achterijzers aan de voorhoeven..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mrietjesueel

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 22:46

Pebblesje schreef:
"vroeger" waren voor en achter ijzers allebij met 2 lipjes, weet niet meer precies waarom toen wel en waarom het is veranderd maar heb ik op school gehad Clown

'vroeger' waren alle ijzers juist met 1 lip, die dubbele lip bij het achterijzer is eigenlijk een klapijzer, wat de kans op balbetrapping ed verminderd.
Ik ben ook geen fan van dubbele lip voor. Een aantal paarden bij ons op stal vind ik een rare hoefvorm hebben gekregen sinds ze die ijzers onder hebben. En logischerwijs belemmert een dubbele lip het hoefmechanisme.
Een van de smeden bij ons op stal gaf als argument voor dubbele lip voor, dat het minder druk op de toon geeft bij springpaarden, bij de landing.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:48

Armaris schreef:
Esther schreef:

Ik heb nooit verschil gemerkt in hoefgroei als mijn paard een keer een ijzer met twee lippen had met wanneer hij een 'normaal' voorijzer had. En ook op het ijzer met twee lippen kon ik zien dat zijn hoef kon werken op hij ijzer.
En volgens mij zitten de lippen niet zover naar achter dat de hoef er samengeknepen van wordt. Ik denk dat dat vooral aan de manier van beslaan ligt = aan de kundigheid van de smid. Een slechte smid kan elk paard kapot maken, een goede smid kan een paard met slechte hoeven verbeteren.

Zowel een ijzer met 1lip als een ijzer met 2lippen belemmeren de hoefgroei,dus het is meer dan normaal dat je niets merkt

Mijn paard staat nu zonder ijzers (4 maanden), zijn hoeven groeien nu echt niet harder hoor (hierin is meegenomen dat de hoeven nu meer slijten van zichzelf).

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:11

Wat voro het ene paard juist slecht is kwa hoefbeslag, kan voor een ander paard wel juist goed zijn. Niet alle paarden kunnen ijzerloos door het leven, mits ze bereden of aangespannen worden natuurlijk. Ik ken zelfs een paard wat a. zonder ijzers bijna niet kan lopen, b. het op ijzers met 1 lip iets beter deed, 3. gaat als een speer op ijzers met dubbele lippen, en dit alweer een aantal jaren lang. Ik zeg er wel bij dat dit paard om de zes weken bezoek krijgt van de hoefsmid, en dat de hoeven er uitstekend uitzien maar dat willen de eigenaren wel graag zo houden. Zou dit paard het zonder ijzers moeten doen, dan was hij al lang ten dode opgeschreven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:22

oestinja schreef:
Ik ken zelfs een paard wat a. zonder ijzers bijna niet kan lopen, b. het op ijzers met 1 lip iets beter deed, 3. gaat als een speer op ijzers met dubbele lippen, en dit alweer een aantal jaren lang...

ik begrijp nog steeds niet dat er ijzers onder een paard geslagen worden dat ZONDER niet kan lopen, om er vervolgens op te gaan rijden

als jij pijn in je rug hebt, neem je toch ook geen pijnstiller en ga je toch ook niet weer door met zware dingen tillen??

dat hij niet zonder ijzers kan geeft aan dat er wat mis is!! en dat gaat zeker NIET opgelost worden met ijzers al dan niet met dubb. lippen. Dat bestrijdt de symptonen NIET de oorzaak!!!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:09

Arabesk schreef:
oestinja schreef:
Ik ken zelfs een paard wat a. zonder ijzers bijna niet kan lopen, b. het op ijzers met 1 lip iets beter deed, 3. gaat als een speer op ijzers met dubbele lippen, en dit alweer een aantal jaren lang...

ik begrijp nog steeds niet dat er ijzers onder een paard geslagen worden dat ZONDER niet kan lopen, om er vervolgens op te gaan rijden

als jij pijn in je rug hebt, neem je toch ook geen pijnstiller en ga je toch ook niet weer door met zware dingen tillen??

dat hij niet zonder ijzers kan geeft aan dat er wat mis is!! en dat gaat zeker NIET opgelost worden met ijzers al dan niet met dubb. lippen. Dat bestrijdt de symptonen NIET de oorzaak!!!

Paarden met gevoelige zool kunnen idd moeilijk lopen zonder ijzers, en dat heeft helemaal nada met de rug te maken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 13:55

IJzers met dubbele lippen hebben de hoeven van mijn paard helemaal samengeknepen. Ik ben nu ruim anderhalf jaar bezig om ze weer breder te krijgen, maar het ziet er naar uit dat het nog lang gaat duren.

Mrietjesueel: volgens mij heb je het niet helemaal begrepen. Arabesk bedoelt met dat rug verhaal een voorbeeld.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:32

Lenneke_ schreef:
IJzers met dubbele lippen hebben de hoeven van mijn paard helemaal samengeknepen. Ik ben nu ruim anderhalf jaar bezig om ze weer breder te krijgen, maar het ziet er naar uit dat het nog lang gaat duren.

Mrietjesueel: volgens mij heb je het niet helemaal begrepen. Arabesk bedoelt met dat rug verhaal een voorbeeld.

Klopt
excuser-moi Haha!

