beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:41

Wendy schreef:
Op de straal lopen is juist goed, die heeft namelijk een schokdempende functie.

... en het werkt bevorderend voor de groei van de hoeven...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:45

Das waar Haha!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:51

Tja, ik denk gooi ook maar eens een opmerking de groep in Haha! (ik lees al de hele tijd mee Knipoog ).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:52

Speedster schreef:
Wendy schreef:
Op de straal lopen is juist goed, die heeft namelijk een schokdempende functie.

... en het werkt bevorderend voor de groei van de hoeven...

hehe, daar zat ik nou op te wachten. de straal is de sensor van de hoef, die doorgeeft hoe de hoef ervoor staat. als er meer druk is op de straal, is de hoef korter en krijgt die het signaal om harder te groeien. is de druk te laag, dan wordt de hoef (te) lang en vermindert de groei, of breekt het af. zo is het in de natuur geregeld, en dat werkt nog steeds, ook bij onze rijpaarden. ik blijf dan ook zoveel mogelijk van de straal af, en vijl alleen de randjes netjes als die niet meer mooi rond zijn. mijn paard is in zijn leven drie keer bekapt, en drie keer wat het bagger. nu laat ik het lekker, volgens de DA staat hij er meer dan goed op en moet ik er vooral niet teveel aan doen. en dat doe ik dus ook niet!

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 12:53

Citaat:
Verder: als je tevreden bent over je smid, lekker bij je smid blijven

bij me smid hou ik het wel
die kan namelijk bekappen beslaan en natuurlijk bekappen
ik had gehoord dat als hij op z,n straal ging lopen dat het zeer doet en dat de hoeven te kort waren maar als ik het hier zo lees is dat dus helemaal niet waar!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:00

Dat doet wel zeer als de smid de straal (teveel) bijsnijdt. Je moet er dan wel zoveel mogelijk vanaf blijven.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:11

Speedster schreef:
Dat doet wel zeer als de smid de straal (teveel) bijsnijdt. Je moet er dan wel zoveel mogelijk vanaf blijven.

inderdaad. als er te weinig 'eelt' over de straal zit, dan voelt het paard alles onder zijn voeten. dat kan pijn doen, maar ook het gevoel alleen al kan gevoelig lopen veroorzaken. dit geldt ook voor de hoefzool.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:17

Ik zou gaan overleggen met een vakman.
Dat maakt dan niet uit of het een smid is of een natuurlijkbekapper is. Deze mensen kunnen beoordelen wat het beste voor je paard is. Niemand van bokt ook ik niet heeft de hoeven van je paard gezien of in handen gehad. Alleen jij kan voor je paard beslissen of je ijzers neemt of niet of dat je hem op blote voeten laat lopen.
Mijn paardje heeft ijzers, omdat ze anders geen hoeven overhoudt. Haar hoeven groeien nu heel netjes. Ze zijn heel snel droog dus ik spuit haar hoeven iedere dag af. Doordat ze zo snel droog zijn brokkelen ze snel. Dus mijn paardje zal niet van de ijzers afgaan. Ik heb een vakman in huis gehaald.

Ook heb ik mijn smid gevraagd van wat hij van natuurlijk bekappen vond. Toen zei hij:"ik wil er geen mening over hebben, maar ik weet wel dat er steeds meer mensen van terug komen......." Nu mag een ieder daar van denken, wat hij denkt maar ook ik vind dat alleen vakman aan de hoeven van mijn paard mag en niet iemand die ééns één keer op één avond een cursus natuurlijk bekappen heeft gedaan.

mymyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:08

Mijn paard staat ook op ijzers omdat de hoeven juist kapot gingen zonder ijzers. Ze heeft ook ijzers gekregen voor de wedstrijden vooral bij springen voor meer grip.

