Paard dat vaak struikelt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:54

@Arabesk: je agressieve manier van ijzers veroordelen stoort me enorm.
behalve dat het compleet off-topic is, is het ook nogal, tsja, hoe zal ik dit eens netjes zeggen... onwetend??

het ging erom, dat iemands paard struikelt. dat kan honderden oorzaken hebben.
TS heeft meer aan advies over wie haar kan helpen de oorzaak vh probleem te vinden, dan aan een wel ijzers/geen ijzers-strijd. ook ik word daar doodmoe van, grrrrr!

@TS: heb je al iemand gebeld die naar je paard komt kijken? lijkt me toch het slimste, eigenlijk. veel sterkte gewenst, hoop dat het iets is wat simpel te verhelpen is!

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:57

Het kan ook zijn dat hij niet actief genoeg is en dan gaat hij sloffen waardoor hij struikelt. Maar dat is natuurlijk niet altijd zo.

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:59

yousra schreef:
Het kan ook zijn dat hij niet actief genoeg is en dan gaat hij sloffen waardoor hij struikelt. Maar dat is natuurlijk niet altijd zo.

Precies dat heeft mijn haf ook
maar ja
DA er maar ff bijhalen of hoefsmid voor goed advies

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:09

Laat de rug nakijken op stijfheid. Paard dat ik rijd heeft voorheen geschoven rugwervel gehad en is dus nu flink stijf. Zodra ik van hand verander moet ik hem echt rustig en correct op een recht stuk eerst omstellen om daarna pas de draai in te zetten. Zelfde geldt, dat als hij nog niet helemaal los is gereden en ik begin al te snel moeilijkere oefeningen te vragen dan gaat hij alleen maar meer struikelen.

Ik ben er dus bij lange na niet van overtuigd dat het perse de ijzers zijn. (die ik rijd heeft nooit ijzers gehad, maar wel struikelen)

Heb je al een idee wat de oorzaak is ondertussen? Rug, pezen, hoeven etc?

jari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:13

mijn paard die struikelde vroeger ook eerst maar dat lag niet aan de ijzers of iets anders we gingen naar de clinic om foto's te latn maken van z'n benen en toen bleek dat hij z'n voor benen teveel belastte.. ik kon er nog wel gwn mee rijden maar geen springen

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 20:15

MissToseland schreef:
yousra schreef:

Precies dat heeft mijn haf ook
maar ja
DA er maar ff bijhalen of hoefsmid voor goed advies

De dierenarts is erbij geweest en alles was in orde!! Het is nie tzo dat dit paard loopt te sloffen want hij komt goed mee in het Z1. Ik heb het er met mijn smid over gehad en hij had het erover om zij hoef "meer te laten rollen ?". Ik ben benieuwd.

Wat betreft die enkele grand prix amazone die zonder ijzers rijdt: heel knap hoor maar hoe kan het dan dat de rest van de topsport gevuld is met paarden die op ijzers staan? Deze lopen toch allemaal kreupel?

Yell

Re: Paard dat vaak struikelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:08

Arabesk schreef:
Citaat:
Een ander nadeel van hoefijzers is dat de hoef verdoofd raakt, deels doordat de hoef niet meer zelf de grond kan aftasten omdat er een ijzer onderzit, deels omdat door de verminderde bloedcirculatie het gevoel sterk afneemt. Een veel gehoorde klacht is dat paarden zo vaak struikelen! Er zijn inderdaad maar weinig dieren die zo vaak struikelen als een paard... Tenminste, als ze gedomesticeerd zijn en op ijzer lopen. Paarden hadden in de vrije natuur echter nooit zo lang kunnen overleven als ze zo vaak zouden struikelen. Ze zouden al snel eindigen in een ravijn of in de maag van een of ander roofdier

Bron. Paardnatuurlijk

Mijn mening maar ik geloof beslist niet in paardnatuurlijk.nl
Ze hebben in mijn omgeving al veel schade aangericht met zulke theorieen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:28

Maar dit verhaal van paardnatuurlijk is een heel andere discussie trouwens

Want in de natuur wordt er ook niet op paarden gereden. In de natuur eindigden veel paarden ook als voedsel en prooi voor roofdieren. Vooral erfelijke beengebreken werden dan niet door gegeven in de fok. Terwijl nu genoeg paarden mbv beslag of rust prima en pijnloos door het leven kunnen. Die paarden zouden in de natuur het niet lang vol hebben gehouden maar laten we dat nu allemaal even vergeten.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:34

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik sommige topics erg leuk vindt maar zodra het weer eens ontaardt in een eindeloze discussie over wel/niet met ijzers heb ik al geen zin meer.

