Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dennis schreef:Ik heb ze liever op blote voeten, veel makkelijker (en goedkoper).
Toch heb ik er 1 voor op ijzers staan, waarom? Verbeend hoefkraakbeen waardoor ze verre van lekker loopt. Met een ijzertje er onder gaat het VEEL beter. Dat verbeende hoefkraakbeen heeft ze iig niet van te vroege belasting oid (ze is bijna 2 jaar onder het zadel en nu 7).
Justarman schreef:Ik ben tegen ijzers in alle gevallen.! uitgezonderd medische problemen
TheSam schreef:Mijn paard heeft nu 3 jaar zonder ijzers gestaan en is 'natuurlijk bekapt' in die 3 jaar. Het ging van kwaad tot erger en uiteindelijk heb ik er weer voor gekozen om er weer ijzers onder te zetten (in overleg met smid). Wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb.. ze loopt stukken beter nu met dit speciale beslag
Ze heeft hoefkatrol en biljardeerd.
AstraGirlie schreef:Astra staat altijd al op ijzers, maar de laatste tijd verslechterd het. Haar hoeven worden smaller, de straal is zo dun geworden, ze worden ongelijk...We vinden geen één hoefsmid die ze goed kan krijgen. De laatste zei zelfs geen tijd er meer aan te willen besteden...Echt erg...
Ik zou er al lang ijzers hebben afgedaan, maar daar is de vriend niet voor te vinden.
wrangler schreef:hoefmechanisme werkt niet meer.
is niet waar het verminderd iets maar aan de slijtage op het ijzer kunnen we zeer duidelijk zien dat het wel werkt.
door bloeding zou niet meer plaats vinden.
is ook niet waar de doorbloeding is er altijd ook als het paard stil staat.anders waren alle voeten er wel af gestorven omdat onze paarden in veel gevallen 21uur per dag op stal staan om 3u per dag bereden te worden.bind je arm maar 21uur af hij wordt vanzelf blauw en dan zwart. met een ijzer moet ik toe geven de door bloeding is IETS minder maar niet zo erg dat het schade aan kan richten mits goed beslagen