Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22356
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:00

holist die aan huis komt:
Steffi van der Laarse
Chalotte Willekens
beiden opgeleid door Laarakker

Anoniem

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:22

Esperanza schreef:
De reden dat ik dit topic heb gestart, is niet om een NB-TB discussie uit te lokken, maar ik hoopte dat er meer mensen met ervaringen met dunne zolen zijn. En ik wil graag weten of het weer helemaal weg gaat, hoe lang het kan duren en wat ik extra kan doen om mijn paardje wat te ondersteunen.

Ik heb ervaring met dunne zolen van m'n paard. Vorig jaar liep ze opeens gevoelig en bleken de zolen van haar voorvoeten opeens dun te zijn. Ook ik was op zoek naar de oorzaak. En dit konden er meerdere zijn, of een combi daarvan. Ik zal ze even opsommen, wie weet herken je er iets in bij jouw paard:

* Eind voorjaar/begin zomer kreeg ze in haar rechtervoorvoet een hoefzweer. Een tijd later is ze met diezelfde voet in iets scherps getrapt (diepe snee in het midden van haar zool). En weer later bleek ze de hoefgewrichtsbanden - ook in haar rechtervoorvoet - verrekt te hebben (diagnose holistische DA). Hierdoor is ze een tijdlang haar rechtervoet gaan ontlasten en haar linkervoorvoet extra gaan belasten en dit heeft beide voeten geen goed gedaan.
* Begin augustus kwam ze in een kersverse wei, dat voor het eerst ingezaaid was, dus enorm vers gras (veel eiwitten en suikers e.d.).
* Half augustus kreeg ze een homeopatische reinigingskuur (om kleine, beginnende ontstekingen in haar gebit te genezen en om haar geheel te reinigen); haar lichaam was dus druk bezig afvalstoffen vrij te maken en af te voeren, waar de hoeven ook hun functie in hebben.
* Naast dit alles was ze ook zwanger en de eerste maanden eist het nieuwe leventje een groot deel van de voedingsstoffen op en zo kan er te weinig overblijven om haar eigen hoeven te "verzorgen". Daarnaast is het zo dat een drachtige merrie haar energie zuiniger gebruikt en de stofwisseling efficiënter wordt, waardoor de merrie meer en efficiënter voedingsstoffen opneemt dan voorheen en dat dat nu problemen gaf in haar zwakke punt; bij Jovarna dus haar voorvoeten.

Wat ik gedaan heb:
Ik heb hoefschoenen laten aanmeten. Gedurende de (vier) weken dat we op de schoenen moesten wachten, hebben we veel gewandeld, op ondergrond waar ze niet gevoelig op was. Toen de schoenen er waren, zijn we weer buitenritten gaan maken. Ondertussen had (heeft) ze 24 u/d weidegang, wat ook erg belangrijk is.

annaponygirl
Berichten: 36
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:25

HEt paard van een vriendin van mij heeft dat ook gehad...
hij had te korte hoeven en dat duurde 4 maanden voordat ze weer kon rijden
er kwam ook bloed uit zijn hoeven Huilen Verdrietig

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:27

Tijdelijk hoefschoenen is sowieso een slimme oplossing, maar dan moet je ze alleen gebruiken als je met je paard over de harde ondergrond gaat. Laat het even op zijn beloop tot de hoeven weer wat gegroeid zijn en haal er dan een goede smid bij (die in elk geval die ene voet weer goed bekapt die zo scheef is!) Of je dan wel of geen ijzers wil/nodig hebt moet je zelf met je smid bespreken. Ik zou ze ook even niet meer zoveel in het voetenbad zetten, dan wordt de hoef misschien weer te zwak.. Succes hé het komt goed Knipoog

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:44

Esperanza, kun je een foto maken van de onderkant (zoolkant) van de rechter voorhoef van je paard?

je hebt gelijk als je voorlopig niet aan de hoeven van je paard wil laten werken. de volgende keer als je weer de smid erbij haalt vraag hem dan om NIETS van de zool bij de toon eraf te halen. ook niet "even" de vijl eroverheen. de zool vanaf het straalpunt richting toon helemaal met rust laten. de zolen zijn waarschijnlijk daar het dunst. alleen uitstekende hoefwand afronden.

ik heb zelf een merrie met hele kleine voetjes die vroeger na het bekappen vaak erg gevoelig liep. ook haar zolen waren onder de rand van het hoefbeen veel te dun. nadat ik mijn toenmalige smid verzocht had daar niks meer vanaf te halen werd het beter.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:52

Esperanza schreef:
De reden dat ik dit topic heb gestart, is niet om een NB-TB discussie uit te lokken, maar ik hoopte dat er meer mensen met ervaringen met dunne zolen zijn. En ik wil graag weten of het weer helemaal weg gaat, hoe lang het kan duren en wat ik extra kan doen om mijn paardje wat te ondersteunen.

