Paard verliest steeds zijn ijzers!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard verliest steeds zijn ijzers!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:47

Tamara21 schreef:
En ja hij heeft perse ijzers nodig want zijn hele hoeven gaan naar de stinkmodder zonder ijzers.

Sorry hoor, maar dit rijmt niet helemaal. Zijn hoeven gaan nù naar de stinkmodder. Het één na het andere ijzer vliegt eraf, hij verliest stukken van z'n hoef en wat denk je van al dat gewrik van die nagels in de hoeven bij het verliezen van een ijzer, en telkens weer nieuwe nagelgaten erin?!

In in welk opzicht zou jouw paard niet zonder ijzers kunnen? Wat gebeurt er dan volgens jou en volgens jouw hoefsmid?

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:52

hebben jullie zandgrond of klei/leemgrond?

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 22:23

Kleigrond

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 22:28

evita_ schreef:
Citaat:
En ja hij heeft perse ijzers nodig want zijn hele hoeven gaan naar de stinkmodder zonder ijzers.

Gisteren is hij ook weer een voorijzer verloren en is er nu een heel stuk uit zijn hoef.

huh? zonder ijzers gaan zijn hoeven naar de kl*te en nu is er door een ijzer een heel stuk uit de hoef. ?? je spreekt jezelf tegen. Wat is nou de echte reden dat je ijzers onder je paard slaat? Hoeven gaan echt niet stuk van zonder ijzers, vraag je hoefsmid daar eens naar voordat ie er weer een ijzer onder timmert die er vervolgens weer onder weg wordt geschopt waardoor de hoeven nog meer gaten etc krijgen (en dus naar de kl*te gaan)

Verdiep je in ieder geval eens in het hoefmechanisme en goede hoefsmeden. Ik hoop voor je dat je de oplossing vind.

Nou mijn hoefsmid zegt precies hetzelfde als wat ik ze.
En de reden waarom ik ijzers onder mijn paard heb is omdat zijn hele hoeven gaan afbrokkelen!!!
Spreek me eigen niet tegen want ik weet hoe het eruit ziet en dat is niet zo best hoor.

Met riden trapt mijn paard zijn ijzer eronderuit en in het land gaan ze dan afbrokkelen.
Gelukkig zijn hier nog mensen die mij goeie tips kunnen geven waar ik wat aan heb zoals springschoenen!!!! Haha!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 22:31

Jovarna schreef:
Tamara21 schreef:

Sorry hoor, maar dit rijmt niet helemaal. Zijn hoeven gaan nù naar de stinkmodder. Het één na het andere ijzer vliegt eraf, hij verliest stukken van z'n hoef en wat denk je van al dat gewrik van die nagels in de hoeven bij het verliezen van een ijzer, en telkens weer nieuwe nagelgaten erin?!

In in welk opzicht zou jouw paard niet zonder ijzers kunnen? Wat gebeurt er dan volgens jou en volgens jouw hoefsmid?

Zonder ijzers krijgt mijn paard hoeven die helemaal gaan brokkelen.
Hoefsmid gaf mij als tip ijzers eronder om ze bij te laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:34

Tamara21 schreef:
Nou mijn hoefsmid zegt precies hetzelfde als wat ik ze.
En de reden waarom ik ijzers onder mijn paard heb is omdat zijn hele hoeven gaan afbrokkelen!!!
Spreek me eigen niet tegen want ik weet hoe het eruit ziet en dat is niet zo best hoor.

Met riden trapt mijn paard zijn ijzer eronderuit en in het land gaan ze dan afbrokkelen.
Gelukkig zijn hier nog mensen die mij goeie tips kunnen geven waar ik wat aan heb zoals springschoenen!!!! Haha!

