Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danah

Berichten: 350
Geregistreerd: 24-04-06

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:03

ik rijd mijn paard altijd zonder ijzers. no problemo.
en ik denk dat jij beter merkt hoe je paard loopt (met of zonder ijzers) dan die kennis. misschien ging het in dat geval niet goed maar dat hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk.
verder zou ik inderdaad meer vertrouwen hebben je hoefsmid, die weet heus wel wat goed is voor de hoeven.

chas

Berichten: 1012
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Bijna in zee .......Oostvoorne

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:01

ChristaMoor schreef:
In de zomer ijzers, in de winter niet. Afgelopen zomer ook geen ijzers gehad omdat ze er een veulen bij heeft lopen. Gaat prima! Ik blijf dit zo doen omdat ze in de zomer meer op straat loopt en haar hoeven dan te hard slijten. Ze heeft totaal geen last van de overgangen (met of zonder.) Dit jaar komen er geen ijzers meer onder, volgend voorjaar probeer ik eerst zonder. Slijten ze toch te hard, komen er gewoon weer ijzers onder voor een maand of 6.



zo doe ik dat ook ..in het voorjaar stond ze nog op 2 voor ijzers maar mn hoefsmit zei dat het achter wel hard ging slijten ..dus nu rondom ze voelt dr zelf wel lekker hoor daarmee ...maar in oktober gaan ze er weer vanaf ..krijgen we dat koude weer weer en met ijzers is het moelijker om in de bak te rijden ...

hildetc

Berichten: 664
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:05

als het kon zou ik het ook zo doen, mijn paard heeft alleen zo gauw die een ijzer kwijt is dat hij niet meer op dat been wil staan. iemand anders bij ons op stal dacht toen ze een tijdje uit de running was dat de ijzers er bij haar paardje ook wel onderuit konden. ook dat paard staat nu weer op ijzers want het heeft zo lang als hij geen ijzers had op eieren gelopen (denk wel 2 maanden) t was gewoon zielig. dus als je paard er geen last van heeft zou ik ze er gewoon onderuit halen, maar heeft je paard er wel last van lekker laten zitten.

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:09

Bij ons hebben de paarden ook alleen 's zomers ijzers ivm met stiften. Ze hebben er naar mijn idee nooit last van als ze net de overgang van wel naar geen ijzers of andersom hebben gemaakt.