Middel tegen hoefbevangenheid

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:41

niemand zegt dat het komt door het gras, je moet gaan wegstrepen wat de oorzaak kan zijn.
Nicole, heb je toevallig je Shet een wormkuur gegeven net voordat hij bevangen werd? Anti-wormmiddelen met het bestanddeel fenbendazol kun je nu ook beter gaan vermijden.

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:18

Armaris schreef:
Hoho mensen,waarom meteen je paard van het land afhalen?
Wie zegt dat het daardoor komt?

Hoefbevangenheid kan door meerdere dingen veroorzaakt worden.
Enkele voorbeelden:

Gebruik van cortisonen
Na een koliekoperatie
Bij het drinken van veel en koud water
....

Als je shet zonder ijzers staat kan je aan je hoefsmid vragen een flinke afronding te maken tot aan het begin van de witte lijn(die oranje lijn als je hem blootlegt)maar naar de binnenkant van de hoef gericht


Als je het topic goed gelezen had, had je kunnen zien dat niet alleen de voeding als eventuele boosdoener werd aangewezen Knipoog

Toch kan je er bij shetlanders (die geen recente behandeling met medicatie heeft gehad) en 24/7 beschikking hebben tot gras, er vrijwel vanuit gaan dat het hier gaat om een voedingsprobleem. Ook onder shetlanders zijn er uitzonderingen, maar de praktijk leert dat een overschot aan energie in 99% van de gevallen de boosdoener is.

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:42

Sorry,
maar wat ik niet snap is dat sommige zo makkelijk over hoefbevangenheid denken.
Hoefbevangenheid is een ziekte wat je zo goed in de gaten moet houden. Ik snap niet dat je als je paard al 3 x hoefbevangen is geweest er zo makkelijk over lijkt te denken.
Of dat men denkt dat het met alleen een modderbadje en lopen over gaat.

Ik zeg dit zo omdat de pony van een vriendin van mij al bijna 5 weken voor zijn leven aan het vechten is wegens hoefbevangenheid. Hij kreeg ook eerst een prikje, een poedertje enz. Na een week bleek er een sincker ontstaan te zijn, de meest erge vorm van hoefbevangenheid die je maar kan hebben.

Elke dag nu is er nog 1, gelukkig is hij de laatste dagen wat stabieler aan het worden. Als hij geneest zal het zeker nog wel een jaar duren voordat hij weer de oude is.

Heel veel da en hoefsmeden denken te makkelijk over hoefbevangenheid.

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:42

jammer dat ik je moet teleurstellen maar het modderbad heeft echt wel baat.Ik baal er behoorlijk van alsof ik te licht erover denk dat mijn paard hoefbevangen is.Ze staat streng onder controle dus dat zit echt wel goed.Ik heb ook nooit gezegd dat ik er te licht over denk.Ze loopt linksvoor weer goed en rechts gaat ze haar hoef al beter belasten.Ze begint weer op haar teen te lopen.Dus ik vind dat je nogal kort door de bocht bent.Ik neem aan dat iedereen het beste met zijn of haar paard voor heeft.Ik heb me de afgelopen 2 dagen geheel verdiept in hoefbevangen dus ben echt wel wijzer.Eenmodderbad geeft een paard verlichting tegen de pijn en ze gan er wat anders van op hun hoef staan.Natuurlijk weet ik dat ik er nog echt niet ben met mijn paard en dat besef ik maar al te goed.maar ze begint beter te lopen en ze is weer opgewekt.Daar is het met mijn modderbad om te doen

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:59

Dwertje, ik ben blij dat jij je paard zo onder controle houdt. Ik bedoelde niet te zeggen dat een modderbadje niet goed is, het verlicht de pijn. Maar wilde ermee zeggen dat dat niet het enige wat men dient te doen. Het was meer in het algemeen gericht, had dat wat duidelijker moeten maken. Nou lijkt het inderdaad net of ik alleen maar jou aanval.


Komt ook gewoon omdat ik vandaag weer bij die pony ben geweest en als je hem dan zo ziet staan breekt je hart. Wij zaten erook bovenop, om de dag was de veearts er, elke keer contact met de hoefsmid.
Er waren foto's gemaakt, alles goed en een week later bleek het toch helemaal verkeerd te zijn gegaan.

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:29

Ik vind het echt heel erg rot voor je dat het niet de goede kant opgaat met die pony.Natuurlijk maak ik me ook zorgen om mijn paard want ze is tenslotte ook al 21.Maar ik was er gelukkig op tijd bij.Ze gat nog steeds 3 keer per dag in en modderbad.Daar laat ik haar ongeveer 2 uur in staan.Je ziet dat ze het gewoon lekker vind omdat ze dan minder last heeft van haar hoefbevangen.Ben blij dat je snapt dat ik er alles aan doe om haar beter te maken.Maar een modderbad is echt wel een goed idee voor een bevangen paard.Ik hoop echt dat alles goed komt met je pony.sterkte.

