overgang van beslagen naar blote voeten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:35

Hippotha schreef:
Goede, sterke hoeven blijven bij een goed beslag en regelmatige bekapping gewoon goed.
(...)
Ik merk vaak dat bij een verkeerde bekapping de hoeven zichzelf corrigeren door af te breken, zodat er weer een goede stand bereikt is. Of als ze te lang worden, breken ze ook af, maar met ijzers kan dit niet.

He we zijn het eens Cool

Regelmatig bekappen zou brokkelen moeten voorkomen. Het kan zijn dat door de ijzers de hoeven nu lang zijn en zichzelf corrigeren door af te breken, misschien hield het ijzer de te lange hoef bijelkaar?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:55

Arabesk schreef:
Hippotha schreef:
Goede, sterke hoeven blijven bij een goed beslag en regelmatige bekapping gewoon goed.
(...)
Ik merk vaak dat bij een verkeerde bekapping de hoeven zichzelf corrigeren door af te breken, zodat er weer een goede stand bereikt is. Of als ze te lang worden, breken ze ook af, maar met ijzers kan dit niet.

He we zijn het eens Cool

Komt waarschijnlijk door die gezamenlijke bladzijde Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 21:36

bedankt voor de verhalen allemaal,je leest dat het toch wel heel verschillend is

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:48

Hippotha schreef:
Beeker schreef:
Bij mijn paard zijn afgelopen vrijdag de ijzers ervan af gehaald. Ze heeft jaren op ijzers gelopen maar de ijzers moesten er even af omdat de hoeven nogal erg gescheurd waren en het beter was er ff geen nagels in te slaan. Mijn paard loopt echt heel moeilijk en kan bijna niet draven. Ik vraag me af of dit normaal is en hoe lang dit gaat duren anders ga ik toch maar weer zo snel mogelijk ijzers er onder doen.

Waarom stond je paardje op ijzers?
Bij ons op de manege worden bij nieuwe paarden ook standaard de ijzers eronderuit gehaald en er zijn altijd een paar paarden paarden die inderdaad zo moeilijk lopen. De meeste niet. De paarden die zo moeilijk lopen, hadden bij navraag vroeger ijzers geadviseerd gekregen i.v.m. hoef- of beengebreken. Ik zou dus nagaan waarom je paard moeilijk loopt.
En niet te lang wachten, want een paard dat pijn heeft en niet kan lopen, wordt er niet beter van.

Mijn paardje stond op ijzers omdat ze die gewoon nodig heeft. Ik ga regelmatig op buitenrit en zonder ijzers slijten de hoeven gewoon veel te snel. Normaal gesproken zijn er geen problemen en zijn haar hoeven altijd sterk en goed maar omdat de hoefsmid steeds uitstelde om te komen en de ijzers er dus te lang onder zaten zijn er een beetje scheuren in haar hoeven ontstaan. Omdat ik de komende periode wat minder kan rijden had ik besloten om die scheuren er eerst eens even uit te lagen groeien zodat de nagel gaten eens uit de hoeven kunnen groeien. Bij een ander paard doe ik dit ook wel eens en die heeft er eigenlijk nooit problemen mee maar dit paard helaas wel dus ik denk dat de ijzers er snel weer terug onder gaan of de situatie moet snel verbeteren.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:32

Bij mijn paard gaan morgen de ijzers eronder vandaan. Ben erg benieuwd hoe het zal gaan. Hij heeft nu overigens alleen voor ijzers.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:59

Mijn paard gaat binnenkort deze overgang ook maken.
Ze heeft meer dan 7 jaar voor op ijzers gestaan omdat ze anders te gevoelig was.
Nu ga ik over op hoefschoenen (old macs) en hoop uiteindelijk helemaal zonder te kunnen.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:28

Eind van deze maand komt de hoefsmid weer, en dan gaan de achterijzers er onder uit. In het najaar wil ik de voorijzers er onder uit laten halen. Ik hoop dat het goed zal gaan.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:02

Mijn paardje waar ik over schreef dat zo moeilijk liep zonder ijzers gaat nu goed vooruit. Het begint te wennen, eerst kon ze nog geen eens draven door de bak en nu na een week kan ik weer zonder problemen longeren. Alleen over kiezels is nog erg gevoelig maar dat lijkt me logisch. Het blijkt dus echt een kwestie van tijd te zijn en bij het ene paardje gaat het wat sneller dan bij de ander.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:24

Mijn merrie ging vorig jaar zomer van de achterijzers af, ging prima. Nu deze zomer ook voorijzers eraf. Het gaat op zich goed, wel wat brokkelige randen die af en toe wat inscheuren of er "klapt een stukje om", maar door ze regelmatig in te smeren met hoefcreme waardoor ze sopele blijven, vochtig te houden (afspuiten, natte wei) en zelf bij te vijlen, ziet het er al met al best heel redelijk uit. Ze loopt er heerlijk op, want ze schaatst nu nietmeer op haar ijzers. Al met al viel het me 100% mee, want ze is al 22 en heeft zeker 15 jaar op ijzers gelopen, en misschien zelfs nog wel langer. Ik moet wel zeggen dat ze de eerste 3 weken nagenoeg alleen weidegang kreeg en af en toe een kwartiertje stappen op harde bodem en dat ze niet werd gereden.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:06

Ben net naar de hoefsmid geweest en hij is nu voor de tweede keer bekapt (dus zonder ijzers) en er is helemaal niets meer van te zien. De nagelgaten zijn uitgegroeid en de hoeven zijn weer prima.
Nee, ik kan niet zeggen (behalve de nagelgaten en dientengevolge wat brokkels) dat er een overgang is geweest. Hij liep en loopt prima Knipoog gelukkig..