Tamara, het is heel logisch dat de hoeven gaan brokkelen wanneer het ijzer er af is. De hoefwand is ontzettend zwak geworden van die nagelgaten. Ook de hoefwand en de toon zijn met ijzers eronder te lang en ook dat veroorzaakt brokkelen.
Dus niet z'n héle hoeven gaan afbrokkelen, maar waarschijnlijk de onderste 3 cm wel, als je niet uitkijkt.
Dus niet het zonder-ijzer-lopen is de oorzaak van het brokkelen, maar juist het feit dat dat ijzer er altijd onder zit c.q. heeft gezeten, is de oorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:37

Tamara21 schreef:
1.) Zonder ijzers krijgt mijn paard hoeven die helemaal gaan brokkelen.
2.) Hoefsmid gaf mij als tip ijzers eronder om ze bij te laten komen.

1.) Zie mijn vorige post. Pling
2.) Slechte tip! Haha! Om de hoeven werkelijk bij te laten komen, haal je de ijzers er onder weg, laat je de hoeven goed en regelmatig bekappen en geef je je paard weidegang.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 00:30

Nadat ik mijn paard verhuisd heb heeft hij twee keer een ijzer afgetrapt. Toen de smid voor de tweede keer kwam binnen twee weken, heeft hij voorgesteld om ook het andere ijzer er onderuit te halen omdat hij anders zijn hele voeten aan gort zou trekken.
En dit werkt voor ons goed. Er zijn wel stukken uit de hoeven gebroken omdat de hoef zwak was op de plaats van de nagelgaten. Dat stuk is er nu bijna uitgegroeid, het brokkelen is opgehouden en de hoeven zien er goed uit. Ik kan ook gewoon over de harde weg rijden, heb hem daar rustig aan laten wennen en de hoeven slijten daarmee niet overmatig af.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 09:28

Tamara21 schreef:
Kleigrond

Als het mogelijk is om je paard naar zandgrond te verhuizen is je probleem waarschijnlijk over.

Ik heb een ouder paard. Daar bleef geen ijzer onder zitten op de klei. Zo erg zelfs dat er geen nieuwe meer onder konden en zonder ijzers verzet hij eerlijk waar geen stap.
Dus ik zat met een paard met ontzettend pijn aan zijn voeten en ijzers konden er niet meer onder.
Ik heb een dik jaar niet kunnen rijden.

Op dit moment ben ik net een half jaar verhuisd naar zandgrond en alle problemen zijn aan het oplossen.
Die klei zuigt heel erg als hij nat wordt. En in de zomer is het kei hard.
Klei zuigt gewoon ijzers onder de hoeven vandaan.
Ik was goed bevriend met mijn oude smid maar hij zag me graag gaan omdat ik al problemen genoeg had met mijn paardje.
Nu gaat het super!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:42

Natuurlijk geeft je hoefsmid je de tip om er ijzers onder te doen om de hoeven te laten bijkomen. Maar zoals ik al eerder zei, verdiep je eens in het hoefmechanisme.

En ik snap niet waarom je hoefschoenen nou zo'n goede tip vind. Dat is namelijk het probleem verplaatsen in plaats van het bij de basis aanpakken. Het probleem van je paard is zijn ijzers die hij er constant onderuit schopt, dan ga je geen hoefschoenen aan doen, moet het paard dan zijn hele leven met hoefschoenen lopen?

Jij doet toch ook geen watten in schoenen die te groot zijn en gaat daar dan mee lopen. En elke keer koop je weer schoenen die te groot zijn waar je die watten weer in doet.

edit; En als ik de foto's van je profiel bekijk heeft je paard tenminste 3 zarte hoeven, ik zou ze in het echt moeten zien maar naar mijn eerste idee zijn die hoeven hardstikke sterk!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:50

Jovarna schreef:
Tamara21 schreef:
1.) Zonder ijzers krijgt mijn paard hoeven die helemaal gaan brokkelen.
2.) Hoefsmid gaf mij als tip ijzers eronder om ze bij te laten komen.

1.) Zie mijn vorige post. Pling
2.) Slechte tip! Haha! Om de hoeven werkelijk bij te laten komen, haal je de ijzers er onder weg, laat je de hoeven goed en regelmatig bekappen en geef je je paard weidegang.

