer in de drie maanden wordt ze gekapt zeker. en vind het ook wel gemakkelijk zo

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:11

opala schreef:
Jovarna schreef:

En aanvullend wil ik kwijt dat voor je eigen gemak het heerlijk zou zijn wanneer je paard traditioneel bekapt zou worden, je hebt er geen omkijken naar.

Maar .... alles wat je (mede) zelf investeert in het natuurlijk bekappen, vind je ook terug in de locomotie van je paard en dat vind ik persoonlijk het verbazingwekkend grote verschil, en wel zo dat ik zou willen dat elk paard vanaf nu zo bekapt zou worden Clown .

Mijn paard heeft nog nooit zo goed gelopen, nu het weer gewoon traditioneel bekapt wordt, om de 8 weken.
Ik heb er geen omkijken, maar vooral geen zorgen over, want ik weet dat het op een goede en deskundige manier gebeurd, door mensen die er voor opgeleid zijn en er verstand van hebben.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 23:32

Hippotha schreef:
Mijn paard heeft nog nooit zo goed gelopen, nu het weer gewoon traditioneel bekapt wordt, om de 8 weken.
Ik heb er geen omkijken, maar vooral geen zorgen over, want ik weet dat het op een goede en deskundige manier gebeurd, door mensen die er voor opgeleid zijn en er verstand van hebben.

Dan liep je paard ervoor waarschijnlijk net zo goed, want toen werd ie ook traditioneel bekapt Clown . Of had je toen een andere hoefsmid.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 23:39

Mijn paard had ook veel brokkelhoeven en scheuren, nu word hij NB bekapt en is het heel veel minder geworden! Alleen af en toe als ik niet goed gevijld heb wil er nog wel eens wat vanaf brokkelen.
Mijn paard heeft nog nooit ijzers gehad en de overgang naar NB ging dan ook geheel probleemloos Haha!

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:05

opala schreef:
Hippotha schreef:

Dan liep je paard ervoor waarschijnlijk net zo goed, want toen werd ie ook traditioneel bekapt Clown . Of had je toen een andere hoefsmid.

Ik had toen een andere hoefsmid, nu heb ik Rob van Nassau (hoofcare), maar bij die andere smid liep hij ook goed hoor. Hij liep alleen niet zo goed bij het natuurlijk bekappen, toen ik er zelf mee aan het klooien was. In het begin wel, maar na een tijdje kon de voet het niet meer aan.
Nu 1,5 jaar later is alles weer volledig hersteld en ik ben blij dat ik er nu geen omkijken meer naar heb en vooral dat ik weet dat mijn paard in goede handen is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:17

Hippotha schreef:
Ik had toen een andere hoefsmid, nu heb ik Rob van Nassau (hoofcare), maar bij die andere smid liep hij ook goed hoor. Hij liep alleen niet zo goed bij het natuurlijk bekappen, toen ik er zelf mee aan het klooien was. In het begin wel, maar na een tijdje kon de voet het niet meer aan.
Nu 1,5 jaar later is alles weer volledig hersteld en ik ben blij dat ik er nu geen omkijken meer naar heb en vooral dat ik weet dat mijn paard in goede handen is.

En is je paard nou weer blootvoets?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:33

opala schreef:
Hippotha schreef:

En is je paard nou weer blootvoets?

Ja, helemaal! Zijn hoeven zien er weer goed uit. Heel stevig.
En ik kan weer over stenen en grindpaden lopen, hij is helemaal niet meer gevoelig (of er moet op een vlakke weg 1 grote steen liggen).
Mijn hoefsmid haalt niets te veel van de zool af. Alleen snijdt hij hem wel [url]iets[/url]bij om een [url]beetje[/url] een holling te krijgen zodat het hoefmechanisme goed zijn werk kan doen. Hij weet ook precies hoeveel hij eraf kan halen en dat merk je ook of niet, want als hij naar de smid is geweest loopt hij geen seconde gevoelig. En zo hoort het ook.
Ik ben zo blij dat ik een goede hoefsmid heb, want dat kan zoveel uitmaken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:48

Hippotha schreef:
Ja, helemaal! Zijn hoeven zien er weer goed uit. Heel stevig.