Prima als er mensen graag hun mening uiten maar het wordt te pas en te onpas in topics neergekwakt waar het eigenlijk niet erover gaat...

Als mensen zo graag ijzerloos willen zijn plaatsen ze hun topic wel in de daarvoor bestemde forums.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:52

Dat wij rijden op paarden is geen argument. Je bent als ruiter niet echt zwaar en bovendien zit je maar een klein percentage van de tijd per etmaal op een paard.

Ik val niemand aan, als je ijzers onder je paard wil hebben prima. Ik post omdat ik graag mensen de info wil geven dat het ook anders kan. Wat ze daarmee doen is hun eigen keus.

Maar om een keus te kunnen maken moet je wel alle info hebben

Agressief vind ik nogal een beschuldiging alleen maar omdat je een andere mening hebt??? Ik val niemand aan! Ik zeg niet 'je mishandelt je paard omdat je er ijzers onder slaat' Dat mensen mijn info over schadelijke effecten van ijzers als zodanig interpreteren ligt niet aan mij.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:01

@Dierfysio; Amen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:07

ElCamino schreef:
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik sommige topics erg leuk vindt maar zodra het weer eens ontaardt in een eindeloze discussie over wel/niet met ijzers heb ik al geen zin meer.

Prima als er mensen graag hun mening uiten maar het wordt te pas en te onpas in topics neergekwakt waar het eigenlijk niet erover gaat...

Als mensen zo graag ijzerloos willen zijn plaatsen ze hun topic wel in de daarvoor bestemde forums.

Ik volg het even niet.
Bij vragen over beweging en hoefverzorging is het dus oké dat mensen het advies geven om de hoefsmid te bellen en er een ijzer onder te laten staan. En is het niet oké dat mensen adviseren om er juist géén ijzer onder te slaan en bijv. naar de manier van bekappen te kijken.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:18

Dan zal hij waarschijnlijk het ijzer meer maken zoals het break over ijzer van de gebroedersv van nassau. Door de hoef meer te laten rollen, kunnen ze veel makkelijker wegkomen.[/quote]

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:30

Arabesk schreef:
Dat wij rijden op paarden is geen argument. Je bent als ruiter niet echt zwaar en bovendien zit je maar een klein percentage van de tijd per etmaal op een paard.

Je vraagt alleen wel hele andere dingen van je paard dan wat ze normaal in het wild doen

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:40

@TS: een goede vriendin van mij is afgelopen winter gepromoveerd op o.a. nieuw hoefbeslag. er is een soort "sportijzer" in ontwikkeling, het equi librium ijzer (door Mustad). je smid heeft er vast al over gehoord; m'n vriendin spreekt op alle grote congressen in Europa hierover, en ze is ook bij de jaardag van hoefsmeden geweest.
het ijzer laat de voet meer vrijheid in welke richting op af te wikkelen->ipv alleen recht naar voren kan het paard zelf "kiezen" om misschien iets meer naar binnen of juist naar buiten z'n voet af te wikkelen. de voorlopige resultaten van nieuw wetenschappelijk onderzoek ernaar, zijn veelbelovend!
misschien iets voor jouw paard?? vraag je smid ernaar. voor meer info mag je me natuurlijk pm-en.
beterschap met 'm!

Anoniem

Re: Paard dat vaak struikelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:56

Hé da's leuk dat je het onderzoek van Meike van Heel erbij haalt.

Tijdens dit onderzoek is namelijk ook gebleken dat de hoefijzers van tegenwoordig vergelijkbaar zijn met de hoefijzers van 2000 jaar geleden.
Ook kwam uit het onderzoek naar voren dat er met/door hoefijzers geen optimale afwikkeling plaatsvindt en dat paarden dit met name compenseren in het hoefgewricht. En dat de belastingstoename opgevangen zal moeten worden door de pees van de diepe buiger, welke aanhecht op het hoefbeen, waardoor dus ook de hoefkatrol zwaarder belast wordt.
Dus hoezo, ijzers kunnen geen kwaad...

Hoewel het doel achter het onderzoek anders is (namelijk het ontwikkelen van een ander soort ijzer, gesponsord door Mustad), heeft dit onderzoek dus ook uitgewezen dat hoefijzers wel degelijk nadelige gevolgen hebben.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:45

zullen we dat even nuanceren tot "...nadelige gevolgen KUNNEN hebben" ??
er lopen niet voor niets al jaaaaren paarden hoog in de sport, met ijzers, zonder dat daar iets aan mis gaat.
Meike zocht (en heeft gevonden, lijkt) naar verbetering t.o.v. de huidige situatie. het nieuwe ijzer geeft het paard keuzemogelijkheid in de richting van afwikkelen, en het break-over point (punt van afzetten) is ronder, dus minder piekbelasting op het hoefkatrolgebied.
heb zelf al leuke resultaten met het nieuwe ijzer gezien.
voor de mensen die ze nu ook willen; nog even geduld, ze komen ernaan!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:10

Maar even terug naar het onderwerp waar het topic over gaat en mezelf erbij betrekken. Paard dat ik rijd struikelt ook regelmatig, maar loopt nog geheel op de eigen voeten..

