Kreupel, geen oorzaak te vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ptries

Re: Kreupel, geen oorzaak te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 08:21

Zilion schreef:
Zou toch bij eric proberen of bij steffi. Ik heb er alleen maar positieve ervaring mee. Klinkt toch alsof er wat scheef zit en met osteopathie kan worden rechtgezt. Ik hoor graag hoe het afloopt

Bedankt, ik ga jullie zeker op de hoogte houden, heb al een stappenplan bedacht.
Ze heeft nu van mijn dierenarts tot maandag pijnstillers/ontstekingsremmers.
Zodra ze daarvanaf is laat ik eerst de smid en de fysio ernaar kijken.
Mocht ze dan weer kreupel worden, ga ik met haar óf naar de Vallei óf naar Kootwijkerbroek voor een second-opinion (ivm dat ze daar ook thermografie doen).
Als daar niks uitkomt ga ik naar een holistisch arts. Doen die trouwens ook accupunctuur?
Als dat allemaal niet helpt ga ik denk ik met haar naar de Lingehoeve om scintigrafie te laten doen.
Verder ga ik met mijn instructrice toch eens kritisch mijn eigen rijden onder de loep nemen en kijken of daar echt wat in veranderd moet worden. Ik wil ook een keer rijden als Annemarie (de fysio) erbij is.
Wat is het toch jammer dat ze niet kunnen praten hè?

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 23:12

Ptries schreef:
Zilion schreef:
Zou toch bij eric proberen of bij steffi. Ik heb er alleen maar positieve ervaring mee. Klinkt toch alsof er wat scheef zit en met osteopathie kan worden rechtgezt. Ik hoor graag hoe het afloopt

Bedankt, ik ga jullie zeker op de hoogte houden, heb al een stappenplan bedacht.
Mocht ze dan weer kreupel worden, ga ik met haar óf naar de Vallei óf naar Kootwijkerbroek voor een second-opinion (ivm dat ze daar ook thermografie doen).
Als daar niks uitkomt ga ik naar een holistisch arts. Doen die trouwens ook accupunctuur?
Als dat allemaal niet helpt ga ik denk ik met haar naar de Lingehoeve om scintigrafie te laten doen.
Verder ga ik met mijn instructrice toch eens kritisch mijn eigen rijden onder de loep nemen en kijken of daar echt wat in veranderd moet worden. Ik wil ook een keer rijden als Annemarie (de fysio) erbij is.

Prima stappenplan. en ja daar doen ze ook acupunctuur

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:34

Ik ben met mijn paard ook naar woudenberg gegaan voor een thermografie. voordeel is dat er daar een paardendierenarts is (gertjan den heyer) die ook paarden kraakt. mijn paard heeft een aantal behandelingen gehad van een paardenfysio en hier totaal geen baat bij gehad. nu hij door gert-jan behandeld en gekraakt wordt is hij er echt super van opgeknapt. steffi van der laarse heb ik er ook een aantal keren bij gehad en ook die is supergoed.

Viva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:52

mijn paard liep ook wisselend kreupel en hij had te dunne hoefzolen waardoor het lopen dus echt gevoelig was, door speciaal beslag heeft ie re nooit meer last van gehad. Nu is het bij mij ontdekt op de rontgenfoto dus anders had je da het misschien wel gezien, maar misschien ook niet naar gekeken. Je weet maar nooit, ik was er in ieder geval erg blij mee dat dat het ( maar) was!

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 08:51

Nou Viva, toevallig dat je dit net post, kijk maar eens naar mijn update:

Gisteren is er een andere hoefsmid geweest, hij beslaat al een hele tijd het paard van een vriendin van mij (ook een probleemgeval, maar dan iets anders, die merrie heeft zware artrose in haar rug).
Achteraf blijkt dat deze smid samenwerkt met de fysio die morgen komt (hoezo toevallig)
Mijn merrie bleek hele dunne zolen te hebben en krom op haar ijzers te staan
Deze smid zei wel dat hij niet met 100% zekerheid kon zeggen dat Patty kreupel loopt door haar beslag, maar het zou er wel mee te maken kunnen hebben en bevorderlijk is het zeker niet.
Hij zag in stap al dat ze niet goed liep, terwijl de dierenarts het in stap niet kon zien.
Hij zou mijn fysiotherapeute nog even bellen om zijn bevindingen aan haar voor te leggen.
Ik hoop maar dat we het probleem gevonden hebben, maar zo niet dan heeft ze iig al ruim 2,5 jaar verkeerd op haar voeten gestaan, erg sneu dus.
Hij heeft mij een hoop uitgelegd over de voeten van mijn paard.
Het gekke is alleen dat ze niet reageerde op het uitverdoven, maar dit zou kunnen komen doordat ze haar voeten ontlast en daardoor verkeerd gaat lopen en als gevolg daarvan last krijgt hoger in haar lijf.
Ik hoop maar dat we de vinger op de zere plek hebben gelegd, maar ik schaam me wel dat ik dit nooit eerder gemerkt heb en heb me ook voorgenomen om me wat te gaan verdiepen in de voeten van het paard, hoefmechanisme, beslag etc.
Nadat de smid klaar was liep ze trouwens beter, maar nog niet goed.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:54