OK dan!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:21

@ hippotha: fijn dat je paard weer helemaal lekker, en blootvoets loopt!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 23:43

Hippotha schreef:
Hij liep alleen niet zo goed bij het natuurlijk bekappen, toen ik er zelf mee aan het klooien was. In het begin wel, maar na een tijdje kon de voet het niet meer aan.

je zegt het zelf al, je was ermee aan het klooien. daarom werkte het ook niet.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 00:55

jackie schreef:
Hippotha schreef:
Hij liep alleen niet zo goed bij het natuurlijk bekappen, toen ik er zelf mee aan het klooien was. In het begin wel, maar na een tijdje kon de voet het niet meer aan.

je zegt het zelf al, je was ermee aan het klooien. daarom werkte het ook niet.

Natuurlijk bekappen werkt mi nooit, het is een en al aangeklooi; zonder gedegen verstand van zaken de verzenen laag zetten en zodoende beenstanden veranderen en alle steun uit de hoef halen getuigt imo niet van professioneel bezig zijn.
Ik heb het al vaak gezegd. Natuurlijk bekappen bestaat niet, dat kan alleen het paard zelf en degene die nog het beste het paard zo natuurlijk mogelijk kan bekappen is een goede hoefsmid, want die ziet aan de stand van de voet en het gehele paard hoe het van nature wil lopen en bekapt daar ook naar.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:46

Hippotha schreef:
Natuurlijk bekappen werkt mi nooit, het is een en al aangeklooi; zonder gedegen verstand van zaken de verzenen laag zetten en zodoende beenstanden veranderen en alle steun uit de hoef halen getuigt imo niet van professioneel bezig zijn.
Ik heb het al vaak gezegd. Natuurlijk bekappen bestaat niet, dat kan alleen het paard zelf en degene die nog het beste het paard zo natuurlijk mogelijk kan bekappen is een goede hoefsmid, want die ziet aan de stand van de voet en het gehele paard hoe het van nature wil lopen en bekapt daar ook naar.

Dat had je nou niet moeten zeggen Boos! . Spreek voor jezelf en niet voor anderen. Er is geen ander dan jij geweest, die wist aan te klooien, totdat je paard niet meer fatsoenlijk op de benen kon staan. Dat het bij jou niet heeft gewerkt, betekent niet dat het niet werkt. Je hebt verstand of niet, dan kun je dat gedegen wat mij betreft achterwege laten. Bezint eer je begint, dat zou jij zeker in je oren moeten knopen, ook voordat je een bericht wenst neer te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:52

Hippotha schreef:

Daar gáán we weer. Gaaaap
Ik snap dat je dit vanuit je eigen referentiekader zegt. Daarom kun je ook alleen voor jezelf spreken, niet voor honderden anderen mensen en honderden paarden die wèl goed (natuurlijk) bekapt worden.
Is het nou zo moeilijk om een keer toe te geven dat jij het verknald hebt en dat jij er niets van begrepen hebt.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:51

Jovarna en opala,

Ik zou zeggen: lees jullie reacties nu eens, de pot verwijt de ketel dat hij zwart is. Jullie kunnen zeker niet voor mij spreken, noch voor anderen.....
En Opala, tegen kleine kinderen kun je zeggen dat ze iets in de oren moeten knopen, maar bij een volwassene?
Kom op zeg, ik post wat ik wil en weet inmiddels heel goed waar ik het over heb. Verder ga ik hier niet meer op in. Doei, doei

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:19

Mischien moet je je eigen reactie een keer lezen, het getuigt nogal van kortzichtigheid als je alles over 1 kam scheert. Er zijn ook hoefsmeden met een prachtig papier die het ene na het andere paard kreupel slaan. Kun je daarom ook zeggen, doordat er 1 is die er niets van kan, dat alle hoefsmeden slecht zijn? Nee toch zeker. Mischien kun je accepteren dat je er zelf niet van kon en er niets van begrepen hebt, en dat een ander het wel kan.
Mijn paarden lopen al jaren prima en ik bekap zelf.