Hoefijzers of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:48

Ik zou hem wel laten beslaan als ik jou was. Je kunt toch altijd in de winter hem weer een tijdje van de ijzers halen.

Ik heb vorige week een B proefje (dressuur) gereden op het gras en mijn paard (die nog wat zwabberig op zijn benen is) gleed 2x weg. Hij werdt daar erg onzeker van en das erg sneu.

Ik heb een vorig paard voor het brokkelen ook aan de biotine gehad en dat hielp toen erg goed.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 20:41

Bedankt al voor de tips, ik wacht even af Lachen

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 21:51

Aminatjj schreef:
Dàt vind ik nou echt flauwe kul, dat een paard zonder ijzers en stiften evenveel grip heeft.
Ik kan je verzekeren, oké, een B-parcourtje (bij ons aspiranten, ik ga wsch in de B starten, dat is bij jullie L), de hoogte, natuurlijk kunnen we dat zonder ijzers doen!! En op een vlak terrein die niet nat ligt zonder losliggende grond, gaat perfect, niet?
En we steken ook niet altijd stiften in, alleen als er gevaar is tot uitglijden! En als ze dan een wrong maken, zo diep zitten die stiften nou ook niet, ze zitten maximum 2 cm in de grond, je gaat me niet zeggen dat ze daar aan blijven vastzitten hé! Een paard van 550 kilo die in de grond een wrong op doet door een stift van 2 centimeter lang, maak dat iemand anders wijs.

Dan, mijn paard kàn gerust zonder ijzers!! Maar wat als we daar aankomen of wedstrijd en het is een slechte ondergrond, dan moet ik niet afkomen met 'ik zal er stiften indraaien' want hij staat zelfs niet op hoefijzers.

Dan, ik ben helemaal niet uit op het behalen van een rozet, helemaal niet, de eerste wedstrijden doen we gewoon voor de ervaring, maar dan zou ik liefst wel zonder kreupel paard of zonder hersenschudding naar huis gaan hoor, ik heb er al veel zien onderuit gaan op een glad stuk, met stiften lopen de paarden ook wat zekerder. Ze moeten dan niet persé uitglijden ofzo hé, als ze maar een beetje zoeken naar vaste grond kan je de afstanden e.d. ook al vergeten, maar DAT zal pas slecht zijn voor het paard, als hij slechte ervaringen opdoet.
Nu ik dit allemaal lees staat mijn besluit vast
Jullie hebben allemaal wel een beetje gelijk maar in mijn standpunt lijkt dit toch het beste.

Groot gelijk. Veiligheid voor jou en je paard gaat voor alles.
En ijzers slecht? Onzin, mits je een goede smid hebt.
Succes

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:21

Dat paarden wegglijden op gras bij springen en/of dressuur heeft alles met de ruiter te maken. Die haalt het paard uit zijn balans, waardoor het zich niet goed aan het terrein kan aanpassen. Een goede ruiter kan een ijzerloos paard zonder moeite over de verschillende ondergronden rijden!

Mocht je geen goede ruiter zijn: doe daar dan iets aan in plaats van het op je paard af te schuiven!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:06

@Angela beetje heel erg kort door de bocht van je......

Mijn paard is verreden door iemand anders (voor ik hem kocht) Daarna heeft hij een jaar stil gestaan en is voor verkoop door verschillende mensen uitgeprobeerd. Dit alles heeft hem geen goed gedaan. Hij is erg scheef, hier is nooit wat aan gedaan.

Ik ben er nu mee bezig maar zoiets los je niet op in een week. Dus geef ik hem wat extra grip op het gras. Ben ik nu een misdadiger?

Zo'n opmerking komt alleen maar uit de 'ijzer haat hoek'. Beetje kortzichtig!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:00

Je bent geen misdadiger, maar wel erg voorbarig. De rug van het paard is scheef, maar je laat er alvast ijzers onder slaan voor op het gras. Of ga je je paard rijden in de wei Clown

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:07

Ja, ik rijd mijn paard ook in de wei ja, niet iedereen heeft een goede bak. Bovendien zijn wedstrijden nu op het gras.

Wat is er voorbarig dan? Ik begrijp dat soort opmerkingen niet zo.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:47

Wanneer je mij niet begrijpt, maakt mij dat niet uit. Ik hoop wel voor je paard dat je begrijpt dat de rug een heel belangrijke schakel is, voordat je maar aan wedstrijden durft te denken, anders maak je misschien de fout welke eerder gemaakt is bij het paard. En dat is toch het laatste wat jij wilt, hoop ik Schijnheilig .

