Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:50

je hebt gelijk, er zijn uitzonderingen Haha! Haha! Haha!

maar hemellief wat zou mijn hart huilen.......

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:54

dierfysio schreef:
oh, kleine toevoeging: een echte peesblessure is met een maandje weidegang echt niet over (helaas).
het kan LIJKEN of het goed gaat (kreupelheid zegt namelijk niks over hoe het gaat. vaak zijn ze na een paar dagen niet kreupel meer, maar zit er nog wel een gat in de pees natuurlijk). zolang je niet scant, en dat na een week of 6 herhaalt, weet je eigenlijk niks. en is alles wat je doet dus 'op de gok'.
@TS: succes gewenst. als je nog begeleiding wilt hebben, dan laat je het me maar horen! Knipoog


Dat zeg ik een half jaar minimaal Haha!

Gabon

Berichten: 1208
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Diemen

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:04

LoisenLouise schreef:
hoor dat veel met een peesblessure naar van Schie gaan...in Wassenaar geloof ik...

Sterkte!!


Daar heeft mijn paard ook gestaan..(en achteraf raad ik je Utrecht, Emmeloord, of ergens anders aan..) Het is wel handig als je je paard naar een kliniek brengt, daar hebben ze er veel verstand van. Het kost alleen wel heeel veeel geld!!
Hij had voor een peesblessure, waardoor hij stil moest staan..en achter spat, waarmee hij juist wel moest lopen..Tsjah, wat doe je dan, als de DA zegt, boxrust. We hebben hem toen op in stal gehouden, en we kregen kalmeringsmiddelen. (We hadden zelf bij de drogist valeriaan gehaald, veeel goedkoper, en werkt veel beter dan al die andere rotzooi..) Hij stond dan 23 1/2 uur in stal, maar in dat half uurtje dat hij er uit mogt, was hij zo gek, steigeren ensow..Daardoor blesseren ze zich juist erger, en ze mogen juist GEEN gekke bewegingen maken. En daarbij, hij was zo gek, dat hij het ook gevaarlijk maakte voor ons. Na een paar maanden was zijn voorbeen over, en hij was gewoon niet meer te houden en hebben we heb de wei in gegooid. Mensen op stal verklaarde ons voor gek. Maar, het was 5 minuten rennen, en daarna was het over, geen gekke beweging meer, niks. Alleen rustig stappen, en dat was juist de bedoeling. Hij veranderde van een idioot naar een mak schaap. En met zijn achterbeen gaat het nu harstikke goed.. Nu een jaar later gaat het super met hem.

Als je paard 3 maanden op box rust moet, veel suc6 en sterkte..ik weet hoe vervelend het is..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:05

ik heb hier ook een rekening van een kleine 600 euries liggen, maargoed hij is wel weer helemaal binnenstebuiten gekeerd

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:07

KiWiKo schreef:
Als het toch zo heftig is.......... dan zou ik persoonlijk het paard op het land zetten en over een half jaar weer eens gaan kijken hoe het zit.

Ik zal nooit, nooit, en nooit een paard boxrust geven...... echt nooit! Toronto had ook voor hij het land opging een dikke achterpoot omdat zijn diepe buigpees wat geirriteerd was..... een maand zonder werk op het land en het beessie is weer als nieuw.
!

haha dat is ook mijn eerste visie erop, maar ik hoop dat ik nooit erover hoef te beslissen.

Draak

Berichten: 1857
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Villa Drakensteyn

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 12:59

ach we hebben er al weer een maand opzitten Knipoog gelukkig is ze goed in d'r doen!!
Al duurt het 8 maanden, we gaan er gewoon voor Haha!!