Kijk dat het tijd nodig gaat hebben snap ik, maar ik wil weten wat oorzaken kunnen zijn en wat oplossingen kunnen zijn, als die er zijn..... Ik geloof ook dat er meerdere oorzaken kunnen zijn voor dit probleem en ik geloof niet in een oplossing in voetjes alleen. Dus nee, ik ga er geen NBer bij halen (er is genoeg van zijn voeten gehaald voorlopig) Ik geloof in een holistische kijk op een paard en niet in een tunnelvisie op voeten alleen. Een paard is meer dan hoeven alleen. Wat er met hem gebeurd is, de vele verhuizingen ed, hebben zijn weerslag op Revenge en zijn algehele toestand gehad.


Dan ben je juist bij NB aan het goede adres, dat is onderdeel van een hele andere manier van paarden houden. Kom uit die tunnel Boos!

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:02

opala schreef:
Esperanza schreef:
De reden dat ik dit topic heb gestart, is niet om een NB-TB discussie uit te lokken, maar ik hoopte dat er meer mensen met ervaringen met dunne zolen zijn. En ik wil graag weten of het weer helemaal weg gaat, hoe lang het kan duren en wat ik extra kan doen om mijn paardje wat te ondersteunen.

Kijk dat het tijd nodig gaat hebben snap ik, maar ik wil weten wat oorzaken kunnen zijn en wat oplossingen kunnen zijn, als die er zijn..... Ik geloof ook dat er meerdere oorzaken kunnen zijn voor dit probleem en ik geloof niet in een oplossing in voetjes alleen. Dus nee, ik ga er geen NBer bij halen (er is genoeg van zijn voeten gehaald voorlopig) Ik geloof in een holistische kijk op een paard en niet in een tunnelvisie op voeten alleen. Een paard is meer dan hoeven alleen. Wat er met hem gebeurd is, de vele verhuizingen ed, hebben zijn weerslag op Revenge en zijn algehele toestand gehad.


Dan ben je juist bij NB aan het goede adres, dat is onderdeel van een hele andere manier van paarden houden. Kom uit die tunnel Boos!


Verward Waar gaat dit over, volgens mij zijn zijn voeten gewoon keer op keer te kort bekapt? En de wand te dun gemaakt.. Oké, misschien heeft alles wel weerslag op zijn gezondheid gehad.. Maar volgens mij is dit niet de fout van zijn gezondheid maar meer van de (rigoreuze) smid? Sorry als ik het verkeerd zie hoor maar ik zie op de foto's flinterdunne zooltjes en hoefwand..

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:18

Ik heb even op zijn site gekeken:

http://www.holistischdierenarts.nl/html/frameset.htm

Zijn behandel methoden, oa.

- chakra therapie
- homeopathie (wat ik van hoge verdunningen vind staat elders al beschreven)
- orthomoleculaire therapie (als chemicus kan ik dit gewoon NIET serieus nemen)
- goudkorrels implanteren (dit kan toch nooit goed zijn goud is een lichaamsvreemde stof)

Dit gaat me toch echt te ver...
Op bokt word ik vaak uitgemaakt voor 'natural' maar met dit soort dingen heb ik dus helemaal NIKS

Antheman

Berichten: 11836
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:59

Arabesk schreef:
Ik heb even op zijn site gekeken:

http://www.holistischdierenarts.nl/html/frameset.htm

Zijn behandel methoden, oa.

- chakra therapie
- homeopathie (wat ik van hoge verdunningen vind staat elders al beschreven)
- orthomoleculaire therapie (als chemicus kan ik dit gewoon NIET serieus nemen)
- goudkorrels implanteren (dit kan toch nooit goed zijn goud is een lichaamsvreemde stof)

Dit gaat me toch echt te ver...
Op bokt word ik vaak uitgemaakt voor 'natural' maar met dit soort dingen heb ik dus helemaal NIKS


Esperanza vraagt om advies. Wat jij hiervan vindt, doet er toch niet toe?