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:54

Zijn rug wordt super getraind (onder deskundige begeleiding) don't worry! Dit paard wordt zorgvuldig volgens de klassieke dressuur getraind (geen penny getudel) Toch fijn dat jij dat van achter je computer zo goed kunt beoordelen Clown

En een B proefje moet ondertussen wel kunnen met die Z2 paard. Ook leuk voor de oeffening en de training.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:13

Ik wens je veel plezier met je paard.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:40

Nu weet ik nog steeds niet wat je nou voorbarig vind?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:03

Voorbarig is het om aan wedstrijden deel te willen nemen wanneer de rug van je paard nog herstellende is.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:49

Ok, nee ikke snap. Sorry heb een paar blonde plukken, daar zal het wel aan gelegen hebben Blond

Nou, ik zou het ook niet gedaan hebben als ik niet dacht dat het wel zou kunnen. Het is ook maar een B proefje, (wat stelt dat nou voor) en het gehele herstel gaat nog wel ruim een jaar duren voordat hij helemaal recht is en vodoende bespierd aan beide zijden. En ik denk persoonlijk, dat ik altijd voorzichtig moet blijven doen met de rug van mijn paardje. Al is het niet zo erg gebleken als het leek, denk ik zelf.

Daarnaast trainen we thuis ook op het gras (de bak die er is is erg zwaar en dat is slecht voor zijn rug). Nee, ik zal nooit dezelfde fout weer maken die er met dit paard gemaakt is..... en dan te bedenken dat dit paard door een proffessionele dressuurdame is ingereden en op zijn 5e al in de Z2 liep.... Hij kende geneens een zithulp.

Maar hij krijgt nog steeds ijzers later als hij groot is Haha!

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 14:40

Heeft dat dan alles met de rug te maken dat ze gaan schuiven??
Onlangs begon mijn paard te schuiven in de bak, doordat de grond daar losser lag, en je moet me geloven, erna liep hij veel te zoeken!!
Ik vind sommige opmerkingen echt onzin, sorry dat ik het zeg ...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:24

Nou het hoeft niet aan de rug te liggen hoor. Mijn paard is verreden en heeft volgens de medici Kissing Spines. (speciaal geval dus) Uit dit alles vloeit ook een balansprobleem voort. Dit ben ik rijtechnisch aan het oplossen. Als een paard niet goed gereden wordt kunnen er rugklachten ontstaan.

Een paard kan uitglijden doordat je hem niet goed genoeg ondersteunt, maar het kan ook tal van andere oorzaken hebben. Als hij daarna loopt te zoeken dan zou ik wel zeggen dat het daar aan ligt.

Welke opmerkingen vind je onzin?

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:36

een paard kan gerust onder de 4/5 jaar beslagen worden hoor.
maar ik zou hem toch beslaan. voor de veiligheid. want dan heb je er stiften in zitten. en dat lijkt me toch wat steviger te staan dan helemaal niks..
bij ons staat ook een paard en die stond ook heel vroeg al op de ijzers. met een jaar of 2.. maar dat weet ik niet. en die kan niet meer zonder..

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:27

Dit topic is weer een geval van een egoïstische eigenaar.

Waarom laat je in godsnaam je paad beslaan?Waarom wil je perse op wedstrijd?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:41

Armaris: Ik deel dezelfde mening, maar helaas beslist de eigenaar wat goed of slecht is voor het paard.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:53

Armaris schreef:
Dit topic is weer een geval van een egoïstische eigenaar.

Waarom laat je in godsnaam je paad beslaan?Waarom wil je perse op wedstrijd?

Tjonge...jonge...wat kort door de bocht.
Maar ook deels waarheid Bloos , maar daar doen we allemaal aan mee.
We hebben allemaal een paard, omdat WIJ er plezier van willen hebben (in welke vorm dan ook, natural of wedstrijdgericht of recreatief)
Mensen zijn nu eenmaal net als dieren instinctief altijd egoistisch. Alles doen we omdat wij er beter van worden of ons er beter door doen voelen. Zelfs dingen die je niet wilt doe je om een schuldgevoel (dus een naar gevoel) te voorkomen en een zekere eigenwaarde op te bouwen...

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:54

opala schreef:
Armaris: Ik deel dezelfde mening, maar helaas beslist de eigenaar wat goed of slecht is voor het paard.

Hoezo helaas? Wie moet er dan beslissen? De wetten van de natuur? Nou , dan is die van mij er zo geweest hoor!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:22

Wij mensen maken meer kapot, dan ons bewust of onbewust lief is.

Ik reageer niet meer, heb mijn zegje gedaan.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:37

Hippotha schreef:
opala schreef:

Hoezo helaas? Wie moet er dan beslissen? De wetten van de natuur? Nou , dan is die van mij er zo geweest hoor!

De eigenaar wilt op wedstrijd,maar de vraag is,wilt het paard dat?
En je kan pas zien na een aantal wedstrijden of je paard het leuk vind of niet maar dan zijn er allang ijzers onder getimmerd.Als je paard het goed doet zonder,waarom sla je er dan onder?

Ik heb zeer zwaar gecrost op het veld met mijn verzorgpaard.Vaak ook als je de bodem niet meer zag van de plassen.Er waren ook bochten.En ik kan je verzekeren! Met een alleen voor beslagen 20tiger zijn we nog steeds niet onderuit gegaan!En ook zelfs niet geslipt.En die snelheid was harder dan een gewoon galopje hoor!