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 07:16

wsundayl, een sincker is inderdaad zo'n beetje het ergste wat je kunt krijgen bij hoefbevangenheid. Hoe wordt die pony nu behandeld?

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:58

Die pony waar ik het over heb is 6 weken geleden hoefbevangen geraakt. Da gelijk erbij, medicijnen gekregen. Dag erna hoefijzers eraf en de pony in de paddock gehouden waar we het zand nat hielden. Paar dagen later foto's gemaakt, niks gekanteld of gezakt. Hoefsmid heeft de pony op speciale ijzers gezet, hij is wel op medicatie gebleven, en in de paddock met alleen oud hooi.

Week later komt de hoefsmid weer en die zei meteen dat het foute boel was. Pony is gelijk naar de kliniek gebracht waar ze hem weer op andere ijzers hebben gezet omdat het ondertussen dus een sincker was geworden.
Hij staat nu al ruim 3 weken in de kliniek en elke dag dat hij nog leeft is er eentje.
Ze kunnen op het moment niks voor hem doen behalve goed in de gaten houden en hopen dat hij zelf blijft vechten en de natuur mee wil werken.

De afgelopen dagen is hij redelijk stabiel gebleven tot vrijdag, in een keer weer heel slecht en ze vrezen nu ervoor dat het door de zool heengaat. Als ie erdoor heen gaat is het einde verhaal, daar zijn achterbenen dat niet meer aankunnen.
Hij heeft van een sincker ook nog is de ergste vorm die je kan hebben.

Gelukkig is het zo'n vechter, hij glanst nog volop, eet, hinnikt en is speels.

Vandaar dat ik dus zo reageer over hoefbevangenheid omdat ik dus een 6 jaar oude pony in een keer zo erop achteruit heb zien gaan. Als die hoefsmid niet zo attent was geweest dan had hij er nu al niet meer geweest.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:26

Kleefkruid geven, dit helpt bijzonder goed om de afval stoffen af te voeren, en ze eten het graag als ze het nodig hebben.
Het groeit vaak bij brandnetels in de buurt en is een soort slingerende vaak andere planten verstikkende plant met heel veel natuurlijke antioxidanten,je weet wel dat spul wat aan je kleding blijft pakken met van die stroeve kleverige stengels en smalle blaadjes en van die kleine zaadbolletjes.Helemaal gratis!
En werkt 100%! En als ze het niet meer eten hebben ze het niet meer nodig.Werkt ook goed tegen vocht op de benen!

hoefsmidje

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: haaren (bij tilburg)

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:55

/spam
Laatst bijgewerkt door Lielle op 17-08-06 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 00:18

dwertje schreef:
Natuurlijk maak ik me ook zorgen om mijn paard want ze is tenslotte ook al 21


deze zin en de opmerking over haar dikke nek doet me denken aan Cushing Syndroom. heb je het met je dierenarts al over gehad??

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 23:46

De pony waar ik het over had is gisteravond ingeslapen. Sinds zaterdag is ie ineen keer heel erg achteruit gegaan. Het was gewoon niet eerlijk meer.

amigootje

Berichten: 2394
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:09

Jeetje, wil je heel veel sterkte wensen !! Ach gut

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:31

Sorry ik ben wat laat met reageren,maar waren wat prive problemen.Nou mijn dwertje loopt gelukkig weer erg goed.Ik ben al 3 keer lekker buiten gaan stappen met haar.Ze heeft nu hoefijzers onder zonder lip.De ijzers zitten er wel gewoon onder en verder heeft de hoefsmid er siliconenkit ingespoten.Tussen ijzer en hoef is een zooltje gezet en tussen zooltje en hoef is het volgespoten met silsiconenkit.Meteen toen de dierenarts klaar was liep ze eigenlijk al best lekker.Ook haar nek is niet dik meer en dat kwam toch wel van de hoefbevangenheid.Dus ze heeft verder geen enge ziekte of zo.Ik heb wel heel vel geluk gehad dat ik er echt op tijd bij was.Natuurlijk besef ik heel erg goed dat dit niet voor iedereen is weggelegd.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:29

Dan zou ik vanaf nu toch maar heel erg uitkijken met wat je doet en voert aan je pony... Veel succes!

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:57

Fijn dat alles weer goed is! En als ik jou was zou ik je Shet in het voorjaar helemaal niet meer op het gras zetten. Lachen