naar stamboekkeuring; op ijzers? Ja of Nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anjore

Re: naar stamboekkeuring; op ijzers? Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 20:46

@ arabesk: Ja na de keuring gaan ze er weer onderuit, en keuren met extra waardering voor blote voeten, dat zou ik ook heel mooi vinden.

@ fjordenmaniak: ijzers zijn niet verplicht. Dit is de letterlijke tekst in de stamboekrichtlijnen van het KWPN 2006
Beslag
Driejarige en oudere paarden van iedere fokrichting en tweejarige tuigpaardmerries mogen van beslag zijn voorzien. Bij overige leeftijdsgroepen is beslag verboden. Voor springpaarden, dressuurpaarden en Gelderse paarden is een ijzer met een maximale dikte van acht mm toegestaan; bij tuigpaarden is de maximale dikte van het ijzer twaalf mm en de maximale breedte 25 mm.
Aan het beslag mogen geen bijzondere voorzieningen zijn aangebracht, behoudens de mogelijkheid
om het paard op scherp te zetten om uitglijden op een grasmat te voorkomen. Het scherp zetten van
het paard voor de presentatie op de harde baan is niet toegestaan
.

Met het gevolg dat blijkbaar iedereen het doet, en het nu 'zo hoort'.

@ yvonniej :
Ik kan een hele boel redenen noemen waarom ik tegen ijzers ben. Hoofdzakelijk komt het er op neer dat ik er van overtuigd ben dat het (gezonde) paardenvoeten meer kwaad dan goed doet.
Ijzers belemmeren het hoefmechanisme en de schokdemping, en dat heeft weer hele vervelende gevolgen voor de rest van het paardenbeen. In het profiel van arabesk (als ik zo vrij mag zijn daar naar te verwijzen) staat het allemaal heel mooi omschreven.
Ik denk dat in sommige gevallen een beslag of een ingreep misschien een noodzakelijk kwaad kan zijn, maar of dat dan ijzer moet zijn?
Ik ben geen expert hoor, maar hoe meer ik er over lees, hoor, en nadenk, hoe meer ik er van overtuigd raak dat het slecht is.
En dat terwijl ik op zoek was naar voordelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:27

Ik heb zelf een Fries voor de keuringen; En daarvoor schijnt het zo te zijn dat als je er ijzers onder zet, ze meer knieactie vertonen.
Naja, vind dat volkomen bulls hit. Zoals jij ook al zegt: Waarom zou je er ijzers onder gooien met zoals mijn paard, gezonde en sterkte hoeven?

Voor de andere rassen weet ik niet hoe het zit eigenlijk..
In ieder geval: Zolang het niet verplicht is, jouw paard het goed doet op blote voeten: Lekker niet doen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:39

Het lijkt me niet verstandig om slechts kort voor de keuring je paard op ijzers te zetten. Hierdoor veranderd soms de houding van de voeten en kan het zijn dat de spieren en pezen anders worden belast. Het lijkt me slim om als je besluit het dier te beslaan, dit een tijd van te voren te doen, en eventueel nog een keer kort van te voren, zodat ie er mooi op staat.

Dat van die knieactie is zeker bij friezen van belang. Een extra zwaar ijzer en op scherp zetten kan net even dat extra'tje geven dat ie nodig heeft om de beweging goed uit te laten komen. Dit is ongetwijfeld bij andere rassen ook zo, maar daarvan ben ik niet zo op de hoogte Knipoog

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 22:26

WesseLady schreef:
Dat van die knieactie is zeker bij friezen van belang. Een extra zwaar ijzer en op scherp zetten kan net even dat extra'tje geven dat ie nodig heeft om de beweging goed uit te laten komen. Dit is ongetwijfeld bij andere rassen ook zo, maar daarvan ben ik niet zo op de hoogte Knipoog

Dat wil ik best geloven dat een ijzer het voorbeengebruik iets veranderd. En of dat nou ja of nee ten goede is, laat ik dan maar even in het midden. Wat ik niet snap is dat dat dan gewaardeerd wordt tijdens een keuring. Het zou om de natuurlijke aanleg moeten gaan als je het mij vraagt.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 22:14

Gisteren was de stamboekkeuring.
Hij is niet sterwaardig bevonden. Dat is jammer, was mooi meegenomen geweest, maar ik ben nog net zo blij met m als voorheen. Ik heb het gevoel dat ze m liever in de springgroep hadden gezien.
Dat was vooraf wel een overweging, om m voor t springen op te geven. Maar omdat de tijd voor de keuring zo kort was, en hij 2 weken geleden nog zo groen als gras was hebben we dat niet gedaan.
Ik zie het liefst een allround paard,
het KWPN niet..