Amen. Het probleem is dat veel ruiters naar een veel te korte termijn kijken als ze hun paard op blote voetjes zetten. Het onderste stuk van de hoeven is door de ijzers zo zwak geworden, logisch dat een paard daar last van heeft. Dat moet er eerst uitgroeien. Velen kiezen dan zodra ze dat merken weer heel snel voor symptoombestrijding (ijzers dus). Je moet er dus wel achter staan en gemotiveerd genoeg zijn om er tijd in te investeren. Ben je dat niet en wil je een 1-2-3-oplossing, of durf je dat niet, dan kun je er maar beter niet aan beginnen. Overigens vind ik hoefschoenen ook een hele mooie oplossing (als je die natuurlijk alleen bij het rijden gebruikt en hem voor de rest voldoende blootsvoets laat lopen). Zo geef je je paard de kans om zijn hoeven te laten herstellen, en maak je die herstelperiode zo aangenaam mogelijk voor hem. Ik weet zeker als je hoefschoenen zou gaan gebruiken, je over een jaar zult zien dat hij ineens toch niet meer zo'n slechte hoeven blijkt te hebben als je altijd gedacht had...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:12

evita_ schreef:
En ik snap niet waarom je hoefschoenen nou zo'n goede tip vind.

Evita, het ging over springschoenen, niet over hoefschoenen.
Hoefschoenen zouden in de overgangsfase juist een prima oplossing zijn. Springschoenen daarentegen zijn idd geen oplossing en 'verplaats' je het probleem mee.
Ben het dus helemaal met je eens, alleen in jouw quote zou 'hoefschoenen' vervangen moet worden door 'springschoenen'. Knipoog

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 13:28

Zojuist ben ik springschoenen gaan kopen en ga ze zo uitproberen!!
Nou vertelde iemand mij net dat het verstandig is om de ijzers in de winter eronderuit te halen en dan veel op de weg tegaan lopen.
Iemand ervaring hiermee??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:45

Tamara21 schreef:
Nou vertelde iemand mij net dat het verstandig is om de ijzers in de winter eronderuit te halen en dan veel op de weg tegaan lopen.

Jammer (van de springschoenen). Lips are sealed
Het is inderdaad verstandig om de ijzers er onder uit te laten halen. Niet alleen in de winter trouwens Knipoog. Allereerst is weidegang belangrijk, en daarnaast veel over harde ondergrond lopen ook.

CooLLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:00

Die springschoenen zijn idd weggegooid geld had je weer op een andere manier aan je paardje kunnen besteedde.
Laat hem op een andere manier bekappen dan de tradionele en je zult zien na een kleine periode dat tie niet meer op de hoefwand alleen loopt want daar is tie niet voor gemaakt en daardoor gaat tie brokkelen hij heeft was hele goede hoeven veel over het harde stappen goed voor het hoefmechanisme en de bloedsopmloop beweging is genezing bij paarden.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 15:07

evita_ schreef:
Natuurlijk geeft je hoefsmid je de tip om er ijzers onder te doen om de hoeven te laten bijkomen. Maar zoals ik al eerder zei, verdiep je eens in het hoefmechanisme.

En ik snap niet waarom je hoefschoenen nou zo'n goede tip vind. Dat is namelijk het probleem verplaatsen in plaats van het bij de basis aanpakken. Het probleem van je paard is zijn ijzers die hij er constant onderuit schopt, dan ga je geen hoefschoenen aan doen, moet het paard dan zijn hele leven met hoefschoenen lopen?

Jij doet toch ook geen watten in schoenen die te groot zijn en gaat daar dan mee lopen. En elke keer koop je weer schoenen die te groot zijn waar je die watten weer in doet.

edit; En als ik de foto's van je profiel bekijk heeft je paard tenminste 3 zarte hoeven, ik zou ze in het echt moeten zien maar naar mijn eerste idee zijn die hoeven hardstikke sterk!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 15:15

Oke nou weet ik het ook echt niet meer.
De ene zegt je moet springschoenen gaan kopen en de andere zegt weer van niet.