Ptries schreef:
Zilion schreef:

als je echt radeloos bent: dat schijnt dus WEL te kunnen. geloofde er ook geen snars van, tot iemand de meest rare details (die allemaal klopten, en ze onmogelijk kon weten) over mijn paard wist te vertellen. kijk eens op www.mandeor.nl als je nu nieuwsgierig wordt.
ik weet wat iedereen nu denkt; dat dacht ik ook. maar het was echt een kippevel-ervaring voor me, die voor een hoop duidelijkheid heeft gezorgd. raar he?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 08:59

Ik heb de site bekeken, dank je wel! Ik geloof er inderdaad niet echt in moet ik eerlijk bekennen, maar ik vind het wel voor ze spreken dat het eerste consult gratis is en dat ze duidelijk van te voren de kosten aangeven, dat spreekt wel voor ze. Ik wacht eerst het reguliere cirquit af, maar heb de site opgeslagen in mijn favorieten.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:02

ja, ik geloofde er ook echt niet in. maar soms probeer je iets geks, wat dan positief uitpakt (na een tip van een net zo sceptische vriendin).
heb het gesprek zo gestuurd, dat ik dingen kon checken, en echt alles klopte! en ze kon het echt niet weten. zoooo maf...
ik geef je helemaal gelijk dat je eerst het reguliere, allopathische circuit doorloopt; dat zou ik ook doen als ik jou was. maar je weet maar nooit. Knipoog
laat je me even weten hoe het nou afloopt met jullie? ben ik wel benieuwd naar, of je nou met Muriel in zee gaat of niet.
succes!

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 08:19

Goed, hier weer even een update omtrent Patty.
Afgelopen zaterdag is de fysiotherapeut geweest.
Zij vond dat Patty nog iets viel op linksvoor, maar heel miniem.
Patty heeft toch iets last van haar rug, maar dit kan veroorzaakt zijn doordat ze last had/heeft van haar voeten.
Dan is het ook niet zo heel raar dat ze kreupel bleef lopen op het uitverdoven, want wellicht was de pijn in haar rug op dat moment storender dan de pijn in haar voet/been.
Zij vond het wel een beetje raadselachtig dat Patty helemaal niet reageerde op het uitverdoven.
Omdat de smid ingegrepen heeft, moet ik haar eerst een week helemaal met rust laten. Ze mag wel los.
Patty wordt nogal snel dik en is nu al even uit het werk, dus ze mag helaas even niet fulltime op de wei. Zo’n dikke buik is natuurlijk niet bevorderlijk voor haar rug. Ze mag wel los in de paddock en af en toe een uurtje in het weiland.
Mijn zadel ligt toch niet helemaal optimaal Boos!. Hij knelt iets aan de rechterkant en de kussens zijn daar ook iets lager. Zodra Patty afgevallen is laat ik er een zadelmaker bijkomen, om het nu aan te passen heeft weinig zin, want dan kan je over een paar weken weer en ik hoef er voorlopig toch nog niet op.
Verder moet ze ’s nachts een deken op en moet ik een soort tijgerbalsem op haar rug sprayen.
Als ze echt weer 100% goed loopt mag ik er nog niet op, maar moet ze bijgezet gelongeerd worden op een zo groot mogelijke ronde (eigenlijk gewoon even de hele bak pakken).
Verder heeft Patty een hele hoge (te hoge) spiertonus. Dit betekent dat ze zelf eigenlijk continue haar spieren strak aanspant, wat niet goed is. Ze neigt haast een beetje naar spierbevangenheid.
Ze krijgt nu Myoplast en vitamine E selenium voor haar spieren.
Wellicht heeft ze deze problemen al langere tijd, of misschien al vanaf het begin, Patty is namelijk altijd een beetje kriegelig geweest (snel kwaad en geïrriteerd bijvoorbeeld met opzadelen, poetsen op bepaalde plekken en soms ook met rijden). Ik weet dat altijd aan haar karakter (merrie-merrie), maar wellicht zit haar toch al langer wat dwars. Dit is echter allemaal giswerk, het is nu zaak om haar nu weer op de been te krijgen.
Ik merk dat ze nu al een stuk rustiger blijft met poetsen en het opdoen van de deken, maar dat komt misschien omdat ik het weet en er nu meer rekening mee houdt.
Ik hoop voor Patty dat ze over een poosje weer lekkerder in haar vel zit.
Ik ga lekker rustig aan met haar doen en flink wat tijd voor haar uittrekken en dan maar hopen dat ik te zijner tijd weer een happyer paard heb, wellicht blijer dan dat ze ooit geweest is.

littleroosieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 20:30

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 21:30

Ze reageert niet op uitverdoven van de ondervoet

littleroosieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:49

Mocht je ten einde raad zijn zou ik toch eens met hun gaan praten. Heb je de voorbenen al op de foto gehad?

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:01

Ik zweer bij een homeophaat, onze pony heeft een jaar kreupel gestaan, ze is naar 5 verschillende dierenartsen geweest en er kon er geen een van hun kon haar helpen. Toen hebben we er een homeopaat bij gehaald. Ze was ook heel eerlijk, ze zei dat als ze haar niet kon helpen ze er ook meteen mee zou stoppen. Eerst haar rug en benen na gekeken, bleek dat haar bekken scheef stonden(dat geen 1 dierenarts gezien) toen met een spanningsboog over haar heen ( ik vond het maar vaag gedoe) daarna legde verschillende buisjes op haar rug waar mijn pony verschillend op reageerde, en twee buisjes slaakte ze een zucht en die buisjes kreeg ik mee als medicijnen( heb ik een paar maanden mee gedaan) en sinds dien( nu 5 jaar geleden) loopt ze niet meer kreupel en kan ik van alles met haar doen.

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:19

Wij hebben ook zo'n paardje op stal staan, Guito (11jr) De reguliere hoefsmeden en dierenartsen hadden hem opgegeven. Wij hadden nog één optie .... natuurlijk bekappen. Wij hebben het getroffen, niet alle natuurlijkbekappers zijn oké.....maar die van ons heeft het leven van dit paard duidelijk verlengd....het was de bedoeling dat hij pijnloos in het weiland zou kunnen lopen.....maar we zijn zelfs zo ver dat ik weer twee keer per week op m rij, voorzichtig. En dat terwijl dierenartsen zeiden dat december 2005 het uiterste zou zijn.

Mijn pony Don struikelde veel en viel zelfs regelmatig en liep ook nog eens onregelmatig....uiteindelijk ook in roosendaal beland, niets gevonden. Maar de hoefsmid daar vond zijn beslag bagger.....nu gaan we al een tijdje naar deze nieuwe smid.......hij heeft v.a. dag één niet gestruikeld/gevallen of onregelmatig gelopen.
Ik voelde me zwaar schuldig, mijn oude smid had mijn paardje veel leed aan gedaan.

Die voeten zijn belangrijker dan we vaak denken!

JoyDewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:27

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:36

Hoe gaat het nu met je paard?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 16:31