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:05

Antheman schreef:
Esperanza vraagt om advies. Wat jij hiervan vindt, doet er toch niet toe?


Nou dan is mijn advies dat je er in dit geval weinig mee op zal schieten.
Ik ga hier geen uitgebreide verhandeling geven over homeopathie en de onzin van verdunningen en orthomoleculaire onzin.

Er is geen wetenschappelijk bewijs voor deze methoden, sterker nog er is bewijs dat het geen r**t uitmaakt of je een 'medicijn' geeft of een placebo. Laat staan de effecten van chakratherapie en het inbrengen van goud.

Beetje dure manier om van je geld af te komen, dat probeer ik met mijn post aan te geven.

Aan een ieder om te keus zelf te maken, maar als jij iets aanraadt heb ik het recht om datzelfde af te raden. Bij deze dus.

Antheman

Berichten: 11836
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:08

hallo, TS vraagt ZELF om een holistische DA!

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:48

Antheman schreef:
hallo, TS vraagt ZELF om een holistische DA!


ja en in topics over ijzers zijn er genoeg NB-ers die hun visie geven
Vork

MMMaaike

Berichten: 283
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:57

Een paardje bij mij op stal heeft een paar jaar geleden ook een kreupel paard gehad na een bezoek van de hoefsmit. Er was bij haar paard niet echt een duidelijke schuldige aan te wijzen. Waarschijnlijk heeft de hoefsmit te veel van haar zool gesneden en had het paard ook een lichte vorm van hoefbevangen (nooit bewezen geweest). Zij heeft de veearts laten komen en deze heeft de voorhoeven ingepakt met gips. Hier heeft ze een tijdje opgestaan op stal, zodat de zolen weer konden groeien. Toen is ze naar de veearts gegaan en is het paard beslagen door de hoefsmit (bij de veearts aangesloten) met zooltjes ertussen om de dunne zool te beschermen tegen steentje. Nu staat ze voor op gewone ijzers zonder zooltjes en het gaat nog steeds goed met haar.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:58

Arabesk schreef:
Antheman schreef:
Esperanza vraagt om advies. Wat jij hiervan vindt, doet er toch niet toe?


Nou dan is mijn advies dat je er in dit geval weinig mee op zal schieten.
Ik ga hier geen uitgebreide verhandeling geven over homeopathie en de onzin van verdunningen en orthomoleculaire onzin.

Er is geen wetenschappelijk bewijs voor deze methoden, sterker nog er is bewijs dat het geen r**t uitmaakt of je een 'medicijn' geeft of een placebo.
Laat staan de effecten van chakratherapie en het inbrengen van goud.

Beetje dure manier om van je geld af te komen, dat probeer ik met mijn post aan te geven.

Aan een ieder om te keus zelf te maken, maar als jij iets aanraadt heb ik het recht om datzelfde af te raden. Bij deze dus.


Je zou het boek Het Veld van Lynn Mc Taggart eens moeten lezen.
Daarin wordt uitgelegd dat alles uit trilling bestaat en dat trillingen worden overgenomen door de omgeving e.d.
Homeopatische middelen werken wel degelijk omdat de trilling van de gebruikte plant door de verdunnende stof is overgenomen.
Zodoende hoeft er van de orginele stof niet eens meer iets aanwezig te zijn terwijl de verdunning dan nog steeds werkzaam is. Dit is wetenschappelijk bewezen.

Erg interessant boek. Oja, Lynn Mc Taggart is een heel gerespecteerd wetenschapsjournaliste en niet de eerste de beste papparazie die onzin uit gaat lopen kramen Knipoog

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:04

ranna schreef:
Daarin wordt uitgelegd dat alles uit trilling bestaat en dat trillingen worden overgenomen door de omgeving e.d.
Homeopatische middelen werken wel degelijk omdat de trilling van de gebruikte plant door de verdunnende stof is overgenomen.
Zodoende hoeft er van de orginele stof niet eens meer iets aanwezig te zijn terwijl de verdunning dan nog steeds werkzaam is. Dit is wetenschappelijk bewezen.


dat zou niet best zijn...

ons rioolwater wordt gezuiverd en via een omweg weer als drinkwater geschikt gemaakt....

nee sorry dit gaat er bij mij niet in Vork

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:51

Dan toch niet, ik heb niets met fanatiek NB-ers/Naturals Vork , maar mijn paard wordt sindskort wel natuurlijk bekapt en staat onder behandeling van een holistisch DA (Gijsbert van Marel) en waar een 'normale' DA het al had opgegeven is hij verder gegaan en Joey loopt al velen malen beter.