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:58

Als je zelf voor een dergelijke keuze staat wordt je pas echt met de neus op de feiten gedrukt. Pas dan doorgrond je echt je mogelijkheden en onmogelijkheden, kansen en risico's voor je specifieke situatie op dat moment. Als je dat nooit hebt meegemaakt is het erg makkelijk oordelen, hoewel het wel goed is van te voren te bedenken hoe met een moeilijke situatie als deze om zou willen gaan. Om een revalidatie, in mijn geval bestaande uit stappen, scannen, behandelen (zonder boxrust overigens), met je paard te doorlopen is heeeeel veeeel moed nodig. Ik heb het meegemaakt en ik vond het te makkelijk om mijn paard maar het land in te sturen en te zeggen 'ik zie wel weer over een half jaar'. Ik wilde een zo groot mogelijke kans op herstel en op het land zetten vond ik een te groot risico op verdere beschadiging. Beide manieren kunnen goed gaan en beide manieren kunnen fout gaan.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:40

eens tenfold; ik zou ook niet kiezen voor 'zomaar het land in, en dan zien we over een poos wel weer'. dat is voor mij te risicovol. ik heb diverse eigen / verzorg-paarden gerevalideerd, en begeleid door mijn werk natuurlijk continue revalidaties.
bij optimaal begeleiden (scannen, controles door d.a., begeleiding van dierenfysio, stapschema, betrokken eigenaar, goede stal-/beweegomstandigheden en mogelijkheden) KAN het nog wel fout gaan, maar dan heb je er in ieder geval zelf al het mogelijke aan gedaan. dat geeft mij het beste gevoel.
maar ieder moet het voor zich weten, en natuurlijk heeft niet iedereen dezelfde mogelijkheden en middelen...

gomir

Berichten: 25590
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:00

Ik betaal voor een echo, exclusief verdoving 120 euro. En dan moet ik ook nog met mijn zeer slecht te laden merrie naar de kliniek toe.
Dan laat je het wel om iedere 6 weken te scannen Clown

Bovendien bleek 4,5 maand later het kootbeen gebroken te zijn geweest(en was de peesblessure bijzaak Clown ) dus sindsdien geloof ik het wel met die pees Bloos
Of ze ooit nog weer de sport inkan hangt imo meer van de genezing van het bot af dan van die overrekte pees(die al voor 90% genezen was).
Merrie moest nog een half jaar boxrust en tien minuten stappen aan de hand, maar die loopt nu lekker alle dagen buiten. Ze loopt over het algemeen mooi rustig en stappen was een drama!

Ik ben trouwens ook tegen boxrust, maar die twee maanden gedwongen boxrust bij de hengstenhouder zijn wsl wel mijn redding geweest met dat kootbeen...Bloos

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:12

poeh, 120 euro voor alleen een echo?? wordt jij even afgezet Tong uitsteken
en waarom zou je paard verdoofd moeten worden? echo doet geen zeer... (of is 'ie niet te hanteren anders?).

vette misser trouwens, van dat kootbeen Boos! slecht van de arts.
wel mazzel dat je 'r 2 maanden rust had gegeven! kwam dat even goed uit! Lachen

en ja, wat ik al zei: niet iedereen heeft de optimale omstanigheden, middelen en mogelijkheden...

sterkte met je paard!

gomir

Berichten: 25590
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:16

Ik weet het, maar als ik naar emmeloord oid moet rijden dan is de echo wel goedkoper, maar dan ben ik het aan reizen ook kwijt Clown (en er zit hier gewoon verder niets )

Ze wil slecht stil blijven staan en wilde in het begin ook niet op het geblesseerde been staan(gek he Clown ), vandaar dat ze steeds verdoofd werd.

Ik vind het ook een enorme blunder, vooral omdat ik aandrong op een foto voor de zekerheid en de veearts dat nergens voor nodig vond, was duidelijk een peesblessure.

Maar daar doe je achteraf niets meer aan, ben alleen achteraf heel erg blij met die twee maanden gedwongen boxrust. (vond ik eigenlijk vreselijk toen, maar zou het zo weer doen Knipoog )