zelf nagels er inslaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yell

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 00:14

timokyana schreef:
ik weet niet of het hier mag,maar anders moet ik weer een nieuw topic openen, mijn paard is een ijzer kwijt nu zit er nog 1 nagel in, kan je die er wel zelf uithalen of beter laten zitten tot de smid komt.( ik zou hem er nooit zelf terug onder slaan zou het niet durven en laat ik aan vaklui over )

ik denk dat je het beste iemand kan vragen die als eens vaker een hoefijzer eronder weg heeft gehaald. Erg vast kan hij niet meer zitten. Of even een smid vragen langs te komen..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:44

Ik zou hem er zeker onder weg halen, een los ijzer kan best schade aanrichten, zeker als het nog maar met 1 nagel vast zit. Het zou zonde zijn als een deel van je hoefwand afbreekt toch? Probeer het bovenste eindje van de nagel terug om te buigen en er uit te tikken, erg moeilijk is het niet.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:46

Yvonniej schreef:
door wie word dit goedgekeurd?

Door wie wordt wat goed gekeurd?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 11:42

Als je paard zich niet kan bezeren aan de ene nagel zou ik hem laten zitten.Je hebt alleen maar kans dat je een stuk hoef meetrekt.Een ijzer wat er helemaal af is zou ik er ook nooit zelf onderslaan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:44

voor de duidelijkheid ijzer is er onderuit.Er zit alleen nog 1 nagel in zo stom,snap eigenlijk ook niet hoe dat dat kan.Het is gelukkig aan de buitenkant dus kan ze zich niet zo snel beschadigen, ik bel vandaag de hoefsmid of hij even langs kan komen,ik durf er niet goed zelf aan te klooien.Bedankt voor jullie advies!als het ijzer aan een nagel had gehangen had ik zeer zeker gister de smid al gebeld,besef goed dat dit gevaarlijk is,maar dit was niet het geval en een ijzer er zelf onder slaan doe ik al helemaal niet brrr.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:00

Esperanza schreef:
Yvonniej schreef:
door wie word dit goedgekeurd?

Door wie wordt wat goed gekeurd?

misschien kun je het hele bericht even lezen (ook het gedeelte wat ik ge-quote heb...)

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:34

Ja, dat las ik, je quotte Amaris.

Ik vind die reactie weer erg overdreven, dus daar zeg ik niet eens iets van. Maar het kan ook zijn dat je mijn actie bedoelde...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:38

Esperanza schreef:

Ik vind die reactie weer erg overdreven, dus daar zeg ik niet eens iets van. Maar het kan ook zijn dat je mijn actie bedoelde...

Wat is daar overdreven aan?
Zeg nou toch zelf.

Iemand die zijn/haar paard zijn/haar hoeven bijhoud(natuurlijke bekapping dus)wordt scheef aangekeken omdat er aan iets kostbaars wordt gekomen,nl de hoef! Er bestaan verschillende meningen over natuurlijk bekappen en wij,NB'ers,stuitten veel op onbegrip,verwijt,etc

Maar zelf nagels inslaan,zonder ook maar gestudeert te hebben,met kans op vernagelen én waarvoor een opleidende smid 2jaar voor moet studeren,wordt WEL aanvaard!!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:42

Esperanza schreef:

Clown dan had ik jou wel gequote

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:43

Armaris schreef:
Esperanza schreef:

Wat is daar overdreven aan?
Zeg nou toch zelf.

Iemand die zijn/haar paard zijn/haar hoeven bijhoud(natuurlijke bekapping dus)wordt scheef aangekeken omdat er aan iets kostbaars wordt gekomen,nl de hoef! Er bestaan verschillende meningen over natuurlijk bekappen en wij,NB'ers,stuitten veel op onbegrip,verwijt,etc

Maar zelf nagels inslaan,zonder ook maar gestudeert te hebben,met kans op vernagelen én waarvoor een opleidende smid 2jaar voor moet studeren,wordt WEL aanvaard!!

door wie word dit aanvaard?????

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:48

Yvonniej schreef:

Lees het hele topic maar eens door,velen zeggen hoe je je het beste kunnen doen,gaan zelfs een tang aankopen!!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:55

Ik ken natuurlijke bekappers die een kapmes willen kopen, dus waar heb je het over!