Dan zie ik niet dat als een paard struikelt dat het persé de ijzers moet zijn. Let wel, natuurlijk kan het zo zijn bij TS maar lijkt me nog lang geen feit.

@TS, weet ej al wat meer hierover?!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:37

Bienotje schreef:
Dan zie ik niet dat als een paard struikelt dat het persé de ijzers moet zijn. Let wel, natuurlijk kan het zo zijn bij TS maar lijkt me nog lang geen feit.

Klopt. Er kan ook een andere oorzaak zijn, bijv. een blokkade (of meerdere).
Zelf zou ik in dit geval een osteopaat of holistische DA bij m'n paard laten komen.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:52

dierfysio schreef:
er lopen niet voor niets al jaaaaren paarden hoog in de sport, met ijzers, zonder dat daar iets aan mis gaat.

En dat een manegepaard gemiddeld 7 wordt, vinden we ook heel gewoon, niks mis mee toch? Er zijn allerlei hoefkwalen die bij paarden met ijzers wel voorkomen en bij paarden die alleen bekapt worden simpelweg niet voorkomen.

Degenen die zeggen dat ze allerlei voorbeelden om zich heen zien van paarden waarbij het natuurlijk bekappen mis is gegaan, daag ik uit om met één concreet voorbeeld te komen.

Dus iemand die het écht geprobeerd heeft (dat betekent: niet na een kleine twee maandjes terwijl je de aanwijzingen van de cursus half opvolgt het al opgeven) en waarbij het niet werkte.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:54

arno8 schreef:
dierfysio schreef:

En dat een manegepaard gemiddeld 7 wordt, vinden we ook heel gewoon, niks mis mee toch? Er zijn allerlei hoefkwalen die bij paarden met ijzers wel voorkomen en bij paarden die alleen bekapt worden simpelweg niet voorkomen.

Ik ben benieuwd uit welke bron dit komt en mocht het uit een betrouwbare bron komen, hoe de link dan gelegd wordt naar hoefijzers als veroorzaker?

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:23

Loop een manege binnen en vraag hoe oud een manegepaard gemiddeld wordt... Het zal er niet in 1 keer uitkomen maar het is ook logisch. Een paard dat voortdurend door verschillende mensen bereden wordt en vooral door mensen die het nog moeten leren, heeft geen makkelijk leven.

Ik zeg niet dat er altijd een link met hoefijzers is. Dit even ter uitleg.
Dat er al jaaaaaaaaaaaren paarden op maneges staan zonder dat daar iets mis aan gaat (zo denken veel mensen) betekent niet dat een manege dus goed is. Dat er al jaaaaaaren paarden hoog in de sport lopen met ijzers betekent niet dat ijzers dus goed zijn.
Er zijn namelijk nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren waarin paarden iedere dag zonder ijzers een lichte endurance wedstrijd rijden (50 kilometer per dag) terwijl daar nog minder aan mis gaat. En als er al iets mis gaat, komt dat door een roofdier o.i.d. en niet door een hoefprobleem.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:27

de leeftijd van ons KWPN sportpaard ligft gemiddeld beneden de 6 jaar. schrikken, he?
maar dat heeft niet met ijzers te maken, maar met de manier waarop wij paarden fokken en houden.

baal trouwens echt van iedereen die te pas en te onpas allerlei negatiefs over ijzers post, en daarbij totaal ongenuanceerde uitspraken doet over aandoeningen die door die "oh zo slechte" ijzers zouden komen....
dacht dat dit topic ging over struikelend paard, en wat daar aan te doen was???
dus TS: weet je al wat meer?

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 20:42

Nou, ik weet in ieder geval dat het paard lichamelijk in orde is (DA erbij gehad). Nu gaat de smid hem anders op zijn ijzers zetten zodat hij meer rolt o i d?! Het is trouwens niet zo dat hij om de pas struikelt maar op concours struikelt hij in een proef een behoorlijk aantal keer wat je zeker niet ten goede komt!

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:22

nee, dat kan ik me voorstellen. komt je gemiddelde cijfers niet ten goede
succes met opnieuw bekappen/beslaan. idee van beter afrollen klinkt logisch, kan goed helpen.
houd je ons een beetje op de hoogte hier?