Ik vind dat mensen de laatste tijd alleen maar de nadelen vertellen over ijzers. Dat de hoeven beginnen te brokkellen door ijzers, en zo kun je nog heel veel dingen opnoemen
Met mijn paard gaat het nu supper met de hoeven en maak ze af en toe nat en vet ze wat in, en ze loopt prima!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:48

Mijn paard staat zonder ijzers, traditioneel bekapt. We rijden eigenlijk alleen buiten, ook draven doe ik wel vaak op het asfalt. Geen probleem.
Zijn hoeven brokkelden wel eens een beetje, maar sinds een tijdje doe ik de toon een beetje rondvijlen elke week zodat ie nooit te lang wordt en hij heeft nu nooit meer last ervan gehad Lachen

Ik zou het gewoon even proberen zonder ijzers, dan heeft je paard toch meer grip en het bloed stroomt goed door, en als het niet goed gaat dan kun je altijd samen met de hoefsmid besluiten om ijzers (of misschien wel hoefschoenen) te nemen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:59

chant_xx schreef:
ik had gehoord dat als hij op z,n straal ging lopen dat het zeer doet en dat de hoeven te kort waren maar als ik het hier zo lees is dat dus helemaal niet waar!
Op z'n straal lopen (dus een straal direct dragend) is volgens mij niet goed. Waar het om gaat is dat het paard in de beweging tegendruk krijgt op de straal. Hij moet dus niet weggesneden zijn. Dat is ook een van de verschillen tussen traditioneel en NB. Feitelijk als je van de straal afblijft, zal deze zover groeien als voor het paard het prettigst is. Op een harde ondergrond heb je misschien net contact tussen de straal en de bodem.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 00:31

ART_UMA schreef:
chant_xx schreef:
Op z'n straal lopen (dus een straal direct dragend) is volgens mij niet goed. Waar het om gaat is dat het paard in de beweging tegendruk krijgt op de straal. Hij moet dus niet weggesneden zijn. Dat is ook een van de verschillen tussen traditioneel en NB. Feitelijk als je van de straal afblijft, zal deze zover groeien als voor het paard het prettigst is. Op een harde ondergrond heb je misschien net contact tussen de straal en de bodem.

precies, de straal moet de grond wel raken om zijn functie te vervullen, maar er moet niet teveel druk op komen. als je de boel zoveel mogelijk met rust laat regelt zich dat voor het grootste deel vanzelf!

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:14

ranna schreef:
orange1 schreef:
bij sommige paarden is het ook zo dat als je ijzers hebt dat ze onwijs druk zijn en dan kun je niks meer met je paard Knipoog
Afbeelding

t is zo hoor

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:28

orange1 schreef:
bij sommige paarden is het ook zo dat als je ijzers hebt dat ze onwijs druk zijn en dan kun je niks meer met je paard Knipoog

t is zo hoor
[/quote]

Heb ik nog nooit van gehoord.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:09

ranna schreef:
orange1 schreef:

t is zo hoor

Heb ik nog nooit van gehoord.

ik ook niet. misschien als ze ze voor de eerste keer omhebben, omdat ze moeten wennen. maar verder lijkt het me niet. sommige speciale ijzers kunnen wel zorgen voor meer knieactie, maar dat is niet vergelijkbaar...

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 23:14

vandaag is de smid geweest
ik wil toch natuurlijk bekappen uitproberen ik hoor er verschillende meningen over
maar wil toch zelf proberen
mijn hoefsmid raadde me wel hoefijzers af
want zijn hoeven waren sterk en gezond en was het zonde om hem hoefijzers te geven

maar ik las hier over brokkelende hoeven enz
toen ik mijn paard net kreeg had hij ook brokkelende hoeven
gewoon veel op straat stappen is heel goed voor de hoeven
want nu heeft hij ook van brokkelende naar sterke gezonde hoeven maar elk paard is anders
bedankt verder voor de tips
en ik merk het vanzelf wel waar mn, paard lekkerst mee loopt

