[discussie] Hoefijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:35

Mijn paard staat al 19 jaar op (draver)ijzers en ze is nog steeds heel en fit. Ze heeft goede voeten met een mooie dunne witte lijn. Gevoel in haar voeten heeft ze ook nog steeds, op een scherpe steen stappen = au. Ik denk dat de schade bij haar door de ijzers wel meevalt Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:43

Helaas heeft die van mij ook ijzers! Ik heb het in 1 jaar twee keer geprobeerd om hem zonder ijzers te laten. Helaas was het de laatste keer zo erg dat de smid midden in de nacht moest komen omdat mijn paardje niet meer op z'n voeten kon staan!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:33

Mijn paard staat op ijzers, omdat ze niet zonder kan helaas Knipoog

Mijn paard heeft platvoeten...

Mijn 'platvoetje' haar hoeven bestaan uit:

* Een platte hoornzool
* De verzenen liggen laag en plat onder de hoef
* Een horizontalen hoornwand
* En een zeer platte straal

Ze kan simpel weg niet zonder haar ijzer... ik heb het met eigen ogen gezien, ze laat zich vallen van de pijn Verdrietig

Haar straal en Hoornzool zijn zo gevoelig, je kan het voorstellen dat als jij met je bloten voeten door vuur heen loopt, zo voelen haar hoeven als die zonder ijzers der grond raken... ( overgens... dit gaat NOOIT meer over, en word nooit meer beter )

Mijn pony staat heerlijk zonder ijzers !!

Het liefst heb ik alles zonder staan, maar helaas is dit niet mogelijk Vork

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:41

aboo'tje

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:01

Ik ben tegen ijzers in alle gevallen.! uitgezonderd medische problemen Lachen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:08

Dennis schreef:
Ik heb ze liever op blote voeten, veel makkelijker (en goedkoper).

Toch heb ik er 1 voor op ijzers staan, waarom? Verbeend hoefkraakbeen waardoor ze verre van lekker loopt. Met een ijzertje er onder gaat het VEEL beter. Dat verbeende hoefkraakbeen heeft ze iig niet van te vroege belasting oid (ze is bijna 2 jaar onder het zadel en nu 7).

En wat doet dat ijzer? Maak mij eens duidelijk (ik zie namelijk soms het verband tussen de dingen niet Clown ) dat een ijzer van buitenaf aangebracht helpt bij verbeend bot wat inwendig zit.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:24

Opala: dat snapte ik dus ook al niet helemaal Verward

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:55

Waarschijnlijk is het enige dat ze merken dat de doorbloeding in de hoeven bijna niet meer plaatsvind. En dus voelt het paard niet veel pijn meer. Dan lijkt het alsof het ijzer helpt.
Maar de gevolgen voor de lange termijn zijn veel heftiger de verbening wordt erger en er vindt geen afvoer van afvalstoffen meer plaats.
Mijn paard heeft dus door wigjes verbening gekregen juist.
Nu loopt die blootvoets en hij doet het super. HE is natuurlijk wel erg belangrijk een goede hoefverzorger te vinden.
Met die van mij ben ik dan ook erg blij. Geen scheuren, brokkels. En zelfs zijn enorme grote platvoeten blijven netjes staan. Maar ja hij komt wel elke vijf weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:51

Nee, niet. Ze staat alleen met de keuringen op ijzers (is de beslissing van de officiele eigenaar, vind het onzin; vraag me werkelijk af of een Fries beter gaat lopen met ijzers eronder, mij lijkt dat je zo'n paard alleen maar uit z'n eigen balans brengt?).
Gelukkig heb ik het voor elkaar dat ze weer blootvoets is, veel beter zo. Lachen De hoefsmid is daarbij erg te spreken over haar hoeven; Vooral de zeer goeie kwaliteit + hoorngroei, traditioneel bekappen trouwens.

Ik ben niet specifiek tegen ijzers, maar zelf, paard dan, hoef ik ze niet te hebben. Ben nu aan het oefenen met stappen op het harde, om de hoeven weer aan te sterken sinds die maand op ijzers.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:13

Justarman schreef:
Ik ben tegen ijzers in alle gevallen.! uitgezonderd medische problemen Lachen

Precies. Helaas zijn er mensen die menen dat je zelfs de ergste hoefscheuren e.d. zonder ijzers op kunt lossen. Nou, als dat zo ver gaat dat het je zelfs je paard kan kosten, dan liever tijdelijk ijzers.