Maare jullie zeggen dus ijzers eraf halen??
Ik zal proberen om een paar foto's te maken va mijn paard zijn hoeven en dan kunnen jullie zelf oordelen oke.

Ik weet het nu ook niet meer.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:21

Ijzers eraf en voor de gewenningsfase mocht dat nodig blijken hoefschoenen aanschaffen. Maar let op dat de smid van de straal afblijft als hij de ijzers eraf haalt. Het is heel belangrijk dat hij daarop loopt. Veel op het harde stappen, desnoods aan de hand.

CooLLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:47

yepz helemaal met Speedster eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:09

Tamara, ik ben erg benieuwd naar de hoevenfoto's.
Lijkt me een goed plan om die hier neer te zetten.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 20:47

Ja ik ga foto's maken en dan kunnen jullie het zelf zien oke.
Hij heeft voor ijzers en achter niet.

Vind het wel raar dat zijn achterhoeven wel gewoon "heel" zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:49

Tamara21 schreef:
Vind het wel raar dat zijn achterhoeven wel gewoon "heel" zijn.

Dat zie je vaak. De achterhoeven worden over het algemeen minder belast dan de voorhoeven. Omdat 2/3 van de belasting (zichzelf 'dragen' zeg maar) op de voorbenen komt en 1/3 op de achterbenen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:07

sorry sorry sorry, in mijn snelheid taalfoutje. Ik bedoelde springschoenen Bloos Bloos Bloos

Als je zonder ijzers gaat zijn hoefschoenen juist een goede tip!

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:20

Jovarna schreef:
Tamara21 schreef:

Jammer (van de springschoenen). Lips are sealed
Het is inderdaad verstandig om de ijzers er onder uit te laten halen. Niet alleen in de winter trouwens Knipoog. Allereerst is weidegang belangrijk, en daarnaast veel over harde ondergrond lopen ook.

heb het hele topic gelezen na mijn 1e quote
mijn merrie heeft echt een probleem als ik de ijzers er af haal
heb haar al 8 jaar op ijzers en zodra de smid (verschillende gehad de afgelopen jaren) haar ijzer af haalt doet ze geen stap meer op steen, beton etc
alleen in zacht zand kan ze nog lopen maar aangezien we hier op de wei (vrij hard zomers) rijden en ze 24/7 buiten staat is dit zo pijnlijk voor haar dat ik haar wel met ijzers heb lopen...

springschoenen vind ik verschrikkelijk, er gaat zand en troep onder zitten, die dingen draaien rond (goedkope) en er komen kale geiriteerde plekjes (wat jullie mok noemen). vind dit dus geen optie maar goed wat doe je dan, wil ik mijn merrie zo moeilijk zien lopen ondanks dat jullie zeggen dat het over gaat??? en hoe zou het dan over gaan, vorig jaar heb ik het 4 maanden gedaan toen ik zwanger was, haar hoeven waren na die 4 maanden zo slecht (brokkel) dat er geen ijzers meer onder kon en ik haar verplicht in haar eentje op stal en in de paddock op mijn pensionstal had gezet omdat de wei te veel pijn deed... leg me aub uit wat jullie verklaring voor zo iets is?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:54

Een hoefwand brokkelt alleen af wanneer het kans heeft te gaan brokkelen en dat is wanneer deze langer wordt dan de zool en zwak is door o.a. het steeds weer nagelen in de witte lijn. Zaak is dus bekappen en niet eens in 2 maanden, maar met veel meer regelmaat, denk in weken. Zo geef je de hoefwand geen kans meer te lang te worden en groeit de wand vanaf de kroonrand gezond en stevig uit.

Dat ijzers vaak verloren worden, zegt wat over de zeer slechte kwaliteit van de hoefwand. Het risico van aftrappen en daarbij nog ernstigere schade aanrichten wanneer bijv. een nagel niet zo makkelijk los gaat, is niet te verwaarlozen.