Ik zie het liefst blote voeten
Het KWPN ?? niet

Maar of het m nou goed gedaan heeft of niet? Die ijzers eronder? Of ie zich anders had laten zien zonder?
Dat zal ik nooit echt weten.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:32

Hoi, wel jammer joh.
Gewoon volgend jaar weer opnieuw proberen. Weet je wat de verbeterpunten waren?
Als je paard bereden gaat worden zal hij alleen maar mooier worden en sterker.
Gewoon nog eens proberen.
En je hebt gelijk hoor.
Je neemt hetzelfde paard mee naar huis als voor de keuring.
Succes nog verder. Knipoog

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:44

Jammer voor je zeg!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:49

Ik vind het allemaal maar raar, waarom die ijzers, en al bij een 3 jarige, er wordt zo vaak gezegt dat een 3 jarige nog groeid en je voorzichtig moet zijn met het belasten en rijden, maar dan wel op ijzers zetten, is dat niet een beetje hetzelfde als heel veel van je 3 jarige vragen?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:02

lailapri schreef:
Ik vind het allemaal maar raar, waarom die ijzers, en al bij een 3 jarige, er wordt zo vaak gezegt dat een 3 jarige nog groeid en je voorzichtig moet zijn met het belasten en rijden, maar dan wel op ijzers zetten, is dat niet een beetje hetzelfde als heel veel van je 3 jarige vragen?

Op ijzers zetten kn echt niet zo veel kwaad hoor. Zolang je maar een goede hoefsmid hebt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:54

nouja als je nou kijkt naar een 3 jarige ze moeten veel groeien en om mooi te worden bewegen ze veel, ze bewegen niet voor niets zoveel en dankzij het hoefmechanisme worden er veel voedingsstoffen etc rond gepompt, daarnaast geeft een hoef vering en heeft een jong paard in de groei dat echt nodig, anders zou je ook wel met een jong paard hoog kunnen springen als het goed tegen harde klappen en bonken zou kunnen....
Natuurlijk zijn ijzers minder extreem, maar in weze wel een beetje hetzelfde.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:32

lailapri schreef:
nouja als je nou kijkt naar een 3 jarige ze moeten veel groeien en om mooi te worden bewegen ze veel, ze bewegen niet voor niets zoveel en dankzij het hoefmechanisme worden er veel voedingsstoffen etc rond gepompt, daarnaast geeft een hoef vering en heeft een jong paard in de groei dat echt nodig, anders zou je ook wel met een jong paard hoog kunnen springen als het goed tegen harde klappen en bonken zou kunnen....
Natuurlijk zijn ijzers minder extreem, maar in weze wel een beetje hetzelfde.

Dat van die ijzers vind ik wel ver gezocht hoor.
Mijn oudje loopt vanaf haar 3 jaar op ijzers voor en is nu 22 jaar en daardoor nog nooit 1 dag kreupel geweest.
Er heeft nog nooit iemand bewijs gevonden dat hoefijzers slecht zijn. Wel verkerd beslag.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:35

nouja mijne is 30 en heeft 3 keer ijzers gehad en dat heeft har hele hoeven verpest, nu zullen jullie wel zeggen dat het verkeerd beslag was, maar de ijzers zaten goed en deden het goed alleen nu weer zonder ijzers is bijna niet meer te doen, daarvoor wel....

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 23:18

Ik blijf ijzers ook als een belasting en een belemmering zien, die meer kwaad dan goed kunnen doen. Dat wil niet zeggen dat alle paarden er problemen mee krijgen.
Er zijn ook mensen die hun hele leven roken en toch oud worden. Maar dat maakt roken nog niet gezond