Ik ben met haar doorverwezen door mijn eigen dierenarts naar de Uithof, omdat mijn eigen dierenarts het niet meer weet.
In principe wilde ik niet naar de Uithof, omdat ik een hele nare ervaring heb met mijn vorige pony, maar ze zijn natuurlijk wel ver met onderzoeken en apparatuur, dus heb besloten dat ik me dan maar over mijn persoonlijke probleem met de Uithof heen zou zetten.
Helaas (nouja, helaas, het is maar hoe je het bekijkt) liep ze op de dag dat we erheen zouden gaan dusdanig goed dat het geen zin had, omdat het niet uit te verdoven zou zijn.
Ik ben haar nu heel rustig aan aan het longeren, heel lichtjes bijgezet (zodat ze net iets nageeft). Dat lijkt vooralsnog wel goed te gaan, al vond ik haar van de week toch twijfelachtig Scheve mond
Verder staat ze nog onder behandeling van de fysiotherapeute.
Zoals ik al aangaf ben ik begonnen met het voeren van Myoplast en Vitamine E selenium en wat ik vergeten wat te melden ik dat ik een soort tijgerbalsemachtige spray voor haar heb.
Of het kreupelheidsprobleem hiermee weg blijft weet ik niet, maar ik merk wel dat ze losser in haar lijf is en een stuk vrolijker en vriendelijker. Van de week maakte ik voor het eerst in al die tijd dat ik haar heb mee dat ze met haar oren naar voren bleef staan bij het opdoen van de deken.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik het ca. 1,5 jaar de tijd wil geven om dingen te proberen en te onderzoeken. Mijn startkaart heb ik opgezegd, ik breng haar niet meer uit op wedstrijd, tot ze bijvoorbeeld echt een half jaar lang achter elkaar niet meer kreupel is geweest. Dan hoef ik me daar niet meer druk om te maken en kan ik lekker rustig aan dingen proberen en kijken of ik in de toekomst weer een gezond en happy paard heb Lachen

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:13

Ik ga mee met Littleroosie,

Ik ken Antoine en heb met mn eigen ogen gezien wat hij kan bereiken Ja vraag het anders maar eens in de huiskamer bij het antoine de both topic Knipoog

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 19:00

Ik dacht dat Antione vooral veel zin heeft bij HKO. Mijn paard heeft duidelijk géén HKO. Bovendien kan ik niet op haar gaan rijden als ze niet goed loopt, dat vind ik zielig. Ik overweeg wel om een keer een les bij AdB te volgen als ze ooit weer goed loopt, maar ik ga niet op een kreupel paard rijden.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 19:55

Ze loopt trouwens inmiddels weer slechter, alleen lijkt het nu alsof het probleem achter zit. Kan eventueel wel filmpjes sturen als mensen interesse hebben. Ik breng haar vd week eerst naar de Uithof voor een laatste reguliere controle. Kunnen zij geen diagnose stellen, ga ik proberen of we haar op de been krijgen met fysiotherapie of chiropractor oid.
Sorry dat mijn antwoord van net misschien enigzins kattig was, maar het zit me gewoon erg hoog en ik moet er niet aan denken om nu op haar te gaan rijden, dat zou erg zielig zijn, want ze heeft duidelijk last.

littleroosieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:38

Hallo Ptries,

ANtione werkt niet zo zeer met paarden die HKO hebben maar met paarden die vast zitten en dierenartsen zeggen al snel dat een paard HKO heeft terwijl dit niet zo is.
Als je de tijd neemt om de site te lezen en vooral de ervaringen van de mensen zelf zal je dr een stuk wijzer uit worden.
Antione die kan direct al zien of die je paard nog kan helpen of niet.

www.osteopathiepaard.nl

Daar zou ik ook zeker contact mee opnemen ik heb zelf hele goede ervaringen met hun. Het kost €70,- en ze komen bij je aan huis!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:03

Zilion schreef:

Ik sluit me aan bij Zilion. De osteopaten heeft bij mij al twee paarden behandelt en de resultaten waren goed. Als jouw paard goed recht gezet moet worden dan moet je dat ook met rijden ondersteunen door hem recht te richten. Maar dat is van later zorg.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:29

Ik heb goede ervaringen met Steffi v.d. Laarse.
Buiten dat mijn paard een peesblessure bleek te hebben, constateerde zij ook dat zijn bekken enigzins scheef stond. Na een accupunctuur- en kraakbehandeling liep hij een stuk beter.
Fijne, rustige vrouw en legt alles uit en is bovendien ook nog regulier veearts. Mijn paard stond bijna te slapen tijdens haar behandeling en die laat niet zo snel vreemden aan zijn lichaam toe.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:50

Nu is het dus wel zaak dat je ook in je rijden je paard goed recht gaat richten. Heb je daar nog advies voor gehad? Helaas zijn er maar weinig instructeurs die echt weten hoe je dat moet doen.

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 06:36

Ik heb toevallig ook een topic geopend over mijn paard die staat nu nog op de kliniek maar klinkt een beetje het zelfde als bij mij.Mijn paard staat nu in Lienden een hele goeie kliniek.Misschien wat voor jou?Ze hebben de nieuwste snuffjes en apparatuur om uit te zoeken wat je paard mankeer..al onze paarden op stal gaan daar heen..en komen beter terug..Als je het adres en website wil even pmen Haha!