stapmolen slecht voor een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:14

In de stapmolen lopen is helemaal niet slecht voor je paard. In tegendeel, het is juist hartstikke goed! Eerder in dit topic werd een vergelijking gemaakt met intensief longeren, maar die vergelijking raakt kant nog wal. Stappen in een molen (net als 'los' draven) is daar nog niet een heel klein beetje mee te vergelijken. Het is supergoed voor de conditie (veel stappen is sowieso heel goed voor een paard) etc. Slijten doen ze er echt niet van. Het zijn juist de paarden die te weinig en/of onregelmatig bewegen die het eerste kapot gaan.

Wel vind ik dat een jong paard veel buiten hoort te lopen (alle paarden trouwens, maar zeker een jong paard).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:16

KiWiKo schreef:
Toronto doet gekker in de molen dan op het land Haha! Haha! waarschijnlijk omdat hij het echt BOOHOORING vind Haha!

De (sport)paarden hier doen dat niet, maar die staan er wel elke dag een uur tot twee uur (soms langer) in. Als ze maar genoeg beweging krijgen, worden ze ook niet gek Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:22

jeutje......... 2 uur stomweg rondjes lopen Haha! Haha! ik zou gek worden Haha! Toronto komt er ook weinig in hoor, alleen als het even zo makkelijker uitkomt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:25

KiWiKo schreef:
jeutje......... 2 uur stomweg rondjes lopen Haha! Haha! ik zou gek worden Haha! Toronto komt er ook weinig in hoor, alleen als het even zo makkelijker uitkomt Haha!

Hihi, daarom is ie waarschijnlijk ook zo gek als hij er wel in komt. De paarden hier worden gelukkig helemaal niet gek van het in de molen lopen. Ze gaan er allemaal erg makkelijk in, we moeten ze meestal zelfs nog tegenhouden om niet alvast het vak van hun voorganger in te wandelen.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:26

Het hoef niet persee slecht te zijn voor een paard als je hem er niet al te lang inzet en de bodem goed is.
In de winter zetten wij ze ook soms in de stapmolen zodat ze toch wat moeten doen en beweging krijgen.
Meestal niet echt langer dan een half uurtje

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:27

hihi, toronto doet altijd een beetje bokken naar de stangen Haha! Haha! vind hij het leukste van de molen, de stangen plagen Haha! Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:29

KiWiKo schreef:
Toronto doet gekker in de molen dan op het land Haha! Haha! waarschijnlijk omdat hij het echt BOOHOORING vind Haha!

Maar de "sportmensen" denken vaak dat een molen "veiliger" is omdat het "gecontroleerde" beweging is.

Als je moet kiezen (als pensioneigenaar dan) om de paarden 23 uur per dag op stal te laten staan, of ze in de voormiddag eens een halfuurtje in de molen te zetten, dan zou ik wel weten wat te kiezen hoor (is eveneens ook handig bij het uitmesten Haha! .

Ik weet wel iemand, die 1 maal per week zijn friezen in de koets zet.
de rest van de dag gaan de paarden in de molen (2 per hokje, dus 8 paarden in totaal) voor 4 uur (met stap, draf en galop)
dit vind ik nu wel wat overdreven, iedereen zijn methode uiteraard, maar het zou de mijne niet zijn...

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 18:46

Ik wil wel een discussie aan over molen ,maar niet over op stalstaan.Denk je dat ik dat zelf leuk vind?Er zijn hier gewoon haast geen mogelijkheden.Ja of ze staat in een inloopstal waar ze wordt vetgemest met kuil,nee sorry hoor dat doe ik niet.Tuurlijk heb ik haar liever ergens waar ze wel naar buitne kan overdag,maar dat vind je hier haast niet.Aan de hand lopen doe ik ook met haar,en zomers staat ze wel in de wei.Het gaat er puur om als ik werk,en en kom om 4 uur smiddags,dat ze smorgens al ff beweging heeft gehad.Verder ben ik er zowat 2 keer per dag,zeker 4 keer per week,en maak echt genoieg tijd voor haar vrij.Maar bedankt voor jullie meningen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:51

Als je ze alleen laat stappen in de molen en niet laat draven lijkt mij dat geen superzware belasting.
Bij Ko heb ik ook de beschikking over de molen en hij heeft er zeker in t begin toen ie nog niet op t land kon ivm net herstelde blessure elke dag in gestaan, doen ze toch even wat, ze zijn er even uit en t is een sttukje conditiewerk.
Nu gaat ie er soms in na t rijden, als ik m gedoucht heb om even lekker droog te stappen voor ie t land weer op gaat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:52

nu lokt er toch niemand een discussie uit over het op stal staan?
mijn mening is: een stapmolen is niet slecht, in gevallen waar ze op stal staan
maar ik prefereer gewoon weidegang, indien je dit niet kunt geven kan een stapmolen een goed alternatief zijn.
wat kan mij het schelen waar andermans paarden staan, al zetten ze die dieren in hun living.
Ik veronderstel dat iedereen hier paardenliefhebbers zijn, iedereen hier zal het dus proberen zijn paard naar de zin te maken, met de mogelijkheden dat ze hebben.
en heb je geen mogelijkheid tot weidegang, en wel tot stapmolen, waarom zou je die dan niet gebruiken?
Maar zet je paard er geen uren in, probeer toch zoveel mogelijk afwisseling te geven

