HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Kelly

Re: HET topic voor ijzerloos, TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:45

weet ik.maar dan moeten ze dat laten blijken en net zoals hierboven gewoon vragen!

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:46

Kinke schreef:
daar gaan we dan Knipoog
Vievke, kwam dat gevoelig lopen dan door de manier waarop ze bekapt werd?? Ik bedoel dus...misschien zou ze wel helemaal goed lopen als de bekapping ook goed was??

zou kunnen..ik had haar namelijk net en weet niet door wie ze van tevoren bekapt is!

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:46

xx_Vievke schreef:
Kinke schreef:
daar gaan we dan Knipoog
Vievke, kwam dat gevoelig lopen dan door de manier waarop ze bekapt werd?? Ik bedoel dus...misschien zou ze wel helemaal goed lopen als de bekapping ook goed was??

zou kunnen..ik had haar namelijk net en weet niet door wie ze van tevoren bekapt is!

maar het lopen is er veel beter op geworden en ze is ook niet gevoelig meer! Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:47

haha, dat snap ik, maar nu ga ik ff lekker zeuren Lachen
Je kunt dus bijvoorbeeld niet zeggen dat je paard niet zonder ijzers kan. Wel dat bij de manier waarop ze bekapt werd ze niet goed liep ...

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:49

Kinke schreef:
haha, dat snap ik, maar nu ga ik ff lekker zeuren Lachen
Je kunt dus bijvoorbeeld niet zeggen dat je paard niet zonder ijzers kan. Wel dat bij de manier waarop ze bekapt werd ze niet goed liep ...

ik zeg ook niet dat ze niet zonder ijzers kan.. het is er gewoon beter op geworden sinds dat ze op ijzers staat.

Je kunt dus bijvoorbeeld niet zeggen dat je paard niet zonder ijzers kan.

waar heb je dat zien staan dan??

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:17

zo bedoel ik het ook niet (rottige internet Knipoog
waarschijnlijk zou ze dus prima zonder ijzers kunnen...

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:20

misschien..maar dan heb ik wel meer kans op wedstrijden als het nat is dat ze dan uitglijdt..

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:21

en nu gaat het goed met ijzers dus ik laat ze er lekker onder zitten Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:22

zit ik net in het hoefijzer topic te lezen over iemand die Mnogwat rijdt zonder ijzers en nog nooit is uitgegleden Lachen

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:40

zeker een interessant topic...
ga ik ook volgen

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:56

Kinke schreef:
zit ik net in het hoefijzer topic te lezen over iemand die Mnogwat rijdt zonder ijzers en nog nooit is uitgegleden Lachen

Kelly (xx_vievke) rijd ook geregeld buiten, dus daar zijn ook ijzers voor nodig denk ik zo. Haar pony is echt vooruit gegaan met de ijzers. Lachen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:08

geloof het of niet ymmik, paarden kunnen zelfs zonder ijzers op 't harde Lachen

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:22

haha dat geloof ik zeker Kinke, maar ik rijd toch wel 2 tot 3 keer per week buiten zelf, en dan gaan mijn paardje haar hoeven echt slijten en brokkelen, ze draaft dan ook niet helemaal lekker op het harde. Ik heb mijn ijzers dus ook vooral voor het buitenrijden. Lachen

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:18

De paarden waar ik mee rijd hadden/hebben geen ijzers en die waren hardstikke hard. Die brokkelden/versleten ook niet zomaar. Maar ja, niet ieder paard (of eigenlijk, ruiter) is daarmee gezegend Haha!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:21

roxje21 schreef:
De paarden waar ik mee rijd hadden/hebben geen ijzers en die waren hardstikke hard. Die brokkelden/versleten ook niet zomaar. Maar ja, niet ieder paard (of eigenlijk, ruiter) is daarmee gezegend Haha!