Mijn paard loopt nu weer ijzerloos. Ik heb ook liever geen ijzers, maar soms is het een noodzakelijk kwaad. Ik heb geen plannen om er weer ijzers onder te laten zetten.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:31

Mijn paard heeft nu 3 jaar zonder ijzers gestaan en is 'natuurlijk bekapt' in die 3 jaar. Het ging van kwaad tot erger en uiteindelijk heb ik er weer voor gekozen om er weer ijzers onder te zetten (in overleg met smid). Wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb.. ze loopt stukken beter nu met dit speciale beslag Ja

Ze heeft hoefkatrol en biljardeerd.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:51

TheSam schreef:
Mijn paard heeft nu 3 jaar zonder ijzers gestaan en is 'natuurlijk bekapt' in die 3 jaar. Het ging van kwaad tot erger en uiteindelijk heb ik er weer voor gekozen om er weer ijzers onder te zetten (in overleg met smid). Wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb.. ze loopt stukken beter nu met dit speciale beslag Ja

Ze heeft hoefkatrol en biljardeerd.

Onder natuurlijk bekappen versta ik niet dat een prof om de zoveel weken komt, daar mag je iets gedetailleerder over zijn wat dat inhield.

Denk je nu dat de hoefkatrolontsteking verdwenen is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:24

Ik ken ook een pony die hoefkatrol had en ook speciaal beslag kreeg (en natuurlijk medicatie), die is er ook weer bovenop en loopt zo ver ik weet weer blootvoets.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:29

Astra staat altijd al op ijzers, maar de laatste tijd verslechterd het. Haar hoven worden smaller, de straal is zo dun geworden, ze worden ongelijk...We vinden geen één hoefsmid die ze goed kan krijgen. De laatste zei zelfs geen tijd er meer aan te willen besteden...Echt erg...
Ik zou er al lang ijzers hebben afgedaan, maar daar is de vriend niet voor te vinden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:36

AstraGirlie schreef:
Astra staat altijd al op ijzers, maar de laatste tijd verslechterd het. Haar hoeven worden smaller, de straal is zo dun geworden, ze worden ongelijk...We vinden geen één hoefsmid die ze goed kan krijgen. De laatste zei zelfs geen tijd er meer aan te willen besteden...Echt erg...
Ik zou er al lang ijzers hebben afgedaan, maar daar is de vriend niet voor te vinden.

!!!!!!!!
Ga zelf een cursus natuurlijk bekappen doen en vraag of je smid de ijzers eraf trekt en nog een keer bekapt (maar niet de straal en de zool). Dan kun je het zelf bijhouden en je zal zien dat het stukke beter zal gaan.

Inherent aan NH is ook dat je de levensomstandigheden van het paard moet aanpassen.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:47

Mijn verzorgpaarden staan allemaal ijzerloos op eentje na. Die staat alleen voor op ijzers omdat ze wat aan d'r voorbenen heeft, hoewel ze d'r ook liever zonder ijzers zien. De paarden huppelen ook alleen af en toe het erf over, lopen verder in het land of staan op stal en worden om de zoveel tijd bekapt door de hoefsmid en als het nodig is bijgevijld door de eigenaresse.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:52

Arabesk, het is het paard van mijn vriend en hij heeft het laatste woord erover, de ijzers blijven erop jammergenoeg...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:54

ik heb ook niet de intentie om je te overtuigen, de keus moet je zelf, of in dit geval je vriend maken.
ik geef alleen info dat er ook andere opties zijn

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:59

Ja, dat snap ik wel Lachen
Ik wou ook dat ik hem kon overtuigen, ik heb er al eens een topic over gehouden met fotos. De dierenarts is vanmorgen geweest, en hij ging zijn mening eens vragen...
Het is gewoon zo verdomd traditioneel, veel mensen hier op de buiten kennen geen paard zonder ijzers...

