Wendy schreef:Op de straal lopen is juist goed, die heeft namelijk een schokdempende functie.
... en het werkt bevorderend voor de groei van de hoeven...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wendy schreef:Op de straal lopen is juist goed, die heeft namelijk een schokdempende functie.
Speedster schreef:Wendy schreef:Op de straal lopen is juist goed, die heeft namelijk een schokdempende functie.
... en het werkt bevorderend voor de groei van de hoeven...
Citaat:Verder: als je tevreden bent over je smid, lekker bij je smid blijven
Speedster schreef:Dat doet wel zeer als de smid de straal (teveel) bijsnijdt. Je moet er dan wel zoveel mogelijk vanaf blijven.
chant_xx schreef:Op z'n straal lopen (dus een straal direct dragend) is volgens mij niet goed. Waar het om gaat is dat het paard in de beweging tegendruk krijgt op de straal. Hij moet dus niet weggesneden zijn. Dat is ook een van de verschillen tussen traditioneel en NB. Feitelijk als je van de straal afblijft, zal deze zover groeien als voor het paard het prettigst is. Op een harde ondergrond heb je misschien net contact tussen de straal en de bodem.ik had gehoord dat als hij op z,n straal ging lopen dat het zeer doet en dat de hoeven te kort waren maar als ik het hier zo lees is dat dus helemaal niet waar!
ART_UMA schreef:chant_xx schreef:Op z'n straal lopen (dus een straal direct dragend) is volgens mij niet goed. Waar het om gaat is dat het paard in de beweging tegendruk krijgt op de straal. Hij moet dus niet weggesneden zijn. Dat is ook een van de verschillen tussen traditioneel en NB. Feitelijk als je van de straal afblijft, zal deze zover groeien als voor het paard het prettigst is. Op een harde ondergrond heb je misschien net contact tussen de straal en de bodem.ik had gehoord dat als hij op z,n straal ging lopen dat het zeer doet en dat de hoeven te kort waren maar als ik het hier zo lees is dat dus helemaal niet waar!
ranna schreef:orange1 schreef:bij sommige paarden is het ook zo dat als je ijzers hebt dat ze onwijs druk zijn en dan kun je niks meer met je paard
orange1 schreef:bij sommige paarden is het ook zo dat als je ijzers hebt dat ze onwijs druk zijn en dan kun je niks meer met je paard
ranna schreef:orange1 schreef:
t is zo hoor
Heb ik nog nooit van gehoord.
silverbrumby schreef:gewoon bekappen,dat vind ik natuurlijk genoeg. Ik vind dat mijn paarden prima zonder ijzers zouden moeten kunnen. Ik rijd springwedstrijden en dressuur, en met 1 rijd ik ook buiten dus. Geen geklooi met stiften indraaien enzo, en geen geglibber op steen of wegdek met ijzers. natuurlijk bekappen zoals men dat noemt zie ik nog veel op verschillende manieren, en ik heb er teveel problemen van gezien. Gewoon bekappen is volgens mij prima, en volgens de vormen van de hoef.
Gaat prima hoor, eentje heeft nooit op ijzers gestaan en zijn hoeven zijn zo sterk, gewoon netjes bijhouden en verder niets. En buiten gewoon zoveel mogelijk in de berm.
En de andere heeft wel altijd op ijzers gestaan, daardoor is haar hoef er niet sterker op geworden en erg brokkelig momenteel, en we zijn dus nu bezig die hoeven van haar weer te laten aansterken, eerst weer een goed vorm erin, want ze lopen breed uit, terwijl ze bovenaan wel recht aangroeien zoals t hoort. En eerst die zwakke plekken van de hoefnagels eruit laten groeien en bijvijlen elke keer.
silverbrumby schreef:gewoon bekappen,dat vind ik natuurlijk genoeg. Ik vind dat mijn paarden prima zonder ijzers zouden moeten kunnen. Ik rijd springwedstrijden en dressuur, en met 1 rijd ik ook buiten dus. Geen geklooi met stiften indraaien enzo, en geen geglibber op steen of wegdek met ijzers. natuurlijk bekappen zoals men dat noemt zie ik nog veel op verschillende manieren, en ik heb er teveel problemen van gezien. Gewoon bekappen is volgens mij prima, en volgens de vormen van de hoef.
Gaat prima hoor, eentje heeft nooit op ijzers gestaan en zijn hoeven zijn zo sterk, gewoon netjes bijhouden en verder niets. En buiten gewoon zoveel mogelijk in de berm.
En de andere heeft wel altijd op ijzers gestaan, daardoor is haar hoef er niet sterker op geworden en erg brokkelig momenteel, en we zijn dus nu bezig die hoeven van haar weer te laten aansterken, eerst weer een goed vorm erin, want ze lopen breed uit, terwijl ze bovenaan wel recht aangroeien zoals t hoort. En eerst die zwakke plekken van de hoefnagels eruit laten groeien en bijvijlen elke keer.
chant_xx schreef:mijn hoefsmid raadde me wel hoefijzers af
want zijn hoeven waren sterk en gezond en was het zonde om hem hoefijzers te geven
opala schreef:chant_xx schreef:mijn hoefsmid raadde me wel hoefijzers af
want zijn hoeven waren sterk en gezond en was het zonde om hem hoefijzers te geven
Die hoefsmid krijgt van mij hierbij een pluim