Nee was het maar waar! Knipoog

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:16

xx_Vievke schreef:
misschien..maar dan heb ik wel meer kans op wedstrijden als het nat is dat ze dan uitglijdt..

ik heb vier paarden waarvan er eentje van zijn 3e tot zijn 12e beslagen was. mijn ervaring is dat ze op hun blote voeten NOOIT uitglijden. dat was met ijzers wel anders. mijn beslagen paard gleed vaak. op asfalt, als hij zijn stal uitkwam, op gras, voral als het nat was en in de winter op sneeuw (hebben we gelukkig niet vaak). sinds hij zonder ijzers staat is het probleem verdwenen.

ook zie ik andere beslagen paarden vaak glijden. in mijn ogen zijn ijzers waardeloos om uitglijden te voorkomen, behalve misschien als je er kalkoenen in schroeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 08:27

Ymmik schreef:
haha dat geloof ik zeker Kinke, maar ik rijd toch wel 2 tot 3 keer per week buiten zelf, en dan gaan mijn paardje haar hoeven echt slijten en brokkelen, ze draaft dan ook niet helemaal lekker op het harde. Ik heb mijn ijzers dus ook vooral voor het buitenrijden. Lachen

ik rij alle dagen buiten

zolang ik de hoeven elke week vijl gaan ze niet brokkelen. Laatst had ik het even overgeslagen en meteen scheurtjes in de hoef... Boos!

voor het slijten hoef je geen ijzers te nemen, want ik vijl me suf! Ziek ondanks dat ik alles op asfalt rij!!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:31

Ik zou dus nooit de hoeven van mijn pony zelf bijvijlen, ten eerste omdat ik er totaal geen verstand van heb, en dan niet zomaar (ook al heb ik een curses gedaan) aan haar hoeven ga vijlen.
Ten tweede is ze 1 keer licht en 1 keer zwaar hoefbevangen geweest, de 2e keer kwam omdat ze ontsnapt was. Haar hoeven zagen er dus er slecht uit en als je nog maar een rondje ging lopen brokkelde ze al. Nu 1 jaar later zijn haar hoeven er weer veel beter uit gaan zien. En omdat ze wat gevoelig liep op straat heb ik gekozen voor ijzers. Haar hoeven zien er nu nog beter uit.

En als ik de hoeven iedere week zou gaan vijlen, blijft er niks van over, want zo extreem groeien ze niet. Lachen

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:41

Jovarna schreef:
Wat een eensgezindheid, 'iedereen' gaat met Buff mee. Haha!
Saai topic wordt het zo. Haha! Clown

Bij deze een vraag aan Buff Knipoog : wat vind jij "prutsen"?

Zoals ik al zei: Ik vind het "prutsen" als je niets afweet van de stand van de hoeven/benen (op een 'dood' been kan iedereen bekappen, maar dan kan je nooit, maar dan ook nóóit, rekening houden met de stand. Je moet het paard in zijn geheel bekijken), de anatomie van de hoef en de gevaren van het foutief bekappen.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:26

Linda vertaalt wat er op hoofcare.nl word gezegd.. daarom gaan zo veel met Buff mee. Het is echt een openbaring, die site!

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:28

Ja mijn eigen ervaring met mijn paard en de site verklaren veel!
Maar ik zeg niet dat ik een NB'er per definitie slecht vind.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:44

Kinke schreef:

Dat niet/nooit uitglijden zonder ijzers ben ik het niet mee eens. En ik heb het bewijs in de wei staan Clown Mijn paard gaat nog wel eens in volle galop door de wei, moet je maar eens zien wat voor glijsporen hij trekt als hij in de ankers gaat. En hij is ook al 2x zijwaarts onderuit gegleden. Ok, dan heb je het over een jong en onbezonnen paard, maar toch!

Deze arab heeft trouwens knoerdharde hoeven en loopt totaal niet gevoelig op wat voor bodem dan ook. Heerlijk is dat moet ik zeggen Ja Ze hebben ook nog niet gebrokkeld of gescheurd. Heb pas 1x de randen een beetje bijgevijld. Vandaag komt de hoefsmid hem voor het eerst doen (heb hem sinds 18 mei) en ben benieuwd wat ze ervan vindt.