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:00

Als het niet nodig is staan de pony's bij ons niet op ijzers. Mijn eerste pony stond 's zomers op ijzers omdat ze al erg oud was en vaak struikelde en zo had ze wat meer grip. Marnix hebben we dit voorjaar gekocht en staat ook op ijzers de hoefsmid adviseerde ons om hem ook in de winter alleen voor op ijzers te houden, omdat hij platvoeten heeft.

wrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:01

in mijn klanten kring staat 60% onnodig op de ijzers(tegen mijn advies in) voor omdat het lekker klinkt op straat omdat ze het nodig vinden ivbm de wedstrijden en nog 100 redenen.

een paard wat goed loopt zonder ijzers en het niet nodig heeft moet je niet op een ijzer zetten zonde van het geld en waar je de natuur de natuur kan laten moet je dat ook doen.

MAAR ik lees hier zoveel dingen over ijzers

hoefmechanisme werkt niet meer.
is niet waar het verminderd iets maar aan de slijtage op het ijzer kunnen we zeer duidelijk zien dat het wel werkt.

door bloeding zou niet meer plaats vinden.
is ook niet waar de doorbloeding is er altijd ook als het paard stil staat.anders waren alle voeten er wel af gestorven omdat onze paarden in veel gevallen 21uur per dag op stal staan om 3u per dag bereden te worden.bind je arm maar 21uur af hij wordt vanzelf blauw en dan zwart. met een ijzer moet ik toe geven de door bloeding is IETS minder maar niet zo erg dat het schade aan kan richten mits goed beslagen.

ieder paard is een individu en zo moet hij ook behandeld worden.
het is niet waar dat ijzers altijd slecht zijn.dit wordt de mensen aan gepraat door de nbers die ergens achter staan en zich daar aan vast houden en zich aan sluiten bij het clubje wat zo fel tegen ijzers is vaak zijn dit ook de mensen die bitloos rijden en hun paard dichter bij de natuur willen brengen.(niet erg om op deze manier met paarden om te gaan laten we dat voorop stellen)

mensen die tegen nb zijn zijn vaak de mensen die veel op hoofcare kijken en te veel naar hun tb luisteren en vaak op een dressuurmatige manier met hun paard bezig zijn (ook niets mis mee)
als ik naar een nieuwe klant ga bekijk ik het paard en zijn gangen luister naar me klant wat hij\zij met haar paard wil en kijk wat het beste voor het paard en zijn hoeven is soms is dat nb en soms tb en soms een ijzer en heel soms laat ik een veil achter zodat ze het zelf bij kunnen houden omdat de groei minimaal is en alleen de randjes afgeveild moeten worden.

groet melvin

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:02

Mijn paard staat alelen op ijzers waneer ik van plan ben buiten te gaan rijden, En als ik in het zomer seizoen start met wedstrijden gaat ze ook zeker op ijzers. verder zoveel mogelijk ijzerloos. Ze is een keer uitgegleden toen ze wilde drinke. En dat is bijna haar dood geweest

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:08

wrangler schreef:
hoefmechanisme werkt niet meer.
is niet waar het verminderd iets maar aan de slijtage op het ijzer kunnen we zeer duidelijk zien dat het wel werkt.

door bloeding zou niet meer plaats vinden.
is ook niet waar de doorbloeding is er altijd ook als het paard stil staat.anders waren alle voeten er wel af gestorven omdat onze paarden in veel gevallen 21uur per dag op stal staan om 3u per dag bereden te worden.bind je arm maar 21uur af hij wordt vanzelf blauw en dan zwart. met een ijzer moet ik toe geven de door bloeding is IETS minder maar niet zo erg dat het schade aan kan richten mits goed beslagen

ho ho
het wordt VERMINDERD, het is niet zo dat het de boel afknijpt
hoefmechanisme is nog wel mogelijk maar niet voldoende in onze ogen!

verder ben ik het eens met de rest van je post!
Ja

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:09

Mijn paard stond vroeger altijd op ijzers maar toen we hem kochten niet meer.
Eerst vonden we het niet nodig maar toen bleek dat zijn hoeven scheef werden na een tijdje.
Onze hoefsmit vertelde dat het beter was om hem op ijzers te zetten en dat advies hebben we opgevolgt. Nu staat hij op ijzers en ik ben er zeer tevreden over.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:21

Ik kan er allemaal wel inkomen in de verklaringen ...
Maar hoe verklaar je dat een paard er beter van gaat lopen?
Als het hoefmechanisme verminderd wordt, de doorbloeding verminderd e.d., hoe kunnen ze er dan beter van gaan lopen?