Heb je mij iets horen zeggen over NB? Ik wordt zo zat van die kortzichtigheid!

Ik wordt er zo zat van dat iedere keer op een rel tussen natuurlijke bekaper en niet NBérs uitdraait!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:06

Ik ben zowel tegen natuurlijk bekappen als zelf nagels in slaan.

mensen er zijn niet voor niks vaklui die hier jaren voor leren. Ik heb ook geleerd nagels in te slaan. het is me een paar keer voor gedaan en heb het samen met een smid gedaan. leuke ervaring maar ik waag er me niet aan. Evenals bekappen na een klein cursusje.
het enige wat ik wel eens wil doen is een ijzer er onder weg halen als het los en scheef zit en dan bel ik gelijk de smid.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:40

Esperanza schreef:
Ik ken natuurlijke bekappers die een kapmes willen kopen, dus waar heb je het over!

Heb je mij iets horen zeggen over NB? Ik wordt zo zat van die kortzichtigheid!

Ik wordt er zo zat van dat iedere keer op een rel tussen natuurlijke bekaper en niet NBérs uitdraait!

Rel?Ik zie geen rel!
Maar zeg zelf:je slaat er de nagels weer in,neem je zo graag dat risico dat je je paard vernagelt?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:01

als mijn paard een ijzer kwijt is bel ik de smid en binnen twee dagen zit het ijzer er weer onder.
kost me hooguit 5 euro.
voor dat geld ga ik echt niet zelf liggen stinkmodderen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:30

Armaris schreef:
Yvonniej schreef:

Lees het hele topic maar eens door,velen zeggen hoe je je het beste kunnen doen,gaan zelfs een tang aankopen!!

ik volg het topic al vanaf het begin. Lees het hele topic eens door dan zie je hoeveel ertegen zijn.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:23

Yvonniej schreef:
Armaris schreef:

ik volg het topic al vanaf het begin. Lees het hele topic eens door dan zie je hoeveel ertegen zijn.

Tja, maar er lijkt (zodra het over de voetjes gaat) een soort realiteits blindheid te zijn.

Ik nagel zelf (niet vaak, maar in geval van nood kan ik het.) Meestal is het aan het einde van de ijzers wel eens een nieuw nageltje in een oud gaatje...
Maar wat ik vergeten te zeggen ben (niet geheel onbelangrijk) is dat ik het niet aan iedeen aanraad om te doen. Bij twijfel, hoefsmid bellen!

Maar het is geen hersenchirurgie, dus ik vind dat ik het kan doen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 16:16

Het gaat er op lijken ofdat er zijn die zelf voor hoefsmid spelen maar dat is mijn hele bedoeling niet.En die tang die heb ik gekocht maar als er bij jullie een nagel naar boven komt.Dat heeft iedereen weleens tegen de tijd dat de ijzers versleten zijn.Slaan jullie die dan niet even krom met een hamer.Nou ik wel en nu heb ik een speciale tang gekocht waar het nog beter meegaat.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:14

nee ik heb dat nooit op het einde van mijn beslag. Ik laat ze er max 9 weken op staan en heb een goede smid en 1 paard met moeilijke voeten ook die houdt ze er prima onder.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:22

zelf vijlen, zelf nagelen... jongens natuurlijk bestaat er een 3 jarige opleiding om goed die nagels er in te kunnen slaan. maar ik wed dat het meer om zelfvertrouwen, durf en inzicht gaat, dan om het oh-zo-belangrijk-gemaakte-vakmanschap. mensen raken alleen onzeker omdat ze geen kennis hebben.

ik denk dat als mijn paard ijzers had, een nagel was verloren, ik hem ook in hetzelfde gat zou timmeren.
als mijn paard dagelijks injecties nodig zou hebben, zou ik dat zelf ook leren.
ik hou mijn paar zijn hoeven nu ook zelf bij.

wat ik wil zeggen is dat sommige mensen, bepaalde beroepen of handelingen nog veel te veel vereren Afbeelding maar als men zich wat meer in praktijk en theorie zou verdiepen, dan is het zo ingewikkeld nog niet hoor.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:23

IK snap dat mensen een speciale hoefsmid enz enz. zoeken. Moeten ze zelf weten.