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:57

ach ik maak er dankbaar gebruik van als het zo uitkomt, maar ik ben me er wel van bewust dat ik er het paard geen plezier mee doe

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:02

Door al dat stappen wordt ie toch juist een soort van "opgeladen"? Voor ik mijn paard had, liep zij ook altijd 50! minuten in de stapmolen (arm ding..) maar ze heeft al 1.5 jaar geen stapmolen meer gezien Haha! (zolang heb ik haar ook Lachen )

Voor zo'n jong paard is het niet goed hoor, en in de winter kun je er toch ook iets mee doen? Waar heb je anders een paardje voor? Niet om hem in de stapmolen te laten lopen neem ik aan.. Nagelbijten / Gniffelen

(niet aanvallend bedoelt hoor! Lachen )

Groetjes, Julia Lachen

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:08

Volgends mij vald het best mee, zo slecht zal het niet zijn. Alleen zou hem er niet te lang in doen, misschien kun je hem er twee keer een kwartiertje in doen, dan is de tijd iets verdeeld en word het ook niet zo saai. Ben ook niet zo weg van die dingen maar ze zijn wel super handig. Tegenwoordig heb je van die stapmolens waar ze los in staan. Het paard kan daar zijn hele lichaam alle kanten op bewegen alleen hij moet blijven stapppen, ik denk dat dat rondje ook wel meevald. In het wild lopen paarden toch ook uren per dag, oke! zou mijn paard ook niet langer dan 20 min. per keer er in zetten en het is saaier dan buiten maar ik denk (om even weer op je vraag te komen) het niet erg is om een 3 jarige een half uurtje erin te zetten (maar ik zou het in 2 kkeer doen. Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:09

Ik lees hier een groot "gemak dient de mens" - gehalte. Frusty

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:16

klopt, bij mij op stal moet je inschrijven op de longeerring. Van de week had ik er 3 te doen waaronder een rijden (die eerst even aan de lijn moet) ik kom op stal....... het land was dicht (staat dan mooi op een bordje aan het begin van de landen) had ik nog 45 minuten niks te doen, want ik kon niet in de longeerbak...... buitenpaddoc was bezet, dus ik alle drie de paarden in de molen gegooid.......

na 45 minuten was de buitenpaddoc vrij en heb ik Toronto met Luna in de buitenpaddoc gegooid, en de spikkel gaan longeren, toen de spikkel in de buitenpaddoc en Luna eruit en luna gelongeerd....... toen luna er weer in en Toronto gehaald even gelongeerd en toen gereden......

al met al zijn ze dus een dikke 4 uur van stal af geweest, waarvan 45 minuten in de molen, 20 minuten longeren en de rest los........ alleen Toronto had het zwaar, die moest ook nog 20 minuten onder het zadel Haha! Haha!

in dat soort gevallen is het gewoon wel even makkelijk, heb je ze er toch uit..........

maar nogmaals ben me er zeer van bewust dat ik het paard er geen plezier mee doe, ook al krijgt hij dan gewoon fijn beweging

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:19

Waarom een stapmolen?
Zet hem in de wei klaar.
Of ga wandelen of grondwerk doen of ga wat spelletjes met doen zodat die zich niet verveelt (ook handig voor later trouwens).
Stapmolen kun je nog altijd doen als je eens geen tijd hebt of als je hem niet in de wei kon zetten.
Maar altijd die stapmolen is toch saai.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:14

als het een buitenstapmolen is op een vrij druk erf denk ik dat het wel nog meevalt kwa saaiheid hoor.
ze zouden moeten een grote stapmolen uitvinden die rond het hele terrein gaat Haha!
hebben ze veel afwisseling, én lange rechte lijnen én beweging Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:16

ik heb wel eens tekeningen gezien van een stal die de stapmolen rond de binnenbak had gemaakt........ overal 20 meter tussen om te kunnen oversteken........ tja das natuurlijk wel heel erg super

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:22

nu zie ik het alweer voor me: een combi die aan het wachten is om binnen te gaan, terwijl de paarden in die molen rondgaloperen, en als er even een momentje is paard en ruiter vlug oversteken Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:23

hihi zo snel gaat een molen niet Haha! Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:24

fantasie hé Vork

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:26

hihi Haha! Haha! het aanblik is inderdaad schitterend.......... en dan moet je je voorstellen dat je een paard hebt die bij enige druk aan het hoofdstel gelijk op de ho houwer gaat Haha! Haha! sta je daar Haha! Haha! moet je nog een heel rondje om de binnenbak heenrennen om zelf niet onder stroom te staan Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:36

Hyper! ik zie het echt al voor me Haha!
*al geloof ik wel dat we hier serieus offtopic aan het gaan zijn Schijnheilig *

ladigo14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:32

bij ons is er ook een stapmolen.
maar ze hebben echt wel een stuk of 10 meter waar ze in kunnen lopen.
onder het stappen kunen ze zich omdraaien.
en zelfs nog even stil staan om rondtekijken.
en hij staat buiten dus wat te kijken hebben ze zeker wel.
met aan de over kant een weg en daarachter koeien :H

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:56

Nou ik heb laatst een stapmolen gezien en die bodem was superglad!
De paarden die erin stonden moesten gewoon krampachtig lopen omdat ze bang waren om uit te glijden.
Kan niet gezond zijn voor spieren en pezen.
Verder als is de bodem goed: lijkt met doodsaai voor een paard!