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:15

Arabesk, dit paard heeft gewoon hypergevoelige hoeven en zolen. Verder is er niks met het dier aan de hand, alles is goed uitgezocht door dierenarts en hoefsmid. Verder doet het paard het erg goed in de dressuur. Wat zou je er mee bereiken als je deze blootsvoets zou laten lopen? Juist ja, een hele grote en mooie.... gazondecoratie die zich te pletter verveelt.
Wij mensen lopen toch ook niet op sokken of blote voeten naar ons werk? En een ander voorbeeld, ik doe veel aan skeeleren, heb dit vroeger ook op redelijk nivo gedaan. (wedstrijden) Dit kon ik alleen maar met een aanpassing aan mijn schoen. Hoe denk je daar dan over?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:40

oestinja schreef:
Arabesk, dit paard heeft gewoon hypergevoelige hoeven en zolen. Verder is er niks met het dier aan de hand, alles is goed uitgezocht door dierenarts en hoefsmid. Verder doet het paard het erg goed in de dressuur. Wat zou je er mee bereiken als je deze blootsvoets zou laten lopen? Juist ja, een hele grote en mooie.... gazondecoratie die zich te pletter verveelt.
Wij mensen lopen toch ook niet op sokken of blote voeten naar ons werk? En een ander voorbeeld, ik doe veel aan skeeleren, heb dit vroeger ook op redelijk nivo gedaan. (wedstrijden) Dit kon ik alleen maar met een aanpassing aan mijn schoen. Hoe denk je daar dan over?

Antropomorfisme Haha! Dat denk ik erover Haha!
Je kan een paard niet vergelijken met een mens,en al helemaal niet hoef <-> voet.
En wil je perse een antwoord hebben,in Afrika lopen mensen met blote voeten,dusja Haha!

ELK paard kan blootsvoets lopen buiten enkel uitzonderingen en dat zijn : gebroken hoefbeen en evt bij hoefbevangenheid.Bovendien lees ik enkel hoe het paard bij bepaalde ijzers loopt maar NIET hoe het is als het blootsvoets door het leven gaat.Wat gebeurt er?Brokkelt de hoefwand af?etc

Arabesk,sorry dat ik in je plaats antwoorde maar ik voelde me even geroepen Haha!

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:45

Bij dit paard is zonder ijzers zowat alles misgegaan wat maar mis kon gaan. Ver voor haar derde brokkelden en scheurden de hoeven, zonder aanwijsbare oorzaak overigens, bovendien was ze enorm gevoelig, om een lang verhaal kort te maken, alles is geprobeerd, ook om de 4 weken de hoeven bijwerken en ijzerloos laten lopen maar niks bood soelaas. Ja, uiteindelijk een goede smid die met een voor het paard passende manier van beslaan kwam. Overigens heeft dezelfde smid het met dit paard geprobeerd zonder ijzers wat ook niets oploste.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:32

Let op je hebt speciale voorijzers met 2 lippen, die zijn niet schadelijk voor het hoefmechanisme, maar je moet geen achterijzers met 2 lippen aan de voorhoeven doen, die beperken wel het hoefmechanisme!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:12

ilse18 schreef:
Let op je hebt speciale voorijzers met 2 lippen, die zijn niet schadelijk voor het hoefmechanisme, maar je moet geen achterijzers met 2 lippen aan de voorhoeven doen, die beperken wel het hoefmechanisme!

Alle ijzers beperken het hoefmechanisme Clown

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:49

Armaris schreef:
Een paard hoor géén ijzers met dubbele lippen te hebben en zeker niet aan de voorhoeven!

Dus jij wilt zeggen dat je een ijzer met 1 lip op de achterhoef zet? Verward dat is achterhaald hoor!
de reden dat je achter een dubbele lip hebt is omdat een paard nog wel eens op het voor ijzer wil gaan staan met het lopen. Hierbij het het paard zich open halen als je een ijzer met 1 lip gebruikt. met een dubbele lip heb je veel minder kans op beschadiging. k had t er gister nog over met mn stagebegeleider (=smid) Haha!

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:52

Mijn paard heeft heel lang gelopen met achterijzers aan zijn voorhoeven, dit kwam omdat hij heel snel ze voorijzers verloor! En het hielp echt wel!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:56

de hoefsmid Rob van Nassau die heel hoog aangeschreven staat in NL waarschuwt expliciet voor de gevolgen van achterijzers aan voorhoeven!!
Kijk maar eens op zijn site!

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:43

Tjah en als je op die site kijkt van Rob van Nassau en dan bij hoefbeslag, zie je ook dat je ook ijzers voor de voorvoeten (voorteenscheur ijzer) hebt met dubbele lippen! Dus het hoeven niet altijd achterijzers te zijn die aan de voorvoeten worden beslagen Lachen

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:58

mijn smid deed ook altijd achterijzers bij de voorhoeven... dit omdat het dan iets steviger zat ofzo?

hoefsmidje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:48

waarschijnlijk had jou paard door het raar afbrokkelen van de hoef een scheur als je dan een ijzer met 2 lippen (geen achterijzer maar een speciaal voorijzer deze bestaan dus wel als dan niet zelf gemaakt door je smid) sluit ie wel is waar het hoef mechanisme een beetje op waar door de voet word gestabileseerd en de scheur uitgroeid en nie verder scheurdt
bij zn volgende beslag zal ie weer gewone ijzers krijgen denk ik

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:50

mijn verzorgpony had dat ook maar dat kwam omdat we niet zeker wisten of ze al eerder ijzers gehad had.. ivm met rare sprongen dus 2 lippies eronder gezet, (blijft kennelijk beter zitten), nu heeft ze wle gewoon ijzers met 1 lip

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:42

xx_Merle schreef:
mijn smid deed ook altijd achterijzers bij de voorhoeven... dit omdat het dan iets steviger zat ofzo?

Een achterijzer is gewoon niet in de goede vorm voor een voorhoef. Kijk zelf maar wat een verschillende hoeven die voor en achter hoeven zijn. Een smid kan wel van een normaal voorijzer dubbele lippen eraan maken. Ik ben er niet weg van, maar ik snap dat er enkele gevallen zijn dat het tijdelijk even niet anders kan.