Kan spat genezen/overgaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MMMaaike

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:37

Bij het paard van mijn zusje is begin van dit jaar Spat geconstateerd. En dit paardje is slechts 5 mei jl. 3 geworden. Bij hem is het waarschijnlijk door een ontsteking in het gewricht ontstaan (misschien wel door trap van een ander paard) aangezien dit een bikkelhard paard is heeft hij er gewoon door heen gelopen.

Ineens vonden zagen we dat hij wat vreemd liep in de bak met zijn linkerachterbeen. We laten de paarden af en toe ff lekker rennen in de bak zodat ze hun energie even kwijt kunnen. Ondanks dat hij dus niet goed liep toch als een gek door de bak scheuren en flink bokken. In eerste instantie hebben we hem even laten lopen omdat hij natuurlijk jong is en dus misschien zich eigen gewoon verstapt kon hebben, maar na een paar weken toch maar de veearts laten komen en bij de buigproef kwam duidelijk naar voren dat het in het spronggewricht zat. Eerst ontstekingsremmers gehad, maar na twee weken was het nog niet weg. Dus dan maar foto’s maken en ja hoor! Spat. De ongunstige vorm Boos! Hij had namelijk bot aanmaak en bot afbraak.

Wij hebben er toen voor gekozen om het gewricht in te laten spuiten en 2 maal daags een voedingssupplement (TWYDIL). Dit is een supplement die de botaanmaak bevorderd en aangezien het paard nog jong is wordt dat meteen opgenomen in het bot. Verder moest hij 6 weken op stal. Daarna weer terug naar veearts, hij liep klinisch al 100 % beter en de behandeling was weer hetzelfde. Spuit, supplement en 6 weken stal. Toen weer terug naar de veearts en nu liep hij bijna 100% goed! Ook was elke keer de buigproef beter. Nu mocht hij 2 maanden het land op en daarna worden er foto’s genomen of het röntgenlogisch ook goed zit. En dat weten we eind juli. We kunnen nu wel weer met hem wandelen en aan het verkeer laten wennen en verder gaat heel goed met hem, ik heb hem nog geen verkeerde stap zien zetten Lachen. Het zadelmak maken hebben we gewoon een jaar uitgesteld zodat we dan zeker weten dat het gewricht goed en stevig is voordat we hem gaan belasten.

Het is nog moeilijk in te schatten wat we straks allemaal met hem kunnen gaan doen maar de sport in zal er toch echt niet inzitten. Wij zijn in ieder geval al heel blij als we hem straks licht dressuurmatig kunnen rijden en lekker buitenritjes kunnen maken.

TS:
Ik denk dat springen niet echt bevorderlijk is voor jouw verzorgpaardje ook al vindt hij het leuk, je zal het paard toch tegen zichzelf moeten beschermen. Sowieso heeft hij op latere leeftijd spat gekregen, waarschijnlijk door overbelasting of slijtage. Het kan best goed aan elkaar gegroeid zijn, maar een ouder paard zal nooit meer zulke sterke botontwikkeling hebben dan een jong dier. (dit kan je alleen te weten komen door foto’s)

Tevens is het belangrijk voor een paard met spat om heel goed warm te stappen (min.10 minuten) en daarna goed uit te stappen (min. 10 minuten).

Succes ermee! Je kunt als je voorzichtig bent nog lang van je verzorgpony genieten!

merel_008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 16:45

Bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee Lachen
Er zijn toen wel foto's gemaakt, maar ik weet niet wat die uitwezen. Ik denk niet dat het veel zin heeft om er nog naar te laten kijken, want hij wordt toch maar 2x per week recreatief gereden en de rest van de tijd staat hij in de wei (het blijft dus wel soepel, ik weet niet of dat wat uitmaakt of hij er dan minder last van heeft/zou kunnen krijgen)
Maar het is indd zo'n doorbijtertje dat gewoon door zijn pijn heenloopt, dus we zullen hem tegen zichzelf moeten beschermen.
Omdat ie ook al wat meer op leeftijd is zullen we dus voortaan gewoon nog een beetje leuk met hem rommelen en in beweging houden en voor de rest van zijn oude dag laten genieten Knipoog

Bedankt!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:00

Kijk ook eens in de topics "springen met een spatpaard" en 'Wat is spat". Hierin vind je veel uitleg.
MMMaaike; kijk jij er ook maar eens. Staat best veel info.

Merel; ik vind het klasse dat je zo reageert. Hou hem wel in beweging want rust roest echt in dit geval (wandelen/ in de wei)

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:48

spat kan wel overgaan
mijn vorige pony heeft last van spat gehad zie foto
[img]http://img282.imageshack.us/img282/8008/fjoerie2lg0.jpg[img]

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:56

[img]http://img429.imageshack.us/img429/9215/fjoerie2na3.jpg[img]

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:56

de foto wil niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:59

Lielle schreef:
ik heb van de dierenarts van het Nederlands Olympisch team in Sydney, Athene en Atlanta (Albert van Schie) de bevestiging gekregen dat mits de gewrichten idd goed aan elkaar groeien je volledig kunt terug komen in de sport, inclusief springen en crossen op behoorlijk niveau.

van unen bedoel je denk ik.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:02

haaij..
mijn paard {e pony}
heeft ook spat..
maar hij is hier aan geholpen,
heeft medicijne gehad zo dat
het niet meer verder ken groeien..
en mogen er gewoon alles mee doen.
we dressuuren nu M1 springen M starten sgw L
en hij heb er totaal geen last meer van.. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:50

[***] schreef:
Lielle schreef:
ik heb van de dierenarts van het Nederlands Olympisch team in Sydney, Athene en Atlanta (Albert van Schie) de bevestiging gekregen dat mits de gewrichten idd goed aan elkaar groeien je volledig kunt terug komen in de sport, inclusief springen en crossen op behoorlijk niveau.

van unen bedoel je denk ik.

klopt Bloos!

Maar dit is inmiddels een oud topic en de eerste reactie voegde weinig meer toe dus ik zet het op slot.