Ik heb een goede hoefsmid dicht bij huis gevonden die lekker aan huis komt. Als er iets is en ik bel de ene dag, dan doet hij er veel moeite voor om dezelfde dag nog langs te komen en anders de dag erna.

Ligt er een ijzer los? Dan weet ik zeker dat hij heel veel moeite doet om hem diezelfde dag nog vast te maken als dat kan...en 9 van de 10 keer rekent hij er ook nog niet echt iets voor (hooguit een tientje ofzo)

Ik vind dit, naast vakmanschap, heel belangrijk bij een hoefsmid.

Zelf nagels inslaans is de eigen verantwoording van de eigenaar. Als je met alle geweld het zelf moet doen, ik zou het stom vinden, maar ik hou je niet tegen. Alleen als het dan mis gaat moet er ook niet gezeurd worden van: mijn paard is kreupel en nu kan ik niks meer...dat is dan de consequentie.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:27

Dennis schreef:
Het is niet makkelijk hoor!!!!
Ik ben nu een jaar met mijn opleiding bezig en kan nu eindelijk zeggen dat ik zelf een ijzer onder mijn eigen pony durf te slaan (maar andermans paarden begin ik nog niet aan zonder begeleiding van mijn leraar of stage begeleider).

In het zelfde gat is wel wat makkelijker, maar dat komt niet mooi stevig te zitten. Ik zou toch even een smid vragen.

Inderdaad.. Ik heb mijn bekapdiploma nu een jaar (gehaald via mijn opleiding paardenhouderij) en ik vind het nog steeds moeilijk om mjn eigen paard te bekappen of een ijzer er weer onder te slaan.
Ik kan het wel, maar ik laat het liever de hoefsmid doen..
Die is toch heel wat ervarener als ik..

Op dooie poten waar wij op oefenden en de paarden van school waar we examen op deden kon ik niet veel aan verpesten.

Maar ik zou het me nooit vergeten als ik mijn paard (blijvend) kreupel zou bekappen of beslaan.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:37

Pellie schreef:
zelf vijlen, zelf nagelen... jongens natuurlijk bestaat er een 3 jarige opleiding om goed die nagels er in te kunnen slaan. maar ik wed dat het meer om zelfvertrouwen, durf en inzicht gaat, dan om het oh-zo-belangrijk-gemaakte-vakmanschap. mensen raken alleen onzeker omdat ze geen kennis hebben.

Ik denk dat een beetje kennis van zaken wel van belang is. Wat als het verkeert gaat? ben je dan ook in staat de boel op te lossen? je kan dan wel zelfvertrouwen hebben en durf maar waar blijft het verstand?

ik denk dat als mijn paard ijzers had, een nagel was verloren, ik hem ook in hetzelfde gat zou timmeren.
als mijn paard dagelijks injecties nodig zou hebben, zou ik dat zelf ook leren.
ik hou mijn paar zijn hoeven nu ook zelf bij.
Ik vindt Injectie's geven even wat anders, ook al vergt dat ook wel enige kennis en verstand.

wat ik wil zeggen is dat sommige mensen, bepaalde beroepen of handelingen nog veel te veel vereren Afbeelding maar als men zich wat meer in praktijk en theorie zou verdiepen, dan is het zo ingewikkeld nog niet hoor.

En daarom moet men er ook 3 jaar voor leren, omdat het zo makkelijk is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:20

Idd, je moet er niet voor niets een tijd voor leren (ik doe dan een 2 jarige opleiding, maar de afgestudeerde 2e jaarse gaan allemaal eerst nog een tijd met een smid mee voordat ze zelf aan de gang gaan).

Er is ook geen haar op mijn hoofd (die na een jaar opleiding) er over denkt om zonder begeleiding mijn eigen pony's te gaan beslaan. Bekappen al wel, maar niet als er iets raars is, dan vraag ik toch echt mijn leraar of stagebegeleider.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:49

Het is inmiddels alweer een paar dagen terug, maar zullen we het NB en TB verhaal hier niet in betrekken?
Het voor het zelf erin slaan zijn of er tegen staat los van dit verhaal nl...