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:21

gewoon bekappen,dat vind ik natuurlijk genoeg. Ik vind dat mijn paarden prima zonder ijzers zouden moeten kunnen. Ik rijd springwedstrijden en dressuur, en met 1 rijd ik ook buiten dus. Geen geklooi met stiften indraaien enzo, en geen geglibber op steen of wegdek met ijzers. natuurlijk bekappen zoals men dat noemt zie ik nog veel op verschillende manieren, en ik heb er teveel problemen van gezien. Gewoon bekappen is volgens mij prima, en volgens de vormen van de hoef.
Gaat prima hoor, eentje heeft nooit op ijzers gestaan en zijn hoeven zijn zo sterk, gewoon netjes bijhouden en verder niets. En buiten gewoon zoveel mogelijk in de berm.
En de andere heeft wel altijd op ijzers gestaan, daardoor is haar hoef er niet sterker op geworden en erg brokkelig momenteel, en we zijn dus nu bezig die hoeven van haar weer te laten aansterken, eerst weer een goed vorm erin, want ze lopen breed uit, terwijl ze bovenaan wel recht aangroeien zoals t hoort. En eerst die zwakke plekken van de hoefnagels eruit laten groeien en bijvijlen elke keer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:38

silverbrumby schreef:
gewoon bekappen,dat vind ik natuurlijk genoeg. Ik vind dat mijn paarden prima zonder ijzers zouden moeten kunnen. Ik rijd springwedstrijden en dressuur, en met 1 rijd ik ook buiten dus. Geen geklooi met stiften indraaien enzo, en geen geglibber op steen of wegdek met ijzers. natuurlijk bekappen zoals men dat noemt zie ik nog veel op verschillende manieren, en ik heb er teveel problemen van gezien. Gewoon bekappen is volgens mij prima, en volgens de vormen van de hoef.
Gaat prima hoor, eentje heeft nooit op ijzers gestaan en zijn hoeven zijn zo sterk, gewoon netjes bijhouden en verder niets. En buiten gewoon zoveel mogelijk in de berm.
En de andere heeft wel altijd op ijzers gestaan, daardoor is haar hoef er niet sterker op geworden en erg brokkelig momenteel, en we zijn dus nu bezig die hoeven van haar weer te laten aansterken, eerst weer een goed vorm erin, want ze lopen breed uit, terwijl ze bovenaan wel recht aangroeien zoals t hoort. En eerst die zwakke plekken van de hoefnagels eruit laten groeien en bijvijlen elke keer.

bovendien denk ik dat een kundige smid wel weet wat het beste is, en ook traditioneel bekappers zullen methoden van natuurlijk bekappen gebruiken als dat is wat het paard nodig heeft. ook al wordt het dan niet zo bij de naam genoemd. ik heb vandaag nog samen gereden met iemand die het paard wel op ijzers heeft, en dat paard gleed toch vaak uit vond ik. ik vond het wel een beetje eng, wat als die echt onderuit gaat?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:16

silverbrumby schreef:

Ik wil niet veel zeggen maar volgens mij doe jij aan natuurlijk bekappen zonder dat je daar de naam aan hangt Clown
Dat nl wat je bij NB doet.
Of houd je de hoeven niet zelf bij maar laat je dat door de smid doen 1x in de zoveel weken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:55

Ik doe dat ook, zelf de toon wat bijvijlen elke week en als de hoeven echt te lang worden of er niet meer mooi uitzien laat ik de (traditionele) smid komen. Daar zat de laatste keer 3 maanden tussen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:46

chant_xx schreef:
want zijn hoeven waren sterk en gezond en was het zonde om hem hoefijzers te geven

Die hoefsmid krijgt van mij hierbij een pluim OK dan!

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 01:06

rede dat ik haar ook heb Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:54

opala schreef:
chant_xx schreef:

Die hoefsmid krijgt van mij hierbij een pluim OK dan!

inderdaad!! zo hoort het, het paard moet voorop staan, en niets anders!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:49

Zie voor het verhaal van mijn paard & natuurlijk bekappen in mijn profiel.

*tevreden natuurlijk bekapper al 3 jaar*