Als het een beetje meezit kan ik hem dan volgend jaar in de endurance zonder ijzers uitbrengen en wie weet ook nog wel in klasse II. Maar zodra ik merk dat de slijtage groter wordt dan dat de hoeven kunnen aangroeien gaat er beslag onder. Zoals het er nu naar uitziet kunststofbeslag.

Even iets anders. De arab die ik hiervoor had had hele gevoelige hoeven. Kon amper over paden lopen/draven waar maar enigszins grind lag. Ik heb een heel jaar met hem dit soort paden (zand met wat kleine steentjes en juist ook grove steen paden) opgezocht om zijn hoeven te trainen (zowel aan de hand als onder het zadel), maar het heeft ernstig weinig geholpen. Bij zo'n paard met zeer waarschijnlijk een (te) dunne zool zou ik dus toch voor beslag kiezen, iig tijdens de maanden dat ik endurancewedstrijden zou rijden. En dan van oktober t/m begin maart zonder ijzers. Wat zouden de NB mensen doen?

BTW, ik ben heel erg te spreken over deze hoefsmid:
http://www.hoefsmederijmeijer.nl/
Ik heb hem een keer langs laten komen voor advies bij het paard met die dunne zolen. Even van Alphen naar Rheden Knipoog

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:07

@Djilan: Om op jou verhaal terug te komen over het rijden op grind paden/kleine steentjes. Mijn pony ging op zulke paden kreupel lopen zelfs in stap, nu met ijzers kan ik er bijwijze van zo overheen draven en geen pas verkeerd. Lachen

Ik ben echt heel blij met de ijzers, en had het vind ik zelf al eerder moeten doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:10

Kinke schreef:

Het ene paard is het andere niet. Er zijn paarden die een geweldige balans hebben en er zijn paarden die dat niet hebben en dus af en toe uitglijden of struikelen.
Persoonlijk ben ik voor blote voeten, maar niet ten koste van alles. Als ik dingen vraag van mijn paard die ze niet aankan op blote voeten, dan gaan er ijzers onder. Nee, geen schoenen, want het komt te weinig voor Clown
Ook heb ik een paard gekend dat echt beter af was met ijzers, zij biljardeerde nogal en had artrose. Met die ijzers is ze bijna 30 geworden, zonder waarschijnlijk een flink paar jaar minder, doordat dan de artrose veel harder was gegaan.
Verder maakt het me qua bekappen niet uit hoe de persoon die het doet het noemt, als het maar goed gebeurt. Randjes vijl ik af en toe wat netter, maar meer zeker niet. Strasser vind ik een eng mens, haar volgelingen zo mogelijk nog enger.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:12

Ymmik, die arabier dus ook. Maar ik heb geprobeerd de hoeven te trainen op deze bodem daar hij vooral zand en weidegrond was gewend op de stal ervoor. Hij liep op dat soort paden echt stokkreupel, in stap dus ook. Na een jaar kon hij er wel overheen stappen, maar draven nog steeds niet. Voor hem was beslag toch een oplossing geweest.
Mijn huidige paard heeft dus wel super hoeven, dus daar gaat voorlopig niets onder.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat ik open sta voor alle manieren van bekappen en beslag, mits er gekeken wordt wat er voor dat betreffende paard het beste is.

Zo loopt er bij ons een pony die volgens mij chronisch hoefbevangen is (en ik denk zelfs het hoefbeen gekanteld) die geholpen zou zijn met een stuk minder steile hoefstand of NB bekappen. Het arme dier kan bijna niet lopen en ligt bijna de hele dag. Maar helaas, ik kan de eigenaar niet dwingen er wat aan te doen Heb wel al aangegeven dat ik het erg zielig vind dat het dier zoveel pijn heeft.