De hoeven van mijn pony waren ook super slecht, nu voeren we haar zeewier door haar eten en staat ze ook regelmatig met haar hoeven in het water en het gaat beter dan ooit! De tijd dat ze echt pijn in haar hoeven had (zonder ijzers), hadden we haar in een paddock staan met een gedeeltje nat zand, daar ging ze graag staan.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:18

viewtopic.php?p=17394004#p17394004

laten we daar verder bakkeleien over alternatieve geneeswijzen

grappig dat daar gezegd werd dat 'naturals' zich ook vaak inlaten met kruidendokters aardstralen etc etc

ech nie Extreme duivel
of ik ben de uitzondering die de regel bevestigd Clown

laten we hier on-topic blijven Haha!

mijn advies weet TS wel, maar ik zal het voor de meelezers nog even opschrijven:

AANHCP bekapper erbij halen en verder het proces onder toezicht van de gewone VA houden

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:40

Heb (vandaag dan) helemaal geen zin om te bakkeleien, maar hou er niet zo van als bepaalde personen het aldoor maar beter weten, terwijl er genoeg uitzonderingen zijn en deze uitzonderingen niet eens zo uitzonderlijk zijn, maar vaker voorkomen dat men wil zien.

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 16:42

@Jackie, in mijn eerste post staat een link naar foto's van alle voetjes toen en nu
Afbeelding Maar dit is het voetje RV.

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 16:44

Afbeelding

deze is beter, maar wel wat onscherp

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 16:45

@Spikeyblue, het klopt hoor, de oorzaak is 2 te korte bekappingen en dat gebeurt me nooit weer! Maar soms kun je door iets extra's te doen of een supplement te geven, de zoolgroei extra stimuleren....

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 16:48

@ Hetja, waar helpt zeewier voor? Stimuleert dat groei?

Morrie

Berichten: 22356
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:51

jammer dat je het vervelend vindt hetja, maar ik ben een nog extremere natural dan arabesk.... en ik ga toch een tip geven voor een suppelement:
Kerabol

dit heeft mijn paard enorm geholpen, omdat hij vermoedelijk door derden bereden werd (die het niet eerlijk vonden dat ik hem niet meer reed, want een paard wordt zo graag bereden Frusty ) sleten zijn hoeven te hard en door dit supplement zijn ze weer helemaal bij gekomen.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:53

laatst hoorde ik nog dat er in een blad voor het friese paard resultaten van een onderzoek hadden gestaan over het bijvoeren van biotine:

bij de groep paarden met biotine door het voer groeiden de hoeven langzamer!

helaas het ik het oorspronkelijke artikel nog niet kunnen achterhalen

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Deze 'opzet' normaal? En dunne zolen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 17:05

Enne, ik vroeg niet om een holistische DA! Ik ben erg tevreden met mijn normale DA! Ik ben een dressuurprikker, geen natural. Pas op, mijn dressuurpaard loopt wel 24/7 buiten met inloopstal, maar als het moet krijgt hij een deken. Ik rijd met bit en schapenwollen vachtje! En zodra het kan gaan er gewoon weer ijzers onder!

Alleen ik ben (vind ik zelf) wel iemand die verder kijkt dan haar neus lang is. Er is veel gezeuld met dit paard voordat ik hem kreeg en daardoor werdt hij erg mager. Aangezien de rest in de wei er geen last van had kon het bijna niet aan het voer alleen liggen. Dan kijk ik dus verder, die verhuizingen hebben zijn weerslag gehad op zijn toestand. Dus heb ik raad gevraag aan Djilan die veel van voeding weet en zij kijkt ook verder dan haar neus lang is! Dus kreeg ik wat tips om hem net even een zetje te kunnen helpen. En dat gaat prima.

Maar sorry ook voor Bessie, er komt geen NBer naar Revenge. Er komt voorlopig even niemand meer aan zijn voeten, alleen ik, en als ik weer een goede hoefsmid heb gevonden, dan gaan we hem weer beslaan.

Voor mij is NB niet per se de goede weg. Ik vind dat ik mijn keuzes weloverwogen maak en mijn pad loopt iets anders. Ik weet dat jullie er heilig van overtuigd zijn, maar jullie kijken te veel naar alleen de voetjes en te weinig naar het paard als geheel met training als